Nieuwbouwhuis kopen
vrijdag 14 november 2025 om 12:48
Wij hadden interesse in een nieuwbouwproject in de plaats waar ik ben opgegroeid en lang heb gewoond. Inmiddels hebben we daar alle informatie over en het blijkt een dermate begrotelijk exercitie dat we er vanaf zien. De beoogde bouwduur is 2,5 jaar en je moet bij aanvang van de bouw 45% aanbetalen. In ons geval moeten we dan tijdens de bouw 1500-2000 netto per maand aan rente betalen. Met hangen en wurgen valt dat wel op te brengen, maar dan moeten we echt wel zuinig aan gaan doen. Dat offer is me te groot en ik erger me ook aan zo’n projectontwikkelaar die op deze manier praktisch zonder risico de tijd kan nemen.
Hoe doen andere mensen dat? Wij hebben best een ruim inkomen, maar dit lijkt zo weg gegooid geld. Ze zeggen dat nieuwbouw aantrekkelijk is omdat je geen overdrachtsbelasting betaalt, maar deze rente is vele malen meer dan dat. Ik ben dus echt een beetje in verwarring (en teleurgesteld).
Hoe doen andere mensen dat? Wij hebben best een ruim inkomen, maar dit lijkt zo weg gegooid geld. Ze zeggen dat nieuwbouw aantrekkelijk is omdat je geen overdrachtsbelasting betaalt, maar deze rente is vele malen meer dan dat. Ik ben dus echt een beetje in verwarring (en teleurgesteld).
zondag 16 november 2025 om 23:39
Ik weet niet waar je precies zit, maar wij zagen onlangs een appartement met één slaapkamer, totaal ruim 90 m2 verdeeld over drie verdiepingen, met een gigantisch dakterras. Zal wel ergens een resthoekje zijn in een ‘spannend’ gebouwd complex. De woonkamers van de appartementen met meer slaapkamers waren rond de 30m2, vrij krap, en de buitenruimte 4 m2. Echt niet aantrekkelijk dus.Charlotta schreef: ↑16-11-2025 22:37Stom he? Ik kan prima genoegen nemen met een kleinere woonkamer maar een paar redelijk grote slaapkamers zijn gewoon heel belangrijk als je oudere kinderen hebt, zeker nu ze allemaal langer thuis wonen. Maar nee, die woonkamers moeten allemaal 50m2, gigantische master bedroom en dan nog wat hokjes. Ze bouwen gewoon echt niet voor gezinnen hier. Die worden de stad uit gejaagd. Terwijl de pubers het juist zo fijn hebben hier in de stad. Wij gaan t.z.t. dus maar op zoek naar een bestaand huis. Ook prima.
zaterdag 22 november 2025 om 10:16
Zoals velen al eerder schreven. Nieuwbouw heeft twee belangrijke dingen die je in je hoofd moet houden: een overbruggingshypotheek zolang je nog in je oude huis woont en de V.O.N. valt in het niet bij wat er er extra bovenop komt om een nieuwbouwwoning af te ronden: tegelwerk, keuken, vloeren, schilderwerk, meerwerk sanitair/deuren/electra, aanleg tuin etc. Voor ons nieuwe huis eerder dit jaar waren ruim anderhalve ton verder en 6 maanden een overbruggingshypotheek. Maar we zijn superblij met ons nieuwe huis.
fishbowl wijzigde dit bericht op 22-11-2025 10:17
Reden: Aanpassing
Reden: Aanpassing
1.58% gewijzigd
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in