Geld & Recht alle pijlers

Nieuw vrekkentopic

23-12-2018 11:26 2090 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat het oude vrekkentopic niet meer gebruikt wordt. Dus hier een nieuw vrekkentopic!

Tips om zuinig te leven. Omdat het noodzaak is, omdat het een uitdaging is, of wat de reden ook mag zijn. Zelf zag ik mijn financiële situatie even heel somber en probeerde me bewust te worden van al mijn uitgaven om er wat meer grip op te krijgen. Inmiddels door een financiële meevaller zijn mijn maandlasten lager dan verwacht en ziet het er weer wat zonniger uit. Toch wil ik blijven opletten op mijn uitgaven, om hopelijk zo ook wat te kunnen sparen.

Laten we elkaar supporten en tips uitwisselen. Wat is jouw situatie (gezin, alleen, koophuis, huurhuis, huisdieren, etc) en waarom wil je bezuinigen?
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Ik haal ook meer in huis voor gasten (aangekondigde dan). Qua drinken koop ik dan ook meer maar eigenlijk bijna nooit alcohol omdat ik dat zelf niet drink en ook niet weet welke ik dan moet kopen. Voor de rest kunnen ze alles krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Foodisgood schreef:
20-10-2019 12:10
Ik haal ook meer in huis voor gasten (aangekondigde dan). Qua drinken koop ik dan ook meer maar eigenlijk bijna nooit alcohol omdat ik dat zelf niet drink en ook niet weet welke ik dan moet kopen. Voor de rest kunnen ze alles krijgen.
Vind ik ook altijd lastig... die aanbevelingen van wijngidsen volg ik altijd maar. Bij veel supermarkten staat het op het schap als een wijn goed beoordeeld is ;-)
‘Buurvrouw‘ UT de wijk heeft vaak groenten uit eigen tuin voor de verkoop. Ze verkoopt ook walnoten uit eigen tuin. Zak voor een euro. Heb ze vanavond gepeld en in de oven geroosterd. Opbrengst is 500 gram noten voor een euro!
Alle reacties Link kopieren
Helaas een kleine financiele tegenvaller gehad dus heb m'n net nieuwe step gekocht bij [...] Steps weer retour moeten sturen :"-( :"-( :"-(
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-10-2019 10:32
Reden: spam
9.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lekker Pinuts. Als het uit de buurt komt is het ook lekker vers.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
gemberpannekoek schreef:
20-10-2019 12:43
Vind ik ook altijd lastig... die aanbevelingen van wijngidsen volg ik altijd maar. Bij veel supermarkten staat het op het schap als een wijn goed beoordeeld is ;-)
Goede om te onthouden :)
Alle reacties Link kopieren
Misschien is dit topic iets voor mij.
Situatie:
Ben vrij jong (hoor ik vaak ;) ), woon samen met vriend in een koophuis, 2 katten, tot nu toe financieel afhankelijk geweest van hem (wat ik vreselijk vond) maar nu heb ik eindelijk een baan en ga ik bijdragen aan de vaste lasten
We zijn erop voorbereid dat we straks tweeverdieners zijn en dromen over veel leuke dingen (reizen, leuke aankopen doen, luxe uit eten gaan etc.)

Wat ik vaak hoor is dat je snel gaat leven naar je inkomen, terwijl het misschien juist heel wijs is om nu juist echt te gaan sparen (met het oog op trouwen, ander huis en wat daarna mag volgen) ik weet nog niet hoe ik dit precies ga aanpakken

Ik ga het topic even doorlezen
Pompoensoepje, als je van 1 naar 2 inkomens gaat is dat een behoorlijke stijging. Fijn natuurlijk, maar je gaat inderdaad ook naar dat inkomen leven. Je kan ook het verschil minder groot maken door gelijk vanaf dag 1 een deel van je salaris naar een spaarrekening to storten (bv de helft). Dan heb je wel wat meer financiële ruimte maar bouw je ook ongemerkt een mooi bedrag op dat je niet mist want je hebt het nooit gehad. Gevoelsmatig dan.
YellowLemonTree schreef:
05-11-2019 15:06
Pompoensoepje, als je van 1 naar 2 inkomens gaat is dat een behoorlijke stijging. Fijn natuurlijk, maar je gaat inderdaad ook naar dat inkomen leven. Je kan ook het verschil minder groot maken door gelijk vanaf dag 1 een deel van je salaris naar een spaarrekening to storten (bv de helft). Dan heb je wel wat meer financiële ruimte maar bouw je ook ongemerkt een mooi bedrag op dat je niet mist want je hebt het nooit gehad. Gevoelsmatig dan.
Dit doe ik vanaf mijn eerste volledige salaris, en ik probeer inderdaad niet naar ons volledig inkomen (2-verdieners) te leven. Voorlopig gaat dat redelijk, hoewel ik soms wel denk ‘ho, we leven niet meer op een studentenbudget, er mag wel iets luxer worden gekocht/gegeten’. Maar voorlopig houd ik dit toch al 3 jaar vol...
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is wel dat je gaat leven naar je inkomen. Voor mij is een weekendje weg bijv naar vrienden in een andere provincie. Voor zus en haar man is het een paar dagen weg met vliegtuig incl luxe accomodatie.

Vroeger kocht ik vaak nieuwe kleding voor feestjes/feestdagen, nu draag ik wat ik al heb. Of koop tweedehands.

Verzorgingsproducten in de aanbieding. En sowieso heb ik niet zoveel nodig met mijn huid en haar. Kapper niet te vaak en geen extreme kapsels die je steeds moet bijhouden.

Vakantie niet ieder jaar. Zou ik wel vaker doen als het kon.

Iig voor mij geldt dat als ik meer inkomen zou hebben, ik meer zou uitgeven. Ik heb zelfs gemerkt dat je je vrienden een beetje kiest naar uitgavenpatroon. Mijn vrienden houden van wandelen en kamperen. Als ik vrienden zou hebben die 3 x per week uit eten gingen, zou ik niet mee gaan.

Als ik jou was zou ik lekker een x bedrag opzij zetten in het begin. Je merkt vanzelf of je dan genoeg hebt om van te leven.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt een vrek geweest vandaag. Ik ben naar de jumbo gegaan met als missie: iets wat op of over de datum is scoren.
Was een beetje chagrijnig de afgelopen dagen en wilde een verzetje.
En met succes! Zojuist een heerlijk verspakket van uiensoep gemaakt en dat was helemaal gratis want had de datum van vandaag.
En ik heb ook nog hele lekkere vega burgers gekregen die tot vandaag goed waren. Normaal zijn die bijna 6 euro voor 2 burgers dus ik koop ze niet vaak. Die heb ik in de vriezer gedaan!

Morgen krijg ik visite en die geven we lekkere mokka koeken die ik een tijdje terug ook al gratis had gekregen omdat ik die koekjes ook over de datum had gevonden.

Ik wist helemaal niet dat je het product ook gratis krijgt als het op de dag van is dat vertelde mijn zus. Handig!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Ben totaal niet vrekkig geweest vandaag. 2x buiten de deur gegeten, tgtg box gehaald, 2 planten gekocht en een bos bloemen... oh en een nieuwe fietslamp maar die had ik echt nodig en heb ik goedkoop kunnen scoren dus dat telt niet want ik had het nodig en bespaart me een boete en eventueel een ongeluk.
Alle reacties Link kopieren
Als je er maar van geniet Foodisgood! Ik zie geen hele extreme dingen hoor. Of je moet hele dure planten gekocht hebben.

Ieb leuk je weer ns te lezen! Scheelt toch he, al die euro's.

Ik zit een beetje in dubio of ik nieuwe kleren zal kopen. Ben afgevallen (yeah) dus sommige dingen zijn aan de grote kant nu. Eén spijkerbroek is echt bijna 'door' (die heb ik al 9 jaar, was destijds tientje, slijt gewoon nauwelijks). Ik heb echt zin in wat nieuws maar probeer ook te sparen. Twijfel...

Oja ik heb ergens een foutje gemaakt en heb Typ-ex nodig. Wil eigenlijk niet zo'n potje kopen maar liever even lenen van iemand. Eigenlijk meer vanwege het milieu dan het geld. t Is zo vies spul.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa schreef:
09-11-2019 21:38
Als je er maar van geniet Foodisgood! Ik zie geen hele extreme dingen hoor. Of je moet hele dure planten gekocht hebben.

Ieb leuk je weer ns te lezen! Scheelt toch he, al die euro's.

Ik zit een beetje in dubio of ik nieuwe kleren zal kopen. Ben afgevallen (yeah) dus sommige dingen zijn aan de grote kant nu. Eén spijkerbroek is echt bijna 'door' (die heb ik al 9 jaar, was destijds tientje, slijt gewoon nauwelijks). Ik heb echt zin in wat nieuws maar probeer ook te sparen. Twijfel...

Oja ik heb ergens een foutje gemaakt en heb Typ-ex nodig. Wil eigenlijk niet zo'n potje kopen maar liever even lenen van iemand. Eigenlijk meer vanwege het milieu dan het geld. t Is zo vies spul.
Je kunt ook een heel klein stukje papier over je foutje plakken ipv typ-ex.
Alle reacties Link kopieren
Het is een officieel document dat ik op moet sturen, gaat over geld. Wil dat wel netjes doen. Ik vraag maandag op het werk wel even en anders toch maar kopen.

Net hier thuis al even gekeken want ik zou ergens nog zo'n potje moeten hebben. Zie het helaas niet.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa schreef:
09-11-2019 21:54
Het is een officieel document dat ik op moet sturen, gaat over geld. Wil dat wel netjes doen. Ik vraag maandag op het werk wel even en anders toch maar kopen.

Net hier thuis al even gekeken want ik zou ergens nog zo'n potje moeten hebben. Zie het helaas niet.
En gewoon een streep door je fout zetten?
Extra kopie van het document uitdraaien?
Alle reacties Link kopieren
Het is een formulier van het UWV. Zo'n uniek formulier met een code, je moet het per post aanvragen.

Is voor mijn reiskosten. En ik heb dus vanmorgen met mijn duffe hoofd in de trein de postcode van mijn oude huis zitten invullen :O Meerdere plaatsen.

Opnieuw uitdraaien is geen optie omdat het echt om dit papieren ding gaat. Ik denk dat ik gewoon even 3 euro moet investeren in typex. Ik krijg meer dan 100 euro terug en het zou vervelend zijn als er nu gedoe komt ivm die postcode.

Bij elke andere instantie zou ik idd gewoon iets ernaast schrijven maar UWV is zo ontzettend onberekenbaar. Vind het sowieso nogal een achterhaald systeem. Zoveel gedoe met al dat papier versturen.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa schreef:
09-11-2019 22:03
Het is een formulier van het UWV. Zo'n uniek formulier met een code, je moet het per post aanvragen.

Is voor mijn reiskosten. En ik heb dus vanmorgen met mijn duffe hoofd in de trein de postcode van mijn oude huis zitten invullen :O Meerdere plaatsen.

Opnieuw uitdraaien is geen optie omdat het echt om dit papieren ding gaat. Ik denk dat ik gewoon even 3 euro moet investeren in typex. Ik krijg meer dan 100 euro terug en het zou vervelend zijn als er nu gedoe komt ivm die postcode.

Bij elke andere instantie zou ik idd gewoon iets ernaast schrijven maar UWV is zo ontzettend onberekenbaar. Vind het sowieso nogal een achterhaald systeem. Zoveel gedoe met al dat papier versturen.
Ah, ok.
Ik heb nog nooit met het uwv te maken gehad (en nog nooit tipp-ex) gebruikt).
Alle reacties Link kopieren
Haha wees blij :-)

UWV is heel raar. Ik heb al sinds 2006 contact met ze en af en toe krijg ik een papieren brief of ik mijn bankrekeningnummer wil invullen en per post terugsturen. Ik heb altijd hetzelfde nummer gehad.

Dat soort dingen... dan heb ik er voor de rest ook niet zo veel vertrouwen in. Voor mijn reiskostenvergoeding vraag ik, per post, een formulier aan. Dan krijg ik, per post, een uniek formulier met code. Dat ik dus eigenlijk in 1 x goed zou moeten invullen. Daar kun je dan tien ritten op zetten en de rest moet op een nieuw formulier. Dat je uiteraard ook weer per post moet aanvragen etc etc.

Er hoeven geen treinkaartjes oid bij dus je zou denken dat het makkelijker kan.

Oja ik maak ook nog winst op de reiskosten :mrgreen:
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
@Moon-Alisa, nee geen gekke dingen maar je bent wel zo weer 50 euro kwijt aan etentjes en planten en bloemen. Ben er overigs heel blij mee maar wilde weer wat meer gaan sparen maargoed. Vandaag gratis uitje, ik ga naar het bos.
Wat betreft je spijkerbroek, ik zou een nieuwe/tweedehands kopen als je echt een nodig hebt. Meeste kantoren hebben wel typex of iets wat er op lijkt dus hopelijk ook bij jou op werk :).
Alle reacties Link kopieren
Ja misschien wel. Het is ook de sport he, om het te 'lenen' ipv kopen.

Ik ken dat gevoel wel, blij met aankopen maar toch zijn het weer X tientjes die uit je portemonnee zijn. Laatst plantje gekocht dat helaas dood gaat (4,95). Ik heb er wel goed voor gezorgd maar hij doet het gewoon niet hier.

Die hele ouwe spijkerbroek heb ik echt oneindig vaak gedragen. Laatst zag ik mezelf ergens in zo'n lange spiegel en dacht ik: Moon-Alisa je ziet er echt niet leuk uit vandaag. Dat ding heeft geen model, nooit gehad :rofl:

Denk dat ik alles wat ik zou willen, op een lijstje zet en dan in de loop van de week een keuze ga maken. Voor studie is er ook nog iets dat wordt geadviseerd te kopen maar niet echt verplicht is. Het zijn allemaal afwegingen.

Vanavond een activiteit die niks kost! Hooguit een euro voor een drankje. Fijn zijn die dingen :)
Je kunt méér.
Tegenwoordig dit soort varianten: https://www.met-shop.nl/images/P/Correctie%20roller.jpg Mijn afdeling is grootverbruiker, weet niet of ieder bedrijf een voorraadje ervan heeft :P

Ik heb eindelijk mijn digiD weer eens geactiveerd hopelijk nu een gebruikersnaam en wachtwoord bedacht die ik tot st Juttemis ga onthouden.... (en ja het is opgeschreven), dan kan ik vandaag/morgen bekijken wat voor terugbetaalbedrag DUO heeft bedacht voor komend jaar en kan ik mijn vrijwillige extra aflossing schrappen.
Zorgverzekeraar nog even afwachten wat het nieuwe tarief wordt....

Behalve een droomreis in februari komen mijn favoriete artiesten ook naar Europa, dus moet weer eens gaan vrekken. Ik heb momenteel werk en dan houd ik (dus) geen kasboek bij, binnenkort toch eens mijn gemiddelde maandlasten op een rijtje gaan zetten. Ik heb nu vaker een (deel van) ontbijt/lunch bij me ipv dat ik het koop, maar nog niet zoveel inzicht hoeveel ik daardoor bespaar..
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk van je favo artietsen! Vaak scheelt eten zelf meenemen wel veel idd! Nouja hangt er ook van af. Bij ons is lunch 3,50. Als je thuis 4 boterhammen smeert ben je goedkoper uit maar iemand die naar de Subway gaat in de pauze juist weer niet.

Die zorgverzekering... bij mij moet dat vaak rond kerst/oud en nieuw nog uitgezocht. En aangezien ik oud en nieuw vaak weg ben, zit ik soms tweede kerstdag met die administratie. Ik heb heel lang een vrij dure, heel uitgebreide verzekering gehad. Je kon het zo gek niet bedenken of het viel er onder. Nu juist basis, me realiserende dat ik soms dingen zelf moet betalen.
Misschien dit jaar voor kerst een moment plannen om dat allemaal uit te zoeken. Zal wel minder werk zijn dan vorig jaar omdat ik het toen aardig op een rijtje had.

Ik ben toch zo onhandig met al die wachtwoorden. Vooral degenen die je heel regelmatig moet verversen. Of wat automatisch op de laptop stond en dan heb je nieuwe laptop... Shit.
Je kunt méér.
Ik had voor droomreis een optie via Bookingpuntcom, we hebben nu alles via airbnb geregeld, dus afgelopen week voor de zoveelste keer mijn ww gereset :ugeek: om mijn optie te kunnen annuleren.

Spaarrekening denk ik nu ook het briljante ww voor gevonden te hebben, gebruikersnaam was wel goed te onthouden.

Npostart-ww ook net weer eens gereset :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eigenlijk een dag moeten uittrekken om de wachtwoorden weer op orde te krijgen. Doe maar in de kerstvakantie :P

Droomreis klinkt leuk Watervrouw! Met wie ga je?

Ik heb een refurbisched Iphone 7 besteld. Ik weet dat het al het halve topic over mijn telefoon gaat maar ik heb m steeds wat kunnen oplappen. Maar het blijft een stressfactor dat ie telkens zo snel leeg is en dat dan een belangrijk adres oid op de telefoon staat. Kon eigenlijk geen keuze maken omdat ik een goede camera heel belangrijk vind (ook voor werk). Maar kon niet goed kiezen tussen een goedkope telefoon en een losse fotocamera of toch alles in één.
Dus even kritisch kijken als ik, hem ontvang. Voelt ook wel goed 'voor de natuur' zegmaar.

En ja ik weet dat ik waarschijnlijk ook voor 75 euro 'iets om te bellen' had kunnen kopen maar smartphone is wel belangrijk in mijn dagelijks leven. Huidige gaat nu bijna 3 jaar mee.
Dit is voor de 8 keer dat ik niet uit eten ben geweest ;-)
Je kunt méér.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven