Geld & Recht alle pijlers

Omgang na 10 jaar scheiding

24-10-2011 17:00 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zou zo graag voor ik grote beslissingen neem om iets te ondernemen graag reacties willen van ouders die eventueel het volgende meegemaakt hebben o.i.d. in hun omgeving kennen.

Ik ben 10 jaar geleden van mijn exman gescheiden. In dat huwelijk is onze zoon geboren inmiddels bijna 11 jaar. Wij hebben gezamelijk het ouderlijk gezag.

Ik heb echter nooit meer wat van hem vernomen na onze scheiding. Mijn huidige man heeft samen met mij onze zoon opgevoed en verzorgd aangezien hij ons enig kind is was de klap ook groot toen ik vorige week een brief van een advocaat van mijn exman kreeg dat hij omgang wil met onze zoon na 10 jaar! Ik heb nooit alimentatie gehad dat betaalde hij gewoonweg vanaf het begin niet en daar had ik op den duur vrede mee. Mijn zoon weet van zijn afkomst maar vind het prima zo en wil er niks van hebben. Hij wil dit ook graag aangeven aan mijn exman dat zijn leven zo goed is en dat dit van hem niet hoeft te veranderen. Wat kan mijn zoon zelf beginnen in deze zaak? En kan mijn exman zomaar ineens omgang krijgen?

Een radeloze moeder,

Wieke
Als jouw zoon 12 is kan hij geloof ik wel beslissen of hij zijn vader wilt zien.

Hadden jullie laten vastleggen dat hij alimentatie zou betalen? Of nooit wat op papier laten zetten?

Waarom zou hij alsnog zijn zoon niet mogen zien? Het is een rotstreek dat hij zich jaren niet heeft laten zien, maar uit wraak kun jij niet je zoon nu weghouden bij hem, hij is de vader en heeft recht zijn zoon te zien.
Wel/niet allimentatie en wel/niet omgang met de vader staat los van elkaar.

Of jouw zoon voor zijn twaalfde hier iets over kan bepalen weet ik niet.

Als jouw ex niet een verslaafd is, een gewelddadig karakter heeft of anderszins een gevaar kan zijn voor je zoon (fysiek/mentaal) heb je er denk ik weinig te weigeren.

(jongeren-)Rechtwinkel weet wellicht meer?
Het is ook zijn zoon..

Ik zou wel zeggen dat hij dan vanaf nu alimentatie mag gaan bet

alen.

Mocht ik een kind hebben en die nooit (mogen) zien dan zou ik er ook niet voor betalen.( maar wel geld sparen op een rekening voor mijn kind )

Mama heeft mij ook een hele tijd weg gehouden van papa.

Daar heb ik nu spijt van..en ben best verdrietig om dat feit.

Mama had mij meegenomen naar een advocaat en daar had ik gezed dat ik papa niet meer wou zien.

Maar dat had ik gezegd omdat mama had (gelogen) dat papa geen alimentatie voor mij wou betalen.

Papa betaalde ook niet voor mij omdat ik papa niet wou zien..

Zo zat ik er mooi tussen in, het werd mooi over mijn hoofd uitgespeeld..

En ik was zo dom dat ik mama geloofde toen.

Ik was toen 14 maar nu besef ik dat ik nog niet wijs/oud genoeg was om die keuze zelf te maken.

Zorg gewoon dat jou/jullie zoontje geen spijt krijgt van zijn keuze..
@ Beauke: ik heb geen hekel aan mijn ex-man,

het gaat mij puur om mijn zoon die vind het doodeng dat een vreemde man hem zomaar straks om het weekend mee kan nemen.

Althans dat is de eis. Tuurlijk blijft het raar om hem na zo lange tijd weer te zien. Maar wraak? nee.
quote:wieke_82 schreef op 24 oktober 2011 @ 17:15:

@ Beauke: ik heb geen hekel aan mijn ex-man,

het gaat mij puur om mijn zoon die vind het doodeng dat een vreemde man hem zomaar straks om het weekend mee kan nemen.

Althans dat is de eis. Tuurlijk blijft het raar om hem na zo lange tijd weer te zien. Maar wraak? nee.

Misschien kun je eisen dat hij eerst eens bij jullie langs komt zodat je zoon een beetje kan kennis maken?

Lijkt me dat dit ook niet te veel gevraagd is eigenlijk, dat moet ie toch wel begrijpen?
de stem van de zoon speelt wel mee als het tot een rechtszaak zou komen. Aan de andere kant kan ik me niet zo goed voorstellen dat je het niet toejuicht dat je zoon contact heeft met zijn vader
Gewoon een nieuwsgierige vraag: is jouw ex-man van buitenlandse afkomst?
@schilderspalet : ja inderdaad.

Daarom maak ik me juist zoveel zorgen.
Hij hoeft niet zomaar om de twee weken een weekend mee.

Je kunt er zelf toch ook in sturen door bijvoorbeeld eerst eens een kennismaking tussen vader en zoon te arrangeren? Als hij zijn vader een paar keer in een vertrouwde omgeving heeft gezien, kijkt hij wellicht anders aan tegen een keer iets alleen met hem ondernemen. Om het vervolgens van zoon af te laten hangen of en wanneer hij toe is aan een keer logeren.

Ik vind niet dat je het je zoon moet toe staan om omgang af te wijzen, terwijl hij zijn vader helemaal niet kent. Tenzij je ex iemand is die een gevaar is voor jullie kind.

Ga eerst zelf eens het gesprek aan met je ex, om te kijken hoe hij er nu eigenlijk in staat. Wellicht vindt hij het ook prima om eerst eens kennis te maken en het dan van zoon af te laten hangen hoe de dingen lopen.
quote:wieke_82 schreef op 24 oktober 2011 @ 17:20:

@schilderspalet : ja inderdaad.

Daarom maak ik me juist zoveel zorgen.

O-o

Ik zou het toestaan onder toezicht..

Ik ben niet geboren als rasist dat hebben ze 7 maanden geleden van mij gemaakt toen ze mij bedreigde met een mes !
quote:lies-are-worse schreef op 24 oktober 2011 @ 17:24:

[...]

O-o

Ik ben niet geboren als rasist dat hebben ze 7 maanden geleden van mij gemaakt toen ze mij bedreigde met een mes !Jah, wand dat doen ze allumaal heh?
Dat vind ik idd ook,

maar dit is het eerste wat ik nu van hem verneem, een brief van een advocaat.

Hij heeft niet de moeite genomen zelf eerst contact met mij op te nemen om te laten weten dat hij hem wil zien/leren kennen.

Ik heb nadat ik het stuk ontvangen heb gebeld en kreeg te horen dat alles via de advocaat loopt die vervolgens mij weer zegt dat hij geen uitspraken mag doen mbt tot deze zaak.

Kortom, even iets regelen is erg lastig zo.
quote:lies-are-worse schreef op 24 oktober 2011 @ 17:24:

[...]

O-o

Ik ben niet geboren als rasist dat hebben ze 7 maanden geleden van mij gemaakt toen ze mij bedreigde met een mes !

wie is "ze"??

En waren "ze" mannen? En ben je nu ook mannenhater?
quote:Beauke schreef op 24 oktober 2011 @ 17:25:

[...]

Jah, wand dat doen ze allumaal heh?O-o nee niet allemaal maar wel tot 3 keer toe binnen 2 weken.
Als een kind ouder dan 12 jaar is, mag hij in de rechtbank (of middels een brief) zijn mening geven.

De mening van het kind wordt meegenomen in de beslissing van de rechter. Een kind kan het niet beslissen. En dat is maar goed ook, aangezien dat een te grote verantwoordelijkheid zou zijn voor een kind.

Alimentatie staat los van omgang inderdaad.

Verder goeie tips gegeven; zelf in gesprek met je ex, eerst een kennismaking regelen, langzaam opbouwen.

De vader wil omgang met zijn zoon, de wens begrijp ik.

Ik neem aan dat hij niet direct gevraagd heeft om een heel weekend?
Wieke, je kunt zelf een voorstel doen wat de advocaat aan je ex doorgeeft. De eis op zich zegt nog helemaal niks. Hij heeft een woordvoerder, meer nog niet.
quote:bacchus schreef op 24 oktober 2011 @ 17:26:

[...]

wie is "ze"??

En waren "ze" mannen? En ben je nu ook mannenhater?

Ja mannen...Ik was gewoon aan het werk > buschauffeur...Vonden het blijkbaar leuk om een mes tegen mijn keel te zetten..

Nee geen mannenhater nee.

Ik weet ook dat dit ook net zo goed een NLer had kunnen zijn bv
quote:wieke_82 schreef op 24 oktober 2011 @ 17:25:

Dat vind ik idd ook,

maar dit is het eerste wat ik nu van hem verneem, een brief van een advocaat.

Hij heeft niet de moeite genomen zelf eerst contact met mij op te nemen om te laten weten dat hij hem wil zien/leren kennen.

Ik heb nadat ik het stuk ontvangen heb gebeld en kreeg te horen dat alles via de advocaat loopt die vervolgens mij weer zegt dat hij geen uitspraken mag doen mbt tot deze zaak.

Kortom, even iets regelen is erg lastig zo.

Je kunt het beste juridisch advies inwinnen, of zelf een advocaat inschakelen als er al niet normaal mee te praten valt. Want dit is kul wat die advocaat schrijft en wat je ex eist.

Het is niet meer dan normaal dat hij eerst eens gewoon kennismaakt. Natuurlijk is het eng voor zo'n jochie ineens naar zijn vader te gaan die eigenlijk een vreemde is. Die wil hij eerst een beetje leren kennen.
Wieke, ik snap ergens ook wel dat je ex het via een advocaat doet, hij wil het op een zakelijke manier regelen. Kan me best voorstellen dat het na 10 jaar moeilijk is om ineens bij je ex-vrouw aan te kloppen. Ik zou ook bang zijn om de kous op m'n kop te krijgen.

Misschien is het goed om niet direct dingen negatief te interpreteren?
quote:Ises schreef op 24 oktober 2011 @ 17:29:

Wieke, ik snap ergens ook wel dat je ex het via een advocaat doet, hij wil het op een zakelijke manier regelen. Kan me best voorstellen dat het na 10 jaar moeilijk is om ineens bij je ex-vrouw aan te kloppen. Ik zou ook bang zijn om de kous op m'n kop te krijgen.

Misschien is het goed om niet direct dingen negatief te interpreteren?Ik weet niet hoe ze uit elkaar zijn gegaan, maar een advocaat inschakelen is een laatste redmiddel. Daar begin je niet mee.
Weet ik niet Beauke, als er emoties in het spel zijn, is het soms beter om dingen op een zakelijke manier te regelen. Ik zie het niet meteen als 'hard spelen', of iets dergelijks.
De eis is dat hij om het weekend zijn zoon mee wil nemen.

Bij belangrijke keuzes omtrent onze zoon mee wil beslissen.

Alimentatie is niet mogelijk volgens de advocaat omdat hij een te laag inkomen heeft (uitkering).

Als reden van zijn afwezigheid de afgelopen jaren geeft hij aan privé redenen.

Ik heb nooit een verjaardagskaart voor hem zelfs ontvangen.

Het is zo moeilijk om een kind zonder het een bepaalde kant op te duwen positieve kanten over iemand te laten zien als je geen aangrijppunten hebt.

Een voorstel heb ik al wel maar ik ben zo bang dat door het wetsvoorstel van 2009 juist hij in het voordeel zal vallen en zijn eis gewoon ingewilligd wordt.
@Beauke; we stonden niet op 1 lijn, hij wilde in het buitenland wonen en ik wou hier blijven.

Uiteindelijk is hij toch gegaan maar niet op nare voet, we hadden in het begin goed contact via telefoon en internet, uiteindelijk na 4 maand niks meer gehoord.
@ lies-are-worse

Vreselijk dat je dat overkomen is :S

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven