Geld & Recht alle pijlers

Luxe probleem: wat zouden jullie doen?

29-10-2011 19:58 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Even een ‘wat zouden jullie doen vraag’.

Elk jaar gaan wij met vrienden op vakantie. En dat is altijd hartstikke gezellig.

We hadden gezamenlijk plannen gemaakt om in de winter (maart) van 2012 op vakantie te gaan naar Curaçao.(nog niet geboekt)

Helaas is mijn man sinds een maand werkloos geworden. Ik werk nog wel fulltime, maar de inkomsten zijn logischerwijs gehalveerd. In december krijgt hij een ‘oprotpremie’ uitgekeerd en ik een dertiende maand. Dit bedrag samen, komt ongeveer overeen met de kosten van de vakantie. We kunnen rondkomen van mijn salaris als we alle andere ‘luxe dingen’ laten.

We hebben een klein bedrag op de spaarrekening staan. Verder ook geen schulden.

Ik denk wel dat het lastig wordt om weer in een nieuwe baan te vinden in de sector waar hij voor heeft gestudeerd. Namelijk vastgoed en makelaardij. De woningmarkt ligt behoorlijk op z’n gat.

Als het langer duurt dan we hopen, voordat hij een baan vindt kan ik dat geld beter opzij zetten.

Vrienden gaan sowieso op vakantie. Met of zonder ons. Hebben wel aangeboden het geld te willen lenen aan ons. Van dat aanbod gaan we absoluut geen gebruik maken. Wij zijn beiden opgevoed met het motto ‘geld dat je niet hebt, kunt je niet uitgeven’. Zodoende lenen wij ook nooit en hebben we geen dubbeltje schuld.

Het is een luxe probleem, dat realiseer ik me heel goed.

Een Jezus wat ben jij een verwend poppetje topic.

Maar toch. Aan de ene kant denk ik:

‘Lekker de vakantie boeken, iets positiefs om naar uit te kijken. Waar maak je je druk om, je kunt rond komen van een salaris, wellicht vindt hij wel op korte termijn een baan en je kunt een nieuwe wasmachine kopen als de oude kapot gaat.’ Bovendien kan ik niet te lang wachten met het indienen van de vakantie aanvragen gezien de roosters tot januari al af zijn en maart populair is bij collega’s in verband met de wintersport.

Aan de andere kant denk ik:

‘Als het wel allemaal tegen zit hij vindt niet tijdig een andere baan, geeft dat extra geld wel een beetje meer lucht. We kunnen er namelijk zes (!!!) maanden de huur van betalen! Als hij werk vindt wat niet naast de deur is, moeten we ook op zoek naar een auto.

Dus wat zouden jullie doen?
Op zaterdag help ik tamme dieren weer het beest in zichzelf te vinden.
Campari,

Het heeft mij niets te bieden. Zon, zee, strand, warmte, zand, kleinschalig en ik klik niet met de zgn 'relaxte instelling' van veel locals. Dat betekent bijvoorbeeld dat je een half uur mag wachten op een broodje en een kop koffie. En als je mazzel hebt, krijg je het broodje normaal aangereikt, anders pleuren ze 'm gewoon voor je neus. De zgn hotspots vind ik ook zwaar overgewaardeerd. Natuurlijk zijn er ook prima zaken waar je prima eet en dito bediening hebt, maar over het algemeen vind ik het het geld niet waard.

Als ik iemand hoor zeggen dat 'ze lekker naar Curaçao gaan', denk ik echt: Liever jij dan ik!

Maar het ligt aan mij hoor. Ik ken verder niemand die mijn mening deelt Wat ik al schreef: kwestie van smaak. (heb sowieso weinig met dergelijke eilanden)
quote:Draakje29 schreef op 29 oktober 2011 @ 23:15:

Ik ben ook benieuwd of je de WW wel meegeteld hebt.

Wanneer was jullie laatste vakantie? Als dat afgelopen zomer was, zou ik denk ik niet gaan, of later boeken. Als dat maart afgelopen jaar was, vind ik het weer een beetje anders. 1 x per jaar op vakantie gaan moet kunnen. Of dat nu curacao is of Duitsland, daar moeten jullie zelf over nadenken of dat financieel haalbaar is. Iedereen kijkt er anders tegen aan. En als jullie Curacao vakantie 6 (!!!) maanden huur bedraagt, zou ik er goed over nadenken... (of je moet een erg goedkoop huurhuisje hebben)Pssst Draak...
Lizz, net zoiets als Turkye dus? Begrijp je helemaal..
@ Tara bedankt voor je reactie.

Met zes maanden, bedoel ik leven zoals we nu leven.

Daar heb ik de WW bij opgeteld evenals mijn salaris.

Na die zes maanden kunnen we leven van mijn salaris, maar zonder 'extra dingen'. Dat laatste moet vanaf dan uit het spaarpotje komen. Dat bedoelde ik met passen en meten.

Door alle reacties ben ik nu wel veel meer geneigd om niet te gaan. Of althans vooralsnog niet te gaan. Hebben morgen een afspraak met de desbetreffende vrienden gemaakt, om het een en ander te bespreken. Mochten zij nu willen boeken, hebben wij daar alle begrip voor maar gaan we niet mee. Wij willen eigenlijk het boeken met zes weken uitstellen. Werk betekend gaan, werkloos betekend niet gaan. Ik ga er nog een nachtje over slapen. Als zij morgen te kennen geven toch nu al te willen boeken is de oplossing vrij eenvoudig.
@Campari

Ben nog nooit in Turkije geweest - ok, Istanbul. Maar dat trekt me ook helemaal niet

Fijn dat je me begrijpt (ben ik tenminste niet helemaal vreemde eend... )
@ Campari, we hebben inderdaad een redelijk goedkoop huurhuis, een ex makelaar in een huurhuis, ironisch is het niet.

@ Draak onze laatste vakantie was in de zomer. We hebben sowieso niets te klagen. Het is een luxeprobleem zoals de titel al zegt. Maar nu realiseer ik me dat meer dan ooit.

Vrouwen, ik ga naar bed. Lees morgen weer bij!

Bedankt voor alle input!
Weet niet wat je tegen me hebt Merel, maar ik volg je juist helemaal. Ben zelf een eenoudergezin en heb de nodige geldzorgen gehad maar wist altijd wat mijn ondergrens was.

Als je die weet, is het een eitje
quote:Lizzl schreef op 29 oktober 2011 @ 23:22:

@Campari

Ben nog nooit in Turkije geweest - ok, Istanbul.Dat lijkt mij een hele leuke stad die ik binnen 2 jr gezien wil hebben.
Is ook best leuk :-)
Kun je nog genieten van deze vakantie als je vriend op dat moment nog geen baan heeft?

Is het de droomreis waarvoor je wel een risico durft te nemen?

Twee keer nee? Dan zou ik wel een vakantie plannen maar een goedkope en dan nog vijf maanden huur achter de hand hebben. Volgend jaar kun je vast ook met die vrienden op vakantie.
Ik zou niet op vakantie gaan, de rekeningen worden volgend jaar een stuk hoger.

Dan maar een keertje niet op vakantie.
Met al deze nieuwe informatie (o.a. dat je een paar maanden terug nog op vakantie bent geweest) zou ik zeggen niet doen. En willen jullie er toch even uit, doe dan idd een weekendje Madrid o.i.d.

Wat bedoel je trouwens met alle 'extra dingen'? Begrijp ik daaruit dat jullie het kunnen redden op alleen jouw salaris als je alle extra dingen (vakanties? dure hobby's?) al dan niet tijdelijk weg laat?
Hoi Merel,

Wat wil je vriend eigenlijk. Heeft ie zin in vakantie en maakt ie zich geen zorgen?
Ik snap uberhaupt niet zo goed, dat je daar nog over moet nadenken. Er is gewoon minder geld nu. Dan ga je toch niet een dure vakantie boeken?
Ik zit er nog eens over na te denken..... 6 maanden huur zou voor mij 2400 euro zijn en ik woon in een miezerig klein erg goedkoop huisje. Minimaal 2400 euro uitgeven op een moment dat je geen baan hebt, geen royaal gevulde spaarrekening en geen uitzicht op een nieuwe baan zou ik echt nooit doen.
ik zou niet naar curaçao gaan. idd al gauw een eurootje of 2500-3000 samen wat je heeeeel goed kunt gebruiken als hij niet snel een andere baan heeft. ik zou wel die week alvast vrijvragen, want mocht hij toch binnen nu en 6 weken een andere baan krijgen, kunnen jullie alsnog boeken. (misschien ander hotel dan vrienden, maar je komt vast nog wel naar curaçao)

heeft hij geen baan kunnen krijgen, zou ik wel even een paar dagen er tussenuit gaan. maar dan dichterbij en dus goedkoper. bijvoorbeeld max 800 euro samen. heb je een buffer over en toch wat om naar uit te kijken, toch?

veel succes met jullie keuze en natuurlijk met het solliciteren van man!
Ik ben bang dat het helemaal geen luxe-probleem is, en dat het feit dat jij je dit niet realiseert jouw grootste probleem is.

Samengevat: ik zou niet gaan als ik jullie was.
Interen op je spaargeld is één ding, dat wil ik best doen als mijn partner of ik werkeloos zouden raken.

Ik zou echter niet willen interen op mijn spaargeld voor een vakantie, als ik geen idee heb wanneer ik dat weer aan kan vullen (vanwege geen baan of ziekte).

Niet gaan dus.
quote:voornu schreef op 30 oktober 2011 @ 22:45:

Ik ben bang dat het helemaal geen luxe-probleem is, en dat het feit dat jij je dit niet realiseert jouw grootste probleem is.

Samengevat: ik zou niet gaan als ik jullie was.Dit dus.
Nope
Ik raak mijn baan ook kwijt. Krijg ook een oprotpremie en man en ik hebben dikke spaarrekening.

Maar we zijn nu al, terwijl alles pas effectief ingaat over een maand of 4, zuinig aan aan 't doen.

Ik heb geen eeuwige ww, voor als ik niet zo snel een baan vind. En we zouden pas over een jaar of 5 moeten gaan interen, maar toch...geen werk over een paar maandjes. Is mij nog nooit overkomen. Ik ben nu bijna 40, werk al, inclusief bijbaantjes naast school, al zeker 26 jaar. Werkeloos, en ik weet dat het niet zo is, maar ik voel het als falen. (Werkgever doekt bedrijf op).

Vanaf nu is het zuinigheid met vlijt....
Nope
Als het zo gezellig is met z'n vieren... willen die vrienden dan niet nu een goedkopere vakantie en tzt (als je vriend weer een vaste baan heeft) een keer naar curaçao?

Ik zou er niet eens over nadenken om wél te gaan...
Even een update:

Bedankt voor alle goede adviezen tot dusver!

Door sommige reacties heb ik de zaak van meerdere kanten bekeken. We hebben met vrienden gesproken afgelopen zondag en aan gegeven dat we nu niet willen boeken. Daar hadden zij alle begrip voor. We willen eerst dat mijn man een baan heeft voor we boeken. Ik heb wel vast de weken vrij gevraagd op mij werk zodat we op het laatste moment nog kunnen beslissen. Dit kan ook wat goedkoper of wat korter. Mocht er helemaal nog geen zicht zijn op een baan, kan ik zelfs van mijn vakantie af en als nog gaan werken. Vandaag heeft mijn man een sollicitatiegesprek gehad in een hele andere tak dan dat hij tot nu toe heeft gewerkt. Eind van de week horen we hier meer van. Via mijn zwager hebben we ook een telefoonnummer gekregen van een makelaarskantoor die op zoek zijn naar een makelaar. Morgen maar bellen. Ik ben al heel blij dat er vooruitgang in lijkt te zitten want inmiddels konden we bijna kwartetten met de afwijzingsbrieven. Eindconclusie: We gaan niet op vakantie tot er een baan is gevonden. Door alle reacties ben ik wel weer rationeel naar het 'dilemma' gaan kijken.

@ Campari, ik bedoelde het niet naar hoor.

Ik bedoelde dat het 'raar' is dat een makelaar in een goedkoop huurhuis woont. Ik waardeer je input!

Groetjes Merel
Oh, wat lief Merel, thx

We duimen mee hoor!
Echt leuk dat je zoveel aan dit topic hebt gehad én dat ook laat weten!
Oh, spannend. Ik hoop dat je man snel iets positiefs te horen krijgt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven