Geld & Recht alle pijlers

Loonheffingskorting?

18-01-2013 20:19 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,

Vraag waar ik zelf niet helemaal uitkom:

Ben kort geleden van baan gewisseld en begin 1 februari bij mijn nieuwe werk. Door een regeling ontvang ik nog enkele maanden salaris van mijn vorige bedrijf. Dit betekent dat ik gedurende een bepaalde tijd dubbel salaris heb Tot zover hetgeen voor mij duidelijk is...

Nu mijn vragen: bij mijn nieuwe bedrijf heb ik al een formulier ingevuld om loonheffingskorting te krijgen. Bij mijn oude bedrijf krijg ik dat (bij mijn weten, was namelijk enige werkgever) ook.

- Klopt het dat ik niet 2x loonheffingskorting kan krijgen?

- Zoja; bij welk bedrijf kan ik best stopzetten, waar ik minst verdien?

- Wat gebeurt er als ik niet stopzet? Eind van het jaar terugbetalen?

- In welke orde van grootte moet ik denken bij deze korting? Met andere woorden; hoeveel % minder salaris krijg ik als er geen loonheffingskorting wordt toegepast ipv wel?

Sorry voor deze vast en zeker simpele vragen maar ben echt een nitwit op dit gebied...(en dus zeer blij met ieder relevant antwoord)
Loonheffing kan maar bij 1 werkgever. Degene waar je het meeste verdient moet je hem laten toepassen. Dat is het meest gunstig.
Als je het bij beide laat staan op ja dan komt je idd aan het terugbetalen.
Ja dat moet je stopzetten. Bij degene waar je het minste verdient zou ik dat doen. Eventueel te veel betaalde loonheffing kun je terugkrijgen via de belastingaangifte.

Als je het niet doet moet je het terugbetalen en sta je dus bekend als 'fraudeur'.
Je kan maar bij 1 werkgever loonheffing toepassen. Er verstandigste is bij de minst verdiende dat te doen.

Verder kan ik je niet helpen belastingdienst.nl is veel te lezen.
Je moet in elk geval de loonheffingskorting doen bij het bedrijf waar je in die 'dubbele' maanden per maand het meest verdient. Niet per uur, maar totaal.

Aan het einde van het jaar inderdaad terugvragen.

Je hoeft niet stop te zetten, als je het bij de een laat ingaan, vervalt de ander vanzelf.
Wat een foute antwoorden worden hier gegeven zeg.
quote:FullHouse schreef op 18 januari 2013 @ 20:22:

Je hoeft niet stop te zetten, als je het bij de een laat ingaan, vervalt de ander vanzelf.Je moet wel degelijk een formulier invullen om het bij werkgever 1 stop te zetten. De salarisadministratie van werkgever 1 kan toch niet ruiken dat jij de loonheffingskorting al ergens anders toepast? Het is je eigen verantwoordelijkheid om dit door te geven aan je werkgever.
I would rather shit in my hands and clap
Het maakt toch uiteindelijk niet uit bij welke werkgever je de loonheffingskorting laat berekenen?

Aan het eind van het jaar wordt het altijd goed getrokken, toch?

Dus of het degene is waarbij je het meest of het minst verdient, maakt niet uit volgens mij.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Vragen waarmee je werknemer kan aankomen

Bij een loonbelastingverklaring moeten medewerkers altijd aanvinken of ze wel of geen loonheffingskorting willen. Als ze niet precies weten wat ze daarmee aan moeten, komen ze bij jou als werkgever aan met vragen. Direct antwoord op al je personeelsvragenP&O-abonnement

Onder welke cao valt mijn bedrijf? Mag mijn werknemer zorgverlof opnemen als oma ook op kan passen? Mijn werknemer zegt dat... méér... Prijs150,- per kwartaal ex. 21% btw

Wat is loonheffingskorting precies?

De loonheffingskorting is eigenlijk een bundel van zes heffingskortingen. Deze komen allemaal bij de loonbelasting/premie volksverzekeringen voor. Het is korting waar elke werknemer die in Nederland werkt gebruik van mag maken. Ook voor mensen die niet in Nederland wonen. De korting gaat over het bedrag aan premies dat je inhoudt op het loon. Als de werknemer niet geheel belasting- of premieplichtig is, heeft dat uiteraard ook effect op de korting die je kan krijgen.

Algemene heffingskorting

De algemene heffingskorting in 2012 is ¤2033,-. Dit wordt automatisch berekend door jou als werkgever. Voor specifieke informatie hierover kun je terecht bij een belastingconsulent of bij de belastingdienst. Als de partner van je werknemer niet de hele korting gebruikt, dan kan de partner een deel onder voorwaarden zelf krijgen. Ook hier kan de belastingdienst je over informeren.

Twee banen

Als je werknemer twee banen heeft, mag die maar bij één loonheffingskorting aanvragen. Hij of zij mag nooit dubbel loonheffingskorting laten toepassen. Stel bijvoorbeeld dat het gaat om een nieuwe werknemer die al per 20 maart begint. Zijn contract bij zijn vorige werkgever loopt tot 31 maart. Die elf dagen is er dan sprake van een overlap. Dat betekent dat hij eerst geen korting toepast bij jouw bedrijf en op 1 april aangeeft wel die korting te willen toepassen. De korting kan pas op de eerste van de maand worden teruggedraaid dan wel aangevraagd worden.

Mocht het toch voorkomen dat een werknemer of een stagiair vergeten is om de loonheffingskorting bij één van de werkgevers stop te zetten, is het verplicht om deze teveel gekregen korting terug te betalen. Dat moeten ze individueel regelen bij de belastingdienst. Over het algemeen valt het aan te raden bij de baan waarbij de werknemer/stagiair het meeste betaald krijgt, de loonheffingskorting toe te passen. Op die manier houden ze het meeste geld over.
quote:Broedkippetje schreef op 18 januari 2013 @ 20:26:

Het maakt toch uiteindelijk niet uit bij welke werkgever je de loonheffingskorting laat berekenen?

Aan het eind van het jaar wordt het altijd goed getrokken, toch?

Dus of het degene is waarbij je het meest of het minst verdient, maakt niet uit volgens mij.klopt maar om al meteen het meeste voordeel per maand te krijgen kun je de loonheffing het beste bij de baan met het meeste salaris laten toepassen. Uiteindelijk wordt alles rechtgetrokken bij je aangifte.
Ik heb hetzelfde aan de hand gehad en heb het bij nieuwe werkgever in laten gaan op het moment dat het salaris stopte bij de ander. De ingangs datum kan je invullen op het nieuwe formulier.

Dit in overleg met de salaris administratie
Wow wat veel antwoorden al, dank!

Wat ik begrijp (of zelf al min of meer dacht te weten)

- Zelf stopzetten bij 1 werkgever; gebeurt niet automatisch

- Loonheffingskorting toepassen waar ik het meest verdien

Door laten lopen doe ik liever niet, ik denk niet dat je meteen bekend staat als fraudeur, maar wil niet aan van het jaar veel moeten terugbetalen, doe ik dan liever meteen. Dat brengt me op het laatste; hoeveel maakt die loonheffingskorting uit? Geen idee of ik aan 5 of 50% van mijn netto salaris moet denken....
Dat zeg ik toch ook?
Het kan wel, het mag alleen niet. Als je hebt wel doet, is de kans groot (als je bruto inkomen boven de grens valt van circa 6500¤) dat je moet terugbetalen. Hoeveel hangt af van een aantal dingen: de loonheffingskorting bestaat uit een algemene heffingskorting (circa 2000¤) en een aantal andere regelingen, waarbij bijvoorbeeld de arbeidskorting afhankelijk is van je inkomen.

Edit: ik zie dat je er al achter bent
Ik dacht toch wel 50-75% even grofweg geschat.
Denk ook even aan het volgende.

Met 2 parttime banen kun je samen nog aardig wat verdienen. Echter de baan die de loonheffing toepast doet dat over de eerste schijf (denk dat je met een parttime baan niet genoeg verdient om in de 2e schijf te komen).

Je hebt echter ook nog die andere baan. Die twee inkomsten samen zou kunnen betekenen dat je met een deel van je loon in de 2e schijf terecht komt. Dat houdt in dat je dan alsnog een naheffing krijgt.
quote:Hooverphonic schreef op 18 januari 2013 @ 20:19:

Beste mensen,

- Klopt het dat ik niet 2x loonheffingskorting kan krijgen?Ja

- Zoja; bij welk bedrijf kan ik best stopzetten, waar ik minst verdien?Ja

- Wat gebeurt er als ik niet stopzet? Eind van het jaar terugbetalen? Ja

- In welke orde van grootte moet ik denken bij deze korting? Met andere woorden; hoeveel % minder salaris krijg ik als er geen loonheffingskorting wordt toegepast ipv wel? Geen idee

Sorry voor deze vast en zeker simpele vragen maar ben echt een nitwit op dit gebied...(en dus zeer blij met ieder relevant antwoord)
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Hooverphonic schreef op 18 januari 2013 @ 20:28:

Wow wat veel antwoorden al, dank!

Wat ik begrijp (of zelf al min of meer dacht te weten)

- Zelf stopzetten bij 1 werkgever; gebeurt niet automatisch

- Loonheffingskorting toepassen waar ik het meest verdien

Door laten lopen doe ik liever niet, ik denk niet dat je meteen bekend staat als fraudeur, maar wil niet aan van het jaar veel moeten terugbetalen, doe ik dan liever meteen. Dat brengt me op het laatste; hoeveel maakt die loonheffingskorting uit? Geen idee of ik aan 5 of 50% van mijn netto salaris moet denken....

Dat is nogal afhankelijk van je salaris .

Die korting is max rond de 140 euro per maand. Dus als je netto 300 euro verdient is het de helft. Als je 1000 verdient... (nouja, verdienen is één ding, krijgen is iets anders).
Is dat laatste echt zo? Is het een max bedrag van 140 euro per maand? Als ik 1000 euro netto verdien, maakt het nogal uit of dat het is, of 50-75% zoals iemand hierboven zei. Ik heb zelf geen idee en weet ook niet hoe uit te rekenen....
Als je rond de 2000 euro korting krijgt per jaar is het hoogst onwaarschijnlijk dat je 50/75% minder krijgt. Kijk maar eens op de site van de belastingdienst. Daar wordt de loonheffing netjes uitgelegd.
Zeker geen 50-75% dat is echt onzin! De hoogste schijf is uberhaupt maar iets van 52%. Die 140 euro geloof ik wel, ik weet de bedragen niet maar het klmt er op neer dat de tweede werkgever al vanaf de eerste euro al 37% belasting gaat inhouden en anders over de eerste ? euro nog niet.

Houd er wel rekening mee dat je aan het eind van het jaar sowieso misschien nog moet bijbetalen, dat gebeurt vaker als je twee werkgevers hebt. Die weten van elkaar niet wat je bij de ander verdient en daardoor kan het zijn dat ze niet exact het juiste percentage inhouden. Dit is bij mij ook elk jaar vaste prik, altijd ongeveer 500 euro bijbetalen voor mij :(. Anderen krijgen juist geld terug, het ligt helemaal aan jouw situatie hoe het uitpakt.
TO: hou nog zo'n 500-1000E achter de hand, de belastingdienst kan namelijk met een naheffing komen in 2014. Twee keer verdienen betekent over het algemeen dat je in een volgende belastingschijf valt en dat betekent dat de werkgevers in totaal te weinig belasting ingehouden hebben. En dat bedrag moet jij dan ophoesten.
En wat nu als je nooit loonheffing hebt laten toepassen bij een nul-uren contract? Ik kwam er pas na een jaar achter toen ik mijn inkomstenbelasting invulde, ik kreeg ook niets terug. Ben ik dan benadeeld of maakt het geen ruk uit?
Als je aangifte hebt gedaan en niks terug krijgt dan heb je die loonheffingskorting wel gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven