Geld & Recht alle pijlers

Minimum inkomen, maximaal genieten!

03-09-2013 19:12 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Naar aanleiding van een opmerking van een kennis, open ik dit topic. Ik heb een minimum inkomen, ik werk en kan daar van rondkomen. Nu ben ik vrij spaarzaam en rook en drink niet, kook bewust en hoef geen dure smartphone. Ik ga ieder jaar op vakantie en heb net een nieuwe wasmachine gekocht omdat de oude stuk was. Ik geniet volop van het leven en heb niet het idee dat ik mee moet doen met de rest.

Nu kreeg ik dus de opmerking: Waar doe jij dat toch allemaal van? Nou, zei ik, door spaarzaam te leven! Waarop de kennis ging zuchten dat het allemaal zo duur was en het geld de deur uitvloog... Zij rookt, hele gezin heeft een dure telefoon en ze zijn All inclusive op vakantie geweest voor 2.500.. Maar geen spaargeld achter de hand..

Wie op dit forum maakt ook bewuste keuzes? En wat levert jou dat op? Bij mij is het vooral rust in mijn hoofd, en dat ik niet mee hoef te doen aan de "ratrace" van het leven...
quote:melissa-x schreef op 03 september 2013 @ 20:14:

[...]

Fijn dat je op deze manier toch van deze periode kunt genieten! Je leeft tenslotte maar één keer, dus ook in moeilijkere tijden is het mooi als je er nog wat positiefs in kan zien. En goedkoop leven is inderdaad wel een leuke "sport" (zoals studenten het vaak ook zien) en heel leerzaam. Als het jou straks (hopelijk) lukt om inderdaad part time voor jezelf te beginnen, ben je gewend om makkelijk rond te komen en dat is een prima vaardigheid.

Die mensen die menen zoveel geld nodig te hebben voor een gezin weten denk ik voor een deel ook niet wat ze uitgeven. (Bijvoorbeeld automatische incasso's voor twee loterijen, drie goede doelen en nog twee nutteloze of te dure verzekeringen.) En ik denk dat ze veel kostenposten ook niet kunnen relativeren. (Bijvoorbeeld denken dat een smartphone nodig is of dat de huwelijksreis alleen leuk kon zijn op een ander continent dan Europa.)

Ik heb het altijd gered met erg weinig, pas de laatste paar jaar wel wat breder dan nu, toen wel op vakantie en wat vaker een concert of uitje met de kinderen.

Ben ook bezig met boekhouden en ga cursussen bij het Nibud volgen ivm bugdetcoach en budgetmanagement.

Ik hoop het ook, maar ook dat heb ik geleerd.. je weet nooit hoe het leven loopt maar geef nooit op!

En inderdaad, waarom 3 flatscreens nodig en de libelle/flair en staatsloterij enz enz.. zonde van je geld vind ik dan he?
Ik heb gewoon dure wensen (verre reizen), niet omdat ik met anderen mee wil doen of het doe om op te scheppen, maar gewoon omdat dat hetgene is waar ik het allermeeste van geniet.

Helaas heb ik momenteel ook weinig inkomen (want geen werk) maar van het voorjaar was mijn geluk me goed gezind want ik heb toen een luxe reis gewonnen.
Leuk, weinig werken.

Maar lang niet voor iedereen weggelegd: 2 of 3 dagen werken en ook nog kinderen onderhouden.
quote:wendy7474 schreef op 03 september 2013 @ 20:51:

Leuk, weinig werken.

Maar lang niet voor iedereen weggelegd: 2 of 3 dagen werken en ook nog kinderen onderhouden.Nee inderdaad, of je hebt helemaal geen baan en je hebt geen keus.. wat is je punt precies?
Wat leuk, dat veel mensen ook zo kunnen genieten met weinig geld. Marktplaats is inderdaad ook mijn beste vriend!
quote:annapalona schreef op 03 september 2013 @ 21:21:

[...]

Nee inderdaad, of je hebt helemaal geen baan en je hebt geen keus.. wat is je punt precies?Dat bewust minder werken voor veel mensen niet kan?
quote:elninjoo schreef op 03 september 2013 @ 20:47:

Ik heb gewoon dure wensen (verre reizen), niet omdat ik met anderen mee wil doen of het doe om op te scheppen, maar gewoon omdat dat hetgene is waar ik het allermeeste van geniet.

Helaas heb ik momenteel ook weinig inkomen (want geen werk) maar van het voorjaar was mijn geluk me goed gezind want ik heb toen een luxe reis gewonnen.Reizen is iets waar je heel veel uit kunt halen, ervaringen, mensen ontmoeten, een land ontdekken, heerlijk! Ik spaar nu voor een reis naar Thailand! Ben er lang geleden twee keer geweest en vond het fantastisch. Dat is dan weer een keuze waar ik iets voor moet laten, maar wel een weloverwogen keuze.
Geen smartphone geeft sowieso veel rust.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik weet serieus nog steeds niet precies wat het is/ hoe het werkt, een 'smartphone'..

Zuinigheid is mijn middle-name.

Ik ben alleenstaand moeder en werk sinds begin dit jaar 24 uur per week, daarvoor werkte ik 30 uur per week. Ik heb 8 jaar geleden een huis gekocht waar inmiddels nog maar een hypotheek van 98.000 euro op rust. Daarnaast heb ik geïnvesteerd in energiebesparende maatregelen zoals een HR ketel, isolatieglas en zolderisolering, Duitsland is mijn favoriete vakantieland, ik ben niet modegevoelig (je kunt me uittekenen in een pantalon met rechte pijp, pumps, een hemdje met een vestje) en mijn favoriete hobby is oude meubeltjes opknappen.

Tja...
quote:wendy7474 schreef op 03 september 2013 @ 21:31:

[...]

Dat bewust minder werken voor veel mensen niet kan?Ja ik kan ook niet nog minder werken of jammer genoeg wat meer, maar ik geniet wel van de dingen die ik nog wel kan en niet duur zijn, of koopjes die heb gespot.
quote:wendy7474 schreef op 03 september 2013 @ 21:31:

[...]

Dat bewust minder werken voor veel mensen niet kan?Ik denk dat wij een mooi voorbeeld zijn van mensen die weinig verdienen én weinig werken én weinig uitgeven. Want wij hebben geen bijzonder inkomen. We geven gewoon erg weinig uit en dat levert ons veel vrijheid op.
quote:marco321 schreef op 03 september 2013 @ 22:26:

[...]

Ik denk dat wij een mooi voorbeeld zijn van mensen die weinig verdienen én weinig werken én weinig uitgeven. Want wij hebben geen bijzonder inkomen. We geven gewoon erg weinig uit en dat levert ons veel vrijheid op.Wat heerlijk! Genieten van het leven kan inderdaad ook met minder geld!
Hier precies andersom, maximaal werken en ook maximaal genieten.

Beide 40 uur werken per week met goed salaris. in het weekend vol op genieten met de kids zoals dagjes uit, vakanties met de kids, uit eten, boodschappen doen zonder na te denken hoeveel het totaal kost en natuurlijk zo snel mogelijk het huis proberen af te lossen.

Je leeft tenslotte maar 1x dus dan wil ik ook kunnen genieten van de luxe en dingen die deze wereld te bieden heeft.

Vrije tijd (parttime werken) is fijn maar als ik daarvoor zuinig(er) moet leven en veel dingen moet laten staan dan heb ik dat liever niet.

Ben ik de enige hier?
quote:Reine schreef op 03 september 2013 @ 22:43:

Beide 40 uur werken per week met goed salaris. in het weekend vol op genieten met de kids zoals dagjes uit, vakanties, uit eten, boodschappen doen zonder na te denken hoeveel het totaal kost en natuurlijk zo snel mogelijk het huis proberen af te lossen.

Je leeft tenslotte maar 1x dus dan wil ik ook kunnen genieten van de luxe en dingen die deze wereld te bieden heeft.

Vrije tijd (parttime werken) is fijn maar als ik daarvoor zuinig(er) moet leven en veel dingen moet laten staan dan heb ik dat liever niet.

Ben ik de enige hier?
Oeps... Ging wat fout. Dubbel gepost.
Ik heb ook een heel luxe leven. Maar geef toch weinig uit.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ja, jij moet naar het topic: Maximum inkomen, maximaal genieten! hihi... Nee hoor, ieder zijn keuze!
Wat knap ..... Echt waar
Ik ga ook voor meer werken, meer geld, en meer luxe. Ik geniet er enorm van om niet zo op mijn geld te hoeven letten en dingen te kunnen doen en kopen zonder er bij na te hoeven denken. Ik ben ook echt gek op luxe in alle vormen (mooie spullen, gave gadgets, lekker eten, 5* vakanties, etc).

In mijn geval is mijn voorkeur voor maximale financiële armslag en waardering voor luxe denk ik vooral gevoed door een uiterst spaarzame jeugd, en door een financieel heel zware start van mijn zelfstandig wonende leven.

Die hele ratrace en het erbij willen horen, dat doet mij dan weer helemaal niets. Ik wil luxe voor mezelf en wat een ander wil of wat een ander van mijn keuzes vindt, dat kan me echt niets schelen.
Ik kom uit een heel spaarzaam gezin. Mijn ouders hebben 5 dochters groot gebracht en laten studeren met een netto inkomen van 1500 gulden destijds. Mijn vader was fabrieksarbeider en mijn moeder parttime schoonmaakster. Ze hadden maar een doel voor ogen, nl dat wij het later breder zouden hebben. Ondanks dat er nooit geld was voor hobbies of uitjes kan ik zeggen dat ik toch een leuke jeugd heb gehad. Ik was blij dat ik 14 jaar werd, kon ik eindelijk mijn eigen krantenwijk lopen. En verdiende ik mn eigen zak- en kleedgeld zoals mijn oudere zussen.

En nu vele jaren later hebben wij het inderdaad veel breder dan onze ouders maar we zijn altijd spaarzaam gebleven tot op de dag van vandaag.

Mijn man en ik hebben een netto inkomen van ca 8x modaal. Maar toch haal ik nog steeds de meeste boodschappen bij de lidl. Een beperkt aantal producten haal ik bij de AH, omdat die daar lekkerder zijn.

Daarnaast rijden mijn man en ik zuinige autos, hij rijdt op gas en ik een klein stadsautootje wat wegenbelastingvrij is.

Ik lees elke week de folders en koop vaak de aanbiedingen tijdens het boodschappen doen.

Daarnaast vergelijk ik elk jaar de kosten van onze huishouding op het internet. Zodra ik dit gedaan heb hou ik een belronde met onze leveranciers (Internet, verzekeringen, mobiele abonnementen, gas, licht etc) om te kijken of ik de maandlasten verder omlaag kan krijgen. Vaak lukt dit ook en soms krijg ik ipv een korting, een gratis product of dienst voor dezelfde prijs. Bij upc heb ik gratis bellen naar alle mobiele nummers gekregen. Deze dienst kost normaliter 15 euro per maand. Voor mij dus gratis na onderhandeling en insinuatie dat ik naar de concurrent ga. Doordat ik met de huistelefoon gratis kan bellen naar mobiel. Hebben we de mobiele abonnementen naar beneden bijgesteld, wat weer tientjes per maand scheelt.

Ik geloof niet in leningen afsluiten omdat je geen geld uit moet geven wat nog niet binnen is. Een creditkaart haal ik alleen maar uit de kast tijdens het reizen of voor internet aankopen uit het buitenland. Op nederlandse webshops betaal ik vaak met ideal.

Voordat we op vakantie gaan maak ik ons totale vakantiebudget over op de creditcard rekening. Waardoor ik dus niet in de min kom maar wel alle voordelen van een credit kaart blijf houden (zoals verzekering op aankopen en dekking bij fraude) En mocht ik toch in de min komen met mijn credit kaart, dan wordt dat bedrag in zn geheel afgeboekt aan het einde van de maand. Dus geen gespreid betalen a 16% rente per maand.

Ik snuffel veel op marktplaats en daar heb ik vele goede koopjes gedaan in het verleden. Als je niet moeilijk doet over een klein krasje dan kan het soms honderden euros schelen. Zo hebben wij een home cinema set gekocht via marktplaats. Nieuwprijs 2500 euro. Via marktplaats (6 maanden oud, met bon) totaal 900 euro. Dit scheelt enorm veel geld. Als je voorzichtig te werk gaat

We gaan 3 a 4 keer per jaar op vakantie, maar doen dit zo economisch mogelijk. Het hoeft niet duur te zijn, kamperen is ook leuk. En Ryanair is tenslotte ook een vliegtuigmaatschappij.

Uiteraard gaan we ook wel eens uiteten (gem. 1 x per twee a drie weken). Daarnaast gaan we ook weekendjes weg, maar ook dit is vaak een aanbieding via groupon of wat anders (scheelt een hele boel geld wel goed de voorwaarden lezen voordat je een groupon koopt)

Kleding koop ik 2 x per jaar. 1x met de zomer uitverkoop en 1 x met de winteruitverkoop.

Ons vorige huis is onlangs binnen een hele korte tijd verkocht en toen zijn we uit noodzaak gaan huren. We hebben uiteraard de wens om ons eigen (vrijstaand) huisje te kopen. Maar we willen dit niet volledig laten financieren.

Met ons inkomen kunnen makkelijk een luxe leventje leiden, dure vakanties, dure autos etc. Maar ik vind het zonde en spaar liever een groot bedrag elke maand en haal de voldoening uit de liefde van mn gezin en het vooruitzicht op een mooi vrijstaand koophuisje wat nagenoeg volledig hypotheekvrij is.

Ik vind het fijn om geld achter de hand te hebben. En ik vind het leuk om zuinig te leven. Het is echt een sport van mij geworden. Mijn man wordt er soms gek van. Hij kan makkelijk een paar duizend euro uitgeven aan bv een gitaar. Ik zou dit niet zo snel kunnen.

Laatst heb ik me laten overhalen om schoenen te kopen van 300 euro. Dit bedrag heb ik nog nooit uitgegeven aan kleding of schoenen. Maar mijn man hamerde erop en zei dat ik het verdiende. Het zijn wel hele mooie schoenen. Maar nu draag ik ze weinig uit bang voor beschadiging. (ja ons bent en blijft zuunig!)

Mijn zus noemde mij een vrek laatst, maar zij is net zo zuinig als ik. Al mijn zussen zijn zuinig, behalve de jongste. Die heeft echt een gat in dr hand. Ze verdient goed, maar komt altijd geld tekort.

Geldproblemen los je niet met geld op. Al heb je een groot inkomen als je niet met geld om kan gaan, dan kan je makkelijk in de problemen komen. Ik heb collega's gehad die meer dan 120000 per jaar verdienden en toch loonbeslag hadden. Goed met geld omgaan is een mindset en staat los van wat je verdiend per maand. Mijn ouders, ikzelf, TO en andere forumdames kunnen het gelukkig met een klein budget. Maar ook met een groter budget kan ik zuinig blijven leven, zonder dat ik in moet leveren op kwaliteit van leven. Het leven is gewoon leuker als het goedkoper kan.
-----------
quote:NummerZoveel schreef op 03 september 2013 @ 23:20:

Die hele ratrace en het erbij willen horen, dat doet mij dan weer helemaal niets. Ik wil luxe voor mezelf en wat een ander wil of wat een ander van mijn keuzes vindt, dat kan me echt niets schelen.

Helemaal mee eens!

Ik heb ook schijt aan wat 'n ander vindt, maar ik heb voor mezelf gewoon luxe/dure wensen.
Ik denk dat in het algemeen de bijdrage van geld/vermogen aan een gelukkig leven wat wordt overschat door mensen. Dat blijkt ook wel een beetje uit dit verhaal. Tegelijkertijd zou ik persoonlijk denk ik wel ongelukkig worden als ik terug zou zakken naar een fors lager inkomen omdat de zaken waar ik aan gehecht ben (o.a. een charmant maar peperduur jaren '30 huis in een lommerrijke buitenwijk, skivakanties) dan niet meer betaalbaar zijn en ik naar mijn gevoel sociaal-economisch van een klif afdonder en tekortschiet naar mijn gezin. Maar goed, de praktijk wijst uit dat mensen ook dat soort tegenslagen vaak wel weer te boven komen. Geld blijft relatief.
quote:Reine schreef op 03 september 2013 @ 22:43:

Beide 40 uur werken per week met goed salaris. in het weekend vol op genieten met de kids zoals dagjes uit, vakanties met de kids, uit eten, boodschappen doen zonder na te denken hoeveel het totaal kost en natuurlijk zo snel mogelijk het huis proberen af te lossen.

Ben ik de enige hier?

Nee hoor, ook ik wil maximaal verdienen en maximaal genieten.

Nu ik nog jong ben en gezond wil ik zoveel mogelijk verdienen zodat ik over een jaar of 5 echt financieel onafhankelijk ben.

Maar de weg daar naartoe moet minstens zo leuk zijn dus wij genieten hier ook volop van onze luxe leven. Wil niet zeggen dat ik niet op aanbiedingen let ed hoor want geld kan ik maar 1 keer uitgeven. Dus ik leef en koop bewust en probeer geen geld over de balk te smijten door bijvoorbeeld absurde bedragen uit te geven voor tassen en schoenen bijvoorbeeld.

Maar voor verre reizen, oude antieke spullen ed maak ik graag een uitzondering.
Wat een leuke TopicTitel!

Hier precies hetzelfde; verdien het minimale en kan heel goed met geld omgaan waardoor ik alles kan doen wat ik WIL - en nee, ik WIL NIET een kledingstuk van 100 euro als ik voor een paar euro in kringloop of rommelmarkt de meest leuke dingen kan kopen (om maar een voorbeeld te noemen) ga eens na wat dat scheelt op jaarbasis.

Ik geef dat liever uit aan een verre reis (op budget niveau)

Begrijp ook nooit waar mensen met een goed inkomen en toch klagen het allemaal aan uitgeven?? Op een gegeven moment heb je toch alles al?

En waarom zou je om de paar jaar een nieuwe tv/computer/smartphone/ipad willen hebben als de oude het gewoon nog doet?

Ik heb nog een oude, kleine 'dikbuikige' tv waarvan een vriend van mij zegt dat dat echt niet meer kan! Dan moet ik hard lachen, ga ook zeker wel een 'dunne' tv kopen, maar pas als de oude het begeeft. (maar zal weer voor een kleine kiezen; vind het vreselijk lelijk die tv's van een meter breed en bovendien kijk ik niet veel)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven