Geld & Recht alle pijlers

onderverhuur

05-07-2016 11:54 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand hier ervaring met onderverhuur in de vrije sector?

Ik ben bang dat het niet mag.

In mijn huurcontract staat letterlijk dat dit niet is toegestaan. Is het verstandig als ik mijn verhuurbedrijf opbel om informatie te winnen, of is dat het stomste wat ik kan doen (want dan alarmeer ik ze op dat ik hieraan denk... en tsja, als het niet legaal kan wil ik toch overwegen om het illegaal te proberen).

En stel dat ik een koophuis had ipv een huurhuis... had ik dit dan wel mogen onderverhuren? Of had ik dan toestemming moeten vragen aan de VvE?
quote:handigmetgeld schreef op 05 juli 2016 @ 13:24:

[...]

Dat is vrij absurd. Juridisch kan dat, maar volgens mij werken alle corporaties hieraan mee? Wel vragen ze soms om een 'voorwaardelijke huuropzegging' te tekenen, zodat je als je niet terugkomt meteen huurder-af bent.Ik weet niet of dat absurd is, het staat duidelijk in de huurreglementen die je bij je huurcontract krijgt. Je mag eventueel wel, na toestemming van de Woningstichting, een kamer verhuren.
Zorg iig dat je altijd zelf je huur overmaakt en niet laat doen door de onderhuurder! Daarmee kun je geen achterstanden oplopen bij de verhuurder mocht de onderhuurder niet betalen.

Maar liever heb je ook geen schriftelijke betalingen van een onderhuurder, omdat dit misschien zou kunnen gelden als rechten-opbouwend.
Verhuren is in veel gevallen wel mogelijk én legaal. Tijdelijk (verblijf in buitenland bv) iemand in je huis zetten geven veel huisbazen toch hun fiat voor. Iig voor hun zekerheid dat de huur word betaald en als je een fijne huurder bent willen ze je niet zomaar kwijt. (je weet wat je hebt niet wat je krijgt)

Ook met een eigen huis mag je er tijdelijk iemand anders in zetten. Daar zijn verschillende constructies voor.

Je hoeft bij bepaalde constructies geen eens inkomensbelasting betalen. (met een grens)

Vraag het gewoon aan je huisbaas. Mag het niet moet je wat anders verzinnen.

Gewoon even een mailtje met "ik heb eventueel de kans om zoveel maanden weg te gaan maar wil mijn woning niet kwijt is het goed als er iemand anders tijdelijk op mijn woning past? "
quote:Boogschutter10 schreef op 05 juli 2016 @ 13:55:

Hoe duidelijk wil je het hebben? In je huurcontract staat dat dit niet is toegestaan ... . Doe je dit toch dan loop je kans dat je je huis wordt uitgezet.

Je verhuurder kan hier op eenvoudige wijze achterkomen indien je onderhuurder zich op je adres inschrijft bij de gemeente.

Niet illegaal doen. Je loopt kans een bak ellende over je heen te trekken waar je nu de gevolgen niet van kan overzien.

Je kunt je verhuurder wel om toestemming vragen. Met schriftelijke toestemming mag het wel. Vragen staat immers vrij.Zonder toestemming van de hoofdbewoner kun je je niet zomaar ergens inschrijven.
quote:mary57 schreef op 05 juli 2016 @ 13:16:

[...]

Ik woon in een sociale huurwoning, maar huisbewaarderschap is hier niet toegestaan hoor.Ik heb een erg lastige huisbaas maar zelfs hij vind het goed. De woning beneden mij is 2 keer onderverhuurd geweest omdat de hoofdbewoonster een jaartje naar het buitenland vertrok. Er hebben studenten in gezeten die blij waren om een jaartje onderdak te hebben.
quote:nina1966 schreef op 05 juli 2016 @ 15:37:

[...]

Zonder toestemming van de hoofdbewoner kun je je niet zomaar ergens inschrijven.Dit is niet helemaal waar hoor. Misschien is het gemeente afhankelijk, maar in mijn gemeente kan iedereen zich zo maar op mijn adres inschrijven. Pas nog meegemaakt, lag een brief van de gemeente op de mat, gericht aan iemand die ik niet kende. Toch opengemaakt, die onbekende had zich dus op mijn adres ingeschreven. Was best een gedoe om gecorrigeerd te krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven