Geld & Recht alle pijlers

Naamswijziging

07-06-2012 14:46 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben een jongedame van 24 jaar en wil graag mijn achternaam laten wijzigen in de achternaam van mijn moeder.

Vanaf mijn 13e jaar heb ik geen contact meer met mijn vader (hij zat niet op kinderen te wachten) en mijn moeder is altijd mijn grote steun en toeverlaat geweest.

Het zou een grote eer zijn om mijn moeders achternaam te mogen dragen.

Ik heb alle voorwaarden van Dienst Justis gelezen en daar staat in dat je recht hebt op naamsverandering als mijn moeder mij 'enige tijd' voor mijn 18e jaar verzorgd heeft.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke naamswijziging?

Wat betekend 'enige tijd'?

Mijn moeder heeft wel altijd alimentatie voor mij ontvangen, kan dat die voorwaarden/naamswijziging in de weg staan?

Hartelijk dank vast!
Hier Achternaam volwassenen wijzigen staan heel overzichtelijk de regels.

Je ouders zijn gescheiden voor je 18e jaar? Dan kan het gewoon.

Denk niet dat die alimentatie er iets aan veranderd.
dat kan prima
Hoi Chloe,

Enige tijd staat voor 3 jaar. Dus als zij vanaf je 13e voor jou gezorgd heeft,zonder je vader, voldoe je aan die eis. Wat alimentatie betreft. Hier wordt wel altijd naar gevraagd maar als je vader alleen maar betaald heeft en verder nooit belangstelling voor je getoond heeft staat dat de naamswijziging niet in de weg. Je vader wordt trouwens wel opgeroepen voor een gesprek en mag ook zijn zegje doen.

Succes ermee
quote:bimbonella schreef op 07 juni 2012 @ 14:55:

Hoi Chloe,

Enige tijd staat voor 3 jaar. Dus als zij vanaf je 13e voor jou gezorgd heeft,zonder je vader, voldoe je aan die eis. Wat alimentatie betreft. Hier wordt wel altijd naar gevraagd maar als je vader alleen maar betaald heeft en verder nooit belangstelling voor je getoond heeft staat dat de naamswijziging niet in de weg. Je vader wordt trouwens wel opgeroepen voor een gesprek en mag ook zijn zegje doen.

Succes ermeeGeldt dat ook als je als ouders samen het gezag hebt?
Als je samen het gezag hebt wordt het wel moeilijker maar het is niet onmogelijk. Het ligt er ook net aan of de vader bezwaar heeft of niet. Stel dat hij geen bezwaar heeft dan maakt het niet uit maar heeft hij wel bezwaar dan kan dat wel verschil maken.
Ja hoor, met beide ouders met gezag kan het ook. Vraag me alleen af of je na je 18e ook toestemming van de vader nodig hebt hoor ?
Je hebt geen toestemming nodig maar de vader wordt wel gehoord en mag bezwaar aantekenen. En als hij wel altijd het gezag heeft gehad en bezwaar heeft is de kans groot dat het afgewezen wordt.
En Chloe...hou rekening met het absurd hoge bedrag om dat aan te vragen he bij Dienst Justis. Volgens mij zit het al rond de 900 euro !!!

Snap dat je dat er graag voor over wilt hebben, maar dan schrik je niet zo.
bimbonella....ik weet dat deze regels gelden voor minderjarigen, maar gelden die ook zo bij volwassenen ???
Als volwassene is het nog makkelijker. Maar wel duurder dacht ik.
Ik dacht ook dat je als volwassene geen toestemming meer van de vader nodig hebt. Of de bedragen anders zijn weet ik niet, dacht het niet eigenlijk hoor !
Ja die gelden ook bij volwassenen maar het komt niet vaak voor hoor dat de naamswijziging van een volwassene wordt afgewezen. Maar het gebeurt wel. En de prijs van de naamswijziging is voor kinderen en volwassenen even duur. Ik dacht dat het nu 849 euro was.
Dat staat niet zo omschreven op de site van Dienst Justis hoor. Bij minderjarige kinderen staat expliciet vermeld dat beide ouders toestemming moeten geven.

Bij meerderjarige kinderen staat dat niet. Daar staat dat meerderjarigen zelf de aanvraag kunnen indienen.

Nu staat het in die brochure allemaal niet zo handig omschreven. Ben ik ook de mist mee ingegaan.

Het bedrag was idd tegen de 900,- euro
Nee de brochure is niet echt duidelijk. Maar ik weet het uit de praktijk. Ik werk bij de gemeente en behandel de naamswijziging. Ik voer de gesprekken met de aanvragers en de ouders en dus ook de ouders van meerderjarigen.
Dee 900 euro is het zeker waard, vooral als ze straks kinderen krijgt en als ze wilt dat die haar achternaam krijgen.
Alimentatie heeft er niets mee te maken.
Alimentatie heeft er idd niets mee te maken.

En die 900 euro is het zeker meer dan waard (al is het bij mij door rechtszaken inmiddels opgelopen tot een duizendje of 6), maar ik dacht...ik waarschuw haar alvast even.
Volwassen of niet maakt niet uit. Als je op moment van scheiding onder de 18 was, dan is het een kwestie van veel papieren. Was je op dat moment ouder dan 18, dan betekent dat dat je een psychologisch rapport moet laten opmaken. Dit rapport wordt dan beoordeeld. Vervolgens worden beide ouders gevraagd wat zij ervan vinden. Als ze het er niet mee eens zijn dan betekent dit vertraging, maar geen afstel.

Het is mij gelukt met een psychologisch rapport.
Dus als je alimentatie voor een kind ontvangt, maar zij wil perse de achternaam van haar vader niet meer hebben en je vraagt een nieuwe achternaam voor haar aan dan ontvang je voor het kind nog steeds kinderalimentatie?
Ja hoor, dan heb je daar nog steeds recht op, het blijft hetzelfde kind hè :-)
Als het kind bij de vader woont, en een goed verdienende moeder heeft, dan moet die moeder toch ook alimentatie betalen terwijl ze een andere achternaam heeft dan het kind? Zou toch raar zijn als alimentatie alleen voor kinderen met jouw achternaam geldt!
Je zal Jansen heten.... Das best een aanslag op je portemonnee dan :-)
:D
quote:plofkipje84 schreef op 07 juni 2012 @ 17:44:

Volwassen of niet maakt niet uit. Als je op moment van scheiding onder de 18 was, dan is het een kwestie van veel papieren. Was je op dat moment ouder dan 18, dan betekent dat dat je een psychologisch rapport moet laten opmaken. Dit rapport wordt dan beoordeeld. Vervolgens worden beide ouders gevraagd wat zij ervan vinden. Als ze het er niet mee eens zijn dan betekent dit vertraging, maar geen afstel. Het is mij gelukt met een psychologisch rapport.Klopt idd, wij zijn al 2,5 jaar bezig kind onder de 18) en nu is het (als het goed is, afkloppen) volgende maand rond, pfffff !!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven