Geld & Recht alle pijlers

no buy challenge

11-01-2019 20:33 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Lady_Day schreef:
28-02-2019 19:24
Yellow... zit ik hier te oreren over domme sneakers, lees ik net jouw bericht. Wat naar. Hoop dat je snel duidelijkheid hebt :hug:
Dat moet toch ook gewoon kunnen, het is een no buy topic dus iedereen moet het vooral ook gewoon over wel of niet gedane aankopen kunnen hebben. Mijn motivatie voor een no buy is gewoon even weg, wat het ook is het is niet goed en heeft al een gaatje in mijn schedel gemaakt. Dus mijn prioriteit is verschoven van sparen naar afleiding en wat leuks doen met het gezin. Ik krijg morgen een mri, maar verwacht helaas niet de zelfde dag nog de (complete) uitslag dus dit weekend er op uit om mijn gedachte te verzetten en ook die van mijn vriend want die is ook behoorlijk van slag er van.

En bedankt voor alle sterkte wensen iedereen
Hé bah zeg Yellow,. Maar goed dat je naar een andere huisarts bent gegaan zeg. Heel veel sterkte en beterschap
Ik denk dat ik ook maar eens kom mee schrijven als dat mag :-) .
Lees dit topic al een tijdje mee en merk dat ik al wat bewuster word. Maar ik ben nog te makkelijk en denk al snel 'ach, wat maakt het eigenlijk uit'.

Maar allereerst wil ik YellowLemonTree veel sterkte wensen vandaag bij het onderzoek.

Ik wil graag mee doen omdat ik wil leren om tevreden te zijn met wat ik heb. En om niet meer te kopen vanuit verveling of onvrede.

Vorig jaar huis verkocht (relatie beëindigd) en ik woon nu in een huurappartement. Vrije sector dus heel prijzig, maar iets anders was gewoon lastig (of niet) te vinden. Heel selectief door alle kostenposten heen gegaan en heb de boel wel op orde nu. Qua vaste lasten is er niet veel meer te besparen en dat hoeft ook niet.

Het zijn meer de kleine dingen tussendoor die ik wil beperken. Even iets lekkers halen, een ijsje kopen, lunch op het werk kopen in plaats van meenemen van huis, een shirtje kopen, even tuincentrum in, geen zin om te koken dus even snel eten halen. Dat soort uitgaven kunnen en mogen best wat minder, zonder dat ik mezelf gelijk van alles ontzeg. Want dat is dan meteen een valkuil. Dat ik té streng word en na twee weken 'opgeef'.

Laatste vakantiedagen gaan in hier. Morgen met dochter naar de bioscoop toe. Dat is gepland en dat mag dus ook. Ik moet ook nog boodschappen doen dus deze laatste drie vakantiedagen zijn dat de 2 uitgaven die "mogen". Ik ga ook maar eens noteren wat ik uitgeef. Misschien dat dat ook voor wat bewuster uitgeven zorgt.
Heel veel sterkte YellowLemonTree!

Afgelopen dagen op zich goed doorgekomen tot dat ik gister een boete kreeg voor fietsen zonder licht.. Het stomme was dat ik net afstapte omdat ik me bedacht deze niet aan te hebben gedaan.. Maarja toen was ik al gezien.

Verder eigenlijk niks gekocht behalve wat boodschapjes.
O wat zonde AusAngel! Ik had van de week ook een bekeuring binnen voor te hard rijden op de snelweg. Eigen schuld natuurlijk maar zó zonde geld. Kan dan echt even boos worden op mezelf.

Ik ga vandaag een paar boodschappen halen en de rest zondag. Dan zijn er nieuwe aanbiedingen die ik ook nodig heb dus ik splits het op. Scheelt toch behoorlijk zag ik. Nu dus alleen goed opletten dat ik alléén koop wat op mijn lijstje staat. Ik laat dochter dus maar thuis vandaag :-D
Wat heftig YellowLemonTree :hug: Heel veel sterkte toegewenst komende tijd.
nicksen80 schreef:
01-03-2019 08:41
O wat zonde AusAngel! Ik had van de week ook een bekeuring binnen voor te hard rijden op de snelweg. Eigen schuld natuurlijk maar zó zonde geld. Kan dan echt even boos worden op mezelf.
Jaa!! ik baalde zo! Ontzettend boos op mezelf! Maar goed dat ik met het kopen van meubels voor mijn huisje ruim onder mijn budget ben gebleven :-D
Afleiding met leuke dingen doen klinkt als een goede besteding Yellow! Sterkte.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Oh balen zeg AusAngel!

Man en ik hebben besloten deze zomer toch op een korte vakantie naar het buitenland te willen. Dat doen we niet vaak, maar er komt nu een musical in Duitsland waar we wel graag heen willen, dus maken we er een korte vakantie van. Extra reden om nu goed mijn best te doen met deze challenge, want de reden dat we eigenlijk nooit naar het buitenland gaan is omdat we er nooit geld voor hebben (niet zo gek, met ons uitgavenpatroon).

Ik moest de afgelopen week echt op mijn handen zitten omdat er een leuke actie was bij raamtekening.nl, maar nu is de actie afgelopen en ik heb niks gekocht. :cheer2:
Drackie, met het risico een partypooper te zijn...

Besef wel dat je op deze manier weer geld uitgeeft dat je (nog) niet hebt hé.

Je gaat ervan uit dat je door minder uitgeven het geld wel zal hebben, maar ís het je ondertussen al gelukt te sparen?
Nee, is nog niet gelukt, maar we hebben nog niks geboekt hoor!
Bouw dan eerst een reserve op voor reparaties, nieuwe wasmachine, gezondheidskosten...

Zorg dan dat je kan bijsparen voor een vakantie.

En dàn boeken.
nicksen80 schreef:
01-03-2019 08:41

Ik ga vandaag een paar boodschappen halen en de rest zondag. Dan zijn er nieuwe aanbiedingen die ik ook nodig heb dus ik splits het op. Scheelt toch behoorlijk zag ik. Nu dus alleen goed opletten dat ik alléén koop wat op mijn lijstje staat. Ik laat dochter dus maar thuis vandaag :-D
Daar kan ik een hele week ziek van zijn, ook als het 20 euro is.
Dat soort dingen betaal ik gewoon van de lopende rekening. Zolang ik nog een lening aan het afbetalen ben, ga ik geen geld op mijn spaarrekening zetten. Alles gaat direct naar mijn schoonvader (waarbij we die lening hebben), want als we van die lening af zijn, houden we maandelijks veel meer over. En als er écht nood aan de man is, kan ik die extra aflossing ook zo weer terugvragen. Zou ik dan niet op vakantie moeten? Dan zouden we nog meer kunnen aflossen ja, maar we lossen al heel veel af per maand. Extra geld zoals de belastingteruggave, daar los ik extra mee af, maar het vakantiegeld gaat dit jaar gewoon naar die vakantie.
sito1970 schreef:
01-03-2019 15:29
Ja, ik baal er ook ontzettend van.. Heb maar om extra werk gevraagd zodat ik het enigszins voor mezelf weer wat verlicht..
sito1970 schreef:
01-03-2019 15:29
Dat heb ik dan weer totaal niet. Zoiets heb ik echt snel van me afgeschud. Gebeurd is gebeurd en ik vergeet het ook zo weer. Ik zou natuurlijk wat minder nonchalant moeten zijn, maar ik zie dat toch meer als dingen die nou eenmaal gebeuren. Dure aankopen die ik niet nodig heb vind ik dan erger.

Laatst (dec) was ik ook mijn portemonnee kwijtgeraakt met €70 erin. Gek genoeg zet ik dat zo van me af. Ik ben nou eenmaal slordig.
Drackie schreef:
01-03-2019 15:33
Dat soort dingen betaal ik gewoon van de lopende rekening. Zolang ik nog een lening aan het afbetalen ben, ga ik geen geld op mijn spaarrekening zetten. Alles gaat direct naar mijn schoonvader (waarbij we die lening hebben), want als we van die lening af zijn, houden we maandelijks veel meer over. En als er écht nood aan de man is, kan ik die extra aflossing ook zo weer terugvragen. Zou ik dan niet op vakantie moeten? Dan zouden we nog meer kunnen aflossen ja, maar we lossen al heel veel af per maand. Extra geld zoals de belastingteruggave, daar los ik extra mee af, maar het vakantiegeld gaat dit jaar gewoon naar die vakantie.
Maar wil je niet gewoon eens wat sparen zodat je eventueel niet hoeft te lenen in de toekomst maar het geld gewoon hebt voor onverwachte en of grote uitgaven zonder dat je daarvoor in de stress hoeft te schieten?
Ja tuurlijk wel, maar ik betaal liever nu eerst die lening af dan dat ik een spaarpotje hebt waarvan ik niet weet of ik het überhaupt wel nodig heb. Zoals ik al schreef, kan ik altijd geld terugvragen aan mijn schoonvader (of een betaling overslaan). Dat doe ik in noodgevallen liever dan dat ik nu geld ga sparen waarmee ik ook zou kunnen aflossen. Als dat klaar is, kan ik dat bedrag dat ik nu elke maand aflos, gaan sparen. En het einde is in zicht! Ongeveer na de zomer is alles afgelost.
Drackie, misschien kun je eerst naar die vakantie toesparen en zorgen dat je het benodigde bedrag bij elkaar hebt voordat je over je vakantie beslist? Met een duidelijk spaardoel is het misschien makkelijker?

Dat je soms geld terug kunt vragen of een termijn over kunt slaan bij lening schoonvader lijkt me eerder ongunstig? Dan moet je zelf juist weer sterker in je schoenen staan.
Ik doe dat bijna nooit hoor. De drempel is best wel hoog om dat te doen. Ik doe dat alleen als er echt geen andere opties zijn en sowieso nooit omdat ik zelf gewoon teveel uitgegeven heb. Ik doe dat alleen bij onverwachtse hoge rekeningen ofzo of als er iets stuk gaat (zoals toen we hoge kosten hadden door een kapotte verwarming).

Mijn schoonvader vindt dat we het afbetalen ontzettend goed doen, want hij had echt twijfels of we het hoge termijnbedrag (dat we zelf voorgesteld hebben) wel konden ophoesten. Ik wil dat vertrouwen niet graag beschamen.
Ik heb die bekeuring direct betaald. Baal er even flink van, maar ik ben het daarna ook weer kwijt hoor. Het is ook een ingecalculeerd risico. Ik rijd daar altijd te hard en ben nu een keer de klos. Stom, maar eigen schuld en nu dus gewoon weer opletten.

Op dit moment heb ik geen leningen lopen. Ik kan er ook slecht tegen om schuld te hebben. Toen het huis onder water stond een paar jaar terug heb ik er ook echt wel wakker van gelegen. Nu dus niks meer, ook geen hypotheek en dat voelt echt fijn. Ik snap je aflosdrang dus ook heel goed Drackie. Eerst aflossen, want sparen voelt dan op de één of andere manier niet goed. Maar ik zou dan zo'n korte vakantie ook niet zo snel doen denk ik. Maar het is makkelijk praten vanaf de zijlijn natuurlijk ;-)

Ik heb de boodschappen binnen en niks extra gehaald. Alleen wat moest. Administratie bijgewerkt en ik verwacht nog wel wat extra te kunnen sparen deze periode. Mijn maand loopt van 15 tot 15, maar eigenlijk is dat niet handig meer. Heb nu de teruggave van de woning niet meer dus eigenlijk moet ik dat even anders gaan doen. Maar eens even gaan puzzelen dus
Als het een rente-vrije aflossing is zou ik rustig aan doen met aflossen. Hoe hoger de rente, hoe urgenter het aflossen is want hoe meer het lenen kost. Mijn hypotheekrente is vrij laag momenteel, terwijl ik op mijn spaar/beleggings rekening is meer rente krijg. Ik spaar/investeer nu dus liever, want dat levert me mer voordeel op dan dat sneller aflossen van de lening me kost.

Ook is het handig om wat op een spaarrekening te hebben voor onverwachte uitgaven ook al heb je een lening ergens lopen. Zou zonde zijn als je bij tegenslag een dure lening moet opnemen omdat je ooit een goedkope lening snel hebt afgelost.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Bekeuringen of geld verliezen kan ik me wel snel overheen zetten. Je veranderd er toch niks aan (hoewel ik ook wel eens een boete heb aangevochten en gelijk kreeg en niet hoefde te betalen uiteindelijk)
boebezoebe schreef:
01-03-2019 19:57
Als het een rente-vrije aflossing is zou ik rustig aan doen met aflossen. Hoe hoger de rente, hoe urgenter het aflossen is want hoe meer het lenen kost. Mijn hypotheekrente is vrij laag momenteel, terwijl ik op mijn spaar/beleggings rekening is meer rente krijg. Ik spaar/investeer nu dus liever, want dat levert me mer voordeel op dan dat sneller aflossen van de lening me kost.

Ook is het handig om wat op een spaarrekening te hebben voor onverwachte uitgaven ook al heb je een lening ergens lopen. Zou zonde zijn als je bij tegenslag een dure lening moet opnemen omdat je ooit een goedkope lening snel hebt afgelost.
Maar dat hoeft dus niet, want ik kan eigenlijk altijd wel wat lenen van mijn schoonouders als het echt nodig is (wat we na het volledig aflossen van die lening echt niet meer van plan zijn hoor, dan gaan we gewoon sparen). Ik wil graag zo snel mogelijk schuldenvrij zijn, ook al is het een rentevrije lening. Het voelt gewoon niet prettig om zo’n lening te hebben, zeker niet bij familie, en we hebben een stuk meer bestedingsruimte als die lening afgelost is. En dan gaan we ook zeker een spaarpotje maken!
Vrije dag vandaag. Wilde in de stad neuzen, op mijn gemak naar de bieb en naar de kapper. Maar uiteindelijk veel te druk in het huis en tuin geweest. Dus naar de winkels gesjeesd en alleen het hoognodige gekocht zoals kaas e.d. Goed voor de portemonnee, maar ergens baal ik wel. Ben niet erg opgeladen en ondanks dat ik druk ben geweest zie ik nog zat klussen om te doen (bijnaam is niet voor niets truusjemier) :facepalm:

Had nog allemaal mazzeltjes vandaag: tegoedbon kledingwinkel gewonnen t.w.v. €20 en in totaal denk ik een tientje bespaard op de dingen die ik nodig had. Stond bij de kassa met sokken voor €4, bleek het oude collectie dus hoefde maar €1 af te rekenen. Smeersels op een toastje (krijgen visite) waren flink afgeprijsd. Gymschoenen vriend €3 korting. En heb gebukt voor een euro die op straat lag :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven