Miniumloon
donderdag 30 december 2010 om 14:29
Hallo,
Ik zit eigenlijk met een probleem over mijn salaris. Ik ben november 23 geworden en dat betekend dat je dan ook omhoog gaat (tenmiste als je onder die grens zit)
Ik ben nooit omhoog gegaan.. dus eigenlijk verdien ik nu onder het miniumloon, ik zit er ongeveer 50 euro onder het brutoloon. Ik heb dit ook aangegeven bij mijn baas en hij vertelde mij dat dit klopt omdat ik ook een dertiende maand krijg. Hij vertelde mij dat me jaarsalaris niet onder het miniumloon zit..
Vanaf januari heb ik een nieuwcontract en zit ik wel boven het brutoloon. Ik heb naar mijn mening 2 maanden onder het miniumloon gewerkt. Mag mijn baas dit zo doen? wat denken jullie??
Ik zit eigenlijk met een probleem over mijn salaris. Ik ben november 23 geworden en dat betekend dat je dan ook omhoog gaat (tenmiste als je onder die grens zit)
Ik ben nooit omhoog gegaan.. dus eigenlijk verdien ik nu onder het miniumloon, ik zit er ongeveer 50 euro onder het brutoloon. Ik heb dit ook aangegeven bij mijn baas en hij vertelde mij dat dit klopt omdat ik ook een dertiende maand krijg. Hij vertelde mij dat me jaarsalaris niet onder het miniumloon zit..
Vanaf januari heb ik een nieuwcontract en zit ik wel boven het brutoloon. Ik heb naar mijn mening 2 maanden onder het miniumloon gewerkt. Mag mijn baas dit zo doen? wat denken jullie??

donderdag 30 december 2010 om 14:46
Je baas geeft aan dat je jaarloon over 2010 boven minimumloon ligt. Dan klopt het toch dat je voldoende uitbetaald hebt gekregen?
En per 1 januari krijg je nu een periodiek of ga je naar een andere salarischaal, waar je maandelijks sowieso meer verdient dan het minimumloon?
Ik zie het probleem dus niet zo. Per 1 januari krijg je meer loon en je loon heeft niet onder minimumloon gezeten. Prima toch?
En per 1 januari krijg je nu een periodiek of ga je naar een andere salarischaal, waar je maandelijks sowieso meer verdient dan het minimumloon?
Ik zie het probleem dus niet zo. Per 1 januari krijg je meer loon en je loon heeft niet onder minimumloon gezeten. Prima toch?
donderdag 30 december 2010 om 14:49

donderdag 30 december 2010 om 15:02
Oke, niet iedereen krijgt een 13emaand.. ik bedoel dat ik het zie als een extra en niet als een volle maand salaris aangezien het een bijzonder tarief is en niet veel aan overhoud..jammer dat mijn maandsalaris onder het miniumloon zit maar door al die extra's zoals 13maand zit ik er net boven..Raar dat dit zo mag. maar mijn baas zal het ook wel zo uitgezocht hebben
donderdag 30 december 2010 om 15:23
quote:nummerzoveel schreef op 30 december 2010 @ 14:57:
Jij ziet je eindejaars als een bonus. Maar dat is het niet. Een eindejaars is een vaste gegarandeerde uitkering die je altijd krijgt. Een bonus is variabel en afhankelijk van je eigen prestaties en/of die van het bedrijf.
Even voor de duidelijkheid: niet iedereen krijgt een 13e maand en dat is ook geen vast recht.
@nummerzoveel: jij geeft de baas van TO dus heel stellig gelijk. Waarop baseer je dat? Ik weet het namelijk niet zeker. Is het minimumloon niet bepaald per uur?
Jij ziet je eindejaars als een bonus. Maar dat is het niet. Een eindejaars is een vaste gegarandeerde uitkering die je altijd krijgt. Een bonus is variabel en afhankelijk van je eigen prestaties en/of die van het bedrijf.
Even voor de duidelijkheid: niet iedereen krijgt een 13e maand en dat is ook geen vast recht.
@nummerzoveel: jij geeft de baas van TO dus heel stellig gelijk. Waarop baseer je dat? Ik weet het namelijk niet zeker. Is het minimumloon niet bepaald per uur?
donderdag 30 december 2010 om 15:26
quote:GiB schreef op 30 december 2010 @ 15:23:
[...]
@nummerzoveel: jij geeeft de baas van TO dus heel stellig gelijk. Waarop baseer je dat? Ik weet het namelijk niet zeker. Is het minimumloon niet bepaald per uur?Als er een arbeidsovereenkomst ligt waarin die 13e maand ook genoemd wordt, en die 13e maand wordt uitbetaald, dan neem je die mee in de berekening van jaarsalaris naar uurloon lijkt me.
[...]
@nummerzoveel: jij geeeft de baas van TO dus heel stellig gelijk. Waarop baseer je dat? Ik weet het namelijk niet zeker. Is het minimumloon niet bepaald per uur?Als er een arbeidsovereenkomst ligt waarin die 13e maand ook genoemd wordt, en die 13e maand wordt uitbetaald, dan neem je die mee in de berekening van jaarsalaris naar uurloon lijkt me.

donderdag 30 december 2010 om 15:28
donderdag 30 december 2010 om 15:34
donderdag 30 december 2010 om 15:41
trouwens, als ik de laatste link van mijzelf bekijk dan zie ik dat daar staat dat eindejaarsuitkeringen niet meetellen voor de bepaling van het loon. Vakantiegeld sowieso al niet (dat wist ik al wel) maar dat rekent TO's baas en nummerzoveel geloof ik ook al niet mee (ikbenanoniem wel).
Als ik dat zo lees, dan heb jij dus gelijk Claressa en je baas niet (wacht wel verdere reacties op je vraag even af). Vraag is alleen of die 2 x 50 euro je een conflict waard is.
Als ik dat zo lees, dan heb jij dus gelijk Claressa en je baas niet (wacht wel verdere reacties op je vraag even af). Vraag is alleen of die 2 x 50 euro je een conflict waard is.
donderdag 30 december 2010 om 15:42
quote:nummerzoveel schreef op 30 december 2010 @ 15:28:
@GIB
'Een 13e maand' is meestal vast afgesproken in overeenkomst of CAO, waarmee het een vast beloningsonderdeel wordt.
Het minimumloon wordt bepaald per uur, per maand of per jaar. Een vaste reservering voor de 13e maand maakt onderdeel uit van de totale beloning.heb je mijn 2e link al bekeken en zo ja, verandert dat wat?
@GIB
'Een 13e maand' is meestal vast afgesproken in overeenkomst of CAO, waarmee het een vast beloningsonderdeel wordt.
Het minimumloon wordt bepaald per uur, per maand of per jaar. Een vaste reservering voor de 13e maand maakt onderdeel uit van de totale beloning.heb je mijn 2e link al bekeken en zo ja, verandert dat wat?

donderdag 30 december 2010 om 15:56
Van rijksoverheid.nl:
"Er zijn ook inkomsten in geld die niet meetellen bij de bepaling van het minimumloon:
- geld verdiend met overwerk;
- vakantiebijslag;
- winstuitkeringen;
- speciale uitkeringen, bijvoorbeeld een incidentele uitkering voor een behaalde omzet;
- uitkeringen op termijn die onder bepaalde voorwaarden worden toegekend (bijvoorbeeld pensioen en spaarregelingen waaraan de werkgever bijdraagt);
- vergoedingen voor kosten die u voor uw werk heeft moeten maken;
- eindejaarsuitkeringen;
- werkgeversbijdrage in ziektekosten. "
en van Wikipedia (ok, niet een 100% betrouwbare site maar ik kan geen betere vinden zo snel):
"Dertiende maand
Een dertiende maand is een variatie op de eindejaarsbonus die in december wordt uitbetaald."
Mijn inschatting blijft dus dat TO in haar recht staat. Als ze dit wil afdwingen dan staat hier wat ze verder kan doen...
"Er zijn ook inkomsten in geld die niet meetellen bij de bepaling van het minimumloon:
- geld verdiend met overwerk;
- vakantiebijslag;
- winstuitkeringen;
- speciale uitkeringen, bijvoorbeeld een incidentele uitkering voor een behaalde omzet;
- uitkeringen op termijn die onder bepaalde voorwaarden worden toegekend (bijvoorbeeld pensioen en spaarregelingen waaraan de werkgever bijdraagt);
- vergoedingen voor kosten die u voor uw werk heeft moeten maken;
- eindejaarsuitkeringen;
- werkgeversbijdrage in ziektekosten. "
en van Wikipedia (ok, niet een 100% betrouwbare site maar ik kan geen betere vinden zo snel):
"Dertiende maand
Een dertiende maand is een variatie op de eindejaarsbonus die in december wordt uitbetaald."
Mijn inschatting blijft dus dat TO in haar recht staat. Als ze dit wil afdwingen dan staat hier wat ze verder kan doen...

donderdag 30 december 2010 om 17:15
Even in legal intelligence gezocht:
2. Loon in de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag
Het loonbegrip van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag
(WML)10 wijkt af van het loonbegrip in het
Burgerlijk Wetboek. In artikel 6, eerste lid, van de WML
wordt namelijk aangegeven, dat onder loon moet worden
verstaan geldelijke inkomsten uit hoofde van de dienstbetrekking
(zie de artikelen 2 t/m 4 WMM). Niet is aangegeven,
dat die inkomsten ook van de werkgever afkomstig
moeten zijn. Ook inkomsten van derden zoals fooien vallen
onder het loonbegrip van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag.
Juist dat laatste is van belang voor
toekenning van de vakantiebijslag, maar daarvoor later
meer.
Uitgangspunt bij de WML is dat een werknemer een minimumloon
kan verwerven bij een arbeidsduur die voor hem
normaal geldt. Dit in artikel 12 WML neergelegde beginsel
leidt ertoe dat verdiensten uit overwerk niet onder het
loonbegrip vallen. Dat geldt verder ook voor:
– vakantiebijslagen,
– winstuitkeringen,
– uitkeringen bij bijzondere gelegenheden,
– aanspraken op grond van spaarregelingen en pensioenregelingen,
waaraan de werkgever via periodieke stortingen
heeft bijgedragen,
– uitkeringen ingevolge de sociale verzekeringswetten,
waarvan de werkgever een deel van de premielast draagt
of heeft gedragen,
– de vergoeding van de noodzakelijke kosten in verband
met de dienstbetrekking,12
– bijzondere vergoedingen voor kostwinners en gezinshoofden,
– eindejaarsuitkeringen, waaronder vallen de dertiende
maand en de kerstgratificatie.
(Bron: J.J.M. van Slooten, Arbeid en Loon)
2. Loon in de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag
Het loonbegrip van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag
(WML)10 wijkt af van het loonbegrip in het
Burgerlijk Wetboek. In artikel 6, eerste lid, van de WML
wordt namelijk aangegeven, dat onder loon moet worden
verstaan geldelijke inkomsten uit hoofde van de dienstbetrekking
(zie de artikelen 2 t/m 4 WMM). Niet is aangegeven,
dat die inkomsten ook van de werkgever afkomstig
moeten zijn. Ook inkomsten van derden zoals fooien vallen
onder het loonbegrip van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag.
Juist dat laatste is van belang voor
toekenning van de vakantiebijslag, maar daarvoor later
meer.
Uitgangspunt bij de WML is dat een werknemer een minimumloon
kan verwerven bij een arbeidsduur die voor hem
normaal geldt. Dit in artikel 12 WML neergelegde beginsel
leidt ertoe dat verdiensten uit overwerk niet onder het
loonbegrip vallen. Dat geldt verder ook voor:
– vakantiebijslagen,
– winstuitkeringen,
– uitkeringen bij bijzondere gelegenheden,
– aanspraken op grond van spaarregelingen en pensioenregelingen,
waaraan de werkgever via periodieke stortingen
heeft bijgedragen,
– uitkeringen ingevolge de sociale verzekeringswetten,
waarvan de werkgever een deel van de premielast draagt
of heeft gedragen,
– de vergoeding van de noodzakelijke kosten in verband
met de dienstbetrekking,12
– bijzondere vergoedingen voor kostwinners en gezinshoofden,
– eindejaarsuitkeringen, waaronder vallen de dertiende
maand en de kerstgratificatie.
(Bron: J.J.M. van Slooten, Arbeid en Loon)
anoniem_35033 wijzigde dit bericht op 30-12-2010 17:16
Reden: Oeps! OP verkeerd gelezen
Reden: Oeps! OP verkeerd gelezen
% gewijzigd