Nederlanders lenen te veel
vrijdag 1 juni 2012 om 12:37
Dit bericht verbaasde mij enorm,we zitten vet in een crisis door alle kredieten en hypotheken en toch is het percentage "leners"omhoog gegaan van 36% naar46% van alle huishoudens.
En van die 46% kan 48% moeilijk rondkomen.
Wij hebben ons huis gekocht in 2006,dus wij zitten "onder water" gelukkig hebben wij ons toendertijd niet laten verleiding voor een tophypotheek en hebben wij geen enkele lening erbij,kunnen goed rondkomen en elke maand sparen.
Ik wil niet al te veel oordelen,maar er zullen vast mensen bij zitten die geen leningen hadden hoeven te nemen toch?
Ik heb enorm respect voor mensen die zelf hun schulden aflossen en zichzelf daarvoor van alles ontzeggen.
En van die 46% kan 48% moeilijk rondkomen.
Wij hebben ons huis gekocht in 2006,dus wij zitten "onder water" gelukkig hebben wij ons toendertijd niet laten verleiding voor een tophypotheek en hebben wij geen enkele lening erbij,kunnen goed rondkomen en elke maand sparen.
Ik wil niet al te veel oordelen,maar er zullen vast mensen bij zitten die geen leningen hadden hoeven te nemen toch?
Ik heb enorm respect voor mensen die zelf hun schulden aflossen en zichzelf daarvoor van alles ontzeggen.
vrijdag 1 juni 2012 om 12:40
Ik heb nog nooit iets geleend. Ik werk hard voor mijn geld en koop alleen iets wat ik me kan veroorloven. En heb ik het geld niet, dan koop ik het ook niet.
Soms kijk ik met verbazing naar vriendinnen. Lenen ze bij pa en ma 3000,- om een nieuwe auto te kopen "want ja dat is nodig" maar ze blijven wel hun dure kledingstijl hanteren. Het lijkt soms wel alsof sommige mensen niet zijn opgevoed met enig financieel besef.
Soms kijk ik met verbazing naar vriendinnen. Lenen ze bij pa en ma 3000,- om een nieuwe auto te kopen "want ja dat is nodig" maar ze blijven wel hun dure kledingstijl hanteren. Het lijkt soms wel alsof sommige mensen niet zijn opgevoed met enig financieel besef.

vrijdag 1 juni 2012 om 12:40
vrijdag 1 juni 2012 om 12:44
Lenen doe je voor een huis en verder niet.. Zo ben ik opgevoed en het werkt voor mij prima!
Als je 500 euro kunt lenen om iets te kopen en vervolgens elke maand erna 50 euro kan afbetalen + rente kun je ook eerst die maanden sparen en het dan pas kopen! Er zijn maar heel weinig dingen waar je echt niet zonder kan totdat je gespaard hebt.
Het probleem is dat "we" teveel willen, oh vrienden met een nieuwe flatscreen dan gaan we de onze vervangen, een oude auto is toch niet zo mooi, tja hij rijdt nog prima maar het oog wil ook wat, en hoppa! Bovendien spelen bedrijven en media hier ook enorm op in. "Betaal nu de helft en de rest over 4 jaar" allemaal lokkertjes waardoor mensen enorm in de problemen kunnen komen.
Als je 500 euro kunt lenen om iets te kopen en vervolgens elke maand erna 50 euro kan afbetalen + rente kun je ook eerst die maanden sparen en het dan pas kopen! Er zijn maar heel weinig dingen waar je echt niet zonder kan totdat je gespaard hebt.
Het probleem is dat "we" teveel willen, oh vrienden met een nieuwe flatscreen dan gaan we de onze vervangen, een oude auto is toch niet zo mooi, tja hij rijdt nog prima maar het oog wil ook wat, en hoppa! Bovendien spelen bedrijven en media hier ook enorm op in. "Betaal nu de helft en de rest over 4 jaar" allemaal lokkertjes waardoor mensen enorm in de problemen kunnen komen.
vrijdag 1 juni 2012 om 12:45

vrijdag 1 juni 2012 om 12:47
Veel leningen zijn ook de afgelopen jaren afgesloten. Mensen weten toch dat het crisis is, dat de toekomst onzeker is?
Aan de andere kant, als je de relames moet geloven is lenen zo makkelijk. Wat denk je van al die auto deals. Vorig jaar zijn er nog nooit zoveel auto's verkocht.
Toen wij een huis kochten was het voor heel belangrijk om de hypotheek bruto te kunnen betalen. De HRA is dan een mooie meevaller. En voor de rest sparen wij gewoon.
Wij geven ook niet om luxe, dat scheelt al een boel. Ook interesseert ons niet wat de buurman doet, wat onze vrienden allemaal aanschaffen e.d..
Aan de andere kant, als je de relames moet geloven is lenen zo makkelijk. Wat denk je van al die auto deals. Vorig jaar zijn er nog nooit zoveel auto's verkocht.
Toen wij een huis kochten was het voor heel belangrijk om de hypotheek bruto te kunnen betalen. De HRA is dan een mooie meevaller. En voor de rest sparen wij gewoon.
Wij geven ook niet om luxe, dat scheelt al een boel. Ook interesseert ons niet wat de buurman doet, wat onze vrienden allemaal aanschaffen e.d..

vrijdag 1 juni 2012 om 12:49
Hmm, als het goed gaat, en mensen hebben geld... dan hoeven ze natuurlijk niet te lenen. Als het slecht gaat, en ze hebben geen geld (in crisis) dan gaan ze juist lenen. Omdat dat blijkbaar 'makkelijker' is dan het aanpassen van hun leefpatroon
Ik heb het dan even niet over een lening voor een huis, maar voor andere dingen natuurlijk.
Ik heb het dan even niet over een lening voor een huis, maar voor andere dingen natuurlijk.

vrijdag 1 juni 2012 om 12:50
Ik woon in België en ben me een beetje aan het inlezen in het Nederlandse systeem en ik vind het ook echt bizar.
Overal word aangeraden om geen eigen geld te investeren, maar vooral maximaal te lenen (zelf voor kleine verbouwingen en je kosten koper). Dat zou voordeliger zijn.
Online rekenmachine voor hypotheken zijn ook allemaal 'bereken uw maximale hypotheek'. Waarom zou je dat willen?
Ik weet niet beter (uit mijn omgeving/opvoeding) dat je gewoon spaart voor een huis (of andere dingen) zodat je zo weinig mogelijk moet afbetalen.
Nog niet gesproken van die rare hypotheekvormen waarvan je kan voorspellen dat mensen mee in de problemen gaan raken.
Overal word aangeraden om geen eigen geld te investeren, maar vooral maximaal te lenen (zelf voor kleine verbouwingen en je kosten koper). Dat zou voordeliger zijn.
Online rekenmachine voor hypotheken zijn ook allemaal 'bereken uw maximale hypotheek'. Waarom zou je dat willen?
Ik weet niet beter (uit mijn omgeving/opvoeding) dat je gewoon spaart voor een huis (of andere dingen) zodat je zo weinig mogelijk moet afbetalen.
Nog niet gesproken van die rare hypotheekvormen waarvan je kan voorspellen dat mensen mee in de problemen gaan raken.

vrijdag 1 juni 2012 om 13:01
De berichten over het leengedrag van Nederlanders zijn tegenstrijdig. Er verschijnen regelmatig berichten in de krant over verminderde hypotheekverstrekking, mensen die uit zichzelf aflossen en sowieso een terughoudender houding van banken bij kredietverstrekking in het algemeen. Dat laatste ondervind ook ik aan den lijve; de bereidheid van banken om geld te lenen aan het midden- en kleinbedrijf is afgenomen. Ik geloof dus nog niet direct dat we ons nog dieper in de schulden aan het steken zijn. Misschien een enkeling.

vrijdag 1 juni 2012 om 13:04
Maar het ging goed! Het waren gouden tijden toen het lenen uit de hand liep. Het is een beetje zoals Griekenland. Het ging allemaal zo goed dat er enorme hoeveelheden geld in een land gepompt werd dat geen bestaansrecht had binnen de EU. Nu dat het allemaal logischerwijs omvalt, pompen we er nóg meer geld in omdat we niet anders schijnen te kunnen, omdat we geen harde maatregelen durven te nemen.
vrijdag 1 juni 2012 om 13:07
Ik vind dat je enkel moet lenen voor studie of om een huis te kopen. Ik heb vrienden die 15.000 willen lenen om hun huis op te knappen (geen lekkende dakgoot oid maar om het mooi in te richten) en een andere dure lening af te lossen. Dus het ene gat dichten met het andere.
Ik heb een studieschuld en dat vind ik al vreselijk! Ik zou zo een groot bedrag nooit voor mezelf goed kunnen praten voor dit doel en ik zou me er al helemaal niet prettig bij voelen!
Ik heb een studieschuld en dat vind ik al vreselijk! Ik zou zo een groot bedrag nooit voor mezelf goed kunnen praten voor dit doel en ik zou me er al helemaal niet prettig bij voelen!

vrijdag 1 juni 2012 om 13:09
Mijn indruk is dat een deel van de economische groei in de afgelopen 10 jaar gebaseerd is geweest op een steeds grotere groei van de kredietverstrekking. Deze is ten dele gebruikt voor onrendabele investeringen (denk aan Spaans vastgoed) en ook gewoon voor consumptie. Het gevolg is een berg aan 'bad loans' en grote verliezen bij kredietverstrekkers. Ik vermoed dat het gevolg daarvan zal zijn dat we nog enkele jaren te maken hebben met een lage economische groei. Eerst moet de schuldenberg weg (of in ieder geval fors worden afgetopt).
Het nadeel is dat de kredietkraan nu zo ver dicht zit dat ook rendabele investeringen niet plaatsvinden. Dit kost uiteindelijk toekomstige welvaart.

vrijdag 1 juni 2012 om 13:10
Maar als je geen baan hebt, dan kun je toch ook geen lening krijgen? Dat zijn natuurlijk schrijnende gevallen maar dat bedoelde ik dus ook. Als mensen niet krap bij kas zitten dan hoeven ze niet te lenen. Dus ik vond het eigenlijk wel logisch dat er meer geleend zou worden in slechtere tijden dan dat er gebeurd in financieel goede tijden.
Als je een bedrijf start staat er geen bank te juichen voor je. En de kans dat je een lening krijgt is miniem. Terwijl als je heel goed draait, je wekelijks gebeld wordt door de banken omdat ze je maar graag geld willen lenen. Terwijl die bedrijven die hele lening dan niet nodig hebben. Die hadden ze nodig aan het begin van de periode