Geld & Recht alle pijlers

loonbeslag

17-06-2014 13:19 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
He meiden,

Misschien weten jullie er wat meer van af.

Mijn broertje was vanmorgen hier op de koffie en verteld tussen neus en lippen door dat er vanaf eind deze maand een loonbeslag ligt.

Of ik heb wat kon lenen. nou dat gaat niet gebeuren.

Hij had mail gehad van zijn werkgever over dat loonbeslag, het gaat om een bedrag van 653 euro wat hij aan het CJIB had moeten betalen.. Dat is dus niet gebeurd en nu is het via deurwaarders gegaan.

Hij verdient ongeveer 1400 euro en zijn vriendin verdient ook maar niet zoveel, dacht rond de 600....hij denkt dat ze het hele bedrag in een keer inhouden maar volgens mij moeten ze rekening houden met een beslagvtije voet.. En hoort hij ook niet eerst papieren daarvan te krijgen waarin hij zijn uitgaven moet opzetten, zoals huur etc...

Ik probeer hem te helpen maar hij zegt die papieren enzo niet gehad tr hebben..
quote:tamaar1983 schreef op 17 juni 2014 @ 13:19:

He meiden,

Misschien weten jullie er wat meer van af.

Mijn broertje was vanmorgen hier op de koffie en verteld tussen neus en lippen door dat er vanaf eind deze maand een loonbeslag ligt.

Of ik heb wat kon lenen. nou dat gaat niet gebeuren.

Hij had mail gehad van zijn werkgever over dat loonbeslag, het gaat om een bedrag van 653 euro wat hij aan het CJIB had moeten betalen.. Dat is dus niet gebeurd en nu is het via deurwaarders gegaan.

Hij verdient ongeveer 1400 euro en zijn vriendin verdient ook maar niet zoveel, dacht rond de 600....hij denkt dat ze het hele bedrag in een keer inhouden maar volgens mij moeten ze rekening houden met een beslagvtije voet.. En hoort hij ook niet eerst papieren daarvan te krijgen waarin hij zijn uitgaven moet opzetten, zoals huur etc...

Ik probeer hem te helpen maar hij zegt die papieren enzo niet gehad tr hebben..Hij hoeft zijn uitgaven niet door te geven; de werkgever vult zijn verdiensten in en alles boven de beslagvrije voet wordt overgemaakt naar de schuldeiser
en gezien het bedrag wat hij moet betalen en de 2000 netto die zij maandelijks binnen krijgen zal dat in 1 x worden ingehouden
En als hij denkt meer te mogen houden dan de beslagvrije voet dan moet hij zelf om die papieren vragen bij de instantie die het loonbesparing heeft gelegd. Mag hij wel volledig met de billen bloot.

Goed dat je hem niets leent.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Wat feeks zegt klopt. De werkgever moet een formulier invullen en aangeven of er al een ander loonbeslag loopt. Wel moet rekening gehouden worden met de beslagvrije voet.

Werkgever is overigens verplicht hier aan mee te werken.
Het zal wel meer zij dan 653.
Beslagvrije voet is minimaal 90% van bijstandsnorm voor, in dit geval, samenwonenden. Daar zitten ze nu ruim boven, dus ja het kan zomaar zijn dat het in een keer wordt ingehouden.
Weet je dan toevallig of dat op basis is van alleen zijn loon of word dat van haar meegerekent? Ze hebben een geregistreerd partnerschap. Hij heeft net geprobeerd die deurwaarder te bellen om dit te vragen maar die is er morgen pas weer.. En ik twijfel of ik hem moet helpen financieel... Het is zijn eigen gemakzucht maar iedereen maakt fouten. En hij is bang dat ie de maand niet red en met andere betalingen achter gaat lopen dan.. Komt 'ie miss verder in de problemen
quote:tamaar1983 schreef op 17 juni 2014 @ 13:30:

Weet je dan toevallig of dat op basis is van alleen zijn loon of word dat van haar meegerekent? Ze hebben een geregistreerd partnerschap. Hij heeft net geprobeerd die deurwaarder te bellen om dit te vragen maar die is er morgen pas weer.. En ik twijfel of ik hem moet helpen financieel... Het is zijn eigen gemakzucht maar iedereen maakt fouten. En hij is bang dat ie de maand niet red en met andere betalingen achter gaat lopen dan.. Komt 'ie miss verder in de problemendat van haar wordt uiteraard meegeteld
Lastig hoor.. Maar goed dan is hij er aan de andere kant wel in 1x vanaf..

Het bedrag is echt 653 , niet hoger. Toen ik voorstelde te helpen met bellen eventueel moest ie me wel de mail laten zien
Dan zorgen ze maar dat ze flink gaan rekenen en geld reserveren voor de te beten rekeningen, en dan eten ze maar brood met pindakaas.

Iedereen maakt fouten en leert daarvan door ze zelf op te lossen. Niet als jij gaat helpen.
Het gaat om het totale inkomen, dus ook van haar.

Geef alleen als je het niet terug verwacht. Zoals jezelf al zegt, hij is gemakzuchtig en kan nu andere lasten niet betalen. Wanneer kan hij jou dan ooit terug betalen?

Als de door jou genoemde bedragen netto zijn, moeten ze toch prima in staat zijn om een spaarpotje op te bouwen of hun uitgaves dusdanig aan te passen dat ze deze rekening kunnen betalen. Laat je broer leren van zijn fouten.
Thanks voor de info meiden en jullie hebben gelijk ook, hij moet zijn eigen sores opruimen..

Ik vermoed dat er wel wat meer scheef gaat op het moment daar.. Had wel aangeboden ze eventueel te helpen om overzicht te krijgen en hun rekeningen op orde... Maar dat hoefde natuurlijk niet volgens hem.

Zonde
Als broer samenwoont en ouder is dan 21 is de beslagvrije voet ¤ 1219,09 incl vakantiegeld . Is hij jonger dan is het nog minder.

.
CJIB, dus waarschijnlijk een verkeersboete? Zonde om dat zo te laten oplopen. Hij betaalt nu veel meer dan wanneer hij direct had betaald of aan de bel had getrokken.

En zijn werkgever is hier ook niet blij mee.
Ja klopt verkeersboete..

Hoezo is de werkgever er niet blij mee? Ivm met extra werk ( lees overmaken naar de deurwaarder) of omdat zijn werknemer een schuld had .. Hij doet zijn werk daar gewoon goed.
En dan al voor het beslag in gaat om geld vragen. Pffff.
Waarschijnlijk is de enige manier om ze te helpen de manier die je al voorstelde: Door met ze om de tafel te gaan zitten, inzicht te krijgen (en te geven) in hun situatie, inkomsten, uitgaven, wat blijft er over. Waarschijnlijk ook nuttig om ze te laten zien wat het kost om rood te staan, te lenen, een boete te laten oplopen, enzovoorts.

Pas als ze dat op een rijtje hebben, en zelf controle willen nemen, kun je eventueel geld lenen of voorschieten. Als ze roodstaan of een creditcard hebben of andere dure schulden hebben kan het veel in maandlasten schelen als een familielid dat overneemt tegen lage rente.

Maar 'helpen' door ze nu geld te geven voor deze boete lost helemaal niks op. Als ze hun problemen niet willen inzien, maak je het alleen maar erger.

Is zijn vriendin net zo?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:Fame schreef op dinsdag 17 juni 2014 13:48 En dan al voor het beslag in gaat om geld vragen. Pffff.

Ja ik weet wel dat begin juli zijn vakantie ingaat , dus misschien dacht ie anders natuurlijk helemaal niks te kunnen doen omdat ie dan niks extra heeft... Ach ik weet ook niet wat en hoe hij denkt .. Wil ik ook niet ?

Afijn hij weet nu wel in ieder geval wat hij kan verwachten ..
Zijn vriendin is een leuke meid, maar of ze veel kaas gegeten heeft van geld en rekeningen dat weet ik niet. Ik heb altijd het idee dat ze dat soort dingen allemaal aan m'n broertje overlaat.
Als er loonbeslag ligt, heeft hij al ettelijke brieven genegeerd. Loonbeslag gaat via de rechtbank, moet betekend worden door een deurwaarder en dan pas mag er beslag op het loon worden gelegd.

Als hij de papieren met zijn inkomsten en uitgaven niet terug stuurt, werkt dat in zijn nadeel. In het ergste geval zal de deurwaarder de beslagvrije voet halveren, zodat hij nog maar ¤600 euro krijgt, wegens het niet informeren aan de deurwaarder, zodat die de juiste beslagvrije voet kunnen hanteren.

Zodra het beslag er weer af is, krijgt hij weer zijn volledige loon. Het baart me echter wel zorgen dat het zover heeft moeten komen dat er loonbeslag is gekomen. In mijn werk zie ik dan vaak dat dit niet de enige schuld is. Anders had hij een regeling getroffen of het ineens betaald.

Vraag hem of er meer schulden zijn en laat hem eventueel een budgetbeheerder zoeken als hij het niet zelf kan.
Er zit vaak iets anders achter het loonbeslag. Niet alleen zomaar laxheid en slordigheid. Is je broertje wel happy? Heeft 'ie ongemerkt stress? Of andere zaken waar hij zich druk over maakt (in plaats van over zijn rekeningen).

Iedereen (!) die in de piekzak zit, geeft een andere reactie: sommigen gaan drinken, sommigen agressief, sommigen eten en sommigen gaan rekeningen niet betalen. Ergens is het een roep om aandacht.

Ik zou proberen hulp te gaan bieden op het achterliggende probleem (cq gaan zoeken)
Doreia: Bijna, maar niet helemaal. Het CJIB, de belastingdienst, en lokale overheden (gemeentebelasting) kunnen meteen beslag leggen, die hebben geen rechtbank nodig.

Wel heeft hij een exploot met 'in naam der koning' en een 48-uur betalingstermijn gehad. Maar de meeste mensen halen het niet om in 48 uur dat geld bij elkaar te harken.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:tamaar1983 schreef op 17 juni 2014 @ 13:53:

[...]

Ja ik weet wel dat begin juli zijn vakantie ingaat , dus misschien dacht ie anders natuurlijk helemaal niks te kunnen doen omdat ie dan niks extra heeft... Ach ik weet ook niet wat en hoe hij denkt .. Wil ik ook niet ?

Afijn hij weet nu wel in ieder geval wat hij kan verwachten ..tja, dat is het risico als je je rekeningen niet betaalt.
Een paar bedrijven (overheid) mogen meteen beslag leggen. Maar voordat het zover is, heb je eerst je rekening gehad. Daarna een herinnering, daarna een aanmaning x2 of x3.

Nog afgezien van het feit dat je, als je een boete krijgt, die normaal gesproken binnen 6 of 8 wéken moet betalen. Ik weet het niet precies, het is een tijdje geleden dat ik er eentje kreeg.

Kortom, hij heeft waarschijnlijk al ruim een half jaar de tijd gehad. Als het in dat halve jaar niet is gelukt, gaat het hem in het komende jaar ook niet lukken. Dan maar geen dure vakantie. Picknicken in het bos kan ook heel leuk zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven