Geld & Recht alle pijlers

mag de bank dit bepalen?

18-06-2010 22:49 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Samen met mijn ex hebben we een lening af te betalen. Ik heb met ex afpraken gemaakt over wie, welk deel betaalt.

Mag de bank bepalen dat ik, gezien mijn inkomen, meer zou kunnen betalen? (ik vraag me af óf ik meer kan betalen) maar mogen ze dit eisen?

Weten jullie of er een standaard bedrag wordt gerekend wat je nodig hebt om rond te kunnen komen? Ik bedoel dan een bedrag naast vaste lasten om boodschappen enzo van te doen.

Ik ben benieuwd! Alvast bedankt!
Nee, er staat 90% van de bijstandsnorm.

In de link van RonnieMitchel om 01:04 kun je zien welke bedragen dat zijn.
quote:misschicken schreef op 19 juni 2010 @ 12:42:

Nee, er staat 90% van de bijstandsnorm.

In de link van RonnieMitchel om 01:04 kun je zien welke bedragen dat zijn.

oke, die link had ik gemist, bedankt voor de tip...

maar ik snap het niet....

alles wat ik meer verdien dan die genoemde bedragen, mogen ze van me 'innen'?....
quote:zomaaruithetniets schreef op 19 juni 2010 @ 13:05:

[...]

oke, die link had ik gemist, bedankt voor de tip...

maar ik snap het niet....

alles wat ik meer verdien dan die genoemde bedragen, mogen ze van me 'innen'?....precies, alles wat je meer verdiend dan dat kan beslag op worden gelegd.
Idd, bij een loonbeslag werkt het zo dat de bank jouw salaris volledig krijgt (dus ook bijv je vakantiegeld en eventuele eindejaarsuitkering) behalve dan dat minimale bedrag van die bijstandsnorm X 90%. Proberen zo'n situatie te voorkomen is dus wel belangrijk.

Voor wat betreft je lasten, specificeer het zo duidelijk mogelijk. Als je 120 euro aan benzinekosten kwijt bent om op je werk te komen, schrijf dat dan ook zo op in plaats van het mee te rekenen in een totaal boodschappenbudget.
Beslaglegging kan je beter voorkomen,dat scheelt je weer in de extra kosten,als het goed is krijg je van de bank op papier wat jij moet gaan betalen, je kan de bank verzoeken er bij te vermelden waarom jij zoveel betalen moet,en daarmee naar een advocaat,die kan je weer helpen om de helft van dat bedrag terug te vorderen bij je ex.
Super bedankt voor al deze nuttige reacties, hier kan ik zeker wat mee!!!!

Gelukkig ben ik dus in de situatie dat ik beslaglegging enzv. kan voorkomen.

Ik ben echt dankbaar dat ik uit zo'n goed nest kom!!!!

Die tip om het later de helft weer terug te kunnen vorderen is ook een goeie!!

Op dit moment heb ik meer het gevoel van; oke, desnoods betaal ik alles wel, als ik maar van die onzekerheid af ben.... maar dan komt hij er wel heeeeel makkelijk af en zal dus nooit leren van z'n fouten...

Ik zal alles goed bewaren, kopieen maken enz enz zodat ik er altijd nog iets mee kan naar hem toe...
En waarom geen deurwaarder op hem afsturen? Ik neem aan dat je de papieren hebt waar jullie beider namen op staan en dus ook dat hij ook voor de helft verantwoordelijk is?
quote:misschicken schreef op 19 juni 2010 @ 13:28:

En waarom geen deurwaarder op hem afsturen? Ik neem aan dat je de papieren hebt waar jullie beider namen op staan en dus ook dat hij ook voor de helft verantwoordelijk is?Volgens mij kan dat pas als TO zwart op wit heeft wat ze moet gaan betalen en waarom, daarmee moet ze eerst naar een advocaat ,lukt het niet met een brief van de advocaat,kan die er mee naar de rechter en na de rechterlijke vonnis kan TO een deurwaarder inschakelen.
Op de site van het Nibud kun je een budgetwijzer invullen waarmee je al je inkomsten en uitgaven inzichtelijk maakt. Zo vergeet je geen kosten mee te nemen. Linkje!

Als je hem invult, dan zie je ook meteen wat de minimale en maximale uitgaven zijn voor de verschillende budgetposten voor iemand met jouw inkomsten. Heb je dus meteen inzicht in 'standaarden'.

Succes!
Super!!!Cow, die link van je, écht ideaal, zoiets zocht ik dus!!

Bedankt voor de tip!
Je kunt je Vrij Te Laten Bedrag (VTLB) berekenen op http://www.wsnp.rvr.org/index_vtlb.cfm?section=burger

Dit is wat normaal gesproken gehanteerd dient te worden door deurwaarders / rechtbanken etc.

Sterkte!
En alweer een linkje, super. Ik heb het even snel ingevuld en dan komt dit eruit. Hoe moet ik dit lezen?.... ik heb hier, tot nu toe, gelukkig nog geen ervaring mee....

wie kan het me zeggen? wat kunnen ze van me 'eisen'?

Nominaal bedrag 415,34

Beslagvrije voet plus nominaal bedrag en overheveling 1.602,32

Maandelijks te reserveren vakantiegeld -/- 58,46

==========

Vrij te laten bedrag schuldenaar 1.543,86

Te behouden vakantiegeld berekend over 12 mnd. 701,49
anybody?
Even gekopieerd van de wsnp site: (daar kan je overigens zelf ook de meest gestelde vragen lezen mocht het niet duidelijk zijn)

Wat mag ik houden van mijn inkomsten tijdens de Wsnp?

Wettelijk is vastgesteld dat u minimaal 90% van de voor u geldende bijstandsnorm mag behouden. Dit wordt de beslagvrije voet genoemd (artikel 475 lid d van het Wetboek Burgerlijke Rechtsvordering).

Tijdens de Wsnp wordt er echter een zogeheten vrij te laten bedrag berekend; het bedrag waarvan u maandelijks moet rondkomen. Dit is de beslagvrije voet plus een reserveringstoeslag van 5%. Gedurende uw schuldsanering behoudt u dus 95% van de bijstandsnorm die op u van toepassing is. Werkt u minimaal 18 uur per week dan wordt uw vrij te laten bedrag nog verhoogd met 5% extra. In dat geval ontvangt u dus 100% van de bijstandsnorm. In geval van overwerk mag u van de netto opbrengst daarvan in principe 50% behouden. Hierover dient wel overleg plaats te vinden met de bewindvoerder.

Soms valt het vrij te laten bedrag hoger uit dan uw daadwerkelijke inkomen. Dan mag u 90% van het daadwerkelijke inkomen behouden. U heeft daarnaast recht op 5% reserveringstoeslag.

In dat geval ontvangt u niet meer dan het daadwerkelijke inkomen. In de laatste twee gevallen dient u na te gaan of u wel gebruik maakt van alle voorliggende voorzieningen, zoals bijvoorbeeld huurtoeslag, zorgtoeslag of uitbetaling van de heffingskorting. De huurtoeslag en zorgtoeslag worden niet tot het inkomen gerekend.

Het is mogelijk dat de rechter-commissaris beslist dat u maandelijks een bedrag ter hoogte van het bewindvoerdersalaris aan de boedel dient af te dragen, ongeacht of uw vrij te laten bedrag minimaal 95% van de bijstandsnorm bedraagt.
Dit is het bedrag wat je mag houden als je in een WSNP traject terecht komt, de schuldsanering dus. Dit kan een ander bedrag zijn dan wanneer en een loonbeslag wordt opgelegd. Daarvoor is de eerste link handiger!
Oke, bedankt voor de verheldering QQuelleQ!! Het zijn dus verschillende bedragen wsnp/loonbeslag...

Maare, bij die eerste link daar wordt een bedrag genoemd, gaat het dan gewoon om het nettoinkomen? maakt het dan niet uit hoeveel toeslagen je krijgt en wat je uitgaven zijn? (bij loonbeslag bedoel ik)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven