Geld & Recht alle pijlers

Nationaliteiten

03-04-2014 20:46 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ongeveer 1,5 jaar heb ik naast de Nederlandse, ook de Spaanse nationaliteit. Mijn moeder heeft bijna haar hele leven daar gewoond. Ze komt oorspronkelijk uit Mexico, en heeft ook een Mexicaans paspoort (en een Spaanse). Nu vroeg ik me af; is het voor mij mogelijk om ook de Mexicaanse nationaliteit/paspoort te krijgen? Mag dat in Nederland?
Volgens mij kun je in NL alleen een dubbele nationaliteit hebben als land nr 2 de optie niet bied die nationaliteit op te geven. Hoe dat met Mexico zit weet ik niet.
http://www.rijksoverheid. ... eit/dubbele-nationaliteit
Hoeveel paspoorten heb je nodig?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
@tickel

Ik heb niet perse 3 paspoorten nodig, ik vind het gewoon handig als ik bijvoorbeeld op vakantie wil naar Mexico. En stel je voor dat er ooit iets in Nederland gebeurt (oorlog, overstroming) kan ik zonder problemen naar Spanje of Mexico.
Spanje is EU. Vrij verkeer van personen en goederen voor EU inwoners. Geen spaans paspoort voor nodig dus. En overstromingstechnisch kun je beter in NL dan in mexico zitten. Wat zeg ik? Beter? Vele malen beter..... Op elk vlak kun je eigenlijk beter hier zijn dan in Mexico
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
quote:adorabull schreef op 03 april 2014 @ 21:03:

Spanje is EU. Vrij verkeer van personen en goederen voor EU inwoners. Geen spaans paspoort voor nodig dus. En overstromingstechnisch kun je beter in NL dan in mexico zitten. Wat zeg ik? Beter? Vele malen beter..... Op elk vlak kun je eigenlijk beter hier zijn dan in MexicoLigt er helemaal aan waar je in Mexico bent en wat je levensstandaard is hoor.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Als je naar Mexico op vakantie wil, dan kun je ook gewoon een visum aanvragen. Komt op mij meer over als "kijk mij dan met mijn drie nationaliteiten".
@tickel Wat is dan de reden dat bijna alle allochtonen 2 nationaliteiten hebben..? Beetje rare redenering.. Ik vraag alleen of het mogelijk is, maar echt fatsoenlijk antwoord krijg ik dus blijkbaar niet.
quote:storyofmylive schreef op 03 april 2014 @ 21:19:

@tickel Wat is dan de reden dat bijna alle allochtonen 2 nationaliteiten hebben..? Beetje rare redenering.. Ik vraag alleen of het mogelijk is, maar echt fatsoenlijk antwoord krijg ik dus blijkbaar niet.Er zijn erbij die hun nationaliteit niet op mógen geven. Vraag het eens bij de ambassade van het betreffende land
Ja kan. Onze dochter krijgt ook twee nationaliteiten denk ik.
Dat je dit nog durft te vragen na alle topics van afgelopen tijd
Ik zou eens gaan informeren bij de Mexicaanse ambassade of je uberhaupt wel recht hebt op die nationaliteit, aangezien je (waarchijnlijk?) niet in Mexico woont.

En wat wil je met je NL nationaliteit? Volgens mij verlies je deze, als je een nieuwe nationalitei aanvraagt (behalve als je met een Mexicaan gaat trouwen)
Je bent nog minderjarig, vraag het je moeder.
quote:storyofmylive schreef op donderdag 03 april 2014 21:19 @tickel Wat is dan de reden dat bijna alle allochtonen 2 nationaliteiten hebben..? Beetje rare redenering.. Ik vraag alleen of het mogelijk is, maar echt fatsoenlijk antwoord krijg ik dus blijkbaar niet.Je krijgt wel antwoord, alleen niet het antwoord wat je wilt horen. Je mag maar 1 nationaliteit hebben als Nederlander. Wil je een andere dan is dat prima, maar moet je de Nederlandse nationaliteit opgeven. Een uitzondering wordt alleen gemaakt voor mensen die hun oude nationaliteit niet op kunnen geven omdat dat juridisch niet mogelijk is in het land van herkomst.
dubbele nationaliteit wordt sinds een paar maanden niet meer geregistreerd in de basis persoons registratie (ik werk ermee).

Vaak is een tweede of derde nationaliteit afhankelijk van wat dat land zegt.

Als Mexico zegt dat je de nationaliteit kan krijgen dan is het mogelijk. Je hebt met zoveel verschillende factoren te maken. Bij veel landen kan je bijv. alleen nog de nationaliteit krijgen als je dat voor een bepaalde leeftijd heb aangevraagd. En alleen als bijv. 1 van je ouders daar echt geboren is en zo de nationaliteit heeft gekregen. Elk geval moet apart bekeken worden.

Als je wel in aanmerking komt voor de nationaliteit dan moet je met een internationale geboorteuitreksel naar de consulaat en zodoende kan je je nationaliteit laten registreren.

En eerlijk...ik vind hoe meer nationaliteiten...hoe mooier.
quote:storyofmylive schreef op 03 april 2014 @ 21:00:

@tickel

Ik heb niet perse 3 paspoorten nodig, ik vind het gewoon handig als ik bijvoorbeeld op vakantie wil naar Mexico. En stel je voor dat er ooit iets in Nederland gebeurt (oorlog, overstroming) kan ik zonder problemen naar Spanje of Mexico.Misschien ben je met de Spaanse nationaliteit niet visumplichtig in Mexico. Dat zou je uit kunnen zoeken.
quote:NummerZoveel schreef op 03 april 2014 @ 21:35:

[...]

Je krijgt wel antwoord, alleen niet het antwoord wat je wilt horen. Je mag maar 1 nationaliteit hebben als Nederlander. Wil je een andere dan is dat prima, maar moet je de Nederlandse nationaliteit opgeven. Een uitzondering wordt alleen gemaakt voor mensen die hun oude nationaliteit niet op kunnen geven omdat dat juridisch niet mogelijk is in het land van herkomst.Wat hier staat klopt niet.
quote:NummerZoveel schreef op 03 april 2014 @ 21:35:

[...]

Je krijgt wel antwoord, alleen niet het antwoord wat je wilt horen. Je mag maar 1 nationaliteit hebben als Nederlander. Wil je een andere dan is dat prima, maar moet je de Nederlandse nationaliteit opgeven. Een uitzondering wordt alleen gemaakt voor mensen die hun oude nationaliteit niet op kunnen geven omdat dat juridisch niet mogelijk is in het land van herkomst.Idd. Klopt niet. Onze nu nog ongeboren dochter krijgt straks, vanwege de gecompliceerde procedures twee EU nationaliteiten, waaronder de Nederlandse. Volgens zowel de Nederlandse wet als ook de wet van het tweede land, is dit mogelijk.
quote:Biebeliee schreef op 03 april 2014 @ 20:55:

http://www.rijksoverheid. ... eit/dubbele-nationaliteitIk quote mezelf maar even. Dit is een link van de rijksoverheid. .jeweetwel de instantie die daar over gaat.
Nederland kijkt wat betreft met nationaliteiten altijd naar vreemd recht. In sommige landen mag je geen meerdere nationaliteiten hebben. Vandaar dat mensen dan kiezen om hun oude nationaliteit op te geven zodat ze genaturaliseerd kunnen worden tot nederlander.
quote:liubi schreef op 03 april 2014 @ 21:50:

[...]

Idd. Klopt niet. Onze nu nog ongeboren dochter krijgt straks, vanwege de gecompliceerde procedures twee EU nationaliteiten, waaronder de Nederlandse. Volgens zowel de Nederlandse wet als ook de wet van het tweede land, is dit mogelijk.Maar dat wordt dus niet meer geregistreerd in nederland.
quote:dotties schreef op 03 april 2014 @ 21:55:

[...]

Maar dat wordt dus niet meer geregistreerd in nederland.Ik woon ook niet in Nederland.
ALS ik die site van de overheid goed begrijp is er voor minderjarigen helemaal geen probleem met dubbele nationaliteiten.
Hangt van het Mexicaanse recht af; als jij vanaf geboorte al het recht had de Mexicaanse nationaliteit te hebben hoef je je Nederlandse daar niet voor op te geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven