Geld & Recht alle pijlers

Low / no buy challenge

20-05-2019 18:48 1677 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het vorige deel zit alweer vol. Om elkaar te blijven stimuleren aan de challenge mee te doen, heb ik een nieuw topic geopend. Omdat het voor mij geen strikte no buy is, heb ik de titel aangepast. Het staat iedereen vrij om de challenge in te vullen zoals je zelf fijn of nodig vind.

Hierbij een link naar het vorige deel.
In this mad house we must all survive
Wat zijn de bouwmarkten schreeuwend duur.
Soms moet je wel iets behangen of verven maar wat een geld zeg.
2019 schreef:
07-07-2019 12:55
Wat zijn de bouwmarkten schreeuwend duur.
Soms moet je wel iets behangen of verven maar wat een geld zeg.
maar bij verf is vaak wel goedkoop = duurkoop... dus als ik iets moet verven kies ik een goed merk zoals Sikkens, ook al is dat duurder
En je hebt er elke dag plezier van :)
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Lady_Day schreef:
07-07-2019 09:53
Ik snap dat geluksgevoel heel goed hoor. Bij mij komen er ook fijne stofjes in de hersenen vrij als ik iets koop. En ja, het is een verslaving.

Maar voor mij was er geen beter gevoel dan een mooi bedrag op de spaarrekening zien staan. Ik had eigenlijk nooit gespaard. Ik gaf altijd alles uit, ongeacht mijn inkomen.
Ja zo stom, en het lijkt alleen te gaan om het kopen.
Als je het artikel hebt, is het grootste geluksgevoel alweer weg.
Inderdaad lijkt me dat ook heel gaaf om je spaarrekening te zien groeien.
We wilde volgend weekend een weekendje weg (twee nachtjes) om onze huwelijksdag te vieren (we zijn 15 juli drie jaar getrouwd), maar we vinden het eigenlijk toch niet zo verstandig. Het kost al gauw een hoop geld. Het gebeurt niet vaak maar we hebben ons verstand laten winnen en we gaan nu gewoon een dagje. Scheelt een flink bedrag aan kosten voor overnachtingen enzo en een dagje is ook hartstikke leuk!
Ik ging spullen pakken voor de vakantie en kwam ineens nog wat tops tegen die ik vorig jaar zomer had gekocht en was vergeten dat ik had. Dat gebeurd me niet vaak maar het was eignelijk wel een goede verrassing :hyper:

Iets minder leuk is dat ik mijn bikini niet meer pas dus nog even snel een nieuwe moet gaan halen (ik vind winkelen echt geen bal aan). Het moet maar :)

Verder nog wat uitjes gepland voor de komende maanden (muziek en theater voorstellingen vooral) en ons toch maar binnen het budget gehouden :yes:
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Dat kost inderdaad wel wat Drackie, maar je kan het natuurlijk zo gek maken als je zelf wil. Kan je niet (als je toch weg wil) lastminute iets boeken? Wij gaan vaak naar een saunacomplex waar je voor inkom en overnachting minder betaalt als je de dag van tevoren of de dag zelf een kamer boekt (via booking toch). Dat kan veel schelen!
Nou, ik heb flink wat af gegoogled maar ik kwam niet veel goedkoper uit dan 200 euro. Nee hoor, we gaan wel een dagje. Bijna alles was ook al vol. Het is hoogseizoen natuurlijk en we willen naar Texel (daar kom ik vandaan). Daar is het helemaal extreem druk rond deze tijd.

Ik heb net al belachelijk dure tickets gekocht voor Elisabeth in Concert in Wenen. Wel fantastisch, dit wordt zooo genieten! :heart: Helaas moeten we nog bijna een jaar wachten.
Lievejetje schreef:
07-07-2019 09:55
Ja dat geluksgevoel heb ik ook. Maar dat zakt na het kopen ook gauw weer af.
Spaardoel hier is dus het huis (en inrichting) en wil eigenlijk deze zomer ook nog op vakantie. Met de camper gaan we (kunnen we gratis lenen) dus wordt sowieso wel enigszins een budgetvakantie maar ik wil gewoon mijn geld niet meer uitgeven aan onzinnigheden (die ik op dat moment van levensbelang vind haast, als ik dié jurk koop, dan hoef ik voorlopig echt niks meer. Tot het volgende voorbij komt).

Heel herkenbaar Lievejetje!

Hier de mist in gegaan. Zit niet lekker in mijn vel, ben somber, ontzettend moe en dat is inmiddels al zo'n 2 maanden zo. Het is even moeilijk om eruit te komen en daardoor ben ik de mist in gegaan.
Hier ook veel moeite deze maand. Komende twee maanden een dure periode door allerlei dingen en merk dat ik moeite moet doen om niet aan mijn spaar te komen. Woensdag heb ik een vrije dag. Dan ga ik er eens even goed voor zitten.
Eviva_83 schreef:
07-07-2019 09:18
Dat is een goeie thanx! :)
Als ik de nieuwe koop zal ik de oude waarschijnlijk niet eens meer gebruiken.
Die ik nu heb kostte 27 euro, die ik wil kost 37 euro dus dat is eigenlijk €57 euro aan foundation.
Niet echt een koopje.
Ik ga het niet doen!

27+37=57? :$
Prrrr, mauw miawwwww.
Jane-Ice schreef:
08-07-2019 19:02
27+37=57? :$
:blabla: rekenen was nooit mijn sterkste vak.
Ik heb andere kwaliteiten Jane.. snap dat dan.
Vixxen schreef:
08-07-2019 14:33
Heel herkenbaar Lievejetje!

Hier de mist in gegaan. Zit niet lekker in mijn vel, ben somber, ontzettend moe en dat is inmiddels al zo'n 2 maanden zo. Het is even moeilijk om eruit te komen en daardoor ben ik de mist in gegaan.
Ja dat helpt niet mee.
Gelukkig kun je morgen weer gewoon opnieuw beginnen!
Eviva_83 schreef:
08-07-2019 19:22
:blabla: rekenen was nooit mijn sterkste vak.
Ik heb andere kwaliteiten Jane.. snap dat dan.
:there:
Prrrr, mauw miawwwww.
Hoi,
Ik lees al zo nu en dan mee op dit en het vorige topic en wil graag mee schrijven.
Ik woon samen met man en kind (2jaar) en 2 poezen in een koopwoning. Man en ik werken 4.5 en 4 dagen per week. Er zijn staan 2 voortuigen voor de deur en we hebben allebei hobbies en liefhebberijen wat we graag doen (lees: kan veel geld kosten).

Wij hebben sinds kort een nieuwe keuken en met alle, voorziene en onvoorziene, extra's is onze spaarot behoorlijk ingedeukt en willen we weer sparen vanaf nu om de buffer op peil te krijgen. Sinds begin van dit jaar hebben we eigelijk ook best wel wat onvoorziene pech gehad (auto, huis, tandarts, boete, ect) wat ervoor zorgde dat we nog wat extra in de buffer moesten teren.

Ik heb een goed overzicht in excel waar elke euro naartoe gaat. Vooral de boodschappen vind ik erg duur (vaak rond 800eu+/maand incl verzorgingspullen, kattenvoer en grid). Het "probleem" zit hem bij de boodschappen vooral in de voorkeur voor biologisch dan het gewone product of liever amandelpasta dan pindakaas. Een lekker wijntje/ speciaal biertje en olijfje, kaasje, nootje voor in het weekend. Voor de komende weekenden hebben we besloten even geen alcohol te drinken.

Hebben jullie nog tips&tricks voor de boodschappen en zonder in te leveren op gezondheid voor mens en milieu? De zonder pakjes, zakjes en seizoens groente/ fruit, niet-met-honger-boodschappen-doen en maak een boodschappenlijstje tips ken ik al en probeer ik zo goed als het kan toe te passen.
@hyperbole koopeenkip of koopeenkoe.nl
Hyperbole, ik denk dat je het zelf al aangeeft... lekker wijntje, speciaal biertje, amandelpasta ipv pindakaas. Toen ik alleen woonde deed ik dat ook en gaf ik makkelijk 100 euro per week uit in mijn eentje.

Ik doe nu boodschappen voor 2 volwassenen en 1 kat en kom gemiddeld op ongeveer 500 euro per maand uit. Wij drinken (bijna) geen alcohol en eten (bijna) geen vlees dus dat zal schelen. Toen we nog regelmatig vlees aten kocht ik altijd biologisch en dat tikt enorm aan.

Ik koop tegenwoordig veel wat in de aanbieding is. Gewoon in de bonus bij de Appie of in de aanbieding bij onze plaatselijke Spar. En gewoon pindakaas en geen amandelpasta. Wel geven we nog steeds veel uit aan Cola Zero en Tony Chocolonely. Je moet jezelf ook niet alles ontzeggen :)
Ik kom helaas ook uit op ongeveer 500 a 600 euro per maand aan boodschappen en zou niet weten hoe ik dat omlaag kan krijgen. We willen niet bezuinigen op verse groente en fruit en op goed vlees.
En brood van de bakker.
Wij zijn met twee volwassenen en 2 kinderen.
Eviva, ik vind dat helemaal geen gek bedrag voor een gezin van 4 hoor.
Ik doe nogal Spartaans boodschappen dus ik weet niet of ik tips kan geven.
Maar weinig tot geen vlees, geen alcohol, geen fris, geen sap, geen koekjes, geen snoepjes, geen melkproducten en geen kaas.

Ik koop bij de toko een zak van 4 kilo rijst waar ik lang mee doe. Rijstgerechten zijn vaak niet duur. En ben zelf erg fan van de Indiase en Thaise keuken.
Groenten en fruit koop ik bij de Turk of op de markt.
Ik drink alleen koffie, thee of aanmaak (of voeg fruit toe aan een grote fles water).
Door lactoseintolerantie eten we geen kaas of yoghurt of melkproducten. En dat zijn vaak ook dure producten.
Vlees koop ik af en toe en dan alleen rundergehakt of kip. Eet ik geen vlees, dan gebruik ik noten.
Op brood eet ik pindakaas of hummus.
Chocolade en chips haal ik wel soms. En soms ook wel fris of sap hoor. Alleen niet wekelijks.

Maar goed, ik geloof dat dit voor velen te Spartaans is. Ik geef zelf niet veel om luxe qua eten. Plus door allergieën en mijn darmproblemen vallen veel dingen ook af.
Wij zitten dan ook onder de €100 per week voor twee volwassenen.

O en we maken een maaltijdplanning voor de hele week en pinnen het boodschappengeld. Dat helpt hier enorm om binnen het budget te blijven.
Ik denk dat je beter wat langzamer, maar wel consequent kunt sparen dan heel erg interen op je boodschappen, als je het je in principe kunt veroorloven.
WakkerDier heeft overigens een nieuwsbrief waarbij ze de diervriendelijke aanbiedingen per supermarkt op een rijtje zetten elke week. Als dat iets is wat je hoog in het vaandel hebt zou het kunnen helpen om voordelig boodschappen te blijven kopen zonder iets in te leveren op dat gebied. Moet je alleen niet overboord gaan met inslaan.
Wij zijn weer terug van onze reis en het was fantastisch💖. Onze spaardoelstellingen nu zijn eerst dingen die we in huis gaan doen en uiteraard weer de volgende reis. Zijn er meer mensen die als ze echt "moeten" sparen om hun doel te halen zuiniger als het doel of de tijd van het doel dichterbij komt en wat losser als de planning ruimer is?
@vixxen met een kind heb ik het idee dat ik niet echt ontkom om niet een bescuitje of een sapje in huis te hebben. En als het er eenmaal is kan man er ook niet vanaf blijven.
Verder eten we al weinig vlees (1× per week).
Maaltijdplan doen we ook wel maar omdat de super om de hoek elke dag van 8-22 open is (ook op zaterdag en zondag) gaan we toch nog vaak impulsief er even langs.

Deze week (of de hele zomer?) zag ik dat ik dat ik zonder extra kosten een pick up van de boodschappen kan doen. We gaan deze week dat doen en verder nog 1maal langs de beste groente en fruit supermarkt en de bakker en verder maar even proberen op onze handen te zitten :).

@nitflex; consequent sparen doen we zeker maar de maandelijkse bedragen die we naar de super brengen zijn gewoon rete hoog. We kopen er wel vaak koopzegels bij trouwens.

@flashy; zodra het spaardoel behaald is ga ik soms even los onder het mom van 'het is vakantie' en dergelijk. Streng zijn om het doel op tijd te behalen kan ik aan de andere kant ook wel weer maar als het te lang duurt (meerdere maanden) dan sla ik soms juist weer de andere kant uit..
Eviva_83 schreef:
08-07-2019 22:30
Ik kom helaas ook uit op ongeveer 500 a 600 euro per maand aan boodschappen en zou niet weten hoe ik dat omlaag kan krijgen. We willen niet bezuinigen op verse groente en fruit en op goed vlees.
En brood van de bakker.
Wij zijn met twee volwassenen en 2 kinderen.
Wij zitten ook op 600-700 euro met zn vieren. Merk ook echt dat de boodschappen duurder zijn geworden afgelopen jaar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven