Geld & Recht alle pijlers

minimum schadevrije jaren voor autoverzekering

08-05-2025 11:02 19 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap dat de hoogte van de premie afhangt van het aantal schadevrije jaren (bonus/malus-systeem).

Maar heeft iemand wel eens meegemaakt dat een minimaal aantal schadevrije jaren nodig was om een auto te verzekeren, en dat anders de verzekering geweigerd wordt?

(ik kan mij eigenlijk wel voorstellen dat de verzekeraar voorwaarden stelt voor racemonsters die in Duitsland de snelweg opgaan, maar hier gaat het om een wat luxe gezinsauto (motor van 1.6 liter, 160 kW - vroeger zou dat 215 PK zijn)).

Iets meer achtergrond:
Een buitenlandse kennis kwam in Nederland wonen.
Ze nam een verzekering en gaf op dat ze in haar eigen land 3 schadevrije jaren had. Maar die staan natuurlijk niet geregistreerd bij de Nederlandse verzekeraars.

Ze reageerde niet op een verzoek om de gegevens op te sturen, en nu schrijft de verzekering:
In Roy-data staan 0 schadevrije jaren op uw naam. Om dit voertuig bij ons te verzekeren heeft u minimaal 3 schadevrije jaren nodig. Dit komt door een combinatie van vermogen (snelheid) en gewicht van uw voertuig. U ontvangt een bevestiging van de beëindiging van uw verzekering.

Is dit een smoes?
En heeft het zin dit aan te vechten, of komt de verzekeraar dan met een andere reden?

PS
De verzekeraar had al 4 weken geleden een herinnering gestuurd, en ze heeft nu 2 weken om een andere verzekering af te sluiten, dus in dat opzicht is de verzekeraar best wel coulant, denk ik.
En met een afwijzing wegens de combinatie gewicht/rijervaring is het hopelijk niet zo moeilijk om elders een verzekering af te sluiten.
dreuvel wijzigde dit bericht op 08-05-2025 21:26
Reden: achtergrond toegevoegd en vraag uitgebreid, PS toegevoegd
55.47% gewijzigd
Het zal een combinatie zijn van auto en verzekeraar/bestuurder. Negatieve schadevrije jaren, leeftijden en een bepaald type auto kan een afwijzing zijn. Hoe luxe is luxe? Voor auto's boven bepaalde waardes zijn er aanvullende voorwaarden zoals bepaald type alarm, track&trace en ik kan me voorstellen dat ze in die combinatie dan ook niet blij zijn met geen of negatieve schadevrije jaren. Het risico is gewoon groter dat er wat mis gaat en dan hebben ze je liever niet dan wel en komen ze met aanvullende voorwaarden zodat ze je niet formeel hoeven af te wijzen. Met dat laatste ben je blij trouwens, want bij iedere verzekering die je na een afwijzing wil afsluiten, krijg je de vraag of je elders ooit bent afgewezen voor wat voor verzekering dan ook en dan pleeg je fraude als je nee aankruist met alle gevolgen vandien als dat uit komt.
dreuvel schreef:
08-05-2025 11:02
(motor van 1.6 liter, 160 kW - vroeger zou dat 215 PK zijn)).
.
Geloof mij, dat is heden ten dage nog steeds 215 pk
Niet geschoten is altijd mis
Ik kan me voorstellen dat als je in de min staat in jaren verzekeraars willen dat je minstens 0 jaren hebt. Maar ik heb het zelf nooit gezien, Inshared wilde me gewoon hebben met 0 schadevrije jaren toen ik mijn 1e auto kocht.
Lijkt me sterk, want dan zouden beginnende rijders zich niet kunnen verzekeren.
Heb je dit nu zelf aan de hand? Zo ja, wat zegt de verzekeraar precies?
Geweigerd worden voor een autoverzekering

https://www.independer.nl/autoverzekeri ... /geweigerd
Negatieve schadevrije jaren:

https://www.independer.nl/autoverzekeri ... n/negatief
Coffee is never my cup of tea
Ik werk bij een verzekeraar en kan je deze vraag wel beantwoorden. Het hangt inderdaad samen met meerdere factoren. Geen schadevrijejaren zijn op zichzelf geen probleem. Negatieve jaren kunnen een probleem zijn, hoeft niet. Ik weet niet wat de cataloguswaarde is van je auto?

Ik raad je sowieso aan als je twijfelt, bel altijd. Dan kunnen zij het voor je checken en meteen aangeven of het wel of niet kan voordat ze hem daadwerkelijk aanvragen. Als hij na de aanvraag geweigerd wordt heb je een melding op je naam de komende jaren en dat wil je echt niet. En is ook niet nodig, want dit moet gewoon kunnen zonder problemen, alleen even checken waar het wel/niet kan.
Ik vind je omschrijving wel mooi :-)
Want jij hebt hen gegarandeerd dat jou voertuig nooit in DL de weg op gaat en iets harder zou rijden dan in NL is toegestaan?
Dat kan jij nooit voor 100% garanderen en zij kunnen het niet uitsluiten. Dus dit doet eigenlijk helemaal niet terzake.

Het kan een combi van factoren zijn.
Acceleratie van het voertuig, cataloguswaarde, schadeverleden, leeftijd van de bestuurder, etc.
Kan je iets concreter zijn?

Ben je nu afgewezen? Zo ja, wat voor reden geven ze daar dan voor?
piepp schreef:
08-05-2025 13:27
Ik vind je omschrijving wel mooi :-)
Want jij hebt hen gegarandeerd dat jou voertuig nooit in DL de weg op gaat en iets harder zou rijden dan in NL is toegestaan?
Dat kan jij nooit voor 100% garanderen en zij kunnen het niet uitsluiten. Dus dit doet eigenlijk helemaal niet terzake.

Het kan een combi van factoren zijn.
Acceleratie van het voertuig, cataloguswaarde, schadeverleden, leeftijd van de bestuurder, etc.
Kan je iets concreter zijn?

Ben je nu afgewezen? Zo ja, wat voor reden geven ze daar dan voor?
Ik het antwoord toegevoegd aan de OP (bovenaan).
Bitje93 schreef:
08-05-2025 11:12
.
Geloof mij, dat is heden ten dage nog steeds 215 pk
Je hebt gelijk!

Maar tegenwoordig scheppen autobezitters niet meer op over het aantal pk's geloof ik.
Begrijpelijk want een auto heeft minder kiloWatts dan paardekrachten.
dreuvel wijzigde dit bericht op 08-05-2025 21:18
Reden: grappiger geformuleerd
8.50% gewijzigd
Andre schreef:
08-05-2025 11:49
Geweigerd worden voor een autoverzekering

https://www.independer.nl/autoverzekeri ... /geweigerd
Goede tip, het kan dus in principe voorkomen:
Rijd je bijvoorbeeld in een snelle of dure auto terwijl je net twee maanden je rijbewijs hebt? Dan kan het zijn dat de verzekeraar het risico te groot vindt.

(Mijn kennis heeft al 30 jaar een rijbewijs, maar dat weet de verzekeraar niet)
En nu heeft je kennis dus een vet probleem. Je kennis heeft niet gereageerd op de vraag over de schadevrije jaren. Een verklaring van de buitenlandse verzekeraar had kunnen helpen. Net zoals een leaseverklaring ook wordt geaccepteerd, de schadevrije jaren bij een lease auto staan ook niet in Roydata. En blijkbaar gelden er voor dat type auto dus aanvullende voorwaarden. Maar nu heeft je kennis ook ja te beantwoorden op de vraag of er ooit een verzekering is geweigerd of opgezegd door de verzekeraar. Ze wordt daardoor niet automatisch geaccepteerd maar wordt handmatig beoordeeld. Of de medewerker het wil overrulen en dan nog kan ze tegen dezelfde eis aanlopen ivm type auto. Als je kennis geen verzekering kan vinden dan rijdt zij onverzekerd rond. De bekeuring hiervoor krijgt hij automatisch. Probeer het anders eens bij de Vereende. Dat kost een godsvermogen maar die verzekeren, als je aan de voorwaarden voldoet, wat niet bij andere verzekeraars te verzekeren is.
dreuvel schreef:
08-05-2025 21:11
Je hebt gelijk!

Maar tegenwoordig scheppen autobezitters niet meer op over het aantal pk's geloof ik.
Begrijpelijk want een auto heeft minder kiloWatts dan paardekrachten.
Jazeker wel, het draait om de pk's in de spreektaal. Het is net op welk feestje je bent.
Nav je aanvulling. Dat is zeker geen smoes van de verzekeraar. Niet elke verzekeraars verzekeren alle auto's. Elke verzekeraar stelt zijn eigen voorwaarden.

Je kennis zal dus op zoek moeten naar een andere verzekeraar. Mocht dat niet lukken binnen de gestelde termijn, dan moet ze de auto schorsen en van de openbare weg afhalen als ze de auto niet wil verkopen.
Phlox24 schreef:
09-05-2025 08:55
Nav je aanvulling. Dat is zeker geen smoes van de verzekeraar. Niet elke verzekeraars verzekeren alle auto's. Elke verzekeraar stelt zijn eigen voorwaarden.

Je kennis zal dus op zoek moeten naar een andere verzekeraar. Mocht dat niet lukken binnen de gestelde termijn, dan moet ze de auto schorsen en van de openbare weg afhalen als ze de auto niet wil verkopen.
Bedankt, dat geeft mij weer wat vertrouwen in de mensheid verzekeringsmaatschappijen.
en vertel je kennis dat het niet handig is om dit soort brieven te negeren.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
09-05-2025 13:10
en vertel je kennis dat het niet handig is om dit soort brieven te negeren.
Dat zal ermee te maken hebben dat belangrijke e-mails niet altijd opvallen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven