Geld & Recht alle pijlers

Luxe probleem: wat zouden jullie doen?

29-10-2011 19:58 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Even een ‘wat zouden jullie doen vraag’.

Elk jaar gaan wij met vrienden op vakantie. En dat is altijd hartstikke gezellig.

We hadden gezamenlijk plannen gemaakt om in de winter (maart) van 2012 op vakantie te gaan naar Curaçao.(nog niet geboekt)

Helaas is mijn man sinds een maand werkloos geworden. Ik werk nog wel fulltime, maar de inkomsten zijn logischerwijs gehalveerd. In december krijgt hij een ‘oprotpremie’ uitgekeerd en ik een dertiende maand. Dit bedrag samen, komt ongeveer overeen met de kosten van de vakantie. We kunnen rondkomen van mijn salaris als we alle andere ‘luxe dingen’ laten.

We hebben een klein bedrag op de spaarrekening staan. Verder ook geen schulden.

Ik denk wel dat het lastig wordt om weer in een nieuwe baan te vinden in de sector waar hij voor heeft gestudeerd. Namelijk vastgoed en makelaardij. De woningmarkt ligt behoorlijk op z’n gat.

Als het langer duurt dan we hopen, voordat hij een baan vindt kan ik dat geld beter opzij zetten.

Vrienden gaan sowieso op vakantie. Met of zonder ons. Hebben wel aangeboden het geld te willen lenen aan ons. Van dat aanbod gaan we absoluut geen gebruik maken. Wij zijn beiden opgevoed met het motto ‘geld dat je niet hebt, kunt je niet uitgeven’. Zodoende lenen wij ook nooit en hebben we geen dubbeltje schuld.

Het is een luxe probleem, dat realiseer ik me heel goed.

Een Jezus wat ben jij een verwend poppetje topic.

Maar toch. Aan de ene kant denk ik:

‘Lekker de vakantie boeken, iets positiefs om naar uit te kijken. Waar maak je je druk om, je kunt rond komen van een salaris, wellicht vindt hij wel op korte termijn een baan en je kunt een nieuwe wasmachine kopen als de oude kapot gaat.’ Bovendien kan ik niet te lang wachten met het indienen van de vakantie aanvragen gezien de roosters tot januari al af zijn en maart populair is bij collega’s in verband met de wintersport.

Aan de andere kant denk ik:

‘Als het wel allemaal tegen zit hij vindt niet tijdig een andere baan, geeft dat extra geld wel een beetje meer lucht. We kunnen er namelijk zes (!!!) maanden de huur van betalen! Als hij werk vindt wat niet naast de deur is, moeten we ook op zoek naar een auto.

Dus wat zouden jullie doen?
Op zaterdag help ik tamme dieren weer het beest in zichzelf te vinden.
Er is niks mis met uitstellen. Er is echter ook niets mis met gaan als het geld er is en een voldoende inkomen zeker is.
quote:MereldeMus schreef op 29 oktober 2011 @ 19:58:

Aan de andere kant denk ik:

‘Als het wel allemaal tegen zit hij vindt niet tijdig een andere baan, geeft dat extra geld wel een beetje meer lucht. We kunnen er namelijk zes (!!!) maanden de huur van betalen! Als hij werk vindt wat niet naast de deur is, moeten we ook op zoek naar een auto.

Dus wat zouden jullie doen?Ik zou deze kant dus het zwaarst laten wegen. 6 maanden huur is heel wat. Ga hooguit een lang weekend weg. Een dure vakantie pas weer doen als je man weer werk heeft.
Aangezien jullie kunnen rondkomen van alleen jouw salaris en - afgezien van de 13de maand en oprotpremie - ook nog wat spaargeld achter de hand hebben zou ik wel op vakantie gaan, maar dan een stuk minder duur, zodat je toch nog extra geld apart kunt zetten.
Ervaringen zijn van onschatbare waarde, vast. Ik ben benieuwd welke bakker een brood geeft voor je vakantie-ervaring.

Maar goed, als je man makelaar is weet hij vast wel hoe onze economie n de problemen is gekomen: door mensen die alles wilden, en wel meteen, met een sterke pluk-de-dag mentaliteit rond financiele beslissingen met een (middel)lange termijn impact. Het gedrag dat, vrij direct, je man werkloos heeft gemaakt dus. Dansen op de vulkaan.

Maar laat je dat niet weerhouden van een leuke vakantie natuurlijk. En als je dan merkt wat de meeste mensen merken na halvering van hun inkomen, namelijk dat halveren van de uitgaven best lasig is, dan heb je altijd je ervaring nog om een nieuwe wasmachine van te kopen.
quote:rozenstruikje schreef op 29 oktober 2011 @ 21:40:

[...]

en ik slaap zeer rustig zonder enige vorm van geldzorgen.

Ja, dan is het een makkie hè

Het hangt er idd van af of je nog ergens op terug kunt vallen en je man zou mss ook in een andere sector aan de bak kunnen, of zeg ik nu iets heel geks.
quote:ritmeester schreef op 29 oktober 2011 @ 21:55:

Dansen op de vulkaan.De Dijk.
quote:campari schreef op 29 oktober 2011 @ 21:58:

[...]

De Dijk.Die gbruikten inderdaad een bekende zegswijze.
Inderdaad, gáán als je kunt haha.
quote:rozenstruikje schreef op 29 oktober 2011 @ 21:43:

Er is niks mis met uitstellen. Er is echter ook niets mis met gaan als het geld er is en een voldoende inkomen zeker is.

Dat is het probleem, ook een vaste baan is geen zekerheid. Ik heb een vriendin die een goede functie had, waar je zeg maar U tegen zei. Maar toch na 10 jaar en een vaste aanstelling door de crisis eruit. En zo ken ik er wel meer. Je moet jezelf gewoon niet rijk rekenen.

En het valt niet mee om met 2 personen opeens terug te vallen naar 1 salaris, en dan moeten er echt niet meer tegenvallers komen.

Maar goed, zit tegen een muur aan te praten. Soit.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Mylene_Valerie schreef op 29 oktober 2011 @ 22:02:

[...]

Dat is het probleem, ook een vaste baan is geen zekerheid. Ik heb een vriendin die een goede functie had, waar je zeg maar U tegen zag. Maar toch na 10 jaar en een vaste aanstelling door de crisis eruit. En zo ken ik er wel meer. Je moet jezelf gewoon niet rijk rekenen.

Eens. Ik zeg ook niet dat je het moet doen als het niet kan. Maar als het wel kan, waarom niet?

En het valt niet mee om met 2 personen opeens terug te vallen naar 1 salaris, en dan moeten er echt niet meer tegenvallers komen.

Daar heb je een punt. Ik ga uit van het gegeven dat ze het kunnen redden op 1 salaris, zoals zoveel mensen doen. En ook op vakantie gaan, (als het KAN). Als het NIET kan, omdat de terugval te groots is, dan kan het niet.

Maar goed, zit tegen een muur aan te praten. Soit.Deze opmerking begrijp ik niet en is volstrekt niet van toepassing. Niet op mij, niet op andere forummers in dit topic.
Ik begrijp niet helemaal wat hier luxe aan is. Je twijfelt of jullie moeten gaan omdat je man z'n baan kwijt is. Je mist een inkomen dus je twijfelt ivm de financien. Als je niet zou twijfelen vanwege de financien en je man had zn baan nog dan waren jullie gewoon gegaan en was er geen probleem.

Als je het makkelijk kon betalen en het geen eventuele gevolgen zou hebben op de lange termijn (als jullie dus nog een hele tijd op 1 inkomen moeten leven) had je dit topic waarschijnlijk niet geopend.

Jullie missen een inkomen dus is het financieel gezien verstandig om op vakantie te gaan?
quote:Waldorf114 schreef op 29 oktober 2011 @ 22:08:

Jullie missen een inkomen dus is het financieel gezien verstandig om op vakantie te gaan?

Waarschijnlijk niet maar in een vakantietijd moet je altijd een beetje met geld schuiven, toch?

Ik begrijp dat TO daarna niet in een afgrond valt.

Wat ik nog steeds niet begrijp is dat man niet op ander werk uitgaat want zo wel, probleem opgelost?
Zo wat een wisselende reacties.

En alle reacties komen overeen met mijn gedachtes.

Wel, doen, niet doen, verstand, gevoel, verstand...

Ik ben dr nog steeds niet uit.

Ben wel geschrokken van de forumster die vertelde dat haar man als makelaar al anderhalf jaar thuis zat.

@ Camparia: wat een aanname zeg, hij is drie weken thuis en heeft vijftien sollicitatiebrieven verstuurd, natuurlijk zoekt hij actief naar een baan. Kort door de bocht beredeneerd ook. Juist omdat het onzeker is of hij snel een baan vindt, is het een dilemma of we wel of niet op vakantie gaan.
Natuurlijk heeft het invloed als een inkomen mist, maar komen jullie in de problemen? Gaan jullie er zodanig onder lijden dat het problematisch wordt? In mijn betoog ga ik uit dat het weldegelijk kan. Maar alleen jij hebt daar inzicht in.
quote:MereldeMus schreef op 29 oktober 2011 @ 22:26:

@ Camparia: wat een aanname zeg, hij is drie weken thuis en heeft vijftien sollicitatiebrieven verstuurd, natuurlijk zoekt hij actief naar een baan. Kort door de bocht beredeneerd ook. Juist omdat het onzeker is of hij snel een baan vindt, is het een dilemma of we wel of niet op vakantie gaan.

Sorry, dacht dat ik mijn vraag juist geformuleerd had... Okee, ben zelf niet thuis op de arbeidsmarkt dus weet niet wat mogelijk is... Mooi dat hij buiten zijn kader kijkt.

In dit geval zeg ik, gaan.

Ook omdat jullie er naar uitkijken om met die vrienden te gaan maar idd nevernooitniet van hun lenen.

Heeft hij geen recht op WW?

Ik zou overigens niet gaan. Het kan ontzettend tegen zitten en dan kun je maar beter een buffer hebben staan.

Mocht hij wel WW krijgen dan is het nog maar de vraag of hij op vakantie mag. Hier moet je namelijk toestemming voor vragen.
@ Rozenstruikje, we komen op korte termijn (maand of zes) niet in de problemen. Daarna wordt het niet problematisch maar wel passen en meten.

@ Tara, vanaf eind december heeft hij recht op ww. We moeten nog gaan uitzoeken hoe de regelgeving exact is, omdat we stiekem hopen dat hij daarvoor ergens is aangenomen. De sollicitatiebrieven die de deur uit gaan, zijn niet uitsluitend gericht op vastgoed en makelaardij. Hij heeft een MER opleiding gedaan, dus we zijn nu bredere aan het kijken.
Als je na 6 maanden in de problemen komt lijkt me het helder dat je beter niet kunt gaan. Dat betekent dat je blijkbaar niet kan rooien met alleen jouw salaris, maar moet leven op reserves. Dan maakt het nogal wat uit of je het nog kan rekken met nog een half jaar om de kans te vergroten dat je man aan een baan komt.

Oftewel, je kunt het je dus eigenlijk niet veroorloven.
Ik denk dat je jezelf de vraag moet stellen of het risico dat het passen en meten wordt op een gegeven moment het plezier van de leuke vakantie waard is. Baal jij straks als een stekker en heb je er "slapeloze nachten" van mocht het tot het passen en meten komen, of zie je dat als "geen probleem"?
Heb je trouwens in het 6-maanden-zonder-problemen-scenario de WW van je man meegerekend of alleen jouw salaris?
Laat hem eens kijken bij woningbouwverenigingen. Zij gaan steeds meer woningen verkopen en kunnen iemand als jouw man op meerdere functies goed gebruiken.

Maar goed, de regelgeving is duidelijk. Als je op vakantie wil moet je daar toestemming voor vragen. Als hij vanaf eind december recht heeft op WW dan is het verstandig dit eind november al aan te vragen. Zou me er toch eens in gaan verdiepen want de tijd gaat harder dan je denkt.

Ik blijf erbij dat ik niet zou gaan maar ik wens jou en je man veel succes bij het vinden van nieuw werk.
quote:TaraD schreef op 29 oktober 2011 @ 22:52:

Laat hem eens kijken bij woningbouwverenigingen. Zij gaan steeds meer woningen verkopen en kunnen iemand als jouw man op meerdere functies goed gebruiken.

Maar goed, de regelgeving is duidelijk. Als je op vakantie wil moet je daar toestemming voor vragen. Als hij vanaf eind december recht heeft op WW dan is het verstandig dit eind november al aan te vragen. Zou me er toch eens in gaan verdiepen want de tijd gaat harder dan je denkt.

Ik blijf erbij dat ik niet zou gaan maar ik wens jou en je man veel succes bij het vinden van nieuw werk.Goede reaktie T.
Ik zou al helenaal niet vrijwillig naar Curaçao gaan, maar dat is een kwestie van smaken verschillen En in jullie situatie zou ik hooguit een weekendje Madrid doen. Wat je zegt... zijn branche ligt op zn gat
Lizz, waarom is Curacao niet jouw smaak?
Ik ben ook benieuwd of je de WW wel meegeteld hebt.

Wanneer was jullie laatste vakantie? Als dat afgelopen zomer was, zou ik denk ik niet gaan, of later boeken. Als dat maart afgelopen jaar was, vind ik het weer een beetje anders. 1 x per jaar op vakantie gaan moet kunnen. Of dat nu curacao is of Duitsland, daar moeten jullie zelf over nadenken of dat financieel haalbaar is. Iedereen kijkt er anders tegen aan. En als jullie Curacao vakantie 6 (!!!) maanden huur bedraagt, zou ik er goed over nadenken... (of je moet een erg goedkoop huurhuisje hebben)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven