Onderhandelen over huis, hypotheek en andere vragen
vrijdag 29 juli 2011 om 18:33
Ik heb een leuk huisje op het oog. De vraagprijs is 160000. In principe lijkt het wel redelijk geprijsd, maar er zijn een aantal zaken die aan vervanging toe zijn. Een aantal vragen aan jullie (ik heb ook al internet afgespeurd naar allerlei info, dus ik ben niet helemaal 'groen' : ) ):
Wat zou jullie openingsbod zijn? Is 145000 te laag?
Hoe hebben jullie je hypotheek samengesteld? Ik denk over een deel aflossingsvrij (25%) en een deel sparen.
Mijn situatie is dat ik dit huis voor een korte termijn wil bewonen. Het is voor een overgangssituatie naar het samenwonen met mijn vriend. Momenteel zit ik echter in een erg dure huurwoning en zou ik graag 1 of 2 jaar wat minder willen betalen.
Ik moet er dus ook op korte termijn weer vanaf kunnen...
Benieuwd naar jullie adviezen!
Wat zou jullie openingsbod zijn? Is 145000 te laag?
Hoe hebben jullie je hypotheek samengesteld? Ik denk over een deel aflossingsvrij (25%) en een deel sparen.
Mijn situatie is dat ik dit huis voor een korte termijn wil bewonen. Het is voor een overgangssituatie naar het samenwonen met mijn vriend. Momenteel zit ik echter in een erg dure huurwoning en zou ik graag 1 of 2 jaar wat minder willen betalen.
Ik moet er dus ook op korte termijn weer vanaf kunnen...
Benieuwd naar jullie adviezen!
vrijdag 29 juli 2011 om 19:23
vrijdag 29 juli 2011 om 19:31
Mijn vraag op dit topic was niet zozeer of ik moet kopen ja/nee, maar wat voor openingsbod redelijk is en wat voor hypotheekvormen anderen hebben.
Heb het niet geopend om uitgelachen te worden of te worden afgesnauwd.
Ben wel blij om veel meningen te horen, maar antwoorden op mijn daadwerkelijk gestelde vragen heb ik niet gehad.
Heb het niet geopend om uitgelachen te worden of te worden afgesnauwd.
Ben wel blij om veel meningen te horen, maar antwoorden op mijn daadwerkelijk gestelde vragen heb ik niet gehad.
vrijdag 29 juli 2011 om 19:34
Een goed openingsbod is geheel afhankelijk van de wensen van de verkopende partij. Wij kunnen wel roepen dat 145.000 (het bedrag dat je zelf noemde) een leuk openingsbod is. Als de verkoper het niet doet voor minder dan 159.995,-- heb je niets aan die info. En qua hypotheekvormen: daar heb je er tientallen van, zo niet honderden. Is geheel afhankelijk van eenieders persoonlijke situatie. Als je dat soort antwoorden wil, moet je met een hypotheekverstrekker gaan praten....
vrijdag 29 juli 2011 om 19:37
Als hij niet wil samenwonen, is het helaas pindakaas en blijf ik er lekker zitten. (duh!)
Ik ben benieuwd wat anderen voor hypotheekvorm hebben gekozen. Ik snap heus wel dat er allerlei vormen zijn en heb ook een idee wat ik zou willen, maar ben benieuwd hoe anderen dat hebben gedaan. En dat hoor je niet zo snel van een hypotheekverstrekker.
Jeetje, ik heb echt het gevoel dat ik me hiermee moet verdedigen.
Ik ben benieuwd wat anderen voor hypotheekvorm hebben gekozen. Ik snap heus wel dat er allerlei vormen zijn en heb ook een idee wat ik zou willen, maar ben benieuwd hoe anderen dat hebben gedaan. En dat hoor je niet zo snel van een hypotheekverstrekker.
Jeetje, ik heb echt het gevoel dat ik me hiermee moet verdedigen.
vrijdag 29 juli 2011 om 19:38
Je hoeft je niet te verdedigen, maar ik voel er bijvoorbeeld zelf niet veel voor om op een forum mijn financiële keuzes uit de doeken te doen. Het gaat een ander niet aan hoe ik mijn huis gefinancierd heb. Bovendien heb jij niets aan die info, want jij bent mij niet en we hebben een totaal andere leefsituatie en we bieden niet op hetzelfde huis.....

vrijdag 29 juli 2011 om 19:42
Zonder info over lokatie, onderhoud en staat van het huis kunnen wij hiet niets over zeggen. Enig zinvolle is idd dat je verlies lijdt als je met een jaar of 2 weer wil verkopen. Maar goed, daar ben je doof voor. Ik zou zeggen, kopen en vraag of de makelaar het te koop bord laat staan. Ben je er over een jaar of 2 hopelijk weer vanaf.
vrijdag 29 juli 2011 om 19:42
quote:moestuintje schreef op 29 juli 2011 @ 19:31:
Mijn vraag op dit topic was niet zozeer of ik moet kopen ja/nee, maar wat voor openingsbod redelijk is en wat voor hypotheekvormen anderen hebben.
Wij zijn toch geen makelaars?
Voor openingsbod vragen is hij de aangewezen persoon
En hypotheekvormen zijn allemaal heel persoonlijk
De mijne is afgesloten op mijn salaris, mijn groei, mijn wensen.
Dat kan voor jou totaal anders zijn
daarom is het zo vreselijk belangrijk je goed te laten voorlichten
En nee, in mijn ogen doe je dat niet via het web maar met een meneer of een mevrouw die tegenover je zit en waaraan je kan vragen
Sorry, je hebt het nu 3x uitgelegd maar ik snap er nog steeds niets van.
Dus we maken je niet belachelijk, ik persoonlijk vind alleen dat je net doet alsof je een halfje wit koopt
Mijn ding zou het niet zijn
Voordat ik mijn koopcontract tekende had ik me wel 20 keer laten voorlichten
MAAR, ik weet nu wel precies wat ik kan verwachten, wat er gebeurd als ik onverhoopt mijn baan kwijtraak, wat er gebeurd als ik arbeidsongeschikt wordt en wat ik moet doen als ik bijvoorbeeld extra wil aflossen
Deze zo voor mij belangrijke informatie had ik echt niet van het internet af kunnen plukken hoor
Dat is allemaal zo vreselijk persoonsgebonden...
Wij zijn toch geen makelaars?
Voor openingsbod vragen is hij de aangewezen persoon
En hypotheekvormen zijn allemaal heel persoonlijk
De mijne is afgesloten op mijn salaris, mijn groei, mijn wensen.
Dat kan voor jou totaal anders zijn
daarom is het zo vreselijk belangrijk je goed te laten voorlichten
En nee, in mijn ogen doe je dat niet via het web maar met een meneer of een mevrouw die tegenover je zit en waaraan je kan vragen
Sorry, je hebt het nu 3x uitgelegd maar ik snap er nog steeds niets van.
Dus we maken je niet belachelijk, ik persoonlijk vind alleen dat je net doet alsof je een halfje wit koopt
Mijn ding zou het niet zijn
Voordat ik mijn koopcontract tekende had ik me wel 20 keer laten voorlichten
MAAR, ik weet nu wel precies wat ik kan verwachten, wat er gebeurd als ik onverhoopt mijn baan kwijtraak, wat er gebeurd als ik arbeidsongeschikt wordt en wat ik moet doen als ik bijvoorbeeld extra wil aflossen
Deze zo voor mij belangrijke informatie had ik echt niet van het internet af kunnen plukken hoor
Dat is allemaal zo vreselijk persoonsgebonden...
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
vrijdag 29 juli 2011 om 19:43
quote:baby_ernie80 schreef op 29 juli 2011 @ 19:34:
Een goed openingsbod is geheel afhankelijk van de wensen van de verkopende partij. Wij kunnen wel roepen dat 145.000 (het bedrag dat je zelf noemde) een leuk openingsbod is. Als de verkoper het niet doet voor minder dan 159.995,-- heb je niets aan die info. En qua hypotheekvormen: daar heb je er tientallen van, zo niet honderden. Is geheel afhankelijk van eenieders persoonlijke situatie. Als je dat soort antwoorden wil, moet je met een hypotheekverstrekker gaan praten....En waarom toch weer de lap tekst van mij als het ook zo kan
Een goed openingsbod is geheel afhankelijk van de wensen van de verkopende partij. Wij kunnen wel roepen dat 145.000 (het bedrag dat je zelf noemde) een leuk openingsbod is. Als de verkoper het niet doet voor minder dan 159.995,-- heb je niets aan die info. En qua hypotheekvormen: daar heb je er tientallen van, zo niet honderden. Is geheel afhankelijk van eenieders persoonlijke situatie. Als je dat soort antwoorden wil, moet je met een hypotheekverstrekker gaan praten....En waarom toch weer de lap tekst van mij als het ook zo kan
vrijdag 29 juli 2011 om 19:52
Waarom denk je trouwens dat de hypotheker niet een advies op maat kan geven?
Natuurlijk ga je niet alleen naar de hypotheker, maar ook naar 2 of 3 banken...
En dan ga je denken
Puzzelen, nog een keer bellen
Nog een keer rekenen..
En dan pas breng je een bod uit...
Natuurlijk ga je niet alleen naar de hypotheker, maar ook naar 2 of 3 banken...
En dan ga je denken
Puzzelen, nog een keer bellen
Nog een keer rekenen..
En dan pas breng je een bod uit...
vrijdag 29 juli 2011 om 20:01
Oké, dan zal ik antwoord geven op je vragen.
Ik zou inderdaad bij een hypotheekadviseur langsgaan. Een hypotheek is heel persoonlijk en is afhankelijk welk risico je wilt nemen, of je lage woonlasten wilt, of meer betalen voor zekerheid.
Zeker omdat je er maar een korte periode wilt wonen, zou ik dit met een hypotheekadviseur bespreken.
Verder vind ik je openingsbod niet te laag.
Ik zou inderdaad bij een hypotheekadviseur langsgaan. Een hypotheek is heel persoonlijk en is afhankelijk welk risico je wilt nemen, of je lage woonlasten wilt, of meer betalen voor zekerheid.
Zeker omdat je er maar een korte periode wilt wonen, zou ik dit met een hypotheekadviseur bespreken.
Verder vind ik je openingsbod niet te laag.
vrijdag 29 juli 2011 om 20:07
Let er ook op dat die 300 euro per maand die je zogenaamd overhoudt, ook voor een deel gereserveerd moet worden voor groter onderhoud aan het appartement. Kost vaker meer dan je denkt!
Kk van deze 1e woning oversluiten in je volgende hypotheek kan misschien wel, maar dan heb je dus 2x kk ondergebracht in die tweede hypotheek. Wil je dat dan wel of hou je liever 16.000 euro over om aan je tweede huis te gaan verbouwen? Geen huis is meteen perfect.
Kk van deze 1e woning oversluiten in je volgende hypotheek kan misschien wel, maar dan heb je dus 2x kk ondergebracht in die tweede hypotheek. Wil je dat dan wel of hou je liever 16.000 euro over om aan je tweede huis te gaan verbouwen? Geen huis is meteen perfect.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.

vrijdag 29 juli 2011 om 20:37
Tja, wat voor hypotheek ik heb afgesloten is tussen mij, mijn bank, de hypotheker en mijn ouders.
Ik heb ook niemand gezegd hoe duur mijn huis was. Bepaalde dingen 'gooi' je niet op tafel en dus ook niet op een openbaar forum.
Mijn situatie is 100% anders dan die van jou. Ik wil er namelijk wel langer dan 2 jaar wonen, ik heb een andere baan, ander salaris, koop in een andere omgeving/etc/etc/etc.
En wat betreft het openingsbod. Ik kon het huis kopen voor de prijs die genoemd werd. Niet minder. Ligt dus aan de verkoper(s)
Ik heb ook niemand gezegd hoe duur mijn huis was. Bepaalde dingen 'gooi' je niet op tafel en dus ook niet op een openbaar forum.
Mijn situatie is 100% anders dan die van jou. Ik wil er namelijk wel langer dan 2 jaar wonen, ik heb een andere baan, ander salaris, koop in een andere omgeving/etc/etc/etc.
En wat betreft het openingsbod. Ik kon het huis kopen voor de prijs die genoemd werd. Niet minder. Ligt dus aan de verkoper(s)
vrijdag 29 juli 2011 om 20:52
Als je hier maar voor een korte periode wilt wonen, zou ik het in de huidige huizenmarkt niet kopen, zal alleen kopen als ik er jaren wil blijven wonen, op korte termijn kopen en verkopen is vragen om verlies.
En net wat andere forummers al aangeven welke hypotheek je kiest is voor iedereen verschillend, hangt af van je loon, bereidheid tot nemen van risico's, wil je zekerheid, wil je versneld aflossen etc.
Als het huis al scherp geprijst is en het staat nog niet lang te koop vind ik je bod te laag.
En net wat andere forummers al aangeven welke hypotheek je kiest is voor iedereen verschillend, hangt af van je loon, bereidheid tot nemen van risico's, wil je zekerheid, wil je versneld aflossen etc.
Als het huis al scherp geprijst is en het staat nog niet lang te koop vind ik je bod te laag.

vrijdag 29 juli 2011 om 21:06
Ik zou proberen om 7% van de vraagprijs af te krijgen.
Verder zou ik adviseren te gaan voor een combinatie van aflossingsvrij- en annuïteitenhypotheek. Het eerste omdat daarmee je maandlasten lager worden. Het tweede omdat je dan al iets hebt afgelost, in geval van waardedaling of je het huis snel weer wilt verkopen, en op de langere termijn omdat ze waarschijnlijk gaan tornen aan de hypotheekrenteaftrek. En dan is het fijn als je e.e.a. al hebt afgelost.
Verder zou ik adviseren te gaan voor een combinatie van aflossingsvrij- en annuïteitenhypotheek. Het eerste omdat daarmee je maandlasten lager worden. Het tweede omdat je dan al iets hebt afgelost, in geval van waardedaling of je het huis snel weer wilt verkopen, en op de langere termijn omdat ze waarschijnlijk gaan tornen aan de hypotheekrenteaftrek. En dan is het fijn als je e.e.a. al hebt afgelost.