Make up 40+
zaterdag 3 januari 2026 om 12:46
Ik ben inmiddels halverwege de 40 en heb me eigenlijk nooit veel opgemaakt. Ondertussen vind ik dat wel nodig. Niet dat ik er slecht uit zie, maar het verschil tussen net uit bed en opgemaakt is goed te zien. Echter, ik vind het lastig om goede en betaalbare make up te vinden. Nu gebruik ik mascara van L'Oreal, een eyeliner van Maybelline, een blush van Dior, primer van TooFace en nog een oogschaduw van Miss Helen (haha ja, zo lang doe ik er dus mee). Foundation doe ik niet aan. Dior vind ik fantastisch, maar te duur. De mascara en eyeliner ben ik tevreden over. De oogschaduw van Miss Helen vond ik heel fijn, maar dat hebben ze niet meer en bij de Kruidvat merken vind ik niet echt een goed kleurenpaletet dezelfde kwaliteit.
Wat gebruiken jullie? En wat zijn goede betaalbare merken? Ik kan wel wat tips gebruiken.
Wat gebruiken jullie? En wat zijn goede betaalbare merken? Ik kan wel wat tips gebruiken.
zaterdag 3 januari 2026 om 12:53
Ik gebruik juist wel een heel lichte foundation omdat mijn huid inmiddels niet meer gelijkmatig getint oogt. Daardoor zie ik er zonder make-up altijd vermoeider uit dan ik me voel. Ik heb kleurloze wenkbrauwgel van Anastasia, waterproof mascara van Clinique (de lichtgroene verpakking, duur maar je doet er heel lang mee en het loopt absoluut niet uit), neutrale oogschaduw van Tartelette en Douglas huismerk en blush van Max Factor. Daarmee zie ik er verzorgd maar niet per se opgemaakt uit. Lipstick draag ik niet, want ik heb dunne lippen die ik niet graag benadruk.
zaterdag 3 januari 2026 om 13:14
Het begint toch wel met goede huidverzorging; hydrateren, voeden. Dat oogt al een stuk beter. Ik gebruik ook cafeïne solution rond mijn ogen om er ‘s morgens wat sneller fris uit te zien.
Qua make-up geen foundaition, hooguit wat licht poeder om de glans wat weg te fluffen.
Verder fatsoeneer ik mijn wenkbrauwen zorgvuldiger. De haartjes worden wat dikker en weerbarstiger en sommige groeien door. Liefst verf ik ze, dan hoef ik alleen met een transparante gel ze op hun plek te dirigeren. Anders gebruik ik gekleurde gel van L’Oreal.
Sinds een tijdje de High Impact mascara van Clinique, kleur black honey.
Ik had altijd zwarte mascara maar merk dat deze veel beter staat nu ik wat ouder ben. Hij lijkt zwart maar is het niet. Ben er heel content mee.
https://www.douglas.nl/nl/p/1000806387? ... HoQAvD_BwE
Daarnaast draag ik zelden lipstick, maar doe wel altijd verzorgende balsem. Tegenwoordig ook wel eens met een kleurtje van, wederom, Clinique. Hele fijne verzorgende balsem met een subtiel kleurtje. Van deze gebruik ik ook de black honey.
https://www.douglas.nl/nl/p/5011890075? ... RUQAvD_BwE
Qua make-up geen foundaition, hooguit wat licht poeder om de glans wat weg te fluffen.
Verder fatsoeneer ik mijn wenkbrauwen zorgvuldiger. De haartjes worden wat dikker en weerbarstiger en sommige groeien door. Liefst verf ik ze, dan hoef ik alleen met een transparante gel ze op hun plek te dirigeren. Anders gebruik ik gekleurde gel van L’Oreal.
Ik had altijd zwarte mascara maar merk dat deze veel beter staat nu ik wat ouder ben. Hij lijkt zwart maar is het niet. Ben er heel content mee.
https://www.douglas.nl/nl/p/1000806387? ... HoQAvD_BwE
Daarnaast draag ik zelden lipstick, maar doe wel altijd verzorgende balsem. Tegenwoordig ook wel eens met een kleurtje van, wederom, Clinique. Hele fijne verzorgende balsem met een subtiel kleurtje. Van deze gebruik ik ook de black honey.
https://www.douglas.nl/nl/p/5011890075? ... RUQAvD_BwE
zaterdag 3 januari 2026 om 13:18
Bijna al mijn make up is van Douglas eigen merk. Bevalt heel goed, veel kleurenpaletten van de oogschaduw en het contouring palette vind ik ook heel mooi. Alleen qua foundation heb ik nog niet de juiste kleur gevonden. ik meng nu vaak 2 kleuren waarvan 1 te licht is en 1 te donker als ik ze apart gebruik. Het mengsel geeft de juiste tint en ik hoef niks weg te gooien.
. Van Garnier heb ik ook nog een BBcream. Mooi om snel een frisse en meer egale tint te krijgen.
zaterdag 3 januari 2026 om 13:29
Ik vind dat Essence mooie blushes em mascara's heeft. Blushes zou ik zelf niet gauw Dior prijzen voor betalen, omdat de drogist talloze prachtige blushes heeft.
Zelf vind ik juist foundation een erg groot verschil maken. Goed opgebracht (dun laagje, met bijvoorbeeld een vochtig sponsje) maakt het erg veel verschil, zonder dat het er onnatuurlijk uitziet. De Tinted hydrator van Wet 'n wild is fijn, net als de True match van L'Oréal.
Voor oogschaduw slaag ik niet bij de drogist. Daar betaal ik graag wat meer voor, omdat ik mijn favoriete (duurdere) merken eindeloos veel beter vind dan oogschaduw van de drogist.
Ik hou van Natasha Denona, Glaminatrix, Lunar Beauty, Viseart en Charlotte Tilbury als het om oogschaduw gaat.
Zelf vind ik juist foundation een erg groot verschil maken. Goed opgebracht (dun laagje, met bijvoorbeeld een vochtig sponsje) maakt het erg veel verschil, zonder dat het er onnatuurlijk uitziet. De Tinted hydrator van Wet 'n wild is fijn, net als de True match van L'Oréal.
Voor oogschaduw slaag ik niet bij de drogist. Daar betaal ik graag wat meer voor, omdat ik mijn favoriete (duurdere) merken eindeloos veel beter vind dan oogschaduw van de drogist.
Ik hou van Natasha Denona, Glaminatrix, Lunar Beauty, Viseart en Charlotte Tilbury als het om oogschaduw gaat.
zaterdag 3 januari 2026 om 13:53
Ik gebruik van Clinique de almost powder makeup: https://www.douglas.nl/nl/p/3001034883?variant=952111
Ik heb er een goeie kwast bijgekocht en het is echt het verschil tussen vlekkerig en mooi. Vrijwel alle foundation enzo vind ik heel vervelend zitten, of ik kan het niet goed aanbrengen, dat kan ook. Ik heb hun black honey almost lipstick en samen met zwarte mascara zie ik er goed uit vind ik zelf.
Clinique lijkt wel echt het merk voor de 40+vrouw die liever geen makeup draagt, als ik dit topic lees.
Ik heb er een goeie kwast bijgekocht en het is echt het verschil tussen vlekkerig en mooi. Vrijwel alle foundation enzo vind ik heel vervelend zitten, of ik kan het niet goed aanbrengen, dat kan ook. Ik heb hun black honey almost lipstick en samen met zwarte mascara zie ik er goed uit vind ik zelf.
Clinique lijkt wel echt het merk voor de 40+vrouw die liever geen makeup draagt, als ik dit topic lees.
zaterdag 3 januari 2026 om 14:21
zaterdag 3 januari 2026 om 14:45
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-wear-i ... /p/5502736
Ik meng hier wat van door mijn dagcrème en mijn huid ziet er gelijk een stuk frisser en egaler uit. Het is ook nog ontzettend goedkoop. Verder zet ik vaak mijn wenkbrauwen aan met matte oogschaduw. Verder alleen zo nu en dan makeup op als ik zin heb.
Ik meng hier wat van door mijn dagcrème en mijn huid ziet er gelijk een stuk frisser en egaler uit. Het is ook nog ontzettend goedkoop. Verder zet ik vaak mijn wenkbrauwen aan met matte oogschaduw. Verder alleen zo nu en dan makeup op als ik zin heb.
Vrijheid, gelijkheid, zusterschap
zaterdag 3 januari 2026 om 15:10
Dank voor jullie reacties. Op zich wil ik best make up dragen hoor, ik weet alleen nog niet goed wat. Minerale make up ken ik nog niet. Ik lees veel Douglas eigen merk, daar ga ik eens kijken.
Foundation... Tja... Ik vind het vaak heel mooi, maar ben altijd wat huiverig dat het afgeeft en heb het idee dat het niet zo goed voor je huid is omdat je alles afdekt. Maar misschien klopt dat niet en moet ik er toch eens naar gaan kijken.
Foundation... Tja... Ik vind het vaak heel mooi, maar ben altijd wat huiverig dat het afgeeft en heb het idee dat het niet zo goed voor je huid is omdat je alles afdekt. Maar misschien klopt dat niet en moet ik er toch eens naar gaan kijken.
zaterdag 3 januari 2026 om 16:16
Sinds ik mijn eyeliner en wenkbrauwen heb laten 'tatoeëren' kan ik weer blij zijn met mijn 40+ hoofd. Pmu heet het maar zo permanent is het waarschijnlijk niet, helaas. Ze heeft mijn wenkbrauwen veel mooier gemaakt dan ik ooit zelf had gekund, zij het echt heel minimaal met lichte kleuren bruin (hairstrokes). En niet meer zelf eindeloos pielen met eyeliner die toch uitloopt is ook zalig. Tijdwinst heb ik nog niet genoemd maar wat je er niet opsmeert hoef je er ook niet af te boenen, minder irritatie ook gedurende de dag. Anyway, dat was mijn tip.
Lorem Ipsum
zaterdag 3 januari 2026 om 17:10
Wat een goede tip, ik kan me voorstellen dat dit natuurlijker oogt dan een foundation. Hoe vind jij de kleuren, oogt het op je huid net zoals in het doosje? De natural bijvoorbeeld vind ik nog vrij donker ogen op de foto. Ben benieuwd wat jouw ervaring hiermee is?ladadieladieda schreef: ↑03-01-2026 13:53Ik gebruik van Clinique de almost powder makeup: https://www.douglas.nl/nl/p/3001034883?variant=952111
Clinique lijkt wel echt het merk voor de 40+vrouw die liever geen makeup draagt, als ik dit topic lees.![]()
zaterdag 3 januari 2026 om 17:30
Ik ben naar een verkooppunt van minerale make-up gegaan. Daar een "workshop" gevolgd. Poeder, oogschaduw en blush uitgezocht.
In de winter gebruik ik cc cream magic van loreal erbij. Die haalt de rode vlekken weg. In de zomer alleen wat losse minerale poeder.
Jaren daarvoor kocht ik gewoon iets bij de drogist maar dat verdween na een paar dagen in de kast. Doordat ik nu weet dat deze kleuren goed zijn én ik weet hoe ik ze moet gebruiken, worden ze nu wel gebruikt.
In de winter gebruik ik cc cream magic van loreal erbij. Die haalt de rode vlekken weg. In de zomer alleen wat losse minerale poeder.
Jaren daarvoor kocht ik gewoon iets bij de drogist maar dat verdween na een paar dagen in de kast. Doordat ik nu weet dat deze kleuren goed zijn én ik weet hoe ik ze moet gebruiken, worden ze nu wel gebruikt.
zaterdag 3 januari 2026 om 17:55
zaterdag 3 januari 2026 om 19:22
Ik gebruik oogschaduw van Bourjois, donkerbruin, liefst een matte versie. Ook een bronzer van L’Oréal die eigenlijk voor het gezicht is bedoeld. Dit doe ik op mijn bovenste ooglid. Doe de zelfde donkerbruine oogschaduw op mijn wenkbrauwen. Bestel ik bij Wehkamp. De Touche Eclat High cover van Yves Saint Laurent (er is ook een wat doorzichtige Touche Eclat nr 1.) Wel heel duur. Heb erge wallen en ben zelf nogal witjes. Ik probeer verschillende soorten rouge uit, soms gebruik ik een lippenstift, de Labello met kersensmaak heeft wat kleur en doe ik naast mijn wangen ook op mijn lippen.
Mascara maakt me niet uit wat voor merk.
Als je wat ouder bent vind ik teveel glans en glitter niet mooi staan. Volg geen trends maar kijk wat jou het beste staat. De kleuren moeten mooi bij je huid staan.
Mascara maakt me niet uit wat voor merk.
Als je wat ouder bent vind ik teveel glans en glitter niet mooi staan. Volg geen trends maar kijk wat jou het beste staat. De kleuren moeten mooi bij je huid staan.
zaterdag 3 januari 2026 om 22:29
Ik heb hem in een Douglas winkel gekocht en de verkoopster raadde me kleur 4 aan, die mij donker leek, maar ze had echt gelijk! Ik ben blond, bleek en sproeterig maar ze had het goed gezien, deze kleur matcht perfect met mijn huid. Volgens haar had ik best wat pigment in m’n huid waardoor die mooi kleurde. Heel blij met haar advies dus.
zaterdag 3 januari 2026 om 22:34
Ik ben nogal bleekjes, en ben een beetje bang dat ik huilogen krijg van de black honey mascara. Het lijkt me een beetje bordeauxrood namelijk. Of is het meer donkerbruin?patchouli_ schreef: ↑03-01-2026 13:14
zondag 4 januari 2026 om 14:12
Superfijn dat ze dat zo goed geadviseerd hebben! Ik ga er ook maar eens langs, dankjewel voor het delenladadieladieda schreef: ↑03-01-2026 22:29Ik heb hem in een Douglas winkel gekocht en de verkoopster raadde me kleur 4 aan, die mij donker leek, maar ze had echt gelijk! Ik ben blond, bleek en sproeterig maar ze had het goed gezien, deze kleur matcht perfect met mijn huid. Volgens haar had ik best wat pigment in m’n huid waardoor die mooi kleurde. Heel blij met haar advies dus.
zondag 4 januari 2026 om 14:38
Donkerbruin, hij is zeker niet rood. Eerder kastanjebruin maar tegen het zwart aan.ladadieladieda schreef: ↑03-01-2026 22:34Ik ben nogal bleekjes, en ben een beetje bang dat ik huilogen krijg van de black honey mascara. Het lijkt me een beetje bordeauxrood namelijk. Of is het meer donkerbruin?
Op de website van Douglas is hij regelmatig in de aanbieding. Misschien dan een keer proberen?
zondag 4 januari 2026 om 16:28
zondag 4 januari 2026 om 16:54
Wat ik altijd doe voor een natuurlijke teint, is eerst de CC crème van Uriage aanbrengen (de light), even laten intrekken en daarna 1 druppeltje serum foundation erbovenop (ik heb nu Healthy Mix van Bourjois), voor het hele gezicht.
Dat geeft juist dat tikje meer dekking en glans zonder dat het er geplamuurd uitziet.
Dat geeft juist dat tikje meer dekking en glans zonder dat het er geplamuurd uitziet.
zondag 4 januari 2026 om 17:06
Ziet er niet poederig uit? Vaak oogt poeder nog als meer geplamuurd dan een crème foundation vind ik vaak, maar mogelijk zit de make up dan niet goed. Wel goede tip om daar eens langs te gaan.ladadieladieda schreef: ↑03-01-2026 22:29Ik heb hem in een Douglas winkel gekocht en de verkoopster raadde me kleur 4 aan, die mij donker leek, maar ze had echt gelijk! Ik ben blond, bleek en sproeterig maar ze had het goed gezien, deze kleur matcht perfect met mijn huid. Volgens haar had ik best wat pigment in m’n huid waardoor die mooi kleurde. Heel blij met haar advies dus.
Workshop mineralen makeup ga ik ook eens op googlen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in