Geld & Recht alle pijlers

Omgangsregeling tijdens zomervakantie

12-07-2012 14:57 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex en ik liggen in scheiding. Een ouderschapsplan moet nog worden opgesteld (zijn we mee bezig).

Er zijn voorlopige voorzieningen vastgesteld door de rechter maar daar staat niets in over de aankomende zomervakantie.

Mijn ex geeft aan ons zoontje de laatste 2 weken te willen hebben aankomende zomervakantie en zegt dat ook zo in het ouderschapsplan te willen hebben omdat hij naar eigen zeggen maar 20 dagen heeft waar nog een aantal verplichte vrije dagen afgaan (zo'n 5) waardoor hij ons zoontje maar 3 weken per jaar kan hebben (dus tijdens de zomervakantie 2 weken en tijdens de kerstvakantie 1 week). De vakanties gelijkelijk verdelen wil hij niet want 'niet genoeg dagen'.

Omdat ik nog geen plannen had voor aankomende zomervakantie ben ik akkoord gegaan, maar dan alleen voor aankomende zomer. Ik weet nog niet of ik akkoord ga dat het zo in het ouderschapsplan wordt opgenomen omdat ik zijn verhaal niet geloof, dat hij maar 3 weken per jaar zou hebben voor vakantie. En dan zou ik voor de rest van de vakanties opdragen voor de kosten van evt opvang als ik een baan heb.

Een normale regeling tijdens de vakanties zou zijn: 50/50, dus in geval van de zomervakantie 3 weken aaneengesloten bij mijn ex en 3 weken aaneengesloten bij mij.

Nu hij dit niet wil ('kan') is de regeling in de zomervakantie dus 2 om 4. In mijn ogen heb ik mijn zoontje dan 4 weken aaneengesloten. Omdat ik echter nog geen plannen had, heb ik hem voorgesteld dat de omgangsregeling wat mij betreft in de weken voor zijn vakantie door kon lopen dit keer. Nu heb ik echter een leuk aanbod gekregen voor een weekje vakantie en heb hem meegedeeld dat ik toch op vakantie ga een weekje en dat hij daardoor ons zoontje 2 weekenden achter elkaar niet heeft. Hierop reageerde hij met dat hij nog liet weten of hij akkoord was of niet. Maar ik heb toch ook recht op vakantie met ons zoontje?? Ik heb geantwoord dat het geen verzoek is maar een mededeling en dat het doorlopen van de omgangsregeling een gebaar was van mij naar hem toe. Hij is het hier echter niet mee eens. Volgens hem is het niet zo dat als hij ons zoontje maar 2 weken in de zomer heeft, dat hij ons zoontje dan 4 weken niet ziet. Nu vind ik dit zelf ook wel een lange tijd maar het is toch niet zo dat hij dan voor mij kan bepalen of ik op vakantie kan of niet in de weken dat hij zoontje niet heeft?? Dan moet ik de komende jaren eerst aan hem voorleggen wanneer ik met zoontje op vakantie ga omdat hij hem maar 2 weken wil??!!

Wie zit hier nu fout??
Gewoon 50/50 doen, als hij niet genoeg dagen heeft moet hij kinderopvang regelen.

Juist om dit soort gezeik te voorkomen.
Niemand zit fout, jullie zitten nog in de moeilijke fase net na de scheiding waarin jullie je eigen belangen voor laten gaan op die van je zoontje. Bekijk het eens van zijn kant; 4 weken zonder naar zijn papa te mogen is wel erg lang.

Praktisch: wellicht kan je de weekenden ruilen, als je een weekje weggaat kan je kind het weekend ervóór en het weekend erná naar zijn vader.
Hij kan toch zeker ook wel werken en jullie kind naar de opvang brengen? Waarom zou alleen jij dat kunnen?

En over je vakantie: als hij jullie zoontje twee weken aaneengesloten 'mag', dan mag jij dat toch zeker ook?!
Ja je ex. Hij is de vader en pech voor hem een scheiding veranderd hier niks aan.

Maar vaders mogen blijkbaar een fijne leuke vader blijven als ze een keer per twee weken een weekendje het kind hebben. En vrouwen moeten de rest maar doen.

Maar goed dat is mijn mening. Belachelijk dat er na een scheiding eigenlijk standaard wordt aangenomen dat mama de hoofdverantwoordelijke is.
Misspoes dat t te lang is ben ik.t mee eens, vandaar dat ik had voorgesteld de omgang te laten doorlopen. Hij krijgt hem ook het week ervoor en erna...
"omdat ik zijn verhaal niet geloof, dat hij maar 3 weken per jaar zou hebben voor vakantie."

Hoezo weet je dit niet?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik snap dat hele vakantie in 2en hakken nooit zo. Bij ons gaat de omgang tijdens vakanties gewoon door zoals hij is (bijna 50/50) als een van de 2 gezinnen met zoonlief op vakantie wil dan kan dat. We proberen de vakanties op elkaar aan te laten sluiten zodat de 6 weken zomervakantie altijd 1 van de ouders vrij is...

Mijn zoon vind het nu ook fijn zo, zei laatst zelf (is bijna 10) dat hij 3 weken lang 1 van de 2 missen helemaal niet leuk zou vinden...
Wie wind zaait zal storm oogsten
quote:mrspotatohead schreef op 12 juli 2012 @ 15:06:

Misspoes dat t te lang is ben ik.t mee eens, vandaar dat ik had voorgesteld de omgang te laten doorlopen. Hij krijgt hem ook het week ervoor en erna...

In je OP staat

quote:mrspotatohead schreef op 12 juli 2012 @ 14:57:Nu heb ik echter een leuk aanbod gekregen voor een weekje vakantie en heb hem meegedeeld dat ik toch op vakantie ga een weekje en dat hij daardoor ons zoontje 2 weekenden achter elkaar niet heeft.Is je kind normaalgesproken alle weekenden bij zijn vader dan? Als je kind (zeg) vrijdag tot en met zondag bij pa is, daarna een week met jou weggaat, bijvoorbeeld maandag tot maandag en daarna weer vrijdag naar papa is er toch niets aan de hand? Of snap ik het nou verkeerd?
Arm kind.
OH, want je moet vrij hebben als je kind komt? En vandaar maar drie weken max. Wat een onzin. Hij regelt maar wat (moeilijk misschien, voor een doorsnee man, maar dat is niet jouw probleem lijkt me). Misschien kan die kleine in die derde week leuk een paar daagjes bij opa en oma van vaders kant spelen oid.... Hij komt er wel met een jantje van leiden vanaf zo.
Ik zou in het vervolg dit soort dingen overleggen in plaats van mede te delen. Misschien dat dit scheelt?
quote:Franka76 schreef op 12 juli 2012 @ 15:11:

Ik snap dat hele vakantie in 2en hakken nooit zo. Bij ons gaat de omgang tijdens vakanties gewoon door zoals hij is (bijna 50/50) als een van de 2 gezinnen met zoonlief op vakantie wil dan kan dat. We proberen de vakanties op elkaar aan te laten sluiten zodat de 6 weken zomervakantie altijd 1 van de ouders vrij is...

Mijn zoon vind het nu ook fijn zo, zei laatst zelf (is bijna 10) dat hij 3 weken lang 1 van de 2 missen helemaal niet leuk zou vinden...

Hoe doen jullie dat precies? Hebben jullie co-ouderschap?

Wij (eigenlijk mijn partner en zijn ex) zitten nml nu in een omgangsregeling-procedure. Wij willen graag ook 50/50 in de zomervakantie, aaneengesloten (lijkt ons heerlijk de kinderen eens 3 weken achter elkaar te zien). Moeder gaat niet akkoord.
Werk jij? Want ik neem aan dat hij, als jullie kind naar school gaat, dan ook wel begrijpt dat jij niet ook de herfst en de kerst en de voorjaarsvakantie en alle vrije dagen die kinderen hebben en vier weken zomervakantie 'vrij kunt nemen van je werk'? Wat neerkomt op zo'n beetje een week 10.....

Of snapt ie dat dan weer niet of is dat in zijn optiek dan weer 'anders'.?
quote:Oriane schreef op 12 juli 2012 @ 15:24:

OH, want je moet vrij hebben als je kind komt? En vandaar maar drie weken max. Wat een onzin. Hij regelt maar wat (moeilijk misschien, voor een doorsnee man, maar dat is niet jouw probleem lijkt me). Misschien kan die kleine in die derde week leuk een paar daagjes bij opa en oma van vaders kant spelen oid.... Hij komt er wel met een jantje van leiden vanaf zo.Mee eens!
Hij heeft m elk weekend, ene weekend een dag, andere weekend lang. Nee geen werk, wel dringend op zoek....ik forum nu mobiel dus reacties zijn kort.
Waar is je kind het meest bij gebaat?

Zou dat niet een beter uitgangspunt zijn? en dan kijken wat de mogelijkheden zijn?
Dan mist ie het kind dus 1 dag. Dat moet te doen zijn.

Verder; zolang ij niet werkt kan jij hem gewoon thuis hebben en pas als dat verandert is dán het moment om ook de omgangsregeling te herzien. Dan kan je ook pas inschatten wat jij wel of niet kan 'regelen', wat voor jou wel of niet handig is, nu zou ik me focussen op wat goed is voor de kleine en niet op waar je recht op hebt of op exman wel doet wat jij vindt dat ie doen moet...
Die twintig vakantiedagen, dat kan wel kloppen (is het wettelijk minimum als je full time werkt), maar als jij een basn vindt, heb je vast ook niet genoeg vrije dagen om alle resterende vakanties op te vangen, dus opvang hebben jullie dan toch nodig.

Dat hij aangeeft het niet netjes te vinden dat je niet overlegt, kan ik snappen, maar hij zou kunnen bedenken dat hij zelf óók meer had kunnen overleggen.
Kind is niet gebaat bij 4 weken papa niet zien maar in het hoogseizoen is het nu eenmaal van zaterdag tot zaterdag en aangezien hij aangeeft verder geen dagen te hebben, kan hij ook niet door de weeks naar papa toe als alternatief bijv.
Hij wil hem 2 weken zodat ze samen op vakantie kunnen, jij hebt nu ook vakantieplannen dus wilt hem 1 of 2 weken. Nou prima toch, dat moet hij maar accepteren.

Je kind heeft natuurlijk heel veel vakantie, hij kan maar 3 weken vrij, dus dat betekent dat jij 8 weken ofzo vrij moet? dat gaat natuurlijk nooit lukken als je straks werk hebt! Dan moet hij ook maar wat regelen lijkt me.
Maar hoe doen al die ouders het dan die ook maar 20 dagen hebben en verplichte vrije dagen? Dan kun je dus nooit 3 weken in de zomer op vakantie als je ook met kerst nog een paar vrije dagen wil. Ex liegt over heel veel dus nee, geloven doe ik hem niet. Toen wij nog samen waren, had hij ongelooflijk veel dagen, een stuk of 40, 50.
Je wil maar 1 week weg toch?? Zaterdag tot zaterdag?

Dan kan hij het 2de weekend zijn zoontje toch op zondag zien en mist hij maar 1 weekend. Lijkt me vrij logisch dat hij in vakanties zijn zoontje niet elk weekend kan zien.
Misspoez, nee hij mist hem dan echt langer. Het eerste weekend is hij bij hem, dan de week bij mij (week 1), dat weekend aansluitend ga ik dan weg, dan dus een week op vakantie (week 2), op zaterdag weer naar huis, door de week bij mij (week 3) en dan dus pas weer naar ex.
Los van het aantal weken dat je ex zoon wil hebben, denk ik ook dat je twee dingen door elkaar haalt, namelijk de reguliere omgangsregeling en de vakantieregeling.

Jij deelt ex mee dat twee weekenden niet doorgaan, omdat jij met vakantie gaat. Daarnaast schrijf je ook dat het 'doorlopen van de omgangsregeling een gebaar van jou naar ex is'.

Het is rot dat ex zoon maar 3 weken bij zich wil hebben tijdens vakanties. Probeer dan te regelen dat hij voor het overige deel iig meedraagt aan de opvangkosten of dat hij zijn ouders bijvoorbeeld vraagt of zoon daar een paar nachtjes kan logeren (mits zoon dit leuk vindt natuurlijk).

De weekendregeling die je zoon met zijn vader heeft doorkruis je zonder overleg door mee te delen dat je met vakantie gaat. Dat staat los van de vakantieregeling, dit gaat om de reguliere regeling die tijdens de vakantie loopt. Zoals ik snap dat jij niet blij wordt van de 3 weken dat vader zoon kan hebben met vakantie, snap ik ook dat vader niet blij wordt als hem medegedeeld wordt dat hij zijn kind 2 weekenden niet ziet, omdat jij met vakantie gaat. Het zit hem naar alle waarschijnlijkheid niet in dat je op vakantie gaat, maar dat je het mededeelt.

Het is nog nieuw, kwestie van vallen en opstaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven