Geld & Recht alle pijlers

Lening oversluiten

12-07-2012 15:44 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

een vriendin van mij heeft een lening af gesloten bij de vw dealer voor een auto. Nu wil ze deze lening overzetten naar een lening bij haar bank. Dit scheelt blijkbaar veel in rente.

Ze woont echter samen met haar vriend die een negatieve bkr heeft. Samen hebben ze een kind, maar zijn niet getrouwd en hebben ook geen geregistreerd partnerschap. Ze houden alles strikt gescheiden totdat haar vriend alle schulden heeft afbetaald.

Huis staat ook alleen op haar naam etc.

Maar nu vraagt de bank haar ook alle gegevens van vriend op te geven. Zij wil echter niet dat hij hierin betrokken word. De lening staat op haar naam en hij blijft ook op haar naam staan.

Vraag is dus, kan zij deze lening omzetten met alleen haar gegevens? Of is het altijd zo dat je bij samenwonen ook de gegevens van je partner op moet geven?

Ik kwam er zelf niet uit.

Bedankt alvast!
ik neem aan dat je voor een lening die je op je eigen naam zet, geen gegevens van een partner beschikbaar hoeft te stellen, maar helemaal zeker ben ik niet, omdat ik al jaren niet meer in NL woon
oh en je vriendin wakker schudden: geld lenen voor een auto is financieel gezien intens dom.

1) auto wordt al minder waard zodra je de hoek om bent

2) maar je betaalt er meer voor (=rente)
Omdat je een gezamenlijk huishouden draait, verbaast het me niets dat ze ook de gegevens van vriendlief willen checken. Dat zijn dan de voorwaarden van deze bank.

Het staat haar natuurlijk vrij om naar een andere bank te gaan.
Indien je samen een huishouden hebt (staat vriend ingeschreven, doen ze samen belastingaangifte als partnerzijnde?) lijkt het mij wel logisch dat ze ook gegevens van vriend willen hebben.

Verder vind ik het ook niet handig om een lening voor een auto af te sluiten.

Buren hier betalen 300 euro per maand voor 3 jaar (0%rente) lang en dan is de auto pas van hen.

De auto staat nu stil, kost geld (geld voor benzine hebben ze niet, verzekeringen ed.), zij is dr baan al bijna een jaar kwijt en 2e kindje is net geboren.. Auto is overigens niet nieuw (was 3 jaar oud ofzo) straks is hij 3 jaar ouder, krijgt dat geld er niet meer uit..

Zwager geld geleend bij een bank voor een auto. 5 jaar lang aan het betalen geweest met de daarbij behorende rente.

Ik zeg niet da thet slecht is, veel meer mensen doen het, maar ik zelf zou het nooit doen

Zelf eerst gespaard en toen een auto gekocht.
Hij staat daar wel ingeschreven. Of ze ook samen belastingaangifte doen, dat weet ik niet. Ze had al een koopwoning etc, en alles staat nog steeds alleen op haar naam. Weinig extra kosten zou je zeggen.

Ik zou zelf ook nooit een lening afsluiten voor een auto. Zij betaald geloof ik ook rond de 300 euro per maand.
Wat ik mij dan afvraag. hoe weet de bank uberhaupt dat ze samenwoont? Ik heb dat nooit doorgegeven aan mijn bank. Mij vragen ze er ook nooit naar en ik heb dan ook nooit gegevens van mijn partner op hoeven geven.
Dat vraag ik mij dus ook af gember999.
Ze wonen in een huis en hebben samen een kind en zijn dus automatisch belastingpartner..... Gegevens van de partner worden in dit geval ook bij leningen gewoon meegenomen. Bij elke bank.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven