Geld & Recht alle pijlers

Ontslag bedrijfsbeëindiging

30-04-2014 11:18 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Helaas van de week gehoord dat mijn baas stopt met zijn bedrijf. Hij heeft een volgens eigen zeggen niet te weigeren aanbieding gekregen om bij een bedrijf in loondienst te komen werken.

Ik ben de enige werknemer en heb geen idee waar ik recht op heb. Ik heb een vast contract, werk er nu 3,5 jaar.

Bedrijf loopt goed, er zit genoeg geld dus het betreft geen faillissement of stopzetting i.v.m. bedrijfseconomische redenen.

Hij geeft aan zijn best te doen om voor mij een baan te verzorgen bij het bedrijf waar hij zelf in loondienst gaat. Helaas zal dit 3uur reistijd per dag inhouden en weet ik nog niks over eventuele arbeidsvoorwaarden dus is nog vaag.

Hij zegt zelf per 1 juli aan de slag te gaan bij nieuwe werkgever en zijn eigen B.V. nog even aan te houden voor het afwikkelen van zaken.

Hier bovenop komt ook nog eens dat ik 6 weken voor mijn zwangerschapsverlof zit en ik dus tot ergens half oktober überhaupt niet werk.

Waar moet ik zijn om advies in te winnen hierover? Wat als de nieuwe baan waar baas het over heeft niks blijkt te zijn? Waar heb ik recht op? Ontslagvergoeding?

Al met al, hoop op jullie advies! De hormonen maken het er op het moment ook niet leuker op.

Alvast dank!
Je reiskosten etc is natuurlijk een ander verhaal. Maar er zijn maar weinig werkgevers die 3 maanden reiskosten vergoeden als je al niet meer aan het werk bent. Je hebt dan immers die kosten ook niet meer.
quote:merano schreef op 01 mei 2014 @ 10:13:

[...]

Waarom loopt dat voor de werkgever flink in de papieren? Hij is toch verzekerd en krijgt het salaris tijdens zwangerschapsverlof terug via de WAZO? Dat betekent dat het maar max. 6 weken salaris kost. Of snap ik het niet?

De werkgever moet in elk geval 6 weken langer betalen dan in een normale situatie het geval zou zijn. Daarnaast moet het salaris administratief verwerkt worden, dan kost de werkgever ook geld. En ook lopen zaken als pensioenopbouw ed gewoon door, die niet door het UWV vergoed worden. Bovendien bestaat er nog een kans dat TO hoger beloofd wordt dan de vergoeding van het groot UWV is (die situatie onstaat als iemand meer verdient dan het sociaal verzekeringsloon), en dan komt het verschil ook voor rekening van de werkgever. En tenslotte loopt de werkgever risico's, want wat bijv als de werknemer deels ziek wordt en deels moet reintegreren (wat niet ondenkbaar is na een bevalling). Dan moet de werkgever werk gaan bieden in een bedrijf dat niet meer bestaat. Best lastig allemaal dus.

Voor een grote organisatie zullen dit soort kosten en bijkomende toestanden het verschil niet direct maken. Maar voor een zelfstandig ondernemer met 1 medewerker, die bovendien van eigen bedrijf naar loondienst gaat, kan dat natuurlijk wel behoorlijk aantellen!
Ik bekijk het wat simpeler: de werkgever heeft gekozen voor een baan in loondienst in plaats van het ondernemerschap in een besloten vennootschap (of NV). Dan dienen de risico's die daaraan kleven ook voor zijn rekening te komen en te blijven.

Op grond van die redenering zal het UWV (want geen financiële noodzaak) geen ontslagvergunning verlenen. Zoals al opgemerkt zal het enige tijd duren voordat die vergunning gebruikt kan worden en geëffectueerd zal zijn.

In een ontslagprocedure geldt min of meer (reflexwerking) hetzelfde. De werkgever die kiest voor ontbinding wegens gewijzigde omstandigheden (grondslag bij de kantonrechter) zal dat goed moeten uitleggen. De reflexwerking van het verbod tot opzegging bij zwangerschap betekent dat de kantonrechter ook terughoudend zal zijn.

Immers de werkgever lijkt alleen aan zichzelf gedacht te hebben bij het aanvaarden van de baan. [Ik heb ooit namens een cliënte in dezelfde situatie een ontslag aangevochten en ik ben met haar (en de dikke buik) naar de kantonrechter gegaan. Conclusie: de arbeidsovereenkomst wordt niet ontbonden]

Waarom zou je niet gewoon afwachten? Niets tekenen en wachten wat hij gaat doen. Stuur een vriendelijk briefje en vertel hem/haar dat het ontslag zwaar op je zal drukken vanwege de zwangerschap en dat het tekenen van een vaststellingsovereenkomst geen recht doet aan die situatie. Dat je (ook om morele redenen) het ontslag graag voorgelegd ziet aan het UWV (en opvolgend de kantonrechter) of de kantonrechter ineens. Die zal dan een ontslagvergoeding vaststellen die recht doet aan de positie van partijen en dan is het aan de werkgever om die mogelijkheid te benutten. Het spreekt uiteraard voor zich, dat je de werkgever reeds nu voor als dan aansprakelijk stelt voor de kosten, rentes, schades, etc.

Tot slot wens je hem/haar veel succes in de nieuwe baan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven