Geld & Recht alle pijlers

lichamelijke klachten en geen fysiek werk op vakantie.

03-08-2011 15:06 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Binnenkort heb ik vakantie, in die vakantie ga ik vrijwilligerswerk doen. O.a lichamelijk belastend werk.

Nu hebben wij op het werk een verlofregeling voor vrijwilligers werk. Hier maak ik natuurlijk gebruik van, zodat ik niet al mijn vakantiedagen op maak.

Ik heb sinds ik bij deze werkgever werk last van mijn lichaam door het werk. Nog nooit ziekgemeld omdat ik hier van last had.

Nu wilt mijn werkgever dat ik iets onderteken (hoe en wat wilde/kon die niet zeggen) omdat deze het niet vind kunnen dat ik in mijn vakantie werk, met hun verlof regeling, en ik me vervolgens na de vakantie zou ziek melden, omdat mijn klachten verergerd zijn door het vrijwilligerswerk. Niet dat ik dat van plan was me een dubbele hernia te werken maar ok.

Mag dit? Het enige wat ik me zou kunnen voorstellen is dat ik de uren van de verlofregeling zou ' terug moeten geven' als ik ziek wordt.

Sorry voor moeilijke leesbaarheid/spelfouten etc, zit mobiel.
Ik kan het me eigenlijk best voorstellen.

Ik meen me te herinneren dat er gevallen bekend zijn waarin ziekte door gevaarlijke hobby's niet doorbetaald wordt.
Als jij door andere werkzaamheden dan die voor je werkgever je ziek moet melden, vind ik dat alles, ook je ziekteperiode, voor eigen rekening moeten komen. Jij wil dat doen en je zou zo je werkgever benadelen
Ik kan het me ook voorstellen, maar mag het?

Het vrijwilligerswerk dat ik ga doen is precies hetzelfde als het werk wat ik hier doe...
@feeks

Nogmaals, dat begrijp ik, maar mag het?

Als ik op de dag dat ik vrij heb tijdens die vakantie onder de douche uitglij is dat dan ook mijn schuld? Had me ook thuis kunnen gebeuren.
Wat zijn de voorwaarden van de verlofregeling precies? Staat daar iets in over de actviteiten die je wel en niet mag verrichten met gebruikmaking van deze regeling?

Stel dat je, tijdens die week vrijwilligerswerk een beetje knullig van de stoeprand stapt, onhandig valt, en je arm breekt (ja, erg knullig, maar goed, het zóu kunnen ) en je kunt niet meer werken en meldt je ziek. Hoe reageert je werkgever dan?

Hoe reageert je werkgever als je tijdens je vakantie op wintersport gaat en je been breekt?
En ga je je hele vakantieperiode besteden aan dit vrijwilligerswerk, of heb je voor en na het vrijwilligerswerk nog een aantal dagen waarop je zou kunnen herstellen?
@tieger.

Het enige wat er in staat is dat er een verlofregeling is als je dit soort vrijwilligerswerk doet. En dat is het zelfde werk als wat ik doe.

Vervolgens handtekening van mij, vrijwiliigers organisatie, en mijn bedrijf. Nog specifatie voor het aantal uur en welke datum en dat is het.

Ze weten zelf niet eens voor hoeveel uur het totaal mag, dat konden ze zelf niet vinden...t
ik heb na de vakantie nog 3 dagen vrij inclusief reisdagen en ik heb elk weekend vrij. Duss alleen doordeweeks overdag.
Ik vind 't een beetje raar dat je werkgever je dus vrij moet geven om elders te gaan werken. Als je het nu echt in je eigen tijd doet, lijkt me dat ie daar weinig over kan zeggen (net zoals iemand op wintersport kan gaan) maar als hij jou extra dagen moet vrijgeven die hij dan weer moet opvangen vind ik eigenlijk wel dat hij kan bepalen wat je op die dagen die je van hem krijgt mag doen.
Hoe goed het ook is dat je vrijwilligerswerk gaat doen lijkt het me voor jou toch niet slim. Je zegt dat je al lichamelijke klachten hebt door je werk. In plaats van in je vakantie uit te rusten ga je nu weer hard werken met alle risico's. Ik denk dat je de vakantie beter kunt gebruiken om bij te tanken.
@elninjo

mijn werkgever moet niets, mijn werkgever heeft zelf een regeling bedacht die het stimuleert om vrijwilligerswerk te doen in onze sector.

Ik heb al vakantie aan gevraagd, dus mijn tijd, en het enige wat er nu dan zou gebeuren is dat een deel van die tijd in de administratie word omgezet in dat verlof. Er staat verder niets over hoe dit verlof ingevuld moet worden, behalve dan met vrijwilligers werk.

Vervolgens gaat mijn werkgever nadenken over wat ik ga doen en bedenkt dat dat misschien niet zo gunstig voor het bedrijf is.

Ik vraag me af of een werkgever hier juridisch wat te zeggen heeft.

@djuuls.

Een deel van de werkzaamheden bestaat uit mijn 'eigen' werk. Een groot deel niet. Mijn werkgever was al maanden hier van op de hoogte en heeft geen boeh of bah gezegd. Ik heb geen ernstige last van mijn lichaam, maar het is wel aanwezig. Volgens mijn fysio zal ik er snel vanaf zijn als ik mijn spieren train, op mijn houdign let en regelmatig bij haar blijf komen. Zei ziet verder geen probleem in deze invulling van mijn vakantie zolang ik maar niet over mijn grenzen heen ga.
Eigenlijk wil mijn werkgever dat ik mijn werk niet uitvoer op vakantie omdat het te gevaarlijk zou zijn, maar wel dat ik het hier doe....
Je hebt je nog nooit hierom ziekgemeld, maar je baas is dus wel op de hoogte van je lichamelijke klachten? Dus je hebt er wel over gepraat?

Die verlofregeling is mooi natuurlijk, maar staan er voorwaarden in? Staat er in dat de baas uiteindelijk bepaalt of de regeling ingezet mag worden bv?

Je vraagt of het mág. Dat weten wij niet, want wij hebben de inhoud van die regeling niet.

Zelf vind ik het logisch wat je baas zegt.
Je baas vindt trouwens niet dat het te gevaarlijk is denk ik. Hij wil alleen niet voor de kosten opdraaien als jij tijdens je verlof ziek wordt. Dat is wat anders dan dat ie het werk te gevaarlijk vindt om te doen.

Trouwens, zou het kunnen dat hij je nu tijdelijk ander werk laat doen? Nu hij op de hoogte is van je klachten?
@draaiorgel

Op 2 na heeft het hele team lichamelijke klachten, en ik dus ook. Ik loop bij de fysio omdat ik pijn had, ook of soms juist als ik niet aan het werk was. Het is een beetje standaard bij ons, je wordt gelijk naar de bedrijfs ergo gestuurd enzo. Wij als team zijn continue bezig met te zorgen dat we ergonomisch en veilig kunnen werken, maar dat gaat erg lastig.

Het enige wat er in de cao staat is dat deze verlofregeling er is. Net als dat er bij verhuizen simpel staat: 1 dag verlof.

Vervolgens kun je de regeling op papier op zoeken, invullen, een handtekening van manager en dan is het geregeld. Er staat verder geen voorwaarden.

@draaiorgel.

Dat begrijp ik, maar feitelijk is er geen verschil in voorwaarden voor mij tussen mijn verlof en vakantie. In iedergeval staat er nergens, over mijn vakantie, maar ook over mijn verlof dat ik bepaalde dingen niet mag doen omdat dit mij lichamelijke klachten kan opleveren: de vraag is dus: mag mijn werkgever dan daar naast iets over opstellen, dat wettelijk is.

Los van of het netjes en handig is.
Niemand een idee?
Salaris hoeft een werkgever tijdens ziekte alleen niet door te betalen als er sprake is van opzet. Dus als jij tijdens vrijwilligerswerk opzettelijk iets doet om ziek te worden. Uit jurisprudentie zijn wel wat voorbeelden, bv je arm breken tijdens parachutespringen of zaalvoetballen en je been breken, wg wil in dat geval geen salaris uitbetalen want eigen schuld werknemer, maar werkgever moet toch betalen want wn heeft niet de opzet gehad om ziek te worden.

Je kan dus wel onderteken, maar het zal niet voldoende zijn om een loonvordering van jouw kant tegen te houden. Je wordt immers niet opzettelijk ziek. Mogelijk bewuste roekeloosheid, iets doen waarvan je weet dat je er ziek van gaat worden maar dat is niet aan de orde als je dezelfde werkzaamheden doet die je normaal ook doet.

Overigens vind ik het een vreemde gang van zaken. Ze hebben een verlofregeling zodat je vrijwilligerswerk kan gaan doen, maar als je dan gaat moet je wel vrijwaring tekenen voor als je ziek wordt. Dan snap ik niet waarom ze die regeling hebben.
@boekje

Heel erg bedankt! Dit was wat ik dacht, maar niet zeker wist.

Ik vind het ook raar. Als er voorwaarden aan verbonden zijn dan moeten ze die er gewoon in zetten.. Toch?
Moet iedereen die vrijwilligerswerk gaat doen zoiets ondertekenen, of alleen jij?

En is er een reële kans dat je je ziek zou moeten gaan melden na dit werk?
@rae

Nee, alleen als je gebruik wilt maken van het verlof. Een collega (ook lichamelijke klachten) heeft er ook een keer gebruik van gemaakt.

De kans dat ik me ziek moet melden is even groot als dat zou zijn als ik die drie weken gewoon had gewerkt. Misschien zelfs kleiner, omdat ik op mn werk gewoon de dienst af zal moeten maken als ik last heb, terwijl ik op vrijwilligers werk kan afwisselen, ruilen, of in het ergste geval even kan stoppen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven