Geld & Recht alle pijlers

Low / no buy challenge

20-05-2019 18:48 1677 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het vorige deel zit alweer vol. Om elkaar te blijven stimuleren aan de challenge mee te doen, heb ik een nieuw topic geopend. Omdat het voor mij geen strikte no buy is, heb ik de titel aangepast. Het staat iedereen vrij om de challenge in te vullen zoals je zelf fijn of nodig vind.

Hierbij een link naar het vorige deel.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt heel knap dat je een jaar niks gekocht heb nitflex! Dat van die kwartalen klinkt goed, is te overzien en dan kan je er ook echt lol uithalen, lijkt me.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
30-10-2019 20:51
Ik ga heel diep momenteel hoor. Klinkt dramatisch. Maar de lol is er écht vanaf. Ik wil gewoon wat nieuws en ik zie steeds meer mooie dingen. Ik wil niet met het zicht op de finish struikelen.

Maar ik denk ook al na hoe ik met beleid weer ga consumeren. Ik ben bang dat ik een soort heroïneverslaafde ben die meteen weer loos gaat straks. Oppassen dus en na mijn No Buy ook strenge regels opstellen. Ik denk aan een max kwartaalbudget ofzo. Dat ik pas mag besteden na afloop van het kwartaal. Zoiets. Ik denk aan kwartalen, omdat ik graag dingen koop die veel geld kosten en dat is dan lastig maandelijks. Goedkopere laarzen of jassen oid beleef ik gewoon minder plezier aan. Niet persé omdat het goedkoop is, maar ik zie en merk gewoon een verschil in afwerking en ik waardeer die details. Natuurlijk heb je ook dure shit. Daar moet ik natuurlijk niets van hebben.
Ik heb zelf een jaarbudget. Zodra ik iets van kleding koop hou ik dat bij in een lijstje. Wat het is, waar ik het heb gekocht en hoeveel het heeft gekost.
Sommige seizoenen heb ik genoeg kleding voor maar andere seizoenen zijn juist weer ondervertegenwoordigd.

Zo heb ik nu een overzicht van jaren en aan het eind van ieder jaar kijk ik kritisch naar die aankopen. Zo ben ik op een budget uitgekomen die realistisch is en waar ik me happy bij voel.

Misschien is dat ook iets voor jou?
Ik ben bang dat ik er met een jaarbudget teveel te snel doorheen jas.
Alle reacties Link kopieren
Maar dan is de consequentie dat je voor de rest van het jaar niets meer mag kopen. Dat lukt je wel gezien hoe lang je het nu al vol houdt. Het jaar daar op heb je dan misschien meer discipline? Je doet het beter dan ons hoor.

Bij mij heeft het ook wel even tijd nodig gehad
broodtrommel schreef:
31-10-2019 13:56
Maar dan is de consequentie dat je voor de rest van het jaar niets meer mag kopen. Dat lukt je wel gezien hoe lang je het nu al vol houdt. Het jaar daar op heb je dan misschien meer discipline? Je doet het beter dan ons hoor.

Bij mij heeft het ook wel even tijd nodig gehad
Nee, maar het verschil is dat ik nu niets koop en er dus ook niet naar kijk. Driekwart jaar weer niets kunnen kopen omdat ik in Q1 alles verbrast heb lijkt me niet vol te houden. Vandaar dat ik eerder denk aan een gedoseerd budget waar je wel grote bedragen in 1x uit kunt geven. Een jaarbudget is feitelijk niet veel anders dan voorheen.
Alle reacties Link kopieren
Je kent jezelf immers het beste, dus gewoon uitproberen wat bij jou het beste past. Het gaat je vast lukken. Ga je per januari dat kwartaal invoeren? En wat als je er onder zit, zet je het dan opzij of gaat dat dan mee naar het volgende kwartaal? Misschien ga ik dat ook proberen.

Merk aan mezelf dat als ik eenmaal kleding ga shoppen ik meer wil kopen. Bij tierelantijntjes voor in huis, lps, verzorging/ make up enz heb ik dat dus niet. Dat gevoel alsof je een verslaafde bent met een fix qua kleding ken ik wel.

Eindelijk komen de mooie gedetailleerde trenchcoats weer terug, echt een zwakte van mij. Nu ik de winkels vermijd zie ik het niet dus is er ook geen probleem. Zodra ik rond ga kijken tijdens mijn 13e maand sleep ik zo drie jassen mijn huis in dus kijk ik maar niet rond want er hangen nog drie winterjassen aan de kapstok.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar broodtrommel. De ene koop die de andere koop uitlokt, omdat het een zo leuk zou matchen met het andere item. En zo blijf je bezig, althans ik.
Sinds de zomer heb ik mijn haar in een andere tint en nu heb ik oog voor kleuren die ik voorheen niet zou willen.
Maar goed: ik heb grenzen gesteld aan mijn kooplust en de ene dag heb ik er meer moeite mee dan de andere.
Discipline is soms ver te zoeken bij mij en ondanks dat ik niks nodig heb, ontstaan er bij mij behoeften als ik dingen zie (vooral online).

Echt geweldig dat mensen hun budget vaststellen en zich eraan houden. Zelf zwabber ik nogal, d.w.z. ... het vlees is zwak. Vooral als er geld op mijn rekening staat...
broodtrommel schreef:
31-10-2019 16:53
Je kent jezelf immers het beste, dus gewoon uitproberen wat bij jou het beste past. Het gaat je vast lukken. Ga je per januari dat kwartaal invoeren? En wat als je er onder zit, zet je het dan opzij of gaat dat dan mee naar het volgende kwartaal? Misschien ga ik dat ook proberen.
Het idee is om een bedrag per kwartaal te bepalen. Dat mag ik dan vanaf het einde van het 1e kwartaal (maart) steeds per kwartaal spenderen aan bepaalde categorieën. Als ik overhoud mag het doorschuiven het volgende kwartaal. Maar ik mag niet alvast “lenen” van het volgende kwartaal als ik niet uit zou komen. Zoiets.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
31-10-2019 22:15
Het idee is om een bedrag per kwartaal te bepalen. Dat mag ik dan vanaf het einde van het 1e kwartaal (maart) steeds per kwartaal spenderen aan bepaalde categorieën. Als ik overhoud mag het doorschuiven het volgende kwartaal. Maar ik mag niet alvast “lenen” van het volgende kwartaal als ik niet uit zou komen. Zoiets.
Ik vind dit wel een mooie! Hoe graag ik ook een No Buy jaar zo willen inlassen, ik ga daar niet gelukkig van worden. Maar een kwartaalbudget zou prima voor mij kunnen werken.
Ik ben er na een zolderinspectie achter gekomen dat ik nog een mooie, geschikte rode sjaal had liggen voor op mijn grijze jas :$ , die was ik compleet vergeten omdat hij bij geen van mijn andere jassen paste.
Maar nu heb ik al een nieuwe besteld. Hmmm ik zal even afwachten. Als de nieuwe echt heel heel mooi is houd ik hem toch, is ie zo-zo, dan stuur in hem maar terug denk ik.

Ik hanteer per maand een bedrag aan "persoonlijke verzorging". Hieronder vallen kapper, kleding/schoenen en accessoires. Maar ook extra duur uitgevallen haar- of bodyspul bijvoorbeeld. (niet de gewone supermarkt bodylotion).

Omdat de kleding meestal per seizoen wordt gekocht ga ik denk ik een halfjaarbudget hanteren.
sept/okt/nov/dec/jan/feb/mrt
en dan voor de lente weer mrt/apr/mei/jun/jul/aug,

Ik houd de uitgaven op papier bij dus dat moet te doen zijn.

Vanaf volgende week ook weer eens even goed op de rem qua eten. Deze week heb ik te veel/te vet/te zout gegeten. Bleh. Ik voel me hier niet goed bij.
Nitflex schreef:
31-10-2019 22:15
Het idee is om een bedrag per kwartaal te bepalen. Dat mag ik dan vanaf het einde van het 1e kwartaal (maart) steeds per kwartaal spenderen aan bepaalde categorieën. Als ik overhoud mag het doorschuiven het volgende kwartaal. Maar ik mag niet alvast “lenen” van het volgende kwartaal als ik niet uit zou komen. Zoiets.

Ik denk dat dit best moet lukken! Dat is een overzichtelijke periode.
Alle reacties Link kopieren
Aargh! Al een poosje een mooie blauwe gebreide jurk en leuke plantenbak op het oog. Dus niet zozeer een impuls. Maar de jurk is 119 euro, vind het wat teveel, zeker nu er verbouwingen aan zitten gekomen/auto een dure beurt heeft gehad. En toch krijg ik het niet uit mijn hoofd. Het lijkt wel, hoe minder ik van mezelf mag (no spend november), hoe liever ik iets wil hebben :-D
Truusjemier schreef:
03-11-2019 15:31
Het lijkt wel, hoe minder ik van mezelf mag (no spend november), hoe liever ik iets wil hebben :-D
Ja, dat is wat mij betreft de grote tegenvaller van de no/low buy. Ik dacht vooraf dat de behoefte aan nieuwe dingen op den duur zou afzwakken. Integendeel. Ik wil meer dan ooit!
Jeetje nitflex, ik had ook gedacht dat je na een jaar wel ’afgekickt’ zou zijn (in het algemeen hè, niet op jou persoonlijk bedoeld). Een kwartaalbudget klinkt wel goed, vermits je je eraan kan houden natuurlijk.

Hier gaat de portemonnee weer dicht nadat ik - wel binnen budget gelukkig - een dikke week in Nederland was. M’n vader en ik hebben soms een versterkende werking wat betreft dingen kopen, maar gelukkig heb ik hem redelijk aangestoken qua ontspullen en ‘heb je het wel nodig’ :-D
Ja, wellicht is dat vooral hoe het bij mij werkt. Ik volg best wat no buyers en bij hen is de wil naar nieuwe dingen wel minder.

Ik ben ook gewoon geen minimalist.
Alle reacties Link kopieren
Is het misschien ook niet de tijd van het jaar wat het moeilijker maakt? Volgens mij worden de meeste vrouwen sowieso blijer van herfst en winterkleding. De feestdagen helpen ook niet mee. Je wordt doodgegooid met advertenties, promoties en je moet de stad wel in voor cadeaus. Ik kan niet recht op mijn doel af en dan weer de winkel uit. Ik zie dan altijd wel iets, een mooie jas op de paspop bijvoorbeeld. Ik laat het wel hangen hoor, maar het is wel moeilijk momenteel.

Merk in ieder geval aan mezelf dat ik er moeite mee heb en op mijn handen zit terwijl ik qua winter helemaal niets nodig ben.
Ja, qua kleding is de winter en het najaar helemaal mijn seizoen. Maar ik heb ook vriendinnen die juist koopziek worden als het voorjaar wordt.
broodtrommel schreef:
04-11-2019 07:26
Is het misschien ook niet de tijd van het jaar wat het moeilijker maakt? Volgens mij worden de meeste vrouwen sowieso blijer van herfst en winterkleding. De feestdagen helpen ook niet mee. Je wordt doodgegooid met advertenties, promoties en je moet de stad wel in voor cadeaus. Ik kan niet recht op mijn doel af en dan weer de winkel uit. Ik zie dan altijd wel iets, een mooie jas op de paspop bijvoorbeeld. Ik laat het wel hangen hoor, maar het is wel moeilijk momenteel.

Merk in ieder geval aan mezelf dat ik er moeite mee heb en op mijn handen zit terwijl ik qua winter helemaal niets nodig ben.

Wij hebben cadeautjes afgeschaft met de feestdagen. Het wordt steeds moeilijker iets leuks te verzinnen dus we doen het niet meer.
Nu hebben we sinds kort een kleinzoon dus misschien over een tijdje weer Sinterklaas vermoed ik.
Ik ga eigenlijk zelden de stad in. Koop kleding online.
Alle reacties Link kopieren
True, maar in jouw geval zou het nu juist extra moeilijk kunnen zijn hierdoor omdat het je favo seizoen is?



Omdat het nu echt wel is gedaan met het mooie weer heb ik mijn zomerkleding opgeborgen (althans bijna alles). Het verbaasde me nog steeds hoe weinig ik heb gedragen van het meeste, dus de bezem gaat er weer flink door heen volgend jaar (bijna niets gekocht dit jaar)

1 zo'n middeltrui moest ik helaas weg gooien wegens gaatjes. Volgens mij had ik een motje ergens ofzo tijdens mijn vakantie want deze lag nog net gewassen op tafel maar kan verder niets vinden grr..
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het lastig hoor, ik zie van allerlei leuke dingen (niet eens kleding). Het helpt niet wat dat betreft dat alle potjes vol raken (waar dan wel iets saais van moet worden gekocht als nieuwe radiatoren) en de lange termijn spaar rekening is aangevet. Zonder een beetje 'urgentie' is het lastiger bij mij.

Ik wordt binnenkort ook naar een schaal hoger gepromoot (zat al aan het einde van mijn huidige) en dan ook een paar punten hoger in de nieuwe schaal. Dus dat is wel lekker.

Mijn goede voornemen (ja, die heb ik nu al :D) is eens mijn pensioen bekijken. Ik heb een aantal jaar niks opgebouwd, want in het buitenland gewerkt en gepromoveerd in een land waar ik student ipv werknemer was. Even zien hoe groot het gat is (zet op dit moment al wel extra weg via werkgever, maar heb geen idee van de status) en hoe het zit zit met pensioen binnen de EU meenemen en zo. Ik heb het al kjaren een beetje gemeden, een goede blik op mijn pensioen en vind het maar eens tijd om er meer over te weten en er dan ook naar te handelen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Vandaag maakte de zorgverzekeraar de nieuwe premies bekend. Door ziekte waarvoor ik aanvullende verzekeringen nodig heb en een chronische indicatie, heb ik helaas niet de luxe zomaar te kunnen switchen van verzekeraar.
Helaas komt de premie komend jaar meer dan e200 hoger uit dan verwacht en waarvoor ik gespaard had.
Balen! Ook omdat ik buiten de maandelijkse hoge premie, eigen risico ook nog eigen bijdragen heb die momenteel behoorlijk hoog zijn.
Omdat ik door ziekte niet kan werken, ben ik bijna 25% van mijn inkomen ‘kwijt’ aan zorgkosten.
Gewoon niet leuk als ik dan leuke dingen moet laten schieten vanwege de kosten.
Moest ik even kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Hoe doen jullie dat? Vergelijken jullie elk jaar de premies en vergoedingen tussen de aanbieders?
Bij energie en andere verzekeringen doe ik dat wel en daar weet ik altijd wel een besparing te fixen.
Ik heb mijn man 8 jaar geleden geadviseerd zijn eigen risico bij zorg maximaal te verhogen omdat hij toch nooit iets had de 10 jaar ervoor. Werd hij juist in dat jaar geconfronteerd met ziekte 🤭
Alle reacties Link kopieren
wat ontzettend prut oranjetulpen :-( begrijpelijk dat je daar enorm van baalt! ook omdat je idd niet de mogelijkheid hebt om het te veranderen door naar een andere verzekeraar te gaan. chronisch ziek zijn is sowieso echt shit, juist omdat je er op meerdere fronten mee geconfronteerd word. :hug:
Wat stom Oranjetulpen!

Omdat ik niet in Nederland woon, hoef ik gelukkig geen Nederlandse zorgverzekering af te sluiten. Heb wel m’n vader aangespoord om te kijken of hij geen tandartsverzekering erbij kan nemen, hij is al jaren niet naar de tandarts gegaan omdat hij er eigenlijk bang voor is. Maar hij is intussen ook al 60, en het lijkt me verstandig om, als je zo lang mogelijk met je eigen gebit wil doen, toch bij te verzekeren en toch jaarlijks op controle te gaan/tanden te laten polijsten/tandsteen te laten verwijderen. Maar blijkbaar is dat in Nederland niet allemaal een tandartstaak, maar doet de mondhygiënist ook een en ander?
Alle reacties Link kopieren
Tandartsverzekering is best aan de prijs. Het kan zinvol zijn als je regelmatig behandelingen nodig hebt maar vaak is het goedkoper om dat zelf te betalen dan maandelijks extra premie te betalen.
Zelf heb ik afgelopen jaar het advies van mijn tandarts gekregen om mijn gebit vier keer per jaar grondig te laten reinigen door mondhygienist ivm gezondheid tandvlees. Dat loopt dan wel gauw op qua kosten dus vanaf komend jaar verzeker ik mij hiervoor.
Ik verzorg mijn gebit goed en ga jaarlijks op controle en heb nooit gaatjes maar de staat van je gebit/ tandvlees is wel erg belangrijk voor je algemene gezondheid en langdurig medicijngebruik kan negatief inwerken op gebit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven