Geld & Recht alle pijlers

no buy challenge

11-01-2019 20:33 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
O wacht ik lees niet goed. Die 250 is voor leuke dingen, ik dacht dat het overigen was. :)
Vixxen schreef:
27-02-2019 21:13
Ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat je er allemaal van moet betalen.
Het is echt vrij te besteden. Bijv. bij vriend gaat het voornamelijk op aan sigaretten. Ik betaal er mijn lunch in de kantine van en een tijdschrift abbo. Kapper, cadeaus, telefoon, kleding (kopen wat dat betreft niet meer dan nodig) e.d. gaan gewoon van de gezamenlijke. Het is hier echt een punt in huis waar helaas veel ruzie over gemaakt wordt. We zijn gigantische tegenpolen op dit gebied.
Bedankt voor de tips! Ik ben het op het moment ook rustig aan aan het doen met dingen die ik koop ( heb eigenlijk nog niks uitgegeven behalve voor noodzakelijke meubels). Over een maandje ben ik ook jarig, dus kan ik mooi dingen voor in huis vragen!

Vandaag wordt het tijd om eens een budget op papier te zetten zodat ik weet wat precies mijn doel wordt voor de maand.
Truusjemier schreef:
27-02-2019 21:31
Het is echt vrij te besteden. Bijv. bij vriend gaat het voornamelijk op aan sigaretten. Ik betaal er mijn lunch in de kantine van en een tijdschrift abbo. Kapper, cadeaus, telefoon, kleding (kopen wat dat betreft niet meer dan nodig) e.d. gaan gewoon van de gezamenlijke. Het is hier echt een punt in huis waar helaas veel ruzie over gemaakt wordt. We zijn gigantische tegenpolen op dit gebied.
dat lijkt me wel erg lastig om daar steeds ruzie over te maken met je partner...
ik vind 250 pp voor alleen maar leuke dingen terwijl kapper, cadeaus, kleding en dergelijke daar niet eens onder vallen echt best veel, maar misschien is mijn referentie verkeerd. Bij mij is dat 1/8 van mijn maandinkomen. Ik ga misschien één keer per maand met een vriendin eten of lunchen, en koop een keer een boek voor mezelf, maar dat is het wel. Ik geef aan 'leuke dingen' gemiddeld 100 euro per maand uit schat ik.
boebezoebe schreef:
26-02-2019 09:02
Ik haal mijn spaardoel niet deze maand, gek genoeg duurde die erg lang voor mijn gevoel (maar het voordeel van de korte maand februari merk je natuurlijk ook pas in de maand maart, niet februari zelf, die loopt gewoon van de 28e tot de 28e en is 31 dagen)
Nooit bij stilgestaan! Maar verklaart wel waarom ik het effect van de korte maand ook niet echt merkte.
Ik had extra uitgaven deze maand ivm een lekkage in huis, altijd vervelend maar fijn dat het nu weer is opgelost. Daar heb ik het geld wel voor over. Valt niet onder no buy. Verder geen rare dingen uitgegeven.
gemberpannekoek schreef:
28-02-2019 09:08
dat lijkt me wel erg lastig om daar steeds ruzie over te maken met je partner...
ik vind 250 pp voor alleen maar leuke dingen terwijl kapper, cadeaus, kleding en dergelijke daar niet eens onder vallen echt best veel, maar misschien is mijn referentie verkeerd. Bij mij is dat 1/8 van mijn maandinkomen. Ik ga misschien één keer per maand met een vriendin eten of lunchen, en koop een keer een boek voor mezelf, maar dat is het wel. Ik geef aan 'leuke dingen' gemiddeld 100 euro per maand uit schat ik.

Ben ik met je eens hoor, dat 250 voor uitjes en cadeautjes voor jezelf veel geld is. Maar als ik het zo lees valt voor veel mensen kleding ed er ook onder, en dan is het imo nog ruim maar niet vreselijk veel.

Hoeveel geven jullie eigenlijk uit aan kleding? Ik heb de afgelopen 2 jaar in december alles opgeteld. In 2017 was het ruim 800 euro, dus gemiddeld 70 per maand. En in 2018 was het ongeveer 1200 euro, dus gemiddeld 100 per maand. Dit jaar wil ik graag weer terug naar die 70.
Marana-- schreef:
28-02-2019 09:19
Ben ik met je eens hoor, dat 250 voor uitjes en cadeautjes voor jezelf veel geld is. Maar als ik het zo lees valt voor veel mensen kleding ed er ook onder, en dan is het imo nog ruim maar niet vreselijk veel.

Hoeveel geven jullie eigenlijk uit aan kleding? Ik heb de afgelopen 2 jaar in december alles opgeteld. In 2017 was het ruim 800 euro, dus gemiddeld 70 per maand. En in 2018 was het ongeveer 1200 euro, dus gemiddeld 100 per maand. Dit jaar wil ik graag weer terug naar die 70.
ik had afgelopen jaar met mezelf afgesproken zo min mogelijk kleding te kopen en voor zover ik iets kocht, zoveel mogelijk tweedehands. Dat leidde tot hele lage uitgaven aan kleding :-) gemiddeld 9 euro per maand!
Dit jaar zijn een paar dingen wel echt versleten en aan vervanging toe, dus zal het weer wat meer worden. Maar meer dan 500 euro per jaar heb ik nog nooit aan kleding gespendeerd.
gemberpannekoek ^ Daarom is het wat betreft budgetten betreft ook heel belangrijk dat je nooit vergelijkt en alleen naar je eigen portemonnee kijkt. We hebben allemaal heel andere inkomens en leefsituaties, dus gewoon een los bedrag zegt helemaal niets. Zelfs “een keer uit eten” zegt nog niets. De één eet voor €35 pp, een ander is minimaal €80 kwijt. Iedereen geeft zijn geld anders uit en heeft andere prioriteiten.

Ik zal mijn gemiddelde jaarlijkse kledingbudget van de afgelopen jaren hier dus ook niet gauw delen!
Marana-- schreef:
28-02-2019 09:19

Ik hou het ieder jaar precies bij en dit zou mijn lijstje zijn.

Edit, maar dan 1200 in 2017 en 800 in 2018.

Dit jaar 16 euro. Dus in dit tempo niet meer dan 200 euro. Ik verwacht daar zonder al te veel moeite onder te blijven.
broodtrommel wijzigde dit bericht op 28-02-2019 17:36
2.93% gewijzigd
Ik houd het niet echt bij, maar als ik naar vorig jaar kijk heb ik 3 paar schoenen, een paar slippers, drie broeken, drie jurkjes, een stuk of 6 shirts en een rok gekocht. En allemaal aan zeker -40 procent korting. Ik heb maar een handtas en een rugzak, verdere accesoires doe ik niet aan. Ik gok dat ik vorig jaar voor zo'n 300 euro aan kleding heb gekocht.

Dit jaar heb ik voor 60 euro gekocht en ik heb eigenlijk niet het idee dat ik tot en met as. zomer iets moet kopen. En daarna eigenlijk ook niet. Lekker zuinig :)
Ik heb geen flauw idee hoeveel ik uitgeef aan kleding. Tot nu toe 100 euro dit jaar denk ik. Twee hemdjes, twee blousjes, een trui, sokken en ondergoed. Maar het kan ook zo weer maanden niks zijn. Ik heb veel te grote kleding omdat ik 20 kilo ben afgevallen, dus ik had en heb wel het e.e.a. nodig.
Ik stop even met de no buy. Van wat pijn een paar weken geleden naar een zwelling die een ontsteking zou zijn volgens de huisarts vorige week, naar 3 dagen geleden een andere huisarts die dat toch niet helemaal vond passen en een echo wilde er van naar vandaag een echo en opeens moest ook een ct en nu morgen een afspraak bij de neuroloog omdat het/iets/wat het doon ook is dat daar groeit niet goed zit.

Wat morgen ook brengt ik wil dit weekend er even uit met de kinderen en wat leuks doen. Dan maar geen no buy deze week/maand/voorlopig.
Vorig jaar veel gekocht. Een winterjas en bijna een heel nieuwe zomer garderobe. Ik had echt niets meer, heb een gruwelijke hekel aan kleding shoppen dus stel dat uit tot ik echt misgrijp. Met als nadeel dat je in 1x veel moet shoppen want er hangt dan echt vrijwel niets meer in de kast :facepalm: Ook vriend heeft bijna alles nieuw, die was afgevallen en alles was te groot. En al zijn schoenen versleten (ook niet zo'n kledingshopper). Dus dat telde aardig aan maar heb het niet bij elkaar opgeteld. Voor dit jaar 200 uitgegeven. Wel nog goede sandalen, een bikini, bh en jurkjes nodig. Voor vriend gymschoenen. Verder koop ik niets.
YellowLemonTree schreef:
28-02-2019 18:25
Ik stop even met de no buy. Van wat pijn een paar weken geleden naar een zwelling die een ontsteking zou zijn volgens de huisarts vorige week, naar 3 dagen geleden een andere huisarts die dat toch niet helemaal vond passen en een echo wilde er van naar vandaag een echo en opeens moest ook een ct en nu morgen een afspraak bij de neuroloog omdat het/iets/wat het doon ook is dat daar groeit niet goed zit.

Wat morgen ook brengt ik wil dit weekend er even uit met de kinderen en wat leuks doen. Dan maar geen no buy deze week/maand/voorlopig.
Je bah, dat is schrikken. Heel veel sterkte :hug:
Tja, bij mij kost een enkel kledingstuk al vaak €300, dus dan zit ik al ver boven sommige jaarbudgetten.

Oh bah, YellowLemonTree, ja even je zinnen verzetten. Hopelijk geen al te slecht nieuws.
Oh YellowLemonTree, wat schrikken. Ik hoop voor je dat het meevalt en heel begrijpelijk dat je hoofd nu even niet naar 'no buy' staat. :hug:
YellowLemonTree schreef:

Jeetje, wat naar. Ik hoop dat het allemaal meevalt. Kan me voorstellen dat je hoofd nu niet naar no buy staat. Sterkte!
Ik heb helaas ook een dure kledingsmaak. Ik koop echt nog maar heel weinig maar ik heb het afgelopen half jaar dure sneakers gekocht en een winterjas. Die sneakers waren ook de enige schoenen die ik in 2018 gekocht heb en die winterjas had ik echt nodig want bij mijn vorige kwamen a 5 jaar de veren naar buiten. Beiden goede aankopen want ik draag het vaak maar goed, wel een heel aantal honderd euro lichter.
Yellow... zit ik hier te oreren over domme sneakers, lees ik net jouw bericht. Wat naar. Hoop dat je snel duidelijkheid hebt :hug:
YellowLemonTree schreef:

Dat klinkt naar! Sterkte!
Tjeej YellowLemonTree, dat is niet niks. Hoop dat het zover mogelijk meevalt bij de neuroloog. Begrijpelijk dat je prioriteiten nu niet bij no-buy liggen. :hug:
nokie wijzigde dit bericht op 28-02-2019 20:24
5.70% gewijzigd
.
YellowLemonTree schreef:

Wat een naar bericht zeg, vreselijk! Heel veel sterkte. Hopelijk kun je je zinnen wat verzetten dit weekend :hug:
Sterkte YellowLemonTree :hug:
Sterkte YellowLemonTree!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven