Onderhandse lening, regels en gevolgen
maandag 6 oktober 2025 om 18:20
Ik hoop dat iemand hier verstand heeft van onderhandse leningen en de financiële consequenties die dat kan hebben.
Een nichtje heeft gevraagd of zij een bedrag van ons kan lenen i.v.m. aankoop van een woning. Dat bedrag wordt in 2 jaar terugbetaald en alles wordt netjes op papier gezet.
Als ik Google zie ik van alles over opgeven aan de belastingdienst en dat dit gezien wordt als een belegging.
Natuurlijk wil ik mijn nichtje helpen maar ik wil er zelf financieel niet slechter van worden.
Ik wil er absoluut niet aan verdienen maar ook geen extra aanslag krijgen van de belastingdienst omdat die het gaan zien als extra inkomen of belegging.
Hoe moet ik dit aanpakken?
Een nichtje heeft gevraagd of zij een bedrag van ons kan lenen i.v.m. aankoop van een woning. Dat bedrag wordt in 2 jaar terugbetaald en alles wordt netjes op papier gezet.
Als ik Google zie ik van alles over opgeven aan de belastingdienst en dat dit gezien wordt als een belegging.
Natuurlijk wil ik mijn nichtje helpen maar ik wil er zelf financieel niet slechter van worden.
Ik wil er absoluut niet aan verdienen maar ook geen extra aanslag krijgen van de belastingdienst omdat die het gaan zien als extra inkomen of belegging.
Hoe moet ik dit aanpakken?
dinsdag 7 oktober 2025 om 08:25
hier nog wat summiere kennis. 5 jaar geleden was er sprake van dat wij een neefje 25k zouden lenen en ben ik dat uit gaan zoeken.
het ging uiteindelijk niet door waardoor ik het nooit tot in detail uitgezocht heb, maar wat ik wel nog weet was dat een overeenkomst en een realistische rente verplicht waren. je mocht geen renteloze lening verschaffen want dan ging er iets mis. neem dat even mee in je vragen aan de belastingdienst om het accurater te weten.
het ging uiteindelijk niet door waardoor ik het nooit tot in detail uitgezocht heb, maar wat ik wel nog weet was dat een overeenkomst en een realistische rente verplicht waren. je mocht geen renteloze lening verschaffen want dan ging er iets mis. neem dat even mee in je vragen aan de belastingdienst om het accurater te weten.
En doooooor!
dinsdag 7 oktober 2025 om 08:43
Het meeste is inderdaad al gezegd, dit komt in jullie box 3 als belegging tegen 7,78% (1 jan 2026) mits je boven de vrijstelling komt €51396 per persoon (per 1 januari 2026) dus dubbel met een fiscale partner.
Indien je boven de vrijstelling komt gaat de belasting uit van 7,88% rendement (over 10.000 euro) = 778 euro en daar betaal je 36% over dus 280,08 euro zou het je maximaal gaan kosten aan belasting per jaar, en dan neem ik de rente die je nicht betaalt niet mee. De kosten voor de notaris zullen hoger zijn.
Indien je boven de vrijstelling komt gaat de belasting uit van 7,88% rendement (over 10.000 euro) = 778 euro en daar betaal je 36% over dus 280,08 euro zou het je maximaal gaan kosten aan belasting per jaar, en dan neem ik de rente die je nicht betaalt niet mee. De kosten voor de notaris zullen hoger zijn.
dinsdag 7 oktober 2025 om 09:00
TO heeft al aangegeven dat ze niet dusdanig veel spaargeld hebben dat ze er belasting over hoeven te betalen. Dus ze komen niet boven het heffingsvrije vermogen. En dan nog klopt je berekening niet. Want stel ze hebben 102.792 + 10.000 aan vermogen. Dan gaat de berekening naar verhouding spaar/beleggingenTiumPerfectum schreef: ↑07-10-2025 08:43Het meeste is inderdaad al gezegd, dit komt in jullie box 3 als belegging tegen 7,78% (1 jan 2026) mits je boven de vrijstelling komt €51396 per persoon (per 1 januari 2026) dus dubbel met een fiscale partner.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in