Geld & Recht alle pijlers

Mag werkgever contract veranderen?

30-11-2020 20:58 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geval:
20 jaar in vast dienstverband.
Gemiddeld hebben wij zo'n 9 weken per jaar vakantie. (En ha, dat is doorbetaald. Erg erg veel. Enige is, je mag geen vakantie of vrij nemen buiten deze vakanties om)

De werkgever wil nu overgaan op "andere" contractvormen, waar alles "beter" in is geregeld..
Maar het nieuwe contract geeft alleen de minimale vakantiedagen aan (de standaard t de meeste mensen hebben)

Dan heb ik dus zo'n vier weken minder vakantie.

Mag de werkgever dit doen?
Alle reacties Link kopieren
Geen idee of het mag, maar zolang je niks ondertekent ga je dus niet akkoord.

Ik zou er op staan dat dit aangepast wordt in het contract.
In welke sector werk je?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk het niet. Je moet dan een maand meer werken voor hetzelfde salaris. Zit het bedrijf in zwaar weer?
Hebben jullie een ondernemingsraad?
Ben je lid van een vakbond?
Wat verandert er nog meer behalve de halvering van vakantiedagen?

Voorlopig niks ondertekenen zou ik denken.

Al je vragen die je hebt, per mail stellen.
Alle mondelinge antwoorden vragen om een mail bevestiging. En als je die niet krijgt zelf per mail bevestigen.
Vraag na bij het juridisch loket wat wel en niet mag.

Klinkt in elk geval niet als een leuke situatie waarin je zit.
Nee

Informeer bij het juridisch loket wat je moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Ben je lid van een vakbond of heb je een rechtsbijstandsverzekering?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het mogelijk dat er in de arbeidsovereenkomst wordt opgenomen wat de werkgever wijzigingen mag doen.
Ik weet er niet genoeg van om je meer te vertellen dan dat, dus ook ik adviseer je om het juridisch loket te benaderen
Alle reacties Link kopieren
Ja, een werkgever mág een arbeidscontract wijzigen, bijvoorbeeld als er een wijzigingsbeding is opgenomen.

Dan kan hij om zwaarwegende redenen eenzijdig wijzigingen doorvoeren. Hij kan bijvoorbeeld de economische omstandigheden aangrijpen om de hoeveelheid vakantiedagen te verminderen. Geen idee of dat in jouw sector ook logisch is.

Maar, zo'n vaart zal het niet lopen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Is er een cao van toepassing?
Alle reacties Link kopieren
Gaat het echt om vakantiedagen of hebben we het ook over compensatieuren, adv of atv?
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is het ook gebeurd. Het ging om compensatieuren en vakantiedagen. Er was een fusie en alles werd gelijk getrokken. Wij waren daardoor de pineut, want die anderen hadden van alles veel minder en dat kregen wij toen ook.
Tadderak30 schreef:
30-11-2020 21:45
Gaat het echt om vakantiedagen of hebben we het ook over compensatieuren, adv of atv?
Hier dacht ik ook aan.

Werk je nu 40 uur per week, en bouw je 4 uur Adv op, die je bij vakantiedagen kan optellen. Dan heb je het al over 2 dagen per maand, is, is 24 dagen per jaar, is bijna 3 weken....

Met ingang van wanneer zou het nieuwe contract ingaan?
Wat gebeurt er als je het contract niet tekent?

#zoveelvragen
Ik zou dan wel eisen dat alle vakantiedagen vrij opneembaar zijn zodat je buiten het hoogseizoen op vakantie kunt.
Lijkt me het ergst van scholen dat je aan die verplichte schoolvakanties vast zit waardoor je nooit op gunstige tijden kunt reizen.
Alle reacties Link kopieren
laat iemand met verstand naar het contract kijken, er zullen wel meer zaken veranderd zijn. Pas dan kan je beoordelen of dat je er beter of slechter van wordt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
FitsSprits schreef:
30-11-2020 21:23
Ja, een werkgever mág een arbeidscontract wijzigen, bijvoorbeeld als er een wijzigingsbeding is opgenomen.

Dan kan hij om zwaarwegende redenen eenzijdig wijzigingen doorvoeren. Hij kan bijvoorbeeld de economische omstandigheden aangrijpen om de hoeveelheid vakantiedagen te verminderen. Geen idee of dat in jouw sector ook logisch is.

Maar, zo'n vaart zal het niet lopen denk ik.
Kijk inderdaad eerst in je contract of je een wijzigingsbeding hebt getekend.

Contracten kunnen sowieso gewijzigd worden, maar in beginsel altijd in "goed werknemer- en werkgeverschap": goed en vriendelijk met elkaar overleggen.

Mocht je er samen toch niet uitkomen, dan is dat wijzigingsbeding belangrijk. Heb je dat getekend, dan kan de werkgever het toch doorvoeren en zal de werknemer naar de rechter moeten stappen voor zijn gelijk. Heb je dat beding niet getekend, dan is dat andersom: de werkgever zal naar de rechter moeten stappen.
De rechter beslist uiteindelijk of de voorgestelde wijziging redelijk en toelaatbaar is.
Alle reacties Link kopieren
Dit is afhankelijk wat er in je contract staat.
Als er niets over in staat, mag hij niet eenzijdig gewijzigd worden. Alleen in goed overleg. Wat blijkbaar niet gebeurd is....
Alle reacties Link kopieren
Kun je wat met de reacties Female? Ik ben benieuwd naar antwoorden op een aantal van de gestelde vragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven