Geld & Recht alle pijlers

Low / no buy challenge

20-05-2019 18:48 1677 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het vorige deel zit alweer vol. Om elkaar te blijven stimuleren aan de challenge mee te doen, heb ik een nieuw topic geopend. Omdat het voor mij geen strikte no buy is, heb ik de titel aangepast. Het staat iedereen vrij om de challenge in te vullen zoals je zelf fijn of nodig vind.

Hierbij een link naar het vorige deel.
In this mad house we must all survive
Wat goed bezig allemaal! Of Als het wat minder gat: in ieder geval goed dat je je bewust bent van de situatie en er iets aan probeert te doen!

Ergens vind ik het niet of nauwelijks kopen ook wel motiverend. Je leert je kledingkast of voorraad beter kennen en gebruikt tenminste wat je hebt! En natuurlijk ook: ‘ik heb nu al x weken/maanden niks gekocht en ga dit nu niet verpesten met dit shirtje dat ik eigenlijk niet nodig heb’. Of natuurlijk: ‘wooot ik heb al x euro gespaard deze maand/dit jaar terwijl ik er niet zo veel voor moet laten!’

Ik hoop komend jaar vier maandsalarissen te sparen. Zeer lastig denk ik, want ik ga in 2020 verschillende keren op reis wat natuurlijk geld kost. En zo veel geld geef ik intussen niet (meer) uit aan thuisprullen of kleding (make-up is nooit mijn ding geweest), of aan afhaalmaaltijden of lunches. Maar goed, de lat hoog leggen is altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Mijn uitgaven zijn niet heel schokkend eigenlijk. Ik voel me gewoon prettig bij (voor mij) veel spaargeld. Vorig jaar veel uitgegeven in verband met verhuizing, dus nu weer aanvullen!
Hoi,

Mag ik meeschrijven?
Vanaf 1 januari tot 1 mei wil ik "low buy" gaan leven.
In die periode mag ik van mezelf:

* geen kleding kopen voor mezelf
* geen nieuwe make up kopen (behalve mascara/ eyeliner aanvullen als het echt op is, maar niks extra's)

Aan bovenstaande zaken geef ik teveel uit.
Met mijn kleding en make up moet ik het makkelijk redden tot aan mei.
Daarna zal ik wat nieuwe lente/ zomer items nodig hebben, waarna ik weer een periode op low buy ga.

Doel: sparen voor een nieuwe auto binnen 2 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Al mijn spaarpotjes (behalve mijn lange termijn pot) zijn leeg wegens hoge kosten aan de woning die ik verhuur (wat ook de reden van de potjes was) en eentje was voor de kerstvakantie en nu bijna leeg. Ipv dat het me motiveert om weinig uit tegeven, geef ik juist meer uit.

Sparen is lekkerder met een pot waar al wat in zit. Bij mij tenminste :)
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Boebe, ik heb hetzelfde. Ik vind het makkelijker sparen als er al meer op de rekening staat.
Alle reacties Link kopieren
Leuk!
Ik ben sowieso geinteresseerd in minimalisme en koop denk ik dus al minder spullen dan de meeste mensen denk ik.

Eigenlijk behalve eten koop ik zelden wat. Ik heb altijd geprobeerd te sparen en zeker nadat vorig jaar een groot deel van de buffer is opgegaan aan een onvoorziene uitgave.

Toch kan ik er misschien nog wel bewuster mee bezig zijn al weet ik nu niet zo goed hoe.

Misschien dat ik hier tips kan lezen.
Leuk
Alle reacties Link kopieren
Ik ga ook weer meedoen! Laatste tijd veel uitgegeven aan eten, pensioen en andere spullen. Vanaf 1 januari de knip er weer op. Ben nu mijn uitgaven en inkomsten op een rijtje aan het zetten zodat ik kan zien wat ik overhoud maandelijks maar wil wel nog op reis dus dat gaat ook weer geld kosten.
Alle reacties Link kopieren
Welkom aan alle nieuwelingen, gezellig!
Het is fijn als je al doorhebt wat je "zwakke plekken" zijn. Tip: schrijf je uit voor nieuwsbrieven, en wis je zoekgeschiedenis anders krijg je gerichte aanbiedingen en ga je alsnog voor de bijl.

Hier waren we dit jaar door het kerstpapier heen, net drie leuke rollen "gevrekt" in de sale voor een euro :mrgreen: kan mooi de zolder op voor volgend jaar. Alleen jammer dat man de
verkeerde badkamer reiniger heeft gehaald en de bon heeft weggegooid, heft mijn mini besparing weer op :whip:

Heb man zover gekregen dat hij is overgestapt op een sim only. Die is nooit zo van de kleine besparingen (terwijl ik denk, als je overal een beetje bespaard, is dat samen heel wat). Maar hij had wat goed te maken, want hij zou €250 besparen per maand door te stoppen met roken maar dat heeft hij op dag 1 weer opgegeven.

Als het goed is weer iets verkocht op MP, heel blij mee, alle beetjes helpen! Offertes vielen heeeeel erg tegen namelijk (het dubbele van wat we in gedachten hadden). Wilde al bijna verhuizen, even een dag flink om lopen mokken (al ontzettend veel geld in het huis gestoken). Voordeel is wel dat het weer een extra stok achter de deur is voor de low buy. En gaan nog kijken of er alternatieven zijn.

Vond het gisteren tijd voor een evaluatie van mijn low buy jaar. Heb weinig miskopen gedaan. Alleen op kleding gebied natuurlijk (0 gevoel voor), daar baal ik wel van. En heb vaker gezocht naar goedkopere alternatieven en dat is erg goed bevallen! Bijv. Karwei muurverf in de aanbieding i.p.v. een duurder merk, tafelkleed bij de kringloop (nog nieuw in de verpakking), tweedehands fiets, zelf een trouwalbum gemaakt. Vrijwel alles wat ik uitgeef gaat op aan eten. Lunches, een keer Sushi, iets te snacken onderweg. Ergens zonde, maar moet er niet aan denken gesmeerde bammetjes mee te nemen :$ En ga een kookwekker in de douche zetten. Meer voor het milieu, maar scheelt misschien ook iets in de portemonnee.
Hallo allemaal,

Ik wil vanaf 1 januari 2020 de challenge aangaan om geen kleding en make up te kopen tot en met 30 juni 2020.
Ik kan geen topic vinden waar het alleen om kleding gaat, dus tenzij iemand er wel 1 weet, wil ik hier graag meeschrijven, als dat mag :-)
Maagd08 schreef:
29-12-2019 19:41
Hallo allemaal,

Ik wil vanaf 1 januari 2020 de challenge aangaan om geen kleding en make up te kopen tot en met 30 juni 2020.
Ik kan geen topic vinden waar het alleen om kleding gaat, dus tenzij iemand er wel 1 weet, wil ik hier graag meeschrijven, als dat mag :-)
Hier:
mode-beauty/een-jaar-geen-kleding-kopen ... ges/250246
Zanahoria schreef:
21-12-2019 18:53
Ik zit erover te denken om voor 2020 een no buy challenge te gaan doen :)
Sparen gaat eigenlijk best heel goed, maar kan altijd beter :lol:

Ik heb wat gegoogled, maar vind niet echt leuke en relevante blogs/artikelen. Alleen van vrouwen die iedere maand honderden euro's aan kleding uitgeven enzo, maar zo'n type ben ik al niet.

Hebben jullie tips? Zowel voor de challenge (hoe te beginnen en hoe vol te houden), als voor leuke blogs/artikelen.
https://myyearwithoutclothesshopping.co ... y/mystory/
Klopt, maar niet meer actief 😊
Maagd08 schreef:
29-12-2019 23:47
Klopt, maar niet meer actief 😊
Nou, ik heb er afgelopen 2 weken nog berichten in geplaatst en anderen ook!
Ik wil ook wel meeschrijven.
Ik koop ook vaak dingen waarvan ik denk 'heb ik dat nou echt nodig'.
Kleding wil ik proberen sowieso niet te kopen dit jaar; behalve ondergoed en sokken.
Ik heb nu net een nieuwe e bike gekocht en het mag nu wel weer even een keer over zijn met kopen, kopen, kopen.
Ik heb wat oudere dieren waar een hoop geld in gaat zitten qua voer, medicijnen en dierenarstbezoeken en dat tikt aardig aan. Daar ga ik uiteraard niet op bezuinigen maar de hebbedingen wil ik echt mee gaan stoppen.
Op zich voelt het ook wel fijn om dat dan per 1 januari te doen.
anoniem_63c7bd46b6f35 wijzigde dit bericht op 30-12-2019 09:18
0.09% gewijzigd
baukelien schreef:
30-12-2019 01:42
Nou, ik heb er afgelopen 2 weken nog berichten in geplaatst en anderen ook!
Raar dat ik ze niet zie...
Niet goed gekeken dan waarschijnlijk, sorry ☺
Gevonden 🙂
Ga ik daar meeschrijven.
Succes allemaal hier 💪
Maagd08 schreef:
30-12-2019 08:26
Gevonden 🙂
Ga ik daar meeschrijven.
Succes allemaal hier 💪
Leuk!
Alle reacties Link kopieren
Ik wil eigenlijk ook mee doen - ik geef heul veul geld uit aan impulsaankopen. Kleding voor mezelf en de kinderen, schoenen, sieraden, tijdschriften, dingetjes voor in huis, dingetjes bij HEMA, dingetjes bij tuincentra... Als ik die dingen achterwege laat, houd ik vast een hoop geld over.

Om het nou meteen een jaar te doen, vind ik wel erg heftig. Dus ik wil graag een doel stellen voor januari. Mijn zoon is dan jarig, maar we hebben zijn cadeau al in huis, dus dat scheelt weer.

In januari ga ik wél kopen:
- hardloopschoenen
- boodschappen

In januari ga ik niét kopen:
- kleding/schoenen
- tijdschriften
- boeken
- kantoorboekhandeldingen
- bloemen/planten voor mezelf
- frutsels voor in huis
- alles wat er in mijn hoofd opkomt

Wat ik heel graag doe, is mijn winkelmandjes in apps vullen en deze dan niet (of soms wel) afrekenen. Ik overweeg nu om alle winkelapps van mijn telefoon te gooien - hebben jullie dat ook gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Ja, apps van de telefoon en je uitschrijven voor alle nieuwsbrieven. Wat niet weet wat niet deert.

En herkenbaar hoor van al die frutsels en impulsaankopen. Heb ik ook lange tijd gedaan. Ben daar anderhalf jaar geleden mee gestopt. Ik koop nog wel kleding hoor maar lang niet zoveel meer als eerst.

Ik heb net even gekeken hoeveel ik het afgelopen jaar gespaard heb. Echt een enorm bedrag (voor mij dan). Als ik dit nou 10 jaar eerder gedaan had had ik mijn huis nu afbetaald.
Alle reacties Link kopieren
Ja, apps had ik sowieso niet en nieuwsbrieven allemaal de deur uit. Wat niet weet wat niet deert. Want ik merkte dat er áltijd wl weer een nieuwe aanbieding van iets komt. Er is zoveel overvloed (terwijl aanbiedingen met op=op en zo op je schaarste impulsen inspelen) dus het geeft niet als ik er een hoop mis. Je kan je altijd weer abboneren op een nieuwsbrief als je die echt mist.

Ik heb mijn spaardoelen ruim 3 maanden erder bereikt dan de jaren er voor en een grote investering (voor mij) kunnen doen met extra geld (dat ik voor niet-lange termijn spaar)

Het is ook handig om alternatieven voor sommige dingen te zoeken die je op je 'niet doen' lijstje hebt. Ze kun je eens proberen een boek te ruilen met vriendinnen of zo, of iets te lenen. Een nieuw plantje kun je stekken (samen met je kinderen, leuke biologie les voor ze), oude prullaria kun je misschien upcyclen en tijdschriften kun je vaak online gratis via de bieb lezen. Al die dingen hoef je helemaal niet als gewoonte over te nemen, maar het is wel goed te merken dat je om 'leuk bezig te zijn met spulletjes' niet altijd nieuw dingen hoeft te kopen. En dat winkelen geen hobby hoeft te zijn.

Een Kondo-sessie kan ook goed helpen omdat je dan heel bewust door al je spullen gaat.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Ja, een Kondo-sessie inderdaad. Daar is het bij mij allemaal mee begonnen. Hele ladingen met spul naar de kringloop gebracht. Ik dacht dat het daarna wel klaar was maar toen ging ik mijn huis verkopen en ik dacht dat ik wel wat anders zou vinden. Nope... toen moest alles in de opslag. Ben er toen weer als een malle doorheen gegaan en wederom hele ladingen naar de kringloop. Duizenden euro's aan spul uitgegeven wat ik niet nodig had. Echt waanzin.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie tips! Jullie slaan de spijker op z’n kop. Winkelen is een hobby, een bezigheid. En dan vooral online. Echt bizar wat hier aan dozen binnenkomt wekelijks. Dus als ik daarmee stop is het win-win: minder mijn telefoon in mijn hand én minder geld uitgeven.

Ik heb een Kobo-abonnement, dus boeken kopen is eigenlijk écht stom! Net mijn telefoon opgeruimd: apps weggegooid, winkels ontvolgd op Instagram, nieuwsbrieven stopgezet...

Ik ga een dag minder werken en ik wil graag onze buffer aanvullen én aan het eind van dit jaar naar Lapland met mijn gezin, dus qua spaardoel zit ik wel goed.

Ik hoop dat het me rust geeft, minder zooi in huis slepen. Gekondood heb ik al een beetje - morgen wordt er door de kringloop een lading opgehaald. Wat mijn kledingkast betreft: die hangt voornamelijk vol met kleren waarvoor ik te dik ben, daar ben ik nu hard naartoe aan het werken.
Alle reacties Link kopieren
Pixy, ik merk bij mezelf dat als ik een tijdje niets koop dat het minder gaat kriebelen maar zodra ik ook maar 1 ding koop dan gebeurt er weer iets in mijn hersenen waardoor ik onrustig word.

Winkelen is voor mij ook een hobby, vooral kleding. Ik had anderhalf jaar geleden meer dan 600 kledingstukken (toen ben ik gestopt met tellen). Ik heb heel erg veel weggedaan maar heb eigenlijk nog wel teveel. En schoenen... heb nog iets van 40 paar over (dat is de helft van wat ik had). Is nog steeds belachelijk veel.

In 2019 heb ik 15K extra gespaard en eigenlijk niets gemist. Het kan nog beter dan dat maar ja, kleding is ook wel een hobby. Ik heb nu een kwartaalbudget.
Alle reacties Link kopieren
Een kwartaalbudget, hoe doe je dat dan?

Ik heb besloten dat ik geen kleding meer koop tot ik op mijn streefgewicht ben, dan alleen koop wat ik ‘nodig’ heb (dat begrip houd ik maar een beetje rekbaar, haha) en dan ook nog in fysieke winkels. Als ik er niet voor naar de stad wil, heb ik het niet nodig - zoiets.

Maar niet meer online shoppen - dat gaat me hon-der-den euro’s schelen :$
I MADE IT!!!!!

Ik heb het gered jongens. Heel 2019 geen kleding, cosmetica, boeken en interieurspullen gekocht. Wat was het zwaar!!!* Ik had gehoopt dat ik hierdoor minder zou willen. Het tegendeel is waar. Maar het is wel zo dat helemaal niets kopen veel makkelijker is dan minder kopen. Het is gewoon geen optie, en dat scheelt veel gedoe. Kopen doet kopen.

En ja, mijn spaargeld is hierdoor ook lekker toegenomen.

Maar nu ga ik over op mijn nieuwe bedachte systeem, kwartaalbudgetten, waarbij ik een vastgesteld budget alleen aan het einde van het kwartaal mag besteden. Ik mag overgebleven budget wel meenemen naar het volgende kwartaal, maar ik mag niet vooruit “lenen” van een volgend kwartaal. Dit systeem zorgt ervoor dat ik toch duurdere dingen kan kopen zonder per maand mijn budget te overschrijden. Ik kan vrij veel uitgeven aan schoenen of een kledingstuk en ik heb geen zin om me op goedkopere winkels te moeten richten.

Dus ik moet nog even wachten met kopen, want ik kan pas eind maart mijn eerste verse aankopen doen!

* niet écht zwaar natuurlijk. Ik realiseer me dat het allemaal een luxeprobleem is. #firstworldproblems
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 01-01-2020 12:57
20.63% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven