Geld & Recht alle pijlers

Loon aangevuld met uitkering, of sowieso bijstand?

24-10-2011 21:14 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een hele poos blijven proberen,zit er helaas toch geen toekomst in onze relatie. Er is heel erg veel gebeurd en we hebben daarna lang geknokt om er nog wat van te maken. Ook omdat we samen 2 kinderen hebben. Ik vind het zelf ook erg, maar het zit er niet meer in...

Nu zijn we bezig met financiele en praktische dingen te regelen. Ik heb een parttime baan en vraag me dus af of mijn loon als ik straks alleenstaand ben word aangevuld door bijstand oid? Misschien een hele stomme vraag, maar ik heb dus totaal geen idee van hoe dit geregeld is/kan worden. Ik wil wel heel graag blijven werken, maar kan in deze functie niet meer uren krijgen. En een andere baan vinden is zo makkelijk niet als je alleen een Havo diploma hebt. Ben al wel aan het googlen geweest, maar kan er nog niet echt wat mee. Mn hoofd loopt ook een beetje over nu.... Hopelijk kunnen jullie me wat meer vertellen .
x
Je loon kan inderdaad aangevuld worden onder bepaalde omstandigheden, door de bijstand. Echter, je zult altijd gestimuleerd worden om zelf in je onderhoud te voorzien dus er zit wel een sollicitatieplicht bij als ik het goed heb. Bovendien, er is altijd wel schoonmaak- of callcenterwerk te vinden. Dus als de nood aan de man is dan kun je daar altijd voor kiezen.
Zo snel mogelijk naar het CWI! Dat is de instantie waar je WW uitkeringen en WWB (bijstand) uitkeringen aanvraagt.

Er wordt van jou verwacht dat, zodra je bekend bent met het feit dat je financieel achteruit zal gaan, je zo snel mogelijk probeert iets aan die situatie te doen. Aan de bel trekken dus!

Op basis van je weinige informatie zou ik zeggen dat je wellicht in aanmerking zal komen voor een aanvullende WWB uitkering, maar dat is van een hoop factoren afhankelijk.

Naar het CWI dus... Succes
Weet nog niets over de bedragen mbt alimentatie. Het zal niet veel worden. Hij betaald ook al alimentatie voor zijn kinderen uit zijn eerste huwelijk. En hij zal ook nog in zijn eigen levenonderhoud moeten voorzien. Zijn loon is wel vele malen hoger dan mijn loon. Maar we moeten ons huis gaan verkopen, en zeer waarschijnlijk blijven we ook nog met een restschuld zitten. Ik wil wel gaan solliciteren. En ook wel meer werken, heb tot een jaar geleden ook al een dik jaar callcenterwerk gedaan,naast mijn huidige baan. Maar dat vond ik echt vreselijk. Kwam elke dag met vreselijke hoofdpijn thuis en kon weinig hebben van de kinderen. Gelukkig kon ik bij mijn huidige baan meer uren krijgen. En dat was wel voldoende. Nu niet meer dus...

Maar ik zal in elk geval naar het CWI gaan. Alvast bedankt voor het meedenken.
Je moet de volgende zaken bekijken:

- kinderalimentatie

- partneralimentatie

- zorgtoeslag

- kindertoeslag

- kinderopvangtoeslag

- huurtoeslag

- alleenstaande ouderkorting

- combinatiekorting

- vrijstelling gemeentebelastingen

Verder is een kritische blik op de uitgaven zeker niet nutteloos (tweedehands is echt niet zielig).

Denk trouwens ook aan werk in het weekend (om de week).
...
Mijn uitgaven neem ik al kritisch onder de loep ;) Ben al goed in koopjes shoppen en ik zal die vaardigheid nog wat meer moeten gaan toepassen dan ;) Maar het zal nog wel even doorbijten worden als het echt zo ver is.

Een jaar of 5 geleden hebben we in een hele moeilijke financiele situatie gezeten. Ik weet hoe het is om bijna niks te hebben, blij te zijn als je luiers en voeding kan kopen. Dus ik denk dat ik me er nu ook wel door heen sla...

Ik werk al om de week in het weekend. Dus daar kan ik niet mee uren weg gaan halen. Maar wel een goeie tip hoor
De zogenaamde bijstand heet officieel Wet Werk en Bijstand. Die is ervoor bedoeld om bestaand inkomen aan te vullen tot het minimum wat er nodig is om rond te komen.

Als jij dus 200 Euro ergens verdient of ontvangt, dan krijg je tot x bedrag aangevuld. Dat bedrag wat je zelf al verdient betreft dan salaris en/of alimentatie, want het geldt geloof ik niet voor toeslagen. Dat x bedrag is afhankelijk van je situatie: in jouw geval alleenstaande met kinderen. Bedragen kun je opzoeken op internet, dat is landelijk hetzelfde.

Stel dat dit 900 Euro p/m is. Dan krijg je dus 700 Euro van de bijstand (gemeente) aangevuld.
bijstandsniveau alleenstaande ouder is totaal ongeveer 1180 euro per maand incl allimentatie en andere inkomsten. Zit je daar onder dan kun je bijstand aanvragen, daarboven heeft dat geen zin, dan kun je wel andere zaken aanvragen zoals ankalida al opnoemde. voor verschillende toeslagen mag je meer inkomsten hebben dan bijstandniveau.

Vaak is het voorgaande jaar de peildatum, dus had je toen veel meer inkomen dan krijg je nu minder toeslag
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
CWI = UWV , cwi bestaat niet meer!
@ nlies: toeslagen gaan over je inkomen in hetzelfde belastingjaar
...
Qua toeslagen is het dan wel goed opletten omdat ik vorig jaar wel meer verdiende en dit jaar ook nog 4 maanden een dubbele baan heb gehad. Maar goed, als het word aangevuld tot 1180 dan kom ik al een heel eind natuurlijk. En die toeslagen moet ik maar kijken waar ik voor in aanmerking kom. Samen met iemand die er echt verstand van heeft de financien goed bekijken en dan zien voor welke toeslagen ik dan in aanmerking kom.
Als aanvulling op mijn vorige posting: je moet bijstand dus zien als het laatste middel. Zij keren pas uit als je verder nergens meer geld vandaan kunt halen. Ieder tientje dat je elders verdient, wordt in mindering gebracht op de uitkering, want ze redeneren dan: je hebt ons dan één tientje minder hard nodig.
www.berekenuwrecht.nl

misschien heb je hier al iets aan.

En ik heb heel wat mensen geholpen met wat dingen over toeslagen uit te zoeken, maar je moet er echt zelf achteraan. Als je de soc dienst belt zeggen ze rustig: ja dat klopt, mevrouw heeft daar recht op, maar ze bellen je echt niet op om je dat zelf te vertellen hoor.

@ankalida, sorry foute inlichting van mij.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
@nlies: inderdaad een prima site!

en vroeger gingen dit soort toeslagen inderdaad op het voorgaande jaar en nu niet meer.

(hou bij gebruik van berekenuwrecht wel rekening met waarschijnlijk ongunstig veranderende bedragen per 1-1-2012)
...
Zal morgen eens op de site gaan kijken. Ga nu slapen. Ben erg moe van vandaag. Knopen doorhakken vergt toch meer energie dan ik dacht. Bedankt voor alle tips en info! Morgen lees ik weer verder

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven