Geld & Recht alle pijlers

Loonstrook recruitmentburo

17-09-2012 18:39 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb binnenkort een gesprek bij een recruitmentburo en bij de afspraakbevestiging geven ze aan dat bij het gesprek ik een kopie van mijn salarisstrook moet meenemen, reden volgens hen:

''hier staan een aantal emolumenten en secundaire voorwaarden op die van belang zijn voor bemiddeling''.

Geen idee wat ze hiermee bedoelen, maar ik verwacht dat ze in het voordeel van mij bemiddelen aangezien ik hen inschakel. Daarnaast gaat het er mij om wat ik wil verdienen en niet wat ik verdien.

Wie heeft hier ervaringen mee en waar zullen ze het naar verwachting voor gebruiken? Ik wil natuurlijk niet dat het tegen me gebruikt gaat worden.
Lijkt me dat ze hierdoor je oude/huidige salaris zien. En dat aan willen houden.

Volgens mij ben je niet verplicht dat salarisstrookje te laten inzien. Verder zullen ze hun primaire en secundaire voorwaarden ook weten zonder jouw hulp.
Je hoeft geen loonstrook te overhandigen. Ik heb het in loondienst altijd geweigerd want het gaat niemand aan wat mijn salaris is/was. Heb vaak gezegd: 'Het enige dat voor u van belang is wat ik hier wil verdienen'. En ik vond die vraag altijd vreselijk irritant. Vooral als die gebracht werd als heel vanzelfsprekend. Of als ze dachten me wijs te kunnen maken dat ze er recht op hadden.
Eens met Olivia
Zover ik weet wordt dat vaker gevraagd maar ben je dat absoluut niet verplicht.

Ze willen gewoon weten wat je nu verdient zodat ze een beetje kunnen gaan onderhandelen. Lijkt me niet relevant.

Secundaire voorwaarden die van belang zijn bij bemiddeling? Hoezo dan? De secundaire voorwaarden die je bij bedrijf A had, hoeven toch niet persé te gelden bij bedrijf B?

Ik zou dat uit principe al nooit overhandigen. Vind dat zij niets met mijn huidige salaris te maken hebben.
Bedankt voor reacties.

In principe ben ik er ook op tegen, als ze willen weten wat ik verdien, dan vertel ik dat eerlijk.

Maar zal ik dit op voorhand al aankaarten of tijdens het gesprek?

Ik verwacht dat ze moeilijk gaan doen en dat het voor hen een eis is of zij voor mij gaan bemiddelen.

Ik vind het zonde van mijn tijd daar naar toe te gaan en te horen dat ze niks willen doen.
mij is het ook wel eens gevraagd. ik heb begrepen dat het dan gaat om een betere bruto/netto berekening te kunnen maken, maar ik denk dan ook: jjjaaaahhhaaajjaaa...

Gewoon niet doen, laat je ook zien dat je niet voor 1 gat te vangen bent en dat jouw salariswensen zus en zo zijn, en als ze daarover willen onderhandelen, dan kan dat.

je kunt de bal gewoon terugkaatsen en hun vragen om een proforma loonstrook van hun zijde zodat jij kunt zien, hoeveel zij jou gaan betalen (netto) met het afgesproken bruto loon
Hoe zo is dat van belang, wie zijn belang en wat voor belang?

Laat ze eerst maar toelichten wat ze er mee willen gaan doen.
Ik snap wel dat ze dat zo brengen, dat klinkt natuurlijk stukken leuker. Wat ze feitelijk willen is inderdaad zien wat jij nu verdient, op basis hiervan zullen ze jouw toekomstige salaris willen bepalen. En het recruitmentbureau is behoorlijk commercieel, zij zijn er dus niet per se om jouw belangen te behartigen.
Als je een goed recruitmentbureau treft, dan zullen zij onderhandelen voor jou met het bedrijf wat de vacature heeft. Dan is het natuurlijk wel handig om te weten wat je nu verdient, zodat ze een beter salaris voor jou kunnen onderhandelen.

Reden voor het vragen van een loonstrook is dat er helaas heel veel mensen zijn die liegen over hun salaris. Stel je geeft bij het recruitmentbureau aan dat je nu 3000 verdient en dat min. wilt verdienen in je nieuwe baan, dan gaat het bureau voor jou onderhandelen met het bedrijf. Vaak vraagt het bedrijf dan aan jou alsnog een loonstrook. Dan maak je nogal een slechte indruk als daarop staat dat je maar 2000 verdient. Conclusie: of een bedrijf vindt jou niet open genoeg (je weigert je loonstrook te geven) of je bent niet eerlijk (je liegt over salaris). Dus om gedoe te voorkomen zou ik die strook wel geven. Misschien wel pas in later stadium als je echt op gesprek bent geweest bij de opdrachtgever.
Wat een onzin:

Conclusie: of een bedrijf vindt jou niet open genoeg (je weigert je loonstrook te geven) of je bent niet eerlijk (je liegt over salaris).

Punt 1: Je hoeft NIET open te zijn over je salaris in je vorige baan want het gaat ze domweg geen fluit aan. Punt 2: Je liegt NIET over je salaris als je gewoon zegt wat je in je volgende baan wilt verdienen. Dat maak jij er van Squashgirl.

Het is heel eenvoudig, zowel dat bureau als dat bedrijf zou ik zeggen dat ze die loonstrook niet krijgen omdat hij er in deze onderhandelingen niet toe doet. En daar hebben ze het maar mee te doen.

Werkgevers hebben veel rechten maar een loonstrook van een vorige baan opeisen hoort daar echt niet bij. En terecht.
Ik ben overigens werkgever en heb nog nooit om een loonstrook gevraagd. Ik bepaal zelf wel wat ik vind dat iemand waard is. Wat een ander betaalt vind ik totaal niet boeiend. En ook totaal niet relevant.
quote:leentjedb schreef op 18 september 2012 @ 00:29:

Ik ben overigens werkgever en heb nog nooit om een loonstrook gevraagd. Ik bepaal zelf wel wat ik vind dat iemand waard is. Wat een ander betaalt vind ik totaal niet boeiend. En ook totaal niet relevant.

Ik kan me goed voorstellen dat jij er zo over denkt en ik vind dit echt een hele goede instelling!

Helaas heb ik zelf al meerdere malen meegemaakt dat veel werkgevers hier anders over denken. Openheid over salaris wordt vaak wel geëist/gevraagd. Indien je daar niet open over bent, krijgen veel werkgevers argwaan: waarom wil iemand daar niet open over zijn? heeft die persoon iets te verbergen? is die persoon dan misschien ook niet open over andere dingen die niets met salaris te maken hebben?

Als jouw nieuwe werkgever vraagt om een loonstrook heb ik inmiddels de ervaring dat je die beter wel kunt geven om geen twijfel te creëren bij dat bedrijf. Maar dat is natuurlijk per bedrijf verschillen en iedere sollicitant kan dit natuurlijk zelf afwegen en beslissen!
Sprak vanochtend een collega over dit onderwerp vlak voor we een sollicitant samen zouden spreken. Hij heeft op de vraag om zijn laatste loonstrook eens geantwoord: 'Prima, u mag die van mij zien als ik die van u mag zien, gelijk oversteken graag.' en toen was het opeens niet meer nodig.....

En verder eens met Leen. Bedrijf mag vinden wat het wil, ze kunnen het niet eisen want is geen enkele rechtsgrond voor. En als ze daar al kinderachtig op zouden reageren dat ze je dan niet meer willen bemiddelen moet je je afvragen of je wel voor zo'n bureau moet willen werken.
quote:Olivia1975 schreef op 18 september 2012 @ 12:18:

Sprak vanochtend een collega over dit onderwerp vlak voor we een sollicitant samen zouden spreken. Hij heeft op de vraag om zijn laatste loonstrook eens geantwoord: 'Prima, u mag die van mij zien als ik die van u mag zien, gelijk oversteken graag.' en toen was het opeens niet meer nodig.....

Ghegheghe, die is inderdaad goed.
ja het recruitmentburo brengt alleen werkgever en werknemer bij elkaar en zij krijgen dan een fee van de werkgever mochten zij een geschikte kandidaat vinden. Ik zal dus niet in dienst komen van dit bureau.

Daarnaast vind ik wel het per functie afhankelijk van wat ik wil verdienen. Veel verantwoordelijkheid is natuurlijk hoger salaris.

Maar t feit dat ze het al in een email zetten vind ik behoorlijk bijdehand van een dergelijk bureau. Het komt neer als een eis in plaats van de beste persoon proberen te werven voor de juiste werkgever.
bekijk het van de andere kant. Ze willen je matchen aan de juiste functie met bijbehorend salaris. Enig inzicht in wat je nu verdient is daarvoor nodig. Zeker om te zorgen dat ze je niet aanbieden om functies waarvan ze weten dat het gebodene salaris een stuk lager is dan wat je nu verdient. Of ze hiervoor een salaris strook nodig hebben is de vraag.....ik zou ook de vraag stellen wat ze met die strook doen, alleen voor hun eigen of spelen ze die door aan de mogelijke toekomstige nieuwe werkgever. In dat laatste geval zou ik het niet doen. Salarisonderhandelingen doe je nog altijd zelf met je eigen gekozen strategie, het recruitment buro kan je daarbij zeker helpen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven