Geld & Recht alle pijlers

nieuwe boekhouder

12-08-2011 13:40 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg binnenkort een nieuwe boekhouder op bezoek (ik weet zijn uurprijs ed. al). Ik wil het niet meer alleen doen en wil graag iemand die mijn administratie controleert elke drie maanden en bij de jaaraangifte (ben zzp-er).

Wat zijn de vragen die ik het beste kan stellen, naast:

Hoeveel tijd kost het je? Hoe kan ik mijn administratie aanpassen zodat het goed werkbaar wordt? Wat moet ik wel en wat niet bewaren?

Ik heb wel wat vragen staan, maar zou het jammer vinden in het kennismakingsgesprek om te vergeten bepaalde dingen te vragen die belangrijk kunnen zijn.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Dank jullie wel alvast!
Vraag hij ook uitstel aan voor het doen van ib aangifte? Of gaat hij dit voor 1 april doen?
quote:Lyt schreef op 12 augustus 2011 @ 13:47:

Vraag hij ook uitstel aan voor het doen van ib aangifte? Of gaat hij dit voor 1 april doen?Ik hoop dat hij voor dit jaar aangifte voor 1 april gaat doen, dat ga ik hem vragen, dank je! Voor het vorige jaar is al uitstel aangevraagd, dus dat kan niet anders meer.
Is het niet standaard dat er uitstel aangevraagd wordt? Da's bij ons eigen bedrijf nl ook het geval.
quote:pimpelmeesje67 schreef op 12 augustus 2011 @ 13:53:

Is het niet standaard dat er uitstel aangevraagd wordt? Da's bij ons eigen bedrijf nl ook het geval.Nee, dat is zeker niet standaard.
quote:ritmeester schreef op 12 augustus 2011 @ 14:37:

[...]

Nee, dat is zeker niet standaard.

Nee, dat dacht ik ook niet. Uitstel is niet erg, maar niet handig. Je loopt dan altijd een aantal maanden achter. Beter om gewoon alles altijd op tijd in te leveren. Al helemaal als het om belastingen gaat...

Dus daarom vraag ik dit ook aan de boekhouder.
Zover ik weet is uitstel wel "standaard" voor bedrijven. Ik zie dit bij mijzelf en om mij heen. Ik vind het ook niet onhandig.

Achter lopen doe ik niet, ik betaal gewoon per maand IB. Dit is gebasseerd op eerdere IB aangiftes. Ik krijg altijd terug. En of dat nu in juli of december is, maakt mij niet uit. Je weet zelf op welke cijfers de IB aangifte is gebasseerd. Mocht je dus ineens een hoger inkomen krijgen kun jezelf eenvoudig bijsturen, door bijvoorbeeld extra achter de hand te houden.

Uitstel geldt voor IB aangifte, uiteraard niet voor BTW aangifte
Hoi Lionlily,

Wat denk je van:

- achtergrond (opleiding, ervaring)

- referenties

- prijs (en aansprakelijkheid als het mis gaat)

- of hij werkt met een boekhoudprogramma, welke. Kan jij dat ook online gebruiken

- snelheid van handelen

- of er meer boekhouders met hem samenwerken (en hoe het gaat met vakantie en ziekte)

Succes!

Sas
- heeft hij een website (indruk), werkt hij voor een kantoor?

- is hij gediplomeerd? (Zowel accountancy als fiscaal)

- is hij aangesloten bij een van de vakorganisaties? (Zowel accountancy als fiscaal, waar haalt hij zijn kennis vandaan die hij zelf eventueel niet heeft)

- is het een stoffige oude baas of een jonge intelligente kerel

- hoe voelt het.... (een slecht gevoel gaat op termijn niet werken).

- zal hij het wel ffies regelen of ben jij ook belangrijk voor hem?

Succes met voelen en aftasten.
Dank jullie wel voor de reacties! Sommige dingen had ik staan, andere dingen nog niet, dus ik ben heel bij met de tips. Ik ben benieuwd en hoop dat het klikt zodat ik straks een goede boekhouder heb .

Dank!
Succes en laat je het resultaat nog even weten? Overigens lijkt elke drie maanden wel veel. Btw aangifte is heel eenvoudig. Misschien eerst proberen en laten controleren. Als het goed gaat nog maar een keer per jaar bij de aangifte.

Sas
Je doet dus zelf je administratie en hij moet alleen maar kijken of jij je administratie goed boekt?

Ik sluit me dan bij Saskia aan, elke 3 maanden is dan best veel.

Wat verwacht je dan van de beste man?

En ik zou navragen wie jouw administratie gaan nakijken. Ik heb zelf jaren geleden bij een administratiekantoor gewerkt en daar werkten me toch een stel onervaren krachten!

Ik was er zelf toen ook 1 van hoor, gelukkig was ik een slimme onervaren kracht die inmiddels bijna afgestudeerd registeraccountant is Maar als ik terug kijk naar die periode daar vind ik het gewoon te gek dat mensen daar veel geld voor betalen.

Boekhouder moet wel toegevoegde waarde geven.

Persoonlijk zou ik een boekhouder zoeken die via online software werkt. Weet je ook meteen dat hij mee gaat met zijn tijd.
Ik kan me voorstellen dat je, wanneer je je onzeker voelt over hoe je je administratie verwerkt, iemand regelmatig mee laat kijken.

Doe dat dan wel actief: maak eerst zelf je kwartaal BTW aangifte, en vergelijk die met je boekhouder. Maak eerst zelf je jaarrekeningetje en aangifte, en vergelijk dat weer met je boekhouder.

Mogelijk kom je tot de conclusie dat hij voortaan alleen wat kleine correcties aan jouw voorgegaarde jaarrekening hoeft te maken en de aangifte wat aanpast. De rest had je zelf mogelijk al grotendeels correct

En misschien kom je tot een heel andere conclusie. Ook dat kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven