Geld & Recht alle pijlers

Onderhandelen over huis, hypotheek en andere vragen

29-07-2011 18:33 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een leuk huisje op het oog. De vraagprijs is 160000. In principe lijkt het wel redelijk geprijsd, maar er zijn een aantal zaken die aan vervanging toe zijn. Een aantal vragen aan jullie (ik heb ook al internet afgespeurd naar allerlei info, dus ik ben niet helemaal 'groen' : ) ):

Wat zou jullie openingsbod zijn? Is 145000 te laag?

Hoe hebben jullie je hypotheek samengesteld? Ik denk over een deel aflossingsvrij (25%) en een deel sparen.

Mijn situatie is dat ik dit huis voor een korte termijn wil bewonen. Het is voor een overgangssituatie naar het samenwonen met mijn vriend. Momenteel zit ik echter in een erg dure huurwoning en zou ik graag 1 of 2 jaar wat minder willen betalen.

Ik moet er dus ook op korte termijn weer vanaf kunnen...

Benieuwd naar jullie adviezen!
Persoonlijk zou ik geen koophuis doen als je niet van plan bent om er minimaal 3 tot 5 jaar te wonen. Dat is ongeveer de duur die je nodig hebt om je kosten koper er weer uit te krijgen.
Ja, maar als ik vergelijk wat ik aan hypotheek zou gaan betalen en aan mijn huur 'levert' dat 300 euro per maand 'op'. Daarnaast wil ik echt verhuizen. Ik woon nu erg ongunstig tov mijn werk, vrienden en bijvoorbeeld OV.

Huren is nog duurder dan waar ik nu zit in die stad. Dus kopen lijkt de enige optie.
een paar jaar blijven huren. Ga evt. ergens goedkopers huren.

Mijn makelaar begon trouwens, om je eerste vraag te beantwoorden, bij een vraagprijs van 165000, met 135000 als openingsbod. Gedurfd, maar heeft wel zn vruchten afgeworpen. Voor 146000 gekocht. Het huis stond wel al een jaar te koop en voldoet prima, maar niet volgens de standaard huizenbezitters eisen.
Goedkoper huren kan dus niet. Ik kom niet in aanmerking voor sociale huur en de stad waar ik naartoe wil verhuizen is duurder dan de stad waar ik nu in woon.

Gemiddeld zou ik daar 200 euro meer huur per maand betalen dan ik nu doe.
Als je koopt ben je ca. 10% kwijt aan kosten (notaris, overdrachtsbelasting, afsluiten van je hypotheek, etc). Die kosten kun je alleen terugverdienen door zo lang in het huis te blijven wonen dat de waarde van de woning voldoende is gestegen. Voorheen was dat een jaar of 5, maar momenteel stijgen de prijzen nauwelijks en het kan zelfs zijn dat ze nog een dip krijgen.

Deze woning kost zeg 160.000 euro. Dat is dus 16.000 aan kosten als je na 1 of 2 jaar weer weg gaat. Terwijl je maar 3600 euro per jaar bezuinigd. Uit bezuinigingsoverwegingen zou ik dit dus echt afraden!

Mocht de belasting verlaagd worden naar 2%, dan ben je nog steeds zo'n 6% aan kosten kwijt.
je moet ook de hypotheek nog kunnen krijgen hè? Veel van mijn vrienden (inclusief ikzelf tot nut) huren duur, maar kunnen amper hypotheek krijgen, vooral alleen, voor een huis gelijk aan wat ze nu huren. Ik heb met dit huis echt heel veel geluk gehad.

je kunt ook kleiner gaan wonen om te sparen, is ook een optie.
quote:nummerzoveel schreef op 29 juli 2011 @ 18:45:

Als je koopt ben je ca. 10% kwijt aan kosten (notaris, overdrachtsbelasting, afsluiten van je hypotheek, etc). Die kosten kun je alleen terugverdienen door zo lang in het huis te blijven wonen dat de waarde van de woning voldoende is gestegen. Voorheen was dat een jaar of 5, maar momenteel stijgen de prijzen nauwelijks en het kan zelfs zijn dat ze nog een dip krijgen.

Deze woning kost zeg 160.000 euro. Dat is dus 16.000 aan kosten als je na 1 of 2 jaar weer weg gaat. Terwijl je maar 3600 euro per jaar bezuinigd. Uit bezuinigingsoverwegingen zou ik dit dus echt afraden!

Mocht de belasting verlaagd worden naar 2%, dan ben je nog steeds zo'n 6% aan kosten kwijt.die is al verlaagd.
Maar de kosten koper die ik niet terugverdien, zou ik die niet kunnen oversluiten naar een nieuwe hypotheek?

Of moet dat direct worden betaald?
quote:moestuintje schreef op 29 juli 2011 @ 18:47:

Maar de kosten koper die ik niet terugverdien, zou ik die niet kunnen oversluiten naar een nieuwe hypotheek?

Of moet dat direct worden betaald?of je ze nou oversluit of niet, uiteindelijk zijn het kosten die ooit betaald moeten worden.
Die kosten koper ga je er echt niet uitkrijgen in 2 jaar tijd, geloof me. 300 euro per maand, levert over een periode van 2 jaar 7200 euro op. Vooropgesteld dat je ze iedere maand zeer gedisciplineerd ook echt opzij zet. Kosten Koper bij een bedrag van rond de 150.000 (als je dit al afgedingd krijgt vanaf 160.000 vraagprijs) kom je al gauw op ongeveer 10.000-15.000 euro uit. Verlies dus. En dan heb ik het nog niet eens over alle bijkomende kosten en de slechte economie van dit moment. Je mag blij zijn als je je huis weer snel kwijtraakt en dus niet voor dubbele lasten komt te zitten straks. Bovendien zul je in je huis geld moeten steken voor waardevermeerdering, wil je het duurder kunnen verkopen dan dat je het aangekocht hebt...
quote:moestuintje schreef op 29 juli 2011 @ 18:33:

Ik heb een leuk huisje op het oog. De vraagprijs is 160000. In principe lijkt het wel redelijk geprijsd, maar er zijn een aantal zaken die aan vervanging toe zijn. Een aantal vragen aan jullie (ik heb ook al internet afgespeurd naar allerlei info, dus ik ben niet helemaal 'groen' : ) ):

Wat zou jullie openingsbod zijn? Is 145000 te laag?

Hoe hebben jullie je hypotheek samengesteld? Ik denk over een deel aflossingsvrij (25%) en een deel sparen.

Mijn situatie is dat ik dit huis voor een korte termijn wil bewonen. Het is voor een overgangssituatie naar het samenwonen met mijn vriend. Momenteel zit ik echter in een erg dure huurwoning en zou ik graag 1 of 2 jaar wat minder willen betalen.

Ik moet er dus ook op korte termijn weer vanaf kunnen...

Benieuwd naar jullie adviezen!

Serieus?

Met de huidige huizenmarkt?

Vergeet dat maar rustig...
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Als je nu al weet dat je wilt samenwonen met je vriend en binnen korte termijn weer wilt verhuizen vind ik het niet slim om te kopen. Je zit met die kosten koper die je er in korte tijd nooi tuithaalt en je moet maar zien dat je het weer kunt verkopen. Echt niet doen.
quote:moestuintje schreef op 29 juli 2011 @ 18:47:

Of moet dat direct worden betaald?Oversluiten kan, als je bereid bent boeterente, taxatiekosten, afsluit- en notariskosten te betalen. Want dat is wat er komt kijken bij het oversluiten van een hypotheek.....
quote:baby_ernie80 schreef op 29 juli 2011 @ 18:59:

[...]

Oversluiten kan, als je bereid bent boeterente, taxatiekosten, afsluit- en notariskosten te betalen. Want dat is wat er komt kijken bij het oversluiten van een hypotheek.....Moet je wel eerst je huis zien te verkopen
quote:Summerdance schreef op 29 juli 2011 @ 19:00:

[...]

Moet je wel eerst je huis zien te verkopenOok dat. Maar da's een detail waar al een paar posts niet op gereageerd wordt door TO.....
quote:baby_ernie80 schreef op 29 juli 2011 @ 19:01:

[...]

Ook dat. Maar da's een detail waar al een paar posts niet op gereageerd wordt door TO.....

Wat me toch redelijk essentieel lijkt imho..

Want anders gaat ze nu goedkoper leven, om straks met een dubbele hypotheek te zitten...
Ben ik weer.

In principe lijkt het me niet bezwaarlijk om de kk mee te financieren in een volgende hypotheek.

Ook valt mijn angst voor het niet kunnen verkopen mee, omdat mijn vriend een huurwoning heeft en we dus bij een eventueel nieuw huis zijn woning kunnen opzeggen en mijn woning kunnen delen door 2.
Heb je al eens nagevraagd of je überhaupt een hypotheek kan krijgen?

Vanwege je in principe verhaal

Ik zou dat namelijk graag van te voren willen weten

Wat mijn max hypotheek kan zijn, en wat ik dan per maand kwijt zal zijn

En is er bijvoorbeeld een goedlopende VVE?

En zo niet, heb je spaargeld genoeg om eventuele mankementen zelf te financieren?
maar dan koop je het dus voor langere tijd en niet voor maar 1 a 2 jaar dus?

Je bedoelt dat hij dan bij jou komt wonen toch?
quote:moestuintje schreef op 29 juli 2011 @ 19:06:

Ben ik weer.

In principe lijkt het me niet bezwaarlijk om de kk mee te financieren in een volgende hypotheek.

Ook valt mijn angst voor het niet kunnen verkopen mee, omdat mijn vriend een huurwoning heeft en we dus bij een eventueel nieuw huis zijn woning kunnen opzeggen en mijn woning kunnen delen door 2.Wil ie dat eventueel ook? Je zult de eerste niet zijn die te horen krijgt dat de partner niet in wil trekken, omdat het "niet voelt als zijn/haar huis" etc. etc.
Oh bedenk me ook ineens, vergeet je ook je OZB niet

Komt ook zo gezellig elk jaar terug
Nee, hij komt dan niet bij me wonen, maar dan gaan we verhuizen naar het boerenland. Heel anders dus. Nu zijn we nog te druk met het werk etc.

Max.hypotheek is al berekend en het huis zit ruim een ton onder wat ik max. zou kunnen krijgen.

VVE loopt oke en er is nog voldoende reserve. Maandelijkse lasten zijn te overzien.
quote:moestuintje schreef op 29 juli 2011 @ 19:18:

Nee, hij komt dan niet bij me wonen, maar dan gaan we verhuizen naar het boerenland. Heel anders dus. Nu zijn we nog te druk met het werk etc.

Max.hypotheek is al berekend en het huis zit ruim een ton onder wat ik max. zou kunnen krijgen.

VVE loopt oke en er is nog voldoende reserve. Maandelijkse lasten zijn te overzien.

Hij komt niet bij je wonen maar je gaat naar het platteland

Maar dat gaat toch niet als je dit huis aan de straatstenen niet verkocht krijgt?

Maar als alles geen probleem is, dan koop je het toch?

Waarom twijfel je dan?
Een aantal banken hebben als 'eis' dat je er een aantal jaar zit. Ga je eerder weg, moet je een boete betalen.

Met de huidige huizenmarkt zou ik neit kopen, zeker niet aangezien je er snel van af wilt..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven