Geld & Recht alle pijlers

oeps, chaos m.b.t. geldkwestie

14-06-2011 19:31 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien ik mijn broekriem alvast een beetje aanhaal i.v.m. onzekere financiele toekomst. Ben ik mijn bankrekeningen aan het nalopen, abonnementen opzeggen, loterijen opzeggen e.d.

Nu zag ik tot mijn verbazing dat ik nog steeds lid was van een vakbond. Ik heb deze al zeker 4x opgezegd in de afgelopen drie jaar.

Vandaag dus weer bellen. De meneer aan de telefoon vroeg mijn lidnummer.

Ik gaf hem dat en hij zei het volgende;

U bent mevrouw Janssen uit Lutjebroek?

Nee, ik ben Heleen1234 uit Heleenstad.

Oh, mag ik dan uw postcode.

Dus ik geef mijn postcode,

zegt de man.

Ja uw lidmaatschap is al in mei 2009 afgelopen.

Nu blijkt dus dat ik vanaf juni 2008 voor iemand anders het lidmaatschap betaal.

Mijn nummer en het nummer van de ander verschillen maar één cijfer. Ik kan er zelf geen fout mee gemaakt hebben, heb nog nooit een wijziging o.i.d. aangevraagd. Heb enkel via de telefoon mijn lidmaatschap opgezegd (4x).

Ik weet dat het stom is, ik ben een chaoot dus eigen schuld, maar wat kan ik nu verwachten?

Kan ik het geld terug eisen? Kan ik een deel terug eisen?

De man aan de telefoon begreep er ook niks van en hij zou me vandaag terugbellen. Dat heeft hij dus niet gedaan.
Ik ga ervanuit dat je vanaf mei 2009 (dat hebben ze bij hun als datum staan dat je lidmaatschap is gestopt) terug krijgt. Zul je wel zelf een verzoek voor moeten indienen, gewoon per mail of brief. Lijkt me dat ze niet moeilijk doen hoor. Ik hoorde laatst van iemand ongeveer hetzelfde verhaal, die had een internetabb. voor een ander betaald, ongeveer 8 maanden en kwam daar ook pas later achter, geld keurig terug gekregen.
Als de man die je hebt gesproken al zelf heeft aangegeven dat jouw lidmaatschap al vanaf 2009 is gestopt, dan denk ik zeker wel dat je je geld kan terug eisen. Hebben jullie het daar dan niet over gehad, nadat hij heeft bevestigd dat je dus al die tijd voor iemand anders hebt betaald?
O, en zorg ervoor dat je van hun in elk geval alvast een schriftelijke bevestiging krijgt dat je per mei 2009 hebt opgezegd. Ik begrijp van jou dat je al in 2008 had opgezegd, maar dat is bij hun dus niet goed doorgekomen en misschien niet meer traceerbaar.
Nee, ik heb dus een aantal maanden dubbel betaald.

Ik heb vanaf juni 2008 tot mei 2009 dubbel betaald.

Oké dat klinkt iig goed. Maandbedrag is niet zo veel, maar opgeteld over 3 jaar is het een behoorlijk bedrag.
quote:loisnvt schreef op 14 juni 2011 @ 19:35:

Als de man die je hebt gesproken al zelf heeft aangegeven dat jouw lidmaatschap al vanaf 2009 is gestopt, dan denk ik zeker wel dat je je geld kan terug eisen. Hebben jullie het daar dan niet over gehad, nadat hij heeft bevestigd dat je dus al die tijd voor iemand anders hebt betaald?

Nee, hij was een beetje geschrokken. Hij wist zich geen raad met de situatie. Daarom zou hij me terugbellen. Ik had ook niet door dat dit speelde tot hij de andere naam zei.

Ik irriteerde me gewoon dat het nog steeds niet opgezegd was, terwijl ik dat al meerdere keren had gedaan. Maar aan de telefoon bleek dus dat mijn lidmaatschap wél is opgezegd, maar het lidmaatschap van die ander dat dáár dus de fout zit.
Je hoeft het niet te eisen maar kan het gewoon vriendelijk vragen. Lijkt mij heel normaal dat je je geld terug krijgt. En het lijkt mij ook dat zij daar niet moeilijk over gaan doen. Die man aan de telefoon zal ook wel even het een en ander moeten uitzoeken. Lijkt mij dat dit soort dingen niet zo vaak voor komen namelijk. Wacht even een paar dagen of hij zelf terug belt. Bel anders over een paar dagen weer.

Afhankelijk van het gesprek gaat hij of het geld aan jou overmaken. Dan vraag je om een schriftelijke bevestiging van de afspraak. Of hij komt er niet zelf mee en dan moet je even een nette brief sturen waar in je precies hebt uitgerekend hoeveel geld je nog van ze krijgt.
Nee, eisen is het verkeerde woord. Ik vroeg me alleen af of ik nog recht heb op dat geld, of het het bijv. verjaard is of mijn eigen onoplettendheid door het zo lang niet door te hebben.

De man aan de telefoon was erg aardig dus ik maak me wat dat betreft ook niet echt zorgen, maar het feit dat hij me niet heeft teruggebeld, dat vind ik wel jammer. Dat had hij nl gezegd.
quote:heleen1234 schreef op 14 juni 2011 @ 19:51:

De man aan de telefoon was erg aardig dus ik maak me wat dat betreft ook niet echt zorgen, maar het feit dat hij me niet heeft teruggebeld, dat vind ik wel jammer. Dat had hij nl gezegd.Kan best zijn, maar je hebt natuurlijk wel zijn naam opgeschreven? Dan bel je hem toch terug?
Hij zal inderdaad vast wel wat moeten uitzoeken, en zeg nou zelf, een telefoontje en daarmee je fout toegeven is natuurlijk niet leuk.

Ik heb zelf een keer aan de andere kant gezeten. Waterrekening bleek niet door ons, maar door iemand anders betaalt te worden. Is ons ook niet opgevallen Uiteindelijk een telefoontje gehad, en een deel nog met terugwerkende kracht betaald, en uiteindelijk de jaarafrekening nog wat extra betaald. En sindsdien wordt het keurig iedere periode afgeschreven.
Je hebt het onverschuldigd betaald en kunt het dus gewoon terugeisen.

Verjaringstermijn is 5 jaar voor dit soort vorderingen.
Zie ook artikel 6:203 en verder in het Burgerlijk Wetboek
Heb z'n naam niet opgeschreven. DOMME fout. Was zelf ook een beetje perplex toen ik begreep hoe de vork in de steel zat.

Ik ga me nu niet teveel druk maken, hoop dat hij morgen belt om te zeggen dat ik het totale bedrag terug krijg. Raakte even een beetje in paniek. Zoiets nog nooi meegemaakt.

Ben blij om te lezen dat de verjaringstermijn 5 jaar is, ik schat m'n kansen goed in.

Bedankt voor jullie reacties, het is iig een wijze les voor mij. Goed m'n afschriften iedere maand bekijken!!
Zou best kunnen dat hij nog geen antwoord had van zijn leidinggevende erover wat er precies gebeurd is en hoe dit het beste opgelosst kan worden en hij daardoor vergeten is terug te bellen. Gebeurt mij ook wel eens al probeer ik klanten altijd alsnog te bellen om te zeggen dat ik er later op terug kom.

Anders gewoon nog een keer bellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven