Geld & Recht alle pijlers

Minder uren gewerkt dan in contract

15-09-2010 19:51 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allen,

Ik werk in het middelbare onderwijs (lerares) en vandaag emailde m'n baas dat ik de laatste 2 jaar 0,8 FTE heb gewerkt en voor 1,0 FTE betaald heb gekregen. Hij gaf aan dat ik geld moet terugbetalen. De afgelopen 2 jaar heb ik 0,92 FTE gewerkt, maar dat is niet schriftelijk vastgelegd. M'n contract is niet aangepast de laatste 2 jaar (nog steeds 1 FTE) en vandaar m'n salaris ook niet. Kan iemand advies geven over de claim?

Alvast bedankt.
Waarom werk je minder dan je contracturen? Of waarom is je contract nooit veranderd?

Ik vind het naïef dat je gewoon geld incasseert waar je geen recht op hebt. Gewoon terugbetalen lijkt me. Heb je dit zelf nooit eerder ter sprake gebracht?
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Ik had ooit een contract voor 32 uur, maar mn baas gaf me maar werk voor 8 uur. Ben wel altijd beschikbaar geweest, en af en toe ook wel meer gewerkt. Ze hadden gewoon geen opdrachtgevers om me te plaatsen.

Toen ik ontslag nam, claimde hij nog zo'n 2000 euro te krijgen. Dat weigerde ik uiteraard, want zij hadden mij een 32 uren contract aangeboden. Uiteindelijk ben ik bij bureau rechtshulp terechtgekomen, en hoefde ik niet te betalen.
Direct contact opnemen met je vakbond, of met bureau rechtshulp!

Succes en laat je niet kisten, bedenk maar dat je baas daar echt niet zit voor jouw belang. Dat moet je zelf beschermen.
Ik zou het ook eens goed laten uitzoeken.. want waar heb je dan uiteindelijk een contract voor nodig?
Als je een contract hebt voor een bepaald aantal uur, moet je baas toch die uren verplicht uitbetalen, ook al heeft hij niet genoeg werk voor je?

Laat het iig goed uitzoeken en ga niet zomaar het geld terug betalen.
OP slecht gelezen, laat maar.
Ik werk ook in het onderwijs en ben heel erg verbaasd dat je zelf niet aan de bel hebt getrokken. 1 fte of 0,8 (of 0,92) maakt nogal een verschil! Is dat nooit ter sprake gekomen toen je het hierover had met je direct leidinggevende? Heb je nooit een formulier gehad waar precies op staat hoeveel uren je dat schooljaar precies voor alle activiteiten en taken krijgt (bij ons elk jaar aan het begin van het schooljaar). Waarom ben je zelf nooit achter een wijziging van je contract aangegaan? Wilde je eigenlijk zelf minder werken? Of wilde je gewoon een volledige baan houden maar kreeg je te weinig lesuren? Waarom ben je daar zelf dan niet achter aan gegaan? Het lijkt me vrij naïef om te denken: oh, lekker, ik heb dit jaar wat lesuren minder maar krijg wel hetzelfde betaald! Dan moeten er óf meer lesuren gegeven worden, of je krijgt andere taken.

Hoe het zit qua terugbetalen weet ik verder niet, en ik leg de schuld ook niet bij jou want het lijkt me dat de schoolleiding hier ook wat steken heeft laten vallen maar ik kan me er gewoon niks bij voorstellen hoe dit gegaan is dus daar ben ik gewoon heel nieuwsgierig naar. Bij ons op school wordt dit voor de zomervakantie en kort daarna allemaal heel nauwgezet kortgesloten.
Ik zou idd even rechtsbijstand oid bellen.

Het lijkt mij dat je contract rechtsgeldig is. Hebben zij niet genoeg werk om die uren te vullen dan is dan hun probleem.

Wel zal jij altijd beschikbaar moeten zijn om extra uren te werken.
Niet erg verstandig om twee jaar lang je kop in het zand te steken, maar goed, dat begrijp je nu ook wel. Jij hebt niet opgelet, maar de school kennelijk ook niet. Ik zou het dus wel fair vinden als je de helft terugbetaalt. Maar hoe het wettelijk gezien in elkaar zit weet ik niet. Dus ik zou zoals je al is aangeraden zo snel mogelijk rechtsbijstand, juridisch loket of vakbond inschakelen.
Op wiens initiatief is er minder gewerkt? Was dat op jouw verzoek of kreeg je gewoon minder werk toebedeeld? Heb je je wel beschikbaar gehouden voor werk? Heb je zelf wel eens aan de bel getrokken?

Vreemd overigens dat deze communicatie per mail verloopt.
Is het niet een klein beetje je eigen schuld dat je contract nooit naar beneden is verlaagd? waardoor je teveel loon kreeg? Het klinkt erg makkelijk, 2 jaar lang je handje ophouden en niks zeggen en herrie schoppen als ie het geld terug wil. Of zie ik dit verkeerd? Maar aan de andere kant, hij had ook eerder aan de bel kunnen trekken.

Zoals iemand laatst mooi zei tegen mij ; een vergissing van de bank in uw voordeel bestaat alleen in monopoly.

dus als je al een tijdje te veel betaald krijgt had je erop kunnen wachten dat ze geld terug vragen. Ongeacht wiens schuld het is
Hoe had je gereageerd naar je werkgever als je de eerste maand te weinig salaris had gehad?

Had je daar ook blijven werken 2 jaar lang met te weinig salaris? Welke stappen had je dan ondernomen?

Precies.
Zie QR
Mijn man werkt in het onderwijs en wisselt wel eens qua uren en krijgt altijd direct de wijziging thuisgestuurd. Dan gaat ie weer van 0,625 naar 0,65 en nu naar 0,825 fte. De salarisadministratie hoort dat te regelen, maar ik snap niet dat je niet eerder zelf aan de bel hebt getrokken. Op je salarisstrookje staat toch 1,0 i.p.v. 0,92!
ben je lid van een vakbond? dan zou ik die bellen.
Geen reactie meer...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven