Geld & Recht alle pijlers

Mogelijkheden vroegtijdig uit huis gaan.

03-04-2011 20:32 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
*
Als de situatie onhoudbaar wordt, dan zou ze via de jeugdopvang misschien in aanmerking kunnen komen voor een kamertrainingtraject.
Dus jij vindt je vriendin "een lief meisje". Wat is er mis met een gelijkwaardige partner, die niet meer op de middelbare school zit?
het is ook simpelweg jouw zaak niet. Je bent haar vriend, niet haar vader of therapeut
Gewoon op kamers. Ik was ook 17 toen ik ging en dat is hard werken geloof me, leren en 30 uur werken om alles te betalen is niet makkelijk of simpel te noemen, maar het kan wel. Als je graag wil ontsnappen dan moet je er wat voor over hebben toch?

Ondanks geldnood de eerste jaren heb ik geen moment spijt gehad van mijn keuze. De rust, ruimte (psygologisch gezien dan) en een leven voor mezelf dat mij gelukkig maakte zorgde ervoor dat ik elk geldnoodje overwonnen heb met een smile.
Hoe lang moet ze nog naar school voordat ze kan gaan studeren? Als dit nog een jaar ofzo is, zou ik zeggen uitzitten en daarna rap naar een studentenhuis. Tenminste zolang ze niet echt geslagen wordt.

Ik neem aan dat ze nog afhankelijk van haar ouders is voor collegegeld en levensonderhoud. Dus voorlopig zit ze nog aan ze vast, dan kan ze dit beter zo soepel mogelijk laten verlopen, dan het vuur op te stoken door te roepen dat ze weg wil. Als ze nu uit huis gaat om die vervelende ouders, dan komt het nooit meer goed tussen haar en haar ouders. En dat is nu misschien iets wat haar niet boeit, maar haar later wel kan gaan opbreken.
Heeft zij een probleem, heb jij en probleem, of vind jij dat zij een probleem heeft?
Blijkbaar heeft zij er geen last van want ze wil geen therapeut of uit huis. Hij heeft er wel last van, want ze mag hem misschien niet meer zien.
Ze kan met huisarts praten voor een traject begeleid wonen, met het RIAGG praten, de Kindertelefoon om advies vragen of de leerlingbegeleider op school of natuurlijk bij kennissen of vrienden wonen (met instemming van ouders). MAAR zij moet het willen en zo te zien maakt het haar allemaal niet uit.
Volgens mij mag je op je 17de gewoon uit huis, maar weet dat niet zeker. Ik dacht eigenlijk dat vanaf je 16de je ouders wettelijk niets meer over je te zeggen hebben.
Op je 17e kun je toch gewoon op jezelf gaan wonen? Er zijn genoeg 17-jarige meiden die na het HAVO elders gaan studeren en daar op kamers gaan.

Enige probleem is dat je dan geen stufi krijgt, maar ook daar schijnen weer oplossingen voor te zijn.
Ik zou ook denken aan begeleid kamertraining. Als de situatie thuis onhoudbaar is, dan komt ze daar waarschijnlijk gewoon voor in aanmerking. Laat haar inderdaad eens aankloppen bij de huisarts, bij de leerlingbegeleider, bij de Kindertelefoon, bij Maatschappelijk Werk... als ze eenmaal die stappen zet, dan kan er onder begeleiding gekeken worden wat voor haar de beste aanpak is.

De bewering dat het nooit meer goed komt tussen haar en haar ouders als ze nu het huis uit gaat, die vind ik trouwens iets te kort door de bocht. Ik heb bij een aantal "gevallen" in mijn omgeving gezien dat juist op kamers gaan de lucht en de afstand was die nodig was om weer een normale band op te bouwen.
quote:rower schreef op 03 april 2011 @ 20:57:

Op je 17e kun je toch gewoon op jezelf gaan wonen? Er zijn genoeg 17-jarige meiden die na het HAVO elders gaan studeren en daar op kamers gaan.

Enige probleem is dat je dan geen stufi krijgt, maar ook daar schijnen weer oplossingen voor te zijn.Ja, dubbele of driedubbele kinderbijslag (dacht bij op kamers wonen driedubbel). Probleempje is alleen dat dat op rekening van de ouders gestort wordt. Die moeten dan dus wel achter de stap staan om op kamers te gaan wonen en bovendien bereidwillig om het door te storten...
quote:meds schreef op 03 april 2011 @ 20:43:

Blijkbaar heeft zij er geen last van want ze wil geen therapeut of uit huis. Hij heeft er wel last van, want ze mag hem misschien niet meer zien.

Meds het lijkt wel of je iets slechts WIL zien in mijn betoog.

Ik zei mijn vriendin als mijn gelijkwaardige, probeerde alleen aan te geven dat het geen "probleemkind" is zoals je vaak in deze situaties ziet.

En ze heeft er wel degelijk last van, een therapeut ziet ze gewoon niet zitten omdat ze niet gelooft dat het ooit nog goed kan komen, en ze zit zo ver van haar ouders af, dat ze zich afvraagt of ze hen uberhaupt in haar leven wilt.
quote:qwertuu schreef op 03 april 2011 @ 20:59:

Ik zou ook denken aan begeleid kamertraining. Als de situatie thuis onhoudbaar is, dan komt ze daar waarschijnlijk gewoon voor in aanmerking. Laat haar inderdaad eens aankloppen bij de huisarts, bij de leerlingbegeleider, bij de Kindertelefoon, bij Maatschappelijk Werk... als ze eenmaal die stappen zet, dan kan er onder begeleiding gekeken worden wat voor haar de beste aanpak is.

De bewering dat het nooit meer goed komt tussen haar en haar ouders als ze nu het huis uit gaat, die vind ik trouwens iets te kort door de bocht. Ik heb bij een aantal "gevallen" in mijn omgeving gezien dat juist op kamers gaan de lucht en de afstand was die nodig was om weer een normale band op te bouwen.

Dat zijn goede tips thanks

Klopt, ik ben zelf ook een gevalletje dat alles weer naar elkaar trok nadat ik zelfstandig ging wonen.

Ik ga slapen, bedankt voor de reacties iedereen en ik lees morgen verder!
Op je 17e ben je nog niet volwassen. Je hebt geen recht op stufi of een uitkering. Ouders krijgen wel dubbele kinderbijslag als het kind uit huis gaat, maar ze moeten dan maar net genegen zijn om dat af te staan. En als ze dat al doen, dan is dat bij lange na niet genoeg om een kamer van te huren, laat staan om er alle andere kosten (eten, drinken, verzekeren, enz) mee te betalen. Werken is dus de enige optie.
quote:vragenvuur87 schreef op 03 april 2011 @ 21:02:

[...]

Meds het lijkt wel of je iets slechts WIL zien in mijn betoog.

Ik zei mijn vriendin als mijn gelijkwaardige, probeerde alleen aan te geven dat het geen "probleemkind" is zoals je vaak in deze situaties ziet.

En ze heeft er wel degelijk last van, een therapeut ziet ze gewoon niet zitten omdat ze niet gelooft dat het ooit nog goed kan komen, en ze zit zo ver van haar ouders af, dat ze zich afvraagt of ze hen uberhaupt in haar leven wilt.Waarom post zij dan niet op dit forum? waarom moet haar vriendje haar problemen oplossen? het is jouw zaak niet en zolang jij je vaderlijk opstelt is er van die gelijkwaardigheid in jullie kalverliefde geen sprake
Als ze er zelf niet achter staat, heeft ze geen mogelijkheden. En begeleid kamer bewonen ligt niet voor het oprapen . Een lief meisje die de situatie lijkt aan te kunnen komt daar niet voor in aanmerking.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Meds, sommige meisjes van 17 slaan bij problemen juist dicht.
Jemig haal je nu de OP weg?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:vragenvuur87 schreef op 03 april 2011 @ 21:03:

[...]

Dat zijn goede tips thanks

Klopt, ik ben zelf ook een gevalletje dat alles weer naar elkaar trok nadat ik zelfstandig ging wonen.

Ik ga slapen, bedankt voor de reacties iedereen en ik lees morgen verder!Maar wel even je OP wissen natuurlijk
kan er niet een gewoonte van gemaakt worden dat de eerste die een reply geeft meteen even het hele bericht citeert?
quote:wiezewo schreef op 03 april 2011 @ 21:28:

kan er niet een gewoonte van gemaakt worden dat de eerste die een reply geeft meteen even het hele bericht citeert?Dat is streng tegen de forumregels, en natuurlijk allang bedacht, maar helaas, mag niet Je riskeert dan een ban.
Sommige forumregels snap ik dus gewoon niet. Ik zou eerder een ban uitdelen aan degenen die de OP weghaalt.
en geen antwoord op mijn vraag....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven