Geld & Recht alle pijlers

Low / no buy challenge

20-05-2019 18:48 1677 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het vorige deel zit alweer vol. Om elkaar te blijven stimuleren aan de challenge mee te doen, heb ik een nieuw topic geopend. Omdat het voor mij geen strikte no buy is, heb ik de titel aangepast. Het staat iedereen vrij om de challenge in te vullen zoals je zelf fijn of nodig vind.

Hierbij een link naar het vorige deel.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
16-06-2019 09:53
Abdrélon is in ieder geval lekker goedkoop.
En ik koop het meestal nog in de aanbieding ook. :proud:
Alle reacties Link kopieren
ik ga overal naartoe met de auto, maar woon dan ook buitenaf in duitsland (geen ov dus en al zeker niet dat de grens over gaat) en de stad waar ik werk en waar mijn zoon naar school gaat is 15 km verderop. verder woont mijn hele familie verspreid over twente in nl. ik kan dus absoluut niet zonder auto, heb mijn huidige auto nu 2,5 maand en heb er al meer dan 4000 km mee gereden.
Alle reacties Link kopieren
Hier een stokoude VW-bus: mijn vriend is dat! Ik woon in een uithoek van het land, waar in het weekend en na 19.00 uur geen bussen rijden. Verder veel kinderen en hun vriendjes te vervoeren plus mijn ouders bij tijd en wijle. Daarnaast ben ik een vreselijke scharrelaar, dus rijd ik met complete bosschages of 25 stenen van in totaal 500 kg heen en weer. Én met de zes meter lange sloep ;-)
Alle reacties Link kopieren
Net een superleuke ontdekking gedaan met jongste zonen. Er was twee weken geleden een geld terug actie van 'Blue Band 'smaakt als roomboter' maar alleen in combinatie met Finesse kookroom. Kijk, van die eerste bakken we van alles, maar wat we met kookroom moesten? Tot ik een recept voor zelfgemaakt ijs vond:

vries ca 500 gram vruchten in (wij hadden aardbeien en bosbessen)
vermaal die als ze ingevroren zijn en voeg vier eetlepels honing toe, samen met het flesje kookroom.

En voila: een hele bak heerlijk ijs! Je zag het stukje bij beetje een andere structuur krijgen. Zonen vonden het erg leuk om te doen. Nu nog een hele bak in de vriezer gezet- benieuwd hoe de structuur uiteindelijk wordt. Zal wel iets meer kristalliseren denk ik. Maar: een succes!
Wat leuk Gianna!

Hier heb ik de opruimmicrobe weer geactiveerd maar direct in slaapstand gezet tot donderdag. Wilde mijn boekenkast deze namiddag grondig opruimen, maar door alle andere taken was het al snel 17:30 en begon ik aan de (geringe) mealprep voor de komende dagen en aan het avondeten. En nu heb ik echt geen fut meer. Donderdag gaat het er sowieso van komen!

En o ja, vriend heeft nog steeds niks gemist van de in een zak in de garage verzamelde spullen :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Pft bijna klaar met alles op te ruimen. Wat een werk, maar een hele opluchting. Niet meer toegekomen aan de lp kast en kledingkast voordat mijn gast uit Engeland komt maar nu al een wereld van verschil.

Heb ook wat motiverende minimalistenfilmpjes gekeken. Er zit 1 jonge meid met haar kanaal Happy Zen ofzo. Dat ligt wel heel erg in de buurt hoe ik het ook benader. Zet het op tijdens het opruimen. Kwam een hele doos met oude toegangskaartjes tegen. Deze in de lege pagina's van een fotoalbum geplakt die er nog lag. Vind het toch erg leuk om die jaartallen terug te zien samen met de foto's.
broodtrommel schreef:
18-06-2019 16:52
Pft bijna klaar met alles op te ruimen. Wat een werk, maar een hele opluchting. Niet meer toegekomen aan de lp kast en kledingkast voordat mijn gast uit Engeland komt maar nu al een wereld van verschil.

Heb ook wat motiverende minimalistenfilmpjes gekeken. Er zit 1 jonge meid met haar kanaal Happy Zen ofzo. Dat ligt wel heel erg in de buurt hoe ik het ook benader. Zet het op tijdens het opruimen. Kwam een hele doos met oude toegangskaartjes tegen. Deze in de lege pagina's van een fotoalbum geplakt die er nog lag. Vind het toch erg leuk om die jaartallen terug te zien samen met de foto's.

Ga ik eens kijken! :)

En goed bezig zeg!
Goed bezig broodtrommel!

In plaats van morgen heb ik vanavond m’n boekenkast opgeruimd. Ik heb uiteindelijk drie bigshoppers gevuld - een voor de kringloop, een voor de boekenkastjes die hier in de gemeente staan en een voor het oud papier (lees: oude universiteitsboeken met markeringen en aantekeningen). Nu passen m’n boeken weer netjes in de kast en heb ik ruimte over om de biebboeken te stallen :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig broodtrommel en Pinuts!

Die fimpjes van Happy Zen zijn leuk idd! Kende ze nog niet. Kan ook langer naar haar kijken dan naar Marie Kondo, haha. Alleen ze gaat haar kledingkast opruimen in één filmpje... en het lijkt of er niks weg gaat. Die snap ik dan weer niet helemaal. IK zie niet zoveel verschil voor en na. (behalve de volgorde)
Je kunt méér.
Misschien sparklede alles wel joy? :-D

Ik heb vanmorgen trouwens ook nog een (sowieso al 3/4 lege) ladekast doorlopen, de kookboeken uitgespit en vriends boekenkast slash werkkast zo goed als mogelijk opgeruimd. Alles van ouder dan een jaar is weg en uit de stapel kranten heb ik alleen de voor hem relevante artikelen gehaald. Voelt zo goed! :shame:

Vanaf zondag verwachten ze een hittegolf trouwens. Verre van no buy, maar wel een soort van luxe noodzaak. We hebben nl. toevallig afgelopen week een energiezuinige mobiele airco gekocht met een leuke korting. Ik zag een goede aanbieding voorbij komen en uiteindelijk heeft het ons niet direct iets extras gekost omdat het noodzakelijke geld nog op de gemeenschappelijke rekening stond.

We willen de airco vooral gebruiken om de koelste ruimte - die na enkele weken hitte ook gewoon te warm is - een beetje koel te houden. Vorig jaar konden wij het nl. nog wel net aan (en waren alle airco’s al lang en breed uitverkocht toen we er een wilden kopen :proud: ), maar de kat was door die warmte echt slapjes en ziek. :cat:
Alle reacties Link kopieren
Jij ook goed bezig Pinuts!
Fijn hé? Als je weer wat overzicht hebt. Alles is nu de berging in of aan de kant in de woning. Heerlijk, het voelt echt alsof je weer kan ademen. Die berging gaat in het najaar leeg, naar de IJhallen voor een zakcentje in Zuid Afrika. Ook kreeg ik net een berichtje van een vaste MP koper, die zal z'n vakantiegeld wel gehad hebben want hij vroeg of ik nog wat voor 'm had gevonden hehe :mrgreen:


Moon Alisa, Ze had om te beginnen nog maar iets van 36 kledingstukken dus dan kan er volgens mij ook niet heel erg veel weg haha.

Kondo werkt prima voor me maar kan dat programma echt niet kijken van d'r. Ik vind het te zweverig. Ik pak elementen van diverse methodes en pas toe wat het beste voor mij werkt. Merk dat Vera van Happy Zen dat ook doet en kon me er meteen in vinden. Zo maakt ze dus ook gebruik van sales en kortingen, maar op een manier dat je er nog steeds minimalistisch en verspillingsloos mee om wordt gegaan. Naja ze kan het beter uitleggen dan ik :)

Vind het wel relaxed om dat soort filmpjes op te zetten tijdens het schoonmaken en opruimen
Ik vind opruimen echt een verschrikkelijke bezigheid en ik kan het ook zelden opbrengen.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
20-06-2019 19:32
Ik vind opruimen echt een verschrikkelijke bezigheid en ik kan het ook zelden opbrengen.
Oh, ik vind het echt heerlijk ontspannen. Wel mijn eigen spullen... Ik vind het heerlijk om mijn kleding te ordenen en zo mooi op te rollen als Marie Kondo doet. Word er helemaal zen van.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
20-06-2019 19:32
Ik vind opruimen echt een verschrikkelijke bezigheid en ik kan het ook zelden opbrengen.
:high5:

Ik las pas ook een boek met een soort van wetenschappelijk pleidooi voor ongeordendheid. Paste helemaal in mijn straatje....
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik doe het doorgaans niet graag, maar er is een zaadje gepland en dus ben ik iets gemotiveerder om er aan te beginnen. Moet wel nog even de moed verzamelen om ook de administratieve stapel te ordenen in de mappen :hamer:
Alle reacties Link kopieren
Over dat filmpje: Ze had idd al niet zo gek veel. Maar dan ontging de moraal van het filmpje me een beetje :-)

Hier is het een puinzooi op het moment. Naast werk en studie kom ik niet echt meer toe aan het huishouden. Ik plan ook gewoon slecht hoor. In het verleden kon ik wel eens een aantal dagen achter elkaar doorpakken. Nu heb ik eigenlijk elke dag wel werk, studie, huiswerk of familie en zal dus elke dag iets moeten doen in huis. Heb deze week weer wat dingen opgepakt en binnenkort ben ik weekje vrij en hoop ik alles te kunnen doen.

Wil ook wat planten doneren aan een kennis. Planten doen het hier vaak erg goed dus ze worden huge. Inmiddels staan sommigen best in de weg.

In de stad is het overal sale, zag ik. Ik zal een lijstje maken met wat ik echt wil vervangen (bijv zomerschoenen met bandjes die helemaal uitgerekt zijn) want dan is dit wel het moment.
Je kunt méér.
boebezoebe schreef:
20-06-2019 20:30
:high5:

Ik las pas ook een boek met een soort van wetenschappelijk pleidooi voor ongeordendheid. Paste helemaal in mijn straatje....
Nou, ik houd er wel van als het opgeruimd is. Maar het opruimen zelf vind ik afschuwelijk, en ik geef het ook vaak halverwege op. Dan is het vaak nog meer rommel. Netjes houden lukt me ook maar niet, hoe vaak me dat ook voorneem.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit momenteel bij mijn vriend en die is geen minimalist. Ik word er zo ontzettend onrustig van. Overal ligt gewoon 'rommel'. Het liefst zou ik alles zo de container in flikkeren. Er ligt hier meer administratie dan het Stadsarchief.

Als je wil schoonmaken moet je eerst ook allerlei meuk aan de kant schuiven. Daardoor wordt het ook een grote klus. Je kunt er niet gewoon even snel met de stofzuiger doorheen.

Ik woon echt totaal niet in een steriel huis maar alles heeft een plek en alles is 'mooi' of heeft nut.
Ik vind het grote nadeel van opruimen dat het eerst meer zooi geeft. Dat je van alles uitzoekt en dan om je heen kijkt en een puinhoop ziet liggen, om iets op te ruimen...
Maar ik hou van ruimte, en mijn vriend gelukkig ook, dus we houden het goed bij hier, en er komt weinig zooi ook in huis.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
20-06-2019 21:20
Nou, ik houd er wel van als het opgeruimd is. Maar het opruimen zelf vind ik afschuwelijk, en ik geef het ook vaak halverwege op. Dan is het vaak nog meer rommel. Netjes houden lukt me ook maar niet, hoe vaak me dat ook voorneem.
Heel herkenbaar dit. Nou heb ik een paar maanden geleden wel flink puin geruimd in de woonkamer en het is er zeker door opgeknapt (en wat was ik trots: ik ben zo’n vijf dagen bijna non-stop ermee bezig geweest maar ik heb níet opgegeven!). Ik werd vooral zo onrustig van alle troep bovenop de kasten en de boekenkast die zo rommelig oogde. Ook de kasten waren een bende. Ik heb niet veel weggedaan (dat had ik eigenlijk al gedaan, ik heb nu vooral geordend), maar het is toch stukken beter nu. Opruimen blijft wel een dingetje. Het is hier nu ook weer een troep. Morgen maar weer aan de bak, maar na een paar dagen kan ik weer helaas.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet eens te veel spullen, het is alleen niet geordend. Of ik begin ergens met opruimen en eindig met een krat 'ik weet het niet'. En zo heb ik meerdere kratjes met 'ik weet het niet' oftwel: Ik moet nog bedenken of ik dit bewaar en zo ja, waar dan.
Als ik op het werk heb opgeruimd houd ik ook altijd een kratje over met 'ik weet het niet' :rofl: Maar dan weten andere mensen het ook niet.

Mijn ouderlijk huis is een enorme verzameling van van alles en nog wat. Daar ging regelmatig een doos 'ik weet het niet' naar zolder of een kast in. Om er vervolgens nooit meer uit te komen. En dat is dus het gekke: Mijn zolder is wél netjes. Daar liggen alleen dingen die ik bewust wil bewaren en het is geordend en ik schrijf op de dozen wat er in zit.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
‘Ik weet het niet’ dozen heb ik ook, dus die gaan bij mij uiteindelijk ook altijd naar zolder. Nou heb ik daar zat ruimte en zelfs nog een kamer die niet wordt gebruikt, dus ik vind het niet zo erg, maar je hebt gelijk als je zegt dat die dozen daar inderdaad nooit meer vandaan komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een aantal dozen die al een paar keer meeverhuisd waren zonder dat ik er iets mee deed. Zaten ook herinneringen aan een moeilijke periode bij dus het was wel makkelijk om ze dicht te laten.
Uiteindelijk toch uitgezocht. Veel kleding kon weg en veel rommeltjes ook. Papieren, etc. Er staat alleen nog een doos studieboeken op zolder waarvan ik ooit nog een groot deel weg wil gooien. Nouja niet echt boeken, meer readers waar ik ook in geschreven heb. Niet geschikt om nog te verkopen.

Eerst maar weer eens ruimte scheppen. Planten eruit, spullen van de vloer en dan weer eens schoonmaken.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak nu vooral de kastjes leeg met houdbare producten en de vriezer. Heb ik al gekocht toen,dus geef geen geld uit. Maar moet me echt in bedwang houden om het later dan weer op te vullen met nieuwe spullen want dan houd je het probleem in stand, vaak maak je het toch allemaal niet direct op en vergeet je dat je dingen hebt gekocht. Zag dat volgende week ijsjes in de aanbieding zijn... Maar heb nog zat ijs zat, zelfs na veel opeten de afgelopen warme dagen haha.
Alle reacties Link kopieren
Mijn berging was redelijk netjes, al vistte ik er een tas vandaan met een gloednieuwe happy teapot. Helemaal vergeten waarom die daar is neergezet en waarom het is gekocht. Er staan momenteel 10 grote shoppers klaar voor de IJhallen. Ik woon op 33m2 en vond dat er al zo veel weg was en ik bijna niets meer had. Amper in het afgelopen halve jaar/jaar wat naar binnen gesleept ook.

Afstoffen en schoonmaken gaat weer een stuk makkelijker. Het zal nooit een hobby worden maar zal het nu wel vaker doen. En schoon en aan de kant is heel fijn, steriel hoeft idd ook niet hier.

Mijn vriend uit Engeland is gearriveerd dus we gaan even een paar leuke dingen doen dit weekend. Toch zal ik proberen om zo min mogelijk uit te geven, maar wel plezier te hebben. Zo gaan we een keer naar de bios (Pathé pas en heb een gratis voucher voor hem), ipv verre stad, gaan we naar een buurstad op half uurtje treinen want goedkoper en net zo leuk, wel drankje terras maar vanavond even thuis eten etc. Uit eten komt wel als we morgen naar Alkmaar gaan de toerist uithangen en zondag langs een gezamenlijke vriendin thuis, dus weer thuis eten. Misschien gewoon een beetje park hangen. Had nog een gratis toegangsticket voor een museum dus daar gaat hij vandaag heen als ik werk. Misschien dat we maandag nog even naar ons favo restaurantje gaan maar dat zijn de kosten ook niet en een attractie. Normaliter gaan we toch wel vaak uit eten als hij hier is, lunch en diner omdat je dan de hele dag bezig bent. Nu dus echt niet.
broodtrommel wijzigde dit bericht op 21-06-2019 13:13
0.13% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven