Geld & Recht alle pijlers

Ongewenste erfenis, waar te beginnen??

19-06-2012 22:29 153 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals sommige hier weten heeft mijn biologische vader in februari zelfmoord gepleegd. Ik heb hem niet in mijn leven gehad na mijn derde jaar. Wel meerdere pogingen gedaan die allemaal gestrand zijn in een hoop verdriet van mijn kant. Ik heb hem drie jaar geleden na jaren gezien en dat was direct de laatste keer.

Via via heb ik van zijn dood gehoord, ook een rouwkaart achteraf via een oude kennis gekregen. Ik stond er niet op, zijn hond wel. Dit om een beetje te schetsen hoe ik me hierbij voel.

Na zijn dood niets gehoord, probeer het te verwerken, lukt voor geen meter, heb in vlagen echt paniek hierover.

Nu valt er vanmiddag een brief van de belastingdienst op de mat dat ik een paar honderd euro binnen twee weken moet betalen. Dat kan niet kloppen denk ik, want heb geen schulden oid. Dus ik bel en zie dan pas dat het aan de erven van mijn bio vader gericht is. Zijn schuld dus..... Ik krijg geen rouwkaart, in mijn hele leven niets van hem gehad, geen lief woord, niets. Maar dan is hij dood en krijg ik een rekening.

Ik heb een bezwaarbrief klaar liggen. Al gaven ze me aan de telefoon bij de bd weinig kans. Hij laat overigens zijn vriendin (20 jaar samen geleefd) en haar zoon achter.

Wie weet waar ik aan moet denken, wat ik moet doen? Het enige wat ik ooit wilde was een vader, geen geld. Nu dus ook niet, ik hoef niets van hem. Maar als ik dat wil verwerpen gaat het me alsnog 115 euro kosten begrijp ik.

Iemand advies? Ik kan er niet van slapen.....
Als jij verwerpt worden jouw minderjarige kinderen automatisch erfgenaam. Voor hun moet je benificiair aanvaarden of je moet naar de rechtbank om het te laten verwerpen. (zo heb ik het begrepen iig)

Hier staat ook nog wat info:

http://www.ouders.nl/mnot2005-09.htm
Hoe zit het met zijn andere kind? Dat heeft evenveel recht op zijn erfenis als jij lijkt me. Als hij meerderjarig is zou hij misschien de vereffenaar (?) kunnen worden zodat hij alles kan regelen. Of anders de weduwe, erft zij uberhaupt wel iets?
Het is echt heel lastig te verwerpen voor een minderjarig kind, dat is om dat kind te 'beschermen'; dat als er een erfenis is waar het kind recht op heeft, dat kind die erfenis dan ook krijgt.

Ik denk dat je het makkelijkste zelf beneficiair kunt aanvaarden. En ja, dit gaat je tijd en moeite kosten. Je kunt het niet wegschuiven, het is nu eenmaal zo.
Zeg maar Spijker.
Hij heeft geen ander biologisch kind, en weduwe, ik heb geen idee, want ik heb behalve het bericht dat hij is overleden via een kennis helemaal niets te horen gekregen.
Heb niet alles gelezen, dus misschien mosterd, maar...

Bel gewoon de belastingdienst.

Die mensen zijn heel vriendelijk en helpen altijd. Leg het probleem voor en zij vertellen je wat je moet doen.
quote:ambrosia9 schreef op 20 juni 2012 @ 08:06:

Shit ik lees nu ook dat je binnen drie maanden moet verwerpen, anders wordt geacht dat je de erfenis beneficiair hebt aanvaard.... Maar ik heb eerder geen bericht gehad, geldt dit nu dan ook??

Pff alles gaat pas om negen uur open.

Die drie maanden gaan lopen vanaf het moment dat je had van het feit dat je erfgenaam was. (Ik weet niet in hoevere je als kind bij kennisnemen van overlijden van een ouder verondersteld wordt ook te snappen dat je gaat erven.)

Dit is wel een informatieve pagina

link rechtspraak vragen nalatenschap
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Jurist gesproken, ik ga hier helemaal niet makkelijk vanaf komen..... heel veel haken en ogen en fijne bijkomende kosten.
Shit zeg.

Ik ben bang dat je motto helaas niet opgaat nu.

Maar ik hoop dat je sterker uit de knoop komt uiteindelijk.
ambrosia, wat erg dit.

Is het naast alle bovenstaande adviesen en feiten niet zo dat ze verplicht waren je op de hoogte te stellen van de erfenis? Voor zover ik lees is dit niet gebeurd.

Ik kwam deze link ook nog tegen: http://novex-executeur.nl/werkzaamheden ... -executeur

Ik hoop dat ze de wet heel snel aanpassen om dit soort situaties te voorkomen.
Het ging mij dus hierom: De notaris die de Verklaring van Erfrecht of Executele maakt, is overigens ook verplicht de erfgenamen in kennis te stellen. De erfgenamen ontvangen van hem ook een kopie van het testament.
Potverdorie vrouw, dat is helemaal niet fijn. Ik leef met je mee.
Ik denk dat er geen testament is. Hij en zijn partner zaten allebei met een uitkering voor zo ver ik weet.

Ik heb net een notaris gesproken die me afraadt om actie te ondernemen. Wel een brief naar de bd om te laten weten dat ik niets van doen heb met mijn vader en dat ze zich moeten richten tot de gene die wel op de rouwkaart staan. Met een klein stukje uitleg over onze relatie. Notaris is van mening dat ik later alsnog actie kan ondernemen mochten er nog meer brieven komen. Maar misschien is dit het wel en komt er niets meer.
Ik vond dit nog: "Het aanvaarden van de rekening van de overledenen kan echter al worden gezien, als het aanvaarden van de erfenis"

De bd brief (aangetekend) terugsturen en ze bellen zou ik zeker doen. Geen actie ondernemen lijkt me gek? Zouden ze dat niet kunnen zien als aanvaarden?
Ik stuur de brief terug naar de belastingdienst met een brief erbij, dit alles aangetekend.

En als niets doen beneficiair aanvaarden betekent is dat dus lekker makkelijk geregeld zonder dat ik er iets voor heb hoeven doen, ook prima. Ik betaal helemaal niets en ik wil ook geen spullen.
quote:ambrosia9 schreef op 20 juni 2012 @ 09:59:

Ik denk dat er geen testament is. Hij en zijn partner zaten allebei met een uitkering voor zo ver ik weet.

Ik heb net een notaris gesproken die me afraadt om actie te ondernemen. Wel een brief naar de bd om te laten weten dat ik niets van doen heb met mijn vader en dat ze zich moeten richten tot de gene die wel op de rouwkaart staan. Met een klein stukje uitleg over onze relatie. Notaris is van mening dat ik later alsnog actie kan ondernemen mochten er nog meer brieven komen. Maar misschien is dit het wel en komt er niets meer.Lijkt me best een goede aanpak maar toets het anders nog even bij 1 andere notaris of jurist?
Heb ik gedaan, jurist van t juridisch loket zei lachend dat hij dit niet mag adviseren en daarom zegt dat ik wel actie moet ondernemen. Notaris is een oudere man, heel veel ervaring, vriendelijk, kalm en wist na t gesprek met mijn moeder net zonder dat ik iets vroeg alles te reproduceren. En me ook gerust te stellen.
Ik vind het gevaarlijk, niets doen. Wat nou als dat betekent dat je de hele erfenis aanvaard, schulden en al?

Maar misschien moet ik meer vertrouwen hebben in wat je notaris zei...
Heb je de belastingdienst zelf al gebeld?
Ja de bd weet helemaal niets, twee keer gebeld, twee keer een nitwit aan de telefoon....

Ik heb nu vertrouwen in de notaris, ik weet het anders nl ook niet....
Jee vrouw, sterkte allereerst.

Ik denk dat die notaris genoeg ervaring hierin heeft. En volgens mij kun je inderdaad niet meer doen dan dit.
Lekker, zo'n uitgeslapen student bij het juridisch loket. Hij heeff makkelijk lachen, daar heb jij niks aan. Ik zou het advies van de notaris volgens, klinkt mij goed in de oren!

Laat je niet gek maken!

Computer says nooooo
quote:ambrosia9 schreef op 20 juni 2012 @ 09:59:

Elek notaris kan opzoeken of er een testament is. Als ze zelf geen testament hebben opgesteld, geldt het standaard testament. Dus zijn vrouw en kinderen erfgenamen. Je ontvangt een verklaring van erfrecht van de notaris met een begeleidend schrijven met de verschillende opties die je hebt. Ik begrijp dat je dit niet hebt gekregen. Is er uberhaupt wel een verklaring van erfrecht opgesteld? Heeft de notaris hier nog iets over gezegd?

Verder, wat een rotsituatie
Ik heb helemaal niets ontvangen.... Daarom ga ik nu mee in wat deze notaris zegt. Niet zijn notaris dus.
Ik vind het ook een goed advies van de notaris. Dus zeker opvolgen.

Heeft de notaris je ook geïnformeerd hoe je verdere problemen in de toekomst kunt voorkomen? Nu is het de belastingdienst die je benaderd, straks komen er andere schuldeisers.
quote:summer73 schreef op 20 juni 2012 @ 11:37:

Lekker, zo'n uitgeslapen student bij het juridisch loket. Hij heeff makkelijk lachen, daar heb jij niks aan. Ik zou het advies van de notaris volgens, klinkt mij goed in de oren!

Bij het juridisch loket werken geen studenten, maar gewoon juristen. Je bent in de war met de wetswinkel.
Zeg maar Spijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven