Geld & Recht alle pijlers

ongepaste relatie, wat kan ik doen?

04-04-2011 22:44 270 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste dames en heren,

Ik weet even niet meer wat ik moet doen en wat wijsheid is, maar ik zit er vreselijk mee. Ik weet ook niet op welke pijler dit hoort, maar omdat op deze pijler vaak werk gerelateerde topics staan zet ik het hier maar bij.

Ik ben een docent in opleiding en samen met andere stagiaires loop ik nu stage. Een van deze stagiaires is op een andere dependance begonnen en heeft daar, toen deze stagiaire een leerling op stap tegenkwam, met de leerling gezoend. Deze stagiaire is toen naar mijn dependance overgeplaatst.

Het is dus uitgekomen. Mijn school (waar ook de stagiaire vandaan komt) en mijn stageschool zijn op de hoogte, maar er wordt totaal geen issue van gemaakt. Mijn andere mede-stagiaires zijn ook op de hoogte gebracht en reageren precies hetzelfde; er is een fout gemaakt, het is nu goedgemaakt want het zal nóóit meer voorkomen. Ik ben dus de enige die hier een big deal van maakt. Ik snap er namelijk niets van, ik vind het een gróte fout en ik snap niet hoe je nu nog je stage kan halen als je zo'n grote inschattingsfout maakt. Ik vind dit zelfs genoeg grond voor een opleiding om een student te weigeren.

Wat mis ik? Zijn er nog andere kanten aan dit verhaal? Kan ik nog wat anders doen? Ik geef erg veel om mijn leerlingen maar zou ze nooit als iets anders zien als kinderen en je neemt geen voorbeeldrol aan om die 's avonds weer af te leggen. Ik begrijp het gewoon niet en zit er erg mee in mijn maag. Ik hoop op goed advies van jullie.
Is de stagair mannelijk en leerling vrouwlijk? Of andersom? Hoe dan ook, ik vind het niet kunnen.. Je bent in opleiding voor om lera(a)r(es) te worden.. en dan weet je dat dit soort dingen niet kunnen. Sorry hoor een vriendin van mij is ook in opleiding voor dat beroep, maar ik zie het echt niet gebeuren dat zij gaat lopen tongen met een leerling in een 1 of andere discotheek! Ik zie het al voor me.. dat soort dingen kan je toch wel laten dan?!

Ik vind het wel overdreven om stagiar gelijk van school te sturen, maar een 1 of andere sanctie zal niet verkeerd zijn.
quote:The_Jets schreef op 04 april 2011 @ 23:07:

Het is een mannelijke stagiaire. Dit is het verhaal zoals hij het aan mij heeft verteld, inclusief het; "ik heb te veel gedronken en ik deed het gewoon zo maar." Maargoed, blijkbaar ben ik de enige die het niet snapt.

En ja, ik ben principieel. Hij kende het meisje, hij heeft haar lesgegeven.Ik vind het nogal uitmaken hoe hij het heeft verteld. Vol schuldgevoel en zich ervan bewust dat zoiets nooit en te nimmer meer mag voorkomen? Of, zoals ik in bovenstaand bericht een beetje meen te lezen, nogal luchtig?
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Hmm mannelijk dus, en hij heeft haar les gegeven! Tja ik vind het niet kunnen, en ik vind ook niet dat je overdrijft (alhoewel.. het van school sturen hoeft ook weer niet in mijn ogen ) Maar voor de rest ben ik het wel met je eens!!
even voor de duidelijkheid: stagiair is mannelijk. Stagiaire is vrouwelijk. Als je een mannelijke stagiair bedoelt, schrijft je dus niet stagiaire. [/jufmodus] (sorry, maar het maakt het verhaal wat duidelijker als je de juiste vorm gebruikt)
Volgens mij betrekt the Jets het niet op zichzelf als persoon, maar meer als ethische kwestie. Het doet me denken aan de rechtszaak met militair Kroon, die we eerst tot ridder hebben geslagen, maar om wat hij mogelijk in zijn vrije tijd heeft gedaan, nu publiekelijk aan de schandpaal hangen. Maar dat terzijde.

Als leraar kun je niet meer zo vrij zijn met stappen, je hebt een publieke functie. Een huisarts die je op vrijdag lam aan de bar ziet hangen, neem je op maandag ook niet serieus. Het zijn van die ongeschreven regels.

Ik vind het dan ook echt niet kunnen wat je beschrijft. Maar de stagiar is nog stagiair, en ik zou als bestuur diegene ook zeker nog wel een kans hebben gegeven, incl overplaatsing.

Voor jou zou ik zeggen: leer van de fouten van een ander, en laat het verder los.
Als je het over een man hebt, The jets, dan is het stagiair zonder E!

Ik zie nog steeds het probleem niet zo. Als je 15 bent dan ben je oud en wijs genoeg om te bedenken of je met iemand wil zoenen of niet. Zeker in een kroeg/discotheek is het makkelijk iemand duidelijk te maken dat je hem niet wilt.
Ik vind ook dat die stagiair te ver is gegaan, maar er zijn blijkbaar maatregelen getroffen door de mensen die erover gaan. Jij hoeft verder niets te doen en kunt niets doen. Dit is niet jouw zaak en niet jouw verantwoordelijkheid. Zet het van je af. Hooguit kun je de betreffende jongen wat in de gaten houden. Als blijkt dat dit niet een eenmalig incident was, dan is het een andere zaak.
Ik zie nu pas dat TO zelf ook nog docent in opleiding is, ik dacht dat TO beroepsmatig verbonden was aan de betreffende lerarenopleiding.

Dan lijkt het me simpel, Jets. Ga naar een vertrouwenspersoon van de opleiding en vertel waarom dit je dwarszit. Verder is het jouw zaak niet, als medestudente. Je kunt de opleiding informatie geven om een keuze te maken, hoe die keuze uitpakt is niet aan jou want je werkt er niet en bent er zelfs nog niet eens afgestudeerd.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:roodmetwittestippen schreef op 04 april 2011 @ 23:13:

Volgens mij betrekt the Jets het niet op zichzelf als persoon, maar meer als ethische kwestie. Het doet me denken aan de rechtszaak met militair Kroon, die we eerst tot ridder hebben geslagen, maar om wat hij mogelijk in zijn vrije tijd heeft gedaan, nu publiekelijk aan de schandpaal hangen. Maar dat terzijde.

Als leraar kun je niet meer zo vrij zijn met stappen, je hebt een publieke functie. Een huisarts die je op vrijdag lam aan de bar ziet hangen, neem je op maandag ook niet serieus. Het zijn van die ongeschreven regels.

Ik vind het dan ook echt niet kunnen wat je beschrijft. Maar de stagiar is nog stagiair, en ik zou als bestuur diegene ook zeker nog wel een kans hebben gegeven, incl overplaatsing.

Voor jou zou ik zeggen: leer van de fouten van een ander, en laat het verder los.Goed omschreven, en helemaal eens!
Oeh, 15 is toch wel wat jong ja. Ik zou daar ook wel een naar gevoel van krijgen als mijn klasgenoot dat gedaan zou hebben. Ik denk alleen dat het nog steeds niet aan jou is om er iets mee te doen. Wat zou je willen doen dan? Hopelijk wordt je klasgenoot hier in ieder geval snel ouder en wijzer van
Voor veel mensen is een keertje zoenen als je nog stagiair bent van 20 met een meisje van 15 geen issue dat je iemands carrière naar de maan hoeft te helpen.

Het heet allerminst een relatie iig zoals jij dat noemt.

Persoonlijk vind ik het altijd wat geforceerd in een maatschappij waarbij seks en liefde voorop staan dat het in hokjes gemanouvreerd moet worden vanwege hiërarchische omstandigheden. Dit is alleen om machtsmisbruik te voorkomen ingesteld.

Hier lijkt mij geen enkele sprake van onvrijwilligheid en machtsmisbruik. En de stagiair is er nu op aangesproken dat hij dit in de toekomst niet meer kan doen als hij docent wordt op deze manier om eventueel machtsproblemen te voorkomen. Het is een regeltje. Regeltjes zijn er om ons mensen enigszins in goede banen te leiden voor het geval het mis kan gaan.

Je door alleen de regels zelf laten leiden is geen goed iets. Het gaat om de intentie achter de regels.
The_Jets, ik vind dat je groot gelijk hebt en als er inderdaad zo makkelijk overheen wordt gestapt als jij zegt, dat snap ik dat het je dwarszit. Dit kan écht niet en dit zijn precies die dingen die heel negatief in het nieuws kunnen komen. Vervang stagiair eens door docent -- dat is hij tenslotte binnenkort: Docent (20) tongzoent minderjarige leerlinge (15). Nou lekker dan. Je zet wel een hele beroepsgroep voor schut.

De tip van Dana vind ik een goeie. Is er zo'n vertrouwenspersoon?
wat 'n flauwekul, een 20-jarige met 'n 15-jarige is toch geen big deal en 't is maar 'n stagair, geen leerkracht

had je 'm zelf graag gewild dat je zo overdreven reageert?
Ik neem aan dat de ouders van deze leerling op de hoogte zijn? Want het is aan hun om evt. stappen te ondernemen.

Het is inderdaad niet oke en het kan niet. Maar ik denk dat er wel meer 15-jarigen zijn die met twintigers zoenen. Dat hij docent in opleiding is, maakt de zaak wel kwalijker.

Dan nog zou ik mijn energie in iets anders steken. Het is echt niet jouw probleem.
To school for cool
Sorry, stagiair! Ik zal het onthouden.

Het ging dus inderdaad nogal luchtig, en nu ik er over nadenk zit daar misschien de angel. Hij vond het ook nogal uit proportie geblazen dat ouders op hoge poten naar school stapten. Ik weet dat er mensen zijn die wijzer zijn dan ik met meer ervaring dan ik een besluit over hebben genomen en dat het niet mijn zaken zijn maar ik kan het op een of andere manier niet zo maar neerleggen.

Roodmetwittestippen, je hebt gelijk.
waarom hebben ze hun avontuurtje eigenlijk aan de grote klok gehangen, of heeft iemand hen verlinkt?
Haley een stagiair is nog geen docent. Iets soepeler mag dus wel. Die jongen heeft een fout gemaakt, is gestraft en heeft er van geleerd (ga ik vanuit).
Flauw, Elninjoo. Een leerkracht in opleiding wordt geacht enige pedagogische kennis te hebben. En dat omvat ook dat kinderen van 15 echt nog kinderen zijn. Als ie nou voor kok studeerde, of voor ingenieur. Maar in het onderwijs kan dit echt niet.
En jij ziet 15 nog als kinderen. Maar ook hier gaat het om regeltjes. Wij hebben allemaal de grens bepaald dat iemand volwassen is als deze precies 18 wordt. Sommigen zijn dan al lang redelijk zelfstandig en de hormonen gieren bij de meesten al behoorlijk voordat ze 18 zijn, anderen zijn pas laat volwassen en nog een beetje kind als ze de 18 al wel zijn gepasseerd. Meestal zijn meisjes sneller wat volwassener dan jongens.

Ook hier zijn de regels ingesteld aan een bepaalde normering en moet het uiteraard niet gaan om te grote leeftijdsverschillen. Maar misschien voelde het voor hen niet als heel verschillend.

Ook hier is er gewaarschuwd en ik vind dat je mensen nooit bij 1 fout gelijk moet afstraffen. Tenzij er een ernstig misdrijf is gepleegd vind ik een eerste waarschuwing zeer normaal om een keer duidelijker de kaders aan te geven.
Elninjoo, ze hebben blijkbaar in een vol café staan zoenen waar ook klasgenootjes bij waren.
Het was toch in de vrije tijd, hij pakte haar toch niet in 't klaslokaal? En als stagair is er helemaal geen machtspositie en 'n 15-jarige zal heus wel bewust zijn van wat ze wel of niet wil. Zij wilde hem en heeft 'm gegrepen, big deal...
Ik snap je gevoel helemaal The Jets, want zij is nog een kind, hij heeft een voorbeeldfunctie, er is een verschil in hierarchie (leerling en leraar in opleiding) en hij deed er te luchtig over, maar ik vrees dat jij het anders ziet dan de rest van de school, dus pas op dat jij niet straks de oude preutse zeur bent als je hier te lang op door gaat.
Een kwestie van cultuur denk ik..Hier in de uk was de stagiare de laan uitgegooid en was er mogelijk een procedure aangespannen. Ik zou er net als The Jets, zoals RoodMWS vanwege ethiek er grote moeite meehebben.
quote:The_Jets schreef op 04 april 2011 @ 23:28:

Elninjoo, ze hebben blijkbaar in een vol café staan zoenen waar ook klasgenootjes bij waren.In 't openbaar dus, niet sneaky ergens in z'n auto ofzo. Er is nauwelijks leeftijdsverschil. Snap echt the fuzz niet over 2 pubers die 'n keer getongt hebben. Hopelijk hebben ze meer gekregen dan alleen maar 'n zoen, voor de hoop shit die ze over zich heen hebben gehad.
Voordeelfunctie? Dat klinkt ook wat cynisch...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven