Levensverzekering
zaterdag 26 november 2016 om 12:18
Hallo allemaal.
Een vraag over levensverzekering.
Iemand die ik ken zit er mee in de maag.
Een vriendin en haar vriend gaan uit elkaar. Ze hebben een samenlevingsovereenkomst. Ze hebben een koophuis en staat beiden op naam Het hypotheek is verbonden met levensverzekering. Dus alles 50/50. Hij wil het huis wel overnemen maar op basis van de levensverzekering (de helft van levensverzekering van vriendin)lukt dat niet. Vriendin wil wel een ander huis kopen. Is het mogelijk dat ze levenverzekering de helft er van kan overnemen en op naam zetten?
Wat zijn er voor mogelijkheden?
Een vraag over levensverzekering.
Iemand die ik ken zit er mee in de maag.
Een vriendin en haar vriend gaan uit elkaar. Ze hebben een samenlevingsovereenkomst. Ze hebben een koophuis en staat beiden op naam Het hypotheek is verbonden met levensverzekering. Dus alles 50/50. Hij wil het huis wel overnemen maar op basis van de levensverzekering (de helft van levensverzekering van vriendin)lukt dat niet. Vriendin wil wel een ander huis kopen. Is het mogelijk dat ze levenverzekering de helft er van kan overnemen en op naam zetten?
Wat zijn er voor mogelijkheden?
zaterdag 26 november 2016 om 13:59
zaterdag 26 november 2016 om 14:29
quote:Marana_ schreef op 26 november 2016 @ 12:31:
Ik denk dat ze je iets niet goed heeft uitgelegd. Ze kan beter zelf hier komen vertellen wat het probleem is.Of nog beter een professionele adviseur zoeken en de papieren meenemen zodat iemand met verstand van zaken en inzicht in die specifieke situatie uitleg en advies kan geven. Dit soort zaken en zeker als het "horen van" verhalen zijn, zijn veel te ingewikkeld voor een forum.
Ik denk dat ze je iets niet goed heeft uitgelegd. Ze kan beter zelf hier komen vertellen wat het probleem is.Of nog beter een professionele adviseur zoeken en de papieren meenemen zodat iemand met verstand van zaken en inzicht in die specifieke situatie uitleg en advies kan geven. Dit soort zaken en zeker als het "horen van" verhalen zijn, zijn veel te ingewikkeld voor een forum.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
zaterdag 26 november 2016 om 14:50
Je bedoeld gok ik een kapitaalverzekering.
Ik begrijp dat het de bedoeling is dat elk de helft van de kapitaalverzekering meenemen naar de "nieuwe hypotheek". Dwz zij voor een andere woning en hij in de huidige woning?
Ik zou een goede financieel adviseur zoeken en dit voorleggen. Belastingtechnisch komt daar nog wat bij om de hoek kijken.
Ik begrijp dat het de bedoeling is dat elk de helft van de kapitaalverzekering meenemen naar de "nieuwe hypotheek". Dwz zij voor een andere woning en hij in de huidige woning?
Ik zou een goede financieel adviseur zoeken en dit voorleggen. Belastingtechnisch komt daar nog wat bij om de hoek kijken.
zaterdag 26 november 2016 om 20:13
quote:fjb81 schreef op 26 november 2016 @ 18:57:
De levensverzekering is opgesteld op basis van hun hypotheek in hun koophuis
Wat bedoel je nou? Het is een volstrekt onduidelijk verhaal.
Hoezo zou je op basis van de levensverzekering het huis niet kunnen overnemen? Dat zijn twee hele andere zaken.
Kortom, we hebben echt meer uitleg nodig voordat hier iets over te zeggen is.
De levensverzekering is opgesteld op basis van hun hypotheek in hun koophuis
Wat bedoel je nou? Het is een volstrekt onduidelijk verhaal.
Hoezo zou je op basis van de levensverzekering het huis niet kunnen overnemen? Dat zijn twee hele andere zaken.
Kortom, we hebben echt meer uitleg nodig voordat hier iets over te zeggen is.
zaterdag 26 november 2016 om 21:05
zondag 27 november 2016 om 17:31
Dan de vraag of het een kapitaalverzekering is, of een kapitaalverzekering eigen woning (KEW)
Hier een redelijk te begrijpen uitleg over de kapitaalverzekeing (eigen woning)
https://www.hypotheker.nl/begrippenlijs ... oning-kew/
er zijn een hoop regels verbonden aan een KEW en wanneer deze uitkeert al dan niet belasting vrij.
Volgens mij (maar ik ben zeker geen expert) zijn er 2 opties:
1) uitkopen (overwaarde dan wel restschuld delen). Degene die er wil blijven wonen zal in z'n eentje een nieuwe hypotheek moeten nemen.
2) verkopen, restschuld of overwaarde delen
Hier een redelijk te begrijpen uitleg over de kapitaalverzekeing (eigen woning)
https://www.hypotheker.nl/begrippenlijs ... oning-kew/
er zijn een hoop regels verbonden aan een KEW en wanneer deze uitkeert al dan niet belasting vrij.
Volgens mij (maar ik ben zeker geen expert) zijn er 2 opties:
1) uitkopen (overwaarde dan wel restschuld delen). Degene die er wil blijven wonen zal in z'n eentje een nieuwe hypotheek moeten nemen.
2) verkopen, restschuld of overwaarde delen
Wie wind zaait zal storm oogsten