Geld & Recht alle pijlers

Minimum inkomen, maximaal genieten!

03-09-2013 19:12 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Naar aanleiding van een opmerking van een kennis, open ik dit topic. Ik heb een minimum inkomen, ik werk en kan daar van rondkomen. Nu ben ik vrij spaarzaam en rook en drink niet, kook bewust en hoef geen dure smartphone. Ik ga ieder jaar op vakantie en heb net een nieuwe wasmachine gekocht omdat de oude stuk was. Ik geniet volop van het leven en heb niet het idee dat ik mee moet doen met de rest.

Nu kreeg ik dus de opmerking: Waar doe jij dat toch allemaal van? Nou, zei ik, door spaarzaam te leven! Waarop de kennis ging zuchten dat het allemaal zo duur was en het geld de deur uitvloog... Zij rookt, hele gezin heeft een dure telefoon en ze zijn All inclusive op vakantie geweest voor 2.500.. Maar geen spaargeld achter de hand..

Wie op dit forum maakt ook bewuste keuzes? En wat levert jou dat op? Bij mij is het vooral rust in mijn hoofd, en dat ik niet mee hoef te doen aan de "ratrace" van het leven...
Leuk topic!

Tot een aantal jaar geleden had ik een modaal inkomen, was single en mijn doel was zo veel mogelijk reizen. In 2008 ben ik wel 5x naar het buitenland geweest en ook nog eens gespaard om in 2009 een half jaar te gaan reizen.

Goedkope huurwoning, zo goedkoop mogelijk ingericht tweedehands/marktplaats/ikea. Alles op de fiets en altijd de koopjes/aanbiedingen in de gaten houden.

Vervolgens in 2009 weer hard gespaard om in 2010 weer een half jaar weg te kunnen.

Nu zit ik helaas al te lang zonder werk en in het buitenland heb je niet zulke goede voorzieningen als in NL. Ook het levensonderhoud is hier een stuk duurder en ben ik afhankelijk van mijn man.

Nu ben ik het wel zat om zo goedkoop mogelijk te leven en zou het wel eens lekker zijn om onbezorgd geld uit te kunnen geven en een flink bedrag op mijn spaarrekening te hebben. Vrije tijd zat, maar onafhankelijkheid/vrijheid 0.
quote:Zebraa schreef op 11 september 2013 @ 19:43:

[...]

Ik ben 38. Super dat jij wel een inspirerende baan hebt. Maar ik geloof er echt niets van dat de meeste mensen dit ook zo ervaren. Mensen in de bouw, supermarkt, thuiszorg, schoonmaakbrache, administrative banen op "kantoor", callcenter werk, achter een computer op een bureau. De realiteit voor vele Nederlanders. Voor mij is dit ook niet het "hoogst" realiseerbare in mijn leven. De enige reden dat zij werken is dat men geld nodig heeft. Fijn dat je werk hebt "dat er toe doet" en ook wat toevoegt aan de maatschappij. Ik heb respect voor beroepen als artsen, boeren, militairen, hulpverleners, bouwvakkers, technici, maar de rest van het werk staat toch in het teken van de consumptie/wegwerp-maatschappij en is m.i. niet zo belangrijk om 40 uur per week van je leven te vergooien.

Inspirerende mensen ontmoet je ook je vrije tijd, tijdens reizen, couchsurf meetings, tijdens hobby's, sporten, vrijwilligerswerk (in het buitenland) of van een jaar per fiets te wereld rond te rijden. Daar heb je echt geen "betaald" werk voor nodig en ligt meer aan je karakter.

Verder heb ik nog nooit een cent van de maatschappij ontvangen.

Voldoening in je werk hoeft niet perse iets maatschappelijks te zijn. Ik wens iedereen een baan toe waarin die gelukkig is.

Tuurlijk ook vrije tijd, gaat om juiste balans denk ik altijd.

Word er altijd zo naar van als mensen ongelukkig zijn in werk, ze zien er dan ook snel oud uit. Zie dat tenminste om mij heen, zo jammer. Zo belangrijk dat er bij scholieren al gedacht wordt aan talentontwikkeling.

Anyway, ik geniet volop van mijn 1,5 - 2 uur sport....mijn hoofd is dan helemaal leeg! Genieten!

Ga deze maanden ook veel sparen want ga verhuizen en auto nodig..,ben benieuwd hoe creatief ik mijn sociale leven in stand kan houden! Tips zijn welkom ))
quote:monalisa68 schreef op 11 september 2013 @ 20:05:

Ik ben huisvrouw heel zuinig mijn man werkt weet waar ik goedkoop mijn boodschappen kan halen, ik spaar en maak van oude shirt kleding voor mijn dochter dat scheelt heel erg veel.

Mijn telefoon is alleen om te bellen of te smsen, het is een telefoon van 15 euries ben zeer eenvoudig gaat niet altijd met de mode mee maar kleed me zeer modern.

Hoe ik dit allemaal doe? ik koop alles in de uitverkoop en doet later mee aan de mode en ik ga niet op vakantie mijn man wel dat gun ik hem ook van harte.Ik heb alles en kan ook alles kopen wat ik wil, gaat er iets kapot in huis dan kan ik het betalen.

We hebben een eigen huis reparatie gebeuren met gespaard geld.

Een beetje raar dit.

Waarom ga jij ook niet mee op vakantie?

En je dochter? blijft zij ook gewoon thuis met de vakantieperiode?
quote:saraislief schreef op 11 september 2013 @ 18:41:

[...]

Nee Tuurlijk vind je niet elke baan leuk, je kiest toch ook een baan uit wat het beste bij je past.Als dat zou kunnen! In wat voor droomwereld leef jij?
Ik heb jaren gelukkig mijn carrière gestaakt. Ik had een superbaan, grote auto, huis, geld, alles....maar geen tijd. Ik heb alles radicaal omgegooid en alles verkocht. Momenteel bezit ik niks maar ben de gelukkigste mens op de wereld.

Ik heb geen inkomen, geen uitkering of wat dan ook. Daartegenover staat dat ik ook geen kosten heb. Leven zonder geld is best goed te doen...
qstix: maar waar woon je dan? en je hebt wel iets van een pc of smartphone anders kon je hier niet posten (tenzij je tikken betaalt in internetcafe-bestaan die nog?).

partner en ik werken hard voor ons comfortabele leven. allebei vinden we werken ook leuk. willen wel graag zorgen dat we over 20 jaar maar op 2 kleine parttime baantjes zitten. want tot mn 67ste 32/40 u p/wk zie ik nou ook weer niet zitten.
Leuk topic

Ik zelf heb ook niet veel maar laat ook veel dingen ik rook niet en

Heb nog een ouderwetse tv.heb altijd goedkope kleding hoef niet het nieuwste van het nieuwste Doe prijsbewust boodschap ik werk wel 40 uur per week.sosale werkvoorziening is aangepast werk ik zou in vrij bedrijf meer kunnen verdienen maar dan heb ik veel te veel stres en ben ik dood ongeleukig en dat iz die 200 meer .me niet waard.
quote:qstix schreef op 12 september 2013 @ 12:39:

Ik heb jaren gelukkig mijn carrière gestaakt. Ik had een superbaan, grote auto, huis, geld, alles....maar geen tijd. Ik heb alles radicaal omgegooid en alles verkocht. Momenteel bezit ik niks maar ben de gelukkigste mens op de wereld.

Ik heb geen inkomen, geen uitkering of wat dan ook. Daartegenover staat dat ik ook geen kosten heb. Leven zonder geld is best goed te doen...

Je zit met een gitaar voor de v&d

want zonder geld kom je toch echt nergens volgens mij...

.
Of je zit in een goedkoop buitenland. Met een leuke ontslagvergoeding kun je het in Azië bv. lang uithouden.

Maar hier in Nederland lukt dat niet.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:merano schreef op 12 september 2013 @ 13:42:

Of je zit in een goedkoop buitenland. Met een leuke ontslagvergoeding kun je het in Azië bv. lang uithouden.

Maar hier in Nederland lukt dat niet.Deze idd
quote:merano schreef op 12 september 2013 @ 13:42:

Maar hier in Nederland lukt dat niet.Maar daar moet je toch ook voor betalen? Bij leven zonder geld denk ik aan iemand die zelf helemaal niks heeft en alles bij elkaar moet bedelen.
quote:wcpapiertje schreef op 12 september 2013 @ 16:53:

[...]

Maar daar moet je toch ook voor betalen? Bij leven zonder geld denk ik aan iemand die zelf helemaal niks heeft en alles bij elkaar moet bedelen.Met een paar duizend euro kan je het in bijv. de Indiase Himalaya wel een jaartje uithouden.
Life is fun. Live it.
Wie weet was haar huis al afbetaald voor ze het verkocht en heeft ze nu een paar ton op de bank staan waar ze het wel 'n paar jaar van uit kan zingen?
quote:Zebraa schreef op 12 september 2013 @ 18:27:

[...]

Met een paar duizend euro kan je het in bijv. de Indiase Himalaya wel een jaartje uithouden. Paar duizend euro is ook gewoon geld.
Misschien is ze wel die mevrouw die huizenoppasser is, waar ik pas over gelezen heb. Ze verdient iets met yogacursussen of zoiets, maar bezit inderdaad niets.

En internetten kun je gratis in de bibliotheek.
quote:Zebraa schreef op 11 september 2013 @ 19:43:

[...]

Ik ben 38. Super dat jij wel een inspirerende baan hebt. Maar ik geloof er echt niets van dat de meeste mensen dit ook zo ervaren. Mensen in de bouw, supermarkt, thuiszorg, schoonmaakbrache, administrative banen op "kantoor", callcenter werk, achter een computer op een bureau. De realiteit voor vele Nederlanders. Voor mij is dit ook niet het "hoogst" realiseerbare in mijn leven. De enige reden dat zij werken is dat men geld nodig heeft. Fijn dat je werk hebt "dat er toe doet" en ook wat toevoegt aan de maatschappij. Ik heb respect voor beroepen als artsen, boeren, militairen, hulpverleners, bouwvakkers, technici, maar de rest van het werk staat toch in het teken van de consumptie/wegwerp-maatschappij en is m.i. niet zo belangrijk om 40 uur per week van je leven te vergooien.

Inspirerende mensen ontmoet je ook je vrije tijd, tijdens reizen, couchsurf meetings, tijdens hobby's, sporten, vrijwilligerswerk (in het buitenland) of van een jaar per fiets te wereld rond te rijden. Daar heb je echt geen "betaald" werk voor nodig en ligt meer aan je karakter.

Verder heb ik nog nooit een cent van de maatschappij ontvangen. Helemaal goed. Werken doen wij puur om in leven te blijven. Heb het al vaak gezegd. Noodzakelijk kwaad. Stoppen liever vandaag dan morgen.
quote:elninjoo schreef op 12 september 2013 @ 12:35:

[...]

Als dat zou kunnen! In wat voor droomwereld leef jij?Dit is gewoon de realiteit.
quote:qstix schreef op 12 september 2013 @ 12:39:

Ik heb geen inkomen, geen uitkering of wat dan ook. Daartegenover staat dat ik ook geen kosten heb. Leven zonder geld is best goed te doen...Hier begrijp ik niets van. Je moet toch onderdak hebben, eten en drinken af en toe kleren. Vertel mij hoe je dit doet.
Hier ook een redelijk salaris voor mijn leeftijd..werk veel en hou ook van mn werk..daarnaast heb ik nog een bijbaantje om voor de opleiding die ik wil gaan doen te kunnen betalen en daarnaast toch nog leuke dingen te kunnen doen.. Ondanks dat ik van werken hou, zou ik wel graag willen stoppen met de bijbaan..maarja..work hard, play hard!
Jep hier ook een zuunigerd. "Sparen sparen sparen, en dan pas kopen" is er vroeger ingeramd bij mij. Het enige waarvoor je geld leent is een hypotheek, en dan uiteraard nooit de max. Van mijn zakgeld moest ik de helft in een spaarpot doen, andere helft mocht ik gebruiken. Tot januari spaarde ik ook automatisch een paar honderd euro per maand. Vanaf mijn 13e had ik bijbaantjes (aardbeien plukken, asperges steken) en vanaf mijn 16 heb ik elk weekend en schoolvakantie in een friettent gewerkt. Heb daardoor goed kunnen sparen, en het levert elk jaar weer n lekkere rente op.

Ik hecht geen waarde aan gadgets, geen smartphone en geen platte TV. Meeste meubels zijn 2e hands, geschuurd en allemaal in dezelfde kleur beits geschilderd. Rest van Ikea. Heb ook al veel verkocht via marktplaats. Kleding, boeken... knommel van de zolder! Wel eens wat gekocht, maar minder dan verkocht. Ga altijd naar de aldi voor boodschappen, soms naar de c1000 omdat ik van sommige dingen toch het A-merk wil. Kleding heb ik wel veel, maar van C&A enz... ge Gstar-broek of Replay shirtjes...

En zo leef ik zuinig "door t jaar heen" om lekker vaak uit eten te gaan, naar de bios. Daar kan ik super van genieten, gezelligheid met vrienden. En ik hou van verre reizen. Budget reizen, dat wel, maar de ticket is meestal t grootste bedrag. Ben nu een jaar op reis. Heb al vaak de vraag gekregen hoe ik dat toch allemaal kan betalen. De grootste kostenpost (kinderen) heb ik niet. En ik leef hier op reis gemiddeld (per land anders) van ongeveer 1000 euro per maand. Dat zou ik thuis aan huur/ GWL, auto, verzekeringen etc ook kwijt zijn.

oja en ik ben een stiekeme mee-lezer int vrekkentopic
quote:ririanneke schreef op 14 september 2013 @ 14:51:

[...]

Hier begrijp ik niets van. Je moet toch onderdak hebben, eten en drinken af en toe kleren. Vertel mij hoe je dit doet.

Ik leef van ongeveer 100 euro per maand. Dit geld verdien ik meestal door ergens een klusje te doen voor een paar dagen. Doe ik dat niet, dan is het ook niet echt een probleem, aangezien ik wel wat reserves heb.

Leven, eten, drinken, doe ik meestal lokaal bij een familie waar ik verblijf en meehelp. Dan krijg ik de rest voor niks.

Ik heb wel nog een macbook en een iphone. Het is niet echt noodzakelijk, maar soms moet je gewoon nog dingen regelen online. Dan is het wel handig je eigen laptop te hebben.
qstix ben je wel verzekerd voor ziektekosten?
Wat is iedereen toch gelukkig zonder of met weinig geld!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven