Geld & Recht alle pijlers

Low / no buy challenge

20-05-2019 18:48 1677 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het vorige deel zit alweer vol. Om elkaar te blijven stimuleren aan de challenge mee te doen, heb ik een nieuw topic geopend. Omdat het voor mij geen strikte no buy is, heb ik de titel aangepast. Het staat iedereen vrij om de challenge in te vullen zoals je zelf fijn of nodig vind.

Hierbij een link naar het vorige deel.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een week waarin alles stuk gaat of versleten lijkt. Gaatje in lievelingstruitje, riemlusje van en broek die er per ongeluk af trok, ineens een (verder nog prima) zool die aan de voorkant van een laarsje los gaat zitten, etc. Nu kan ik een paar dingen wel repareren, maar misschien toch tijd om wat nieuwe kleding aan te schaffen. Werd er chagerijnig van.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Ik word er altijd blij van als ik dat soort zaken kan repareren waardoor de spullen weer goed zijn. En gaatje, lusje repareren, zool plakken is toch niet zo heel veel gedoe?
Maar ik snap je frustratie wel hoor: dingen gaan altijd tegelijk kapot.
Alle reacties Link kopieren
Misschien komt jouw ergernis meer voort uit het feit dat je eigenlijk iets nieuws wilt :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het viva stukje over no-spend-november gelezen en werd op dezelfde site bedolven met reclame om truien te kopen :bonk:
Behalve nieuwe autobanden (budgettair al ingepland) heb ik geen behoeftes momenteel. Gelukkig!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een overzicht gemaakt van inkomsten en uitgaven, en budgetjes gemaakt voor boodschappen en extraatjes. Ben heel benieuwd of ik me er aan kan gaan houden, ga in ieder geval heel erg m'n best doen. Ik merk nu al dat ik door de dag heen allemaal dingen bedenk die ik wil kopen (terwijl ik ze helemaal niet nodig heb), dus dit is wel écht een challenge, vooral nu de maand nog maar net begonnen is :-D
Alle reacties Link kopieren
oranjetulpen schreef:
29-10-2019 15:03
Misschien komt jouw ergernis meer voort uit het feit dat je eigenlijk iets nieuws wilt :hyper:
Ik weet het niet. Normaal haal ik ook veel voldoening uit dingen repareren en er is ook niets wat ik per se wil. Maar ik had er even de pest in.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Plantenknuffelaar schreef:
29-10-2019 17:20
Ik heb een overzicht gemaakt van inkomsten en uitgaven, en budgetjes gemaakt voor boodschappen en extraatjes. Ben heel benieuwd of ik me er aan kan gaan houden, ga in ieder geval heel erg m'n best doen. Ik merk nu al dat ik door de dag heen allemaal dingen bedenk die ik wil kopen (terwijl ik ze helemaal niet nodig heb), dus dit is wel écht een challenge, vooral nu de maand nog maar net begonnen is :-D

Met sparen helpt het bij mij het beste gewoon een bedrag aan het begin van de maand weg te zetten. De rest mag dan in principe op aan de dingen die ik nodig heb. Zuinig doen om geld over te houden werkt bij mij minder goed, dan ben ik er ook veel meer mee bezig (en heb ik ook meer zwakke of 'fuck it' momenten). Truc is wel om niet teveel aan het begin van de maand te willen sparen, want dan moet het weer uit een van de spaarpotjes gehaald worden en dat valt altijd zo tegen.

Ik verdeel mijn spaargeld over verschillende 'potjes'.

60% 'lange termijn'/rainy day sparen (dat zit in belegginsfondsen)

En drie potjes warvan ik verwacht dat het ook weer uitgengeven wordt binnen nu en een paar jaar:

20% onvoorziene uitgaven
10% dingen voor het onderhoudt van het huis (heel grote projecten gaan van de lange termijn pot)
10% kerst/December of vakanties

Wat ik over heb aan het eind van de maand gaat in de pot voor onvoorziene uitgaven of de kerst/December pot. Ik spaar 20-25% van mijn netto inkomen. Het zou meer kunnen, maar de potjes zitten redelijk vol en verder bouw ik pensioen op en wordt er een hypotheek afgelost waardoor het vermogen ook toeneemt.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik heb voor een voordelig bedrag een mooie knielange lichtgrijze wintercoat gekocht. En nu wil ik bij mijn grijze haar een mooie sjaal. Aubergine of donkerrood.....
Niet erg no buy, maar wel een verantwoorde uitgave vind ik zelf.
Alle reacties Link kopieren
Herfst, we hebben zo allemaal onze eigen redenen en manieren om aan No/Low Buy mee te doen. Zelf ben ik niet zo streng. Als iets voor mij een enorme toevoeging is, zoals een mooie sjaal bij een jas, dan heb ik daar geen problemen mee. Wel zou ik dan eentje kopen die ik echt graag zou willen dragen, ook al is ie wat duurder. Ik zou zeggen.... koop een mooie waar je nog heel lang veel plezier van zult hebben.

Qua kleding ben ik helemaal rustig, gek genoeg. Bijna al mijn winterkleding zit in opslag en daar kan ik niet makkelijk bij. Ik had er op gerekend voor het eind van het jaar wel te verhuizen maar dat gaat em niet worden. Heb nu een mini capsule wardrobe en gek genoeg kan ik hiermee prima uit de voeten.

Wel heb ik makeup kriebels. Ik had een nieuwe foundation gekocht en heb de afgelopen week van 2 verschillende mensen gehoord dat ik er moe uitzie. Wel gek... die foundation zou mij juist fris en fruitig moeten maken. Gek genoeg vind ik zelf dat ik er beter uit zie.... behalve dan dat mijn gezicht wat rood is (van de AHA/BHA vermoed ik).
Alle reacties Link kopieren
boebezoebe schreef:
30-10-2019 08:16
Met sparen helpt het bij mij het beste gewoon een bedrag aan het begin van de maand weg te zetten. De rest mag dan in principe op aan de dingen die ik nodig heb. Zuinig doen om geld over te houden werkt bij mij minder goed, dan ben ik er ook veel meer mee bezig (en heb ik ook meer zwakke of 'fuck it' momenten). Truc is wel om niet teveel aan het begin van de maand te willen sparen, want dan moet het weer uit een van de spaarpotjes gehaald worden en dat valt altijd zo tegen.

Ik verdeel mijn spaargeld over verschillende 'potjes'.

60% 'lange termijn'/rainy day sparen (dat zit in belegginsfondsen)

En drie potjes warvan ik verwacht dat het ook weer uitgengeven wordt binnen nu en een paar jaar:

20% onvoorziene uitgaven
10% dingen voor het onderhoudt van het huis (heel grote projecten gaan van de lange termijn pot)
10% kerst/December of vakanties

Wat ik over heb aan het eind van de maand gaat in de pot voor onvoorziene uitgaven of de kerst/December pot. Ik spaar 20-25% van mijn netto inkomen. Het zou meer kunnen, maar de potjes zitten redelijk vol en verder bouw ik pensioen op en wordt er een hypotheek afgelost waardoor het vermogen ook toeneemt.
Da's ook een hele goede methode! Ik moet wel echt gewoon meer gaan sparen, anders komt er nooit de mogelijkheid van een huis kopen en/of een huurhuis helemaal naar mijn smaak in kunnen richten bijvoorbeeld, plus gewoon een buffer. Dus dat zet ik meteen zodra salaris binnen is weg, en dan heb ik nu een verdeling gemaakt voor boodschappen en extra's van wat er over is na vaste lasten. Anders gaat de verhouding scheef en moet ik inderdaad weer geld opnemen van de spaar (wat ik voor deze 'challenge' praktisch elke maand deed waardoor ik netto eigenlijk niks spaarde). Ik heb mezelf alsnog een ruim budget gegeven voor beiden, ook om de kans dat het niet lukt te verkleinen (dan stop ik er meteen mee). Ik blijf lekker meeschrijven en we zien wel waar het strand haha
Lady_Day schreef:
30-10-2019 08:44
Herfst, we hebben zo allemaal onze eigen redenen en manieren om aan No/Low Buy mee te doen. Zelf ben ik niet zo streng. Als iets voor mij een enorme toevoeging is, zoals een mooie sjaal bij een jas, dan heb ik daar geen problemen mee. Wel zou ik dan eentje kopen die ik echt graag zou willen dragen, ook al is ie wat duurder. Ik zou zeggen.... koop een mooie waar je nog heel lang veel plezier van zult hebben.

Qua kleding ben ik helemaal rustig, gek genoeg. Bijna al mijn winterkleding zit in opslag en daar kan ik niet makkelijk bij. Ik had er op gerekend voor het eind van het jaar wel te verhuizen maar dat gaat em niet worden. Heb nu een mini capsule wardrobe en gek genoeg kan ik hiermee prima uit de voeten.

Wel heb ik makeup kriebels. Ik had een nieuwe foundation gekocht en heb de afgelopen week van 2 verschillende mensen gehoord dat ik er moe uitzie. Wel gek... die foundation zou mij juist fris en fruitig moeten maken. Gek genoeg vind ik zelf dat ik er beter uit zie.... behalve dan dat mijn gezicht wat rood is (van de AHA/BHA vermoed ik).



Wat is AHA?BHA?

Wel vreemd dat mensen dat zeggen ondanks je make-up. Misschien stond je net in een onflatteuze verlichting ofzo?

Ik heb een mooie sjaal besteld bij Esprit van bijna 40 euro :$ (maar daar ga ik jaren mee doen)
Alle reacties Link kopieren
AHA/BHA... allerlei exfolianten in gezichtsverzorging waar je heel veel geld aan uit kunt geven :)

40 euro is heel netjes hoor. Het is iets wat je straks elke dag gaat gebruiken. Iets wat mooi en functioneel is. Heel veel plezier ermee!
Lady_Day schreef:
30-10-2019 13:19
AHA/BHA... allerlei exfolianten in gezichtsverzorging waar je heel veel geld aan uit kunt geven :)

40 euro is heel netjes hoor. Het is iets wat je straks elke dag gaat gebruiken. Iets wat mooi en functioneel is. Heel veel plezier ermee!

Ooooow hahaha. Je merkt wel dat ik niet thuis ben in prijzige gezichtsverzorging :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
30-10-2019 13:46
Ooooow hahaha. Je merkt wel dat ik niet thuis ben in prijzige gezichtsverzorging :facepalm:
Houden zo :)
Sparen door aan het begin geld weg te zetten werkte voor mij totaal niet. Ik stal het gedurende de maand gewoon weer terug van mezelf. Dan heb ik het dus niet over de te reserveren potjes voor specifieke dingen, maar echt gewoon over het bedrag dat ik spaarde voor de leuk. Ik ben gewoon niet gedisciplineerd genoeg. Ik stak mezelf niet in de schulden, maar ik bouwde te weinig op.

Dus vandaar dat ik dit jaar maar eens echt streng voor mezelf moet zijn.

Mijn zwaktes zijn met stip op 1 kleding (jassen!) en lingerie, schoenen en tassen, dure skincare en haarproducten, boeken en schrijfwaren. Alles van het luxe soort. Ik heb van alles ruim voldoende, en ik draag alles. Het ligt niet te verstoffen ofzo. Maar niets kopen is makkelijker dan weinig kopen.

Ik ben wel totaal verpest. Ik beleef helaas echt minder plezier aan mainstream dingen en ik vind niet snel iets duur (of teveel geld). Maar ja. Volgend jaar maar weer eens mondjesmaat opbouwen.

Mijn No Buy is dus vooral gericht op een aanpassing in gedrag. Niet persé op bezuinigen.
Alle reacties Link kopieren
'Vooraf' sparen werkt bij mij ook niet. Ik heb weinig discipline. Ik spaar momenteel heel veel maar dat is puur omdat ik geen woonlasten heb (huis verkocht en helaas nog niets anders gevonden). Ik heb ook een voorliefde voor wat duurdere kleding en schoenen. Maar... uiteindelijk is dat wel goedkoper voor mij. Ik merk echt dat ik mijn duurdere kleding en schoenen veel vaker en liever draag. En het blijft ook mooier.

Ik heb dit jaar niet veel kleding en schoenen gekocht. De hoofdreden is dat ik meestal vanuit huis werk. Toen ik nog elke dag naar kantoor ging vond ik het veel belangrijker. Tegenwoordig loop ik heel vaak in een yogabroek thuis.

Wel heb ik dit jaar relatief veel uitgegeven aan skincare/haircare en ook makeup.

En oh ja... gebitsrenovatie. Ik zit dit jaar al op 4K aan tandartskosten en ik ben er nog niet...

Dit is zeker geen No Buy jaar voor mij geweest. Ik vind het echt knap van je, Nitflex, dat je al bijna een jaar niets gekocht heb. Je zegt dat je geen discipline hebt maar dat blijkt nergens uit.
Ik ga heel diep momenteel hoor. Klinkt dramatisch. Maar de lol is er écht vanaf. Ik wil gewoon wat nieuws en ik zie steeds meer mooie dingen. Ik wil niet met het zicht op de finish struikelen.

Maar ik denk ook al na hoe ik met beleid weer ga consumeren. Ik ben bang dat ik een soort heroïneverslaafde ben die meteen weer loos gaat straks. Oppassen dus en na mijn No Buy ook strenge regels opstellen. Ik denk aan een max kwartaalbudget ofzo. Dat ik pas mag besteden na afloop van het kwartaal. Zoiets. Ik denk aan kwartalen, omdat ik graag dingen koop die veel geld kosten en dat is dan lastig maandelijks. Goedkopere laarzen of jassen oid beleef ik gewoon minder plezier aan. Niet persé omdat het goedkoop is, maar ik zie en merk gewoon een verschil in afwerking en ik waardeer die details. Natuurlijk heb je ook dure shit. Daar moet ik natuurlijk niets van hebben.
Alle reacties Link kopieren
Dat is dan een mooi streven toch? Misschien kun je tussen de kwartalen in dan een lijstje maken met dingen je écht graag wil en voordat je gaat kopen het lijstje nog eens kritisch doornemen, dan vallen er misschien ook weer dingen af.

Ik merk nu al een enorm voordeel met mijn boodschappen budget. Het streven is om max 1 a 2 keer per week boodschappen te doen dus met de snacks die ik nu heb liggen moet ik het ook doen. Dus dan neem ik netjes één blokje chocola want anders is het de andere avonden een karig kopje thee. Súper goed voor de lijn :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Wat jij zegt over gedrag.... daar herken ik me heel erg in. Geld sparen is natuurlijk mooi meegenomen maar de gedragsverandering vind ik interessanter. Ik merk nog steeds dat als ik niet lekker in mijn vel zit dat ik wil kopen. En helaas zit ik vaak niet lekker in mijn vel. Het blijft dan een strijd. En meestal blijft het bij willen kopen maar niet echt kopen. Echter, dat maakt voor het onrustige gevoel niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Dat herken ik ook heel erg. En dan zie je het een poosje later liggen en dan denk je, wáárom heb ik dat gekocht? In mijn geval make-up. Ik ben nu aan het weggeven wat ik niet gebruik en geniet meer van wat ik wél gebruik. Niemand heeft 15 oogschaduwpaletten nodig. Maar er zullen ongetwijfeld nog moeilijke momenten komen, net single, feestdagen komen eraan, feestdagen special editions komen eraan...en in januari ligt het te verstoffen in de kast. Tis echt maar een tijdelijke afleiding en rush.
Plantenknuffelaar schreef:
30-10-2019 20:55
Dat is dan een mooi streven toch? Misschien kun je tussen de kwartalen in dan een lijstje maken met dingen je écht graag wil en voordat je gaat kopen het lijstje nog eens kritisch doornemen, dan vallen er misschien ook weer dingen af.
Kweenie. Ik deed echt al nooit miskopen en deed nooit impulsaankopen. Ik denk heel erg lang na over een aankoop. Dus dat was bij mij het probleem niet.
Alle reacties Link kopieren
Op boodschappen bezuinigen doe ik niet echt. Boodschappen zijn een noodzakelijk goed voor mij. Ik heb vandaag voor het eerst boodschappen gedaan bij de Lidl. Een grote tas vol: 35 euro. Daarna ging ik door naar de Appie want bij de Lidl hadden ze niet alles: een grote tas vol: 70 euro. Okay, daar zat voor 15 euro biologische kip bij maar toch...
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
30-10-2019 21:13
Op boodschappen bezuinigen doe ik niet echt. Boodschappen zijn een noodzakelijk goed voor mij. Ik heb vandaag voor het eerst boodschappen gedaan bij de Lidl. Een grote tas vol: 35 euro. Daarna ging ik door naar de Appie want bij de Lidl hadden ze niet alles: een grote tas vol: 70 euro. Okay, daar zat voor 15 euro biologische kip bij maar toch...
Als het voor jou niet nodig is, zou ik dat ook zeker niet doen! Ik ben/was meer het type van elke dag na werk boodschappen doen, voor 15-20 euro, koken, de rest in de koelkast en dat lekker weg laten rotten en dan weggooien. Denk dat weekboodschappen me én veel geld besparen, beter is voor het milieu én beter voor de lijn :P
Alle reacties Link kopieren
Eten weggooien doen we echt bijna nooit. Af en toe, als er letterlijk een hapje over is. Ik heb wel een tijdje gehad dat ik er echt helemaal niet op lette. Ik kocht veel 'verse' maaltijden, lekkere kaasjes, wijn, bakken Ben & Jerry's etc. Dit was toen ik alleen woonde. Toen gaf ik voor 1 persoon net zoveel uit als nu voor 2. Het scheelt enorm dat ik niet meer tegen wijn kan en we koken bijna elke dag. Ik ben nu ongeveer 400 euro per maand aan boodschappen kwijt (2 personen) en dat vind ik echt niet gek.

Zonde als je zoveel weg moet gooien. Ben benieuwd of dit beter voor je gaat werken!
Alle reacties Link kopieren
Weggooien deed ik meer toen ik nog een onoverzichtelijker leven had (veel de hort op na het werk en zo). Toen vergat ik gewoon wat ik had liggen en wist ik in de ochtend niet of ik nou thuis of ergens anders ging eten. Dus dan had ik zo'n stoplicht paprika's gekocht, er eentje gerbuikt en dan die andere twee laten verpieteren. Dat gebeurd me nu niet meer.

Wat ook hielp was toen ik mijn dieet ging aanpassen (geen vlees en zuivel meer, zelfopgelegd hoor), toen moest ik wel meer plannen en denken aan wat ik nog in huis had. Nu verspil ik veel minder en kook ik met wat ik nog in huis heb. Ik ben ook wel makkelijk hoor, als ik geen citroen in huis heb gooi ik er wat wijnazijn in, en als ik alleen een rode ui heb gebruik ik die wanneer het recept om een gele ui vraagt (tenzij die citroen of gele ui het ding is waar het recept om draait. Ik ga geen lemon drizzle cake maken met azijn, haha). Maar dat is vooral ook omdat ik het zonde vind dingen weg te gooien, niet eens in eerste instantie een geld ding.

Ik heb nu ook een aantal recepten die ik heel lekker vind en bijna niks kosten voor als ik een weekje zuinig aan wil doen (en dan geen soep met brood hoor, wel echte maaltijden). Maar er zijn ook dingen waar ik geen concessies voor doe omdat het op dit moment niet hoeft en het leven maar kort is. Want als je alles gaat wegbezuinigen (als het niet per se hoeft) is er geen reet aan en het veel moeilijker om te veranderen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven