Geld & Recht alle pijlers

Ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid

19-10-2010 22:42 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha allemaal,

Mijn ex gaat de hypotheek van 'ons' huis overnemen. Alle afspraken zijn hierover gemaakt, maar ik vraag me af hoe de laatste stap werkt. Er moet namelijk bij de hypotheker ontslag uit hofodelijke aansprakelijkheid voor mij worden aangevraagd. Ex heeft verder alles op orde om financiering over te nemen. Welke acties kan/ moet ik doen? Ik wil graag zo snel mogelijk van dat ellendige huis af namelijk (het loopt al meer dan anderhalf jaar)

Dank jullie wel!
Volgens mij staat er ergens nog een soortgelijk topic met veel tips in de geschiedenis. Je moet iig toestemming van de bank hebben, zij moeten je ontslaan uit de hoofdelijke aansprakelijkheid niet de hypotheker (neem aan dat dat je TP is?)
Ook ik zit in het zelfde "schuitje"

Wij hebben eerst bij de notaris een akte van verdeling laten opstellen (dit inverband met over/onderwaarde van het huis tov hypotheek)

Deze akte ligt nu bij de hypotheekadviseur.

Deze speelt het door naar de bank waar de hypotheek vandaan moet komen.

Zodra deze akkoord gaat, krijg ik mijn "ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid".

Neem aan dat de hypotheekadviseur je dit ook kan vertellen, wist namelijk ook niet hoe het in zijn werk ging.

Succes
Hej Bollo, ik heb ff voor je gekeken in de geschiedenis maar het topic waar ik eigenlijk op doelde is destijds ook door jou geopend.. wat is er nog niet helemaal duidelijk? Anders krijg je ws weer allemaal dezelfde reacties...
Nee, het werd uit het eerste topic niet helemaal duidelijk. Ik snap nog niet goed hoe dat ontslag werkt. Welke stappen zitten daar allemaal in. Wat moet ik doen en wat mijn ex en waar zitten afhankelijkheden in het proces. Mijn ex is namelijk een kei in het verzwijgen en manipuleren van informatie en ik ben dat na zoveel maanden meer dan beu.

Dus alles wat ik nu zelf kan doen, wil ik ook doen.

We hebben een akte van verdeling welke is opgesteld door advocaten. Deze moet nu door de notaris worden geformaliseerd. Dat is de stavaza momenteel. Verder gaat mijn ex waarschijnlijk (maar ik hoor daar verder niets over) de hypotheek oversluiten. Het is me niet duidelijk of dat ook verschil uitmaakt in de te doorlopen stappen.

@ waaromdan: balen dat jij er ook in zit. Gadver. Loopt het bij jou wel een beetje netjes of ben je ook de klos?
Oh jee, jullie ook al?

Het is hier een enorm gedoe. Bank wilde dat de gemeente tekende voor de hoofdelijke aansprakelijkheid, die doen dat echter al jaren niet meer, het is nu het Waarborgfonds.

Ex heeft 1001 formulieren moeten ondertekenen, en ze zijn nu nog aan het bellen voor papieren waarvan de beller soms zelf niet snapt waar ze voor nodig zijn.

Omdat de bank zo ontzettend dwars bleef liggen heeft een gemeente ambtenaar die medelijden kreeg, een brief opgesteld waarbij hij mij ontslaat uit de hoofdelijke aansprakelijkheid, terwijl hij dat niet hoeft te doen omdat dit al jaren geen gemeente taak meer is. Hij hoopte daar wij hiermee verder kwamen.

Ik vind het stuitend hoe weinig de bank hierin mee werkt, en hoe weinig de adviseurs weten van hoe en wat.

Het duurt nu al maanden en we zijn in juni voor de burgelijke stand gescheiden (na 2 jaar gedoe) en nu is dit nog steeds niet rond! Ik heb zelf al een nieuw huis gekocht, heb het maar gegokt ondanks dat ik dus nog steeds aansprakelijk ben voor het huis van mij en mijn ex.

Hoe kan dit zo ingewikkeld zijn? Volgens die gemeente mijnheer lag het aan de bank, die nodeloos moeilijk doet..

Hier is het dus zeker niet de bank zelf die me ontslaat uit de hoofdelijke aansprakelijkheid maar het Waarborg fonds.

Ben benieuwd hoe het bij jullie afloopt!
Bollo, je moet toch weten wat er met het huis gebeurd???

verkopen of "neemt" hij het?

Scheelt natuurlijk nogal of je het verkoopt aan derde, neem aan dat er dan andere zaken/papieren geregeld moeten worden.

Hier loopt het qua huis ed redelijk netjes (tot nu toe) Het wordt zijn huis, maar ik zit hier (met de kinderen) totdat ik wat voor mezelf heb. Kan hem natuurlijk niet snel genoeg maar ja, als ik geen papieren heb dan schiet het niet op.
Wat een rare gang van zaken Ambra, hier niet getrouwd maar dat maakt tegenwoordig neit echt meer uit.

Voor wat ik nu begreep zijn de papaieren bij de bank, dus wacht het af..................meer kan ik niet doen (en ja, ik zit lekkerhoor, slaap in een lekker bed en EX.....slaapt op de slaapbank
ik heb het ff opgezocht, het is Stichting Waarborgfonds eigen woning, en het heeft bij jullie dan ws ook te maken met je Nationale Hypotheek garantie.

Bollo, zou het zin hebben met deze stichting te bellen? Eens horen wat zij te vertellen hebben.

Hier is het al ingewikkeld terwijl mijn ex (nou ja, na enig aandringen omdat de termijn al met een maand verlopen was en ik nog steeds niks had gehoord) wel verteld wat er aan de hand is. Laat staan als je niks hoort..
Ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid

De aansprakelijkheid blijft de contractant "achtervolgen", totdat de bank de contractant uit de aansprakelijkheid heeft ontslagen. Wil een contractant uit de aansprakelijkheid ontslagen worden, dan zal deze hiervoor een schriftelijke aanvraag moeten indienen bij de bank. Het vervelende is, dat een bank NIET verplicht is iemand uit de aansprakelijkheid te ontslaan.

Of een bank akkoord gaat is afhankelijk van het risico. Ze hebben na ontslag nl nog maar één persoon waarop ze alles kunnen verhalen en zullen dus niet zondermeer akkoord gaan. Je ex moet alles financieel alleen kunnen dragen zonder al te veel risico voor de bank. Maak een afspraak met een adviseur van de betreffende bank en neem eventueel iemand mee die je kan bijstaan wanneer je moeite hebt met het volgen van het verhaal van de adviseur (wat helemaal niet vreemd is hoor).

Zorg dat je eea op schrift krijgt zodat je dat kan nalezen.

Succes met alles!
Waaromdan, ik ben ook niet (meer) getrouwd maar dat maakt dus niet uit . je hebt samen ooit dat huis gekocht..

Jullie wonen nog in 1 huis? Poeh, ben blij dat dat achter me ligt. Ik woon 1 straatje verder nu, en heb exact hetzelfde soort huis teruggekocht. Dombo he, ga je een keer verhuizen, koop je weer hetzelfde huis.:)

Nou ja, het wordt nu van top tot teen verbouwd, dus de voordelen hou ik en de nadelen slopen we eruit.

Ga jij verhuizen of hij? Lekker dat jij in het bed mag..
Nic, goed advies maar helaas geeft de adviseur vd bank er alle blijk van er niks van te snappen. Hij wordt vooral gestuurd door het hypotheekcentrum van de betreffende bank, elders in het land, en kan mijn ex niet duidelijk maken wat er moet gebeuren. Hij blijft zichzelf herhalen. Contact met hypotheekcentrum lukt niet.

Fijn om je uitleg te lezen over het risico dat de bank loopt met 1 eigenaar. Zo had ik het nog niet bekeken. Erg he, je redeneert toch vooral vanuit jezelf..

Hoop wel dat de bank hier uiteindelijk accoord gaat. Zou het anders kunnen betekenen dat de hele uitkoop niet doorgaat?

Want dan ga ik lekker het schip in.

Zucht. Ik wil er niet aan denken..
TO:

Wellicht kun je je vraag hier kwijt:

http://www.hypotheken-forum.nl

ik heb 2 jaar geleden ook wat vragen gesteld op bovenstaand forum, echter ging dat toen gewoon over de beste hypotheek etc..

ik werd snel geholpen en kon alle vragen kwijt die ik wilde..

er zitten ontzettend veel adviseurs op maar ook juristen etc..

hoop dat je vragen dan beantwoord worden..
Jij moet je ex achter de broek aanzitten dat hij dat ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid regelt. Per slot van rekening krijgt hij ook het huis op naam.
Ik ben destijds in het huis blijven wonen (bij scheiding) maar mijn ex is altijd op de hypotheek blijven staan. Ik wilde namelijk graag in het huis blijven wonen en kon de lasten ook wel dragen (al was het krap) maar had nooit de hypotheek in mijn eentje gekregen. Hij heeft dus niets meebetaald (er was geen onder en geen overwaarde). Jaren later, toen mijn vriend (inmiddels man) bij mij introk is mijn exman uitslagen uit hoofdelijke aansprakelijkheid. Met mijn huidige man heb ik toen een nieuwe hypotheek afgesloten. Zaten we dus met zijn 3e bij de notaris (gelukkig gaan we normaal met elkaar om). Eerst moest ex tekenen voor ontslag, daarna ging hij weg en konden wij tekenen voor de hypotheek.
Dat van 1 persoon de lasten dragen snap ik wel, maar als het salaris toereikend is (voldoet aan de gestelde normen) waarom zouden ze dan weigeren???

Ik woon hier met de meiden hoor Ambra, ex is vertrokken en komt terug als ik weg ben.

Zal even lekker worden dat hij ons eruit zet omdat hij niet meer wilt...........Hij kan natuurlijk zijn kinderen en mij op straat zetten (maar lijkt me geen goed plan)

Ik ga werken
Eigenlijk is het allemaal niet zo moeilijk en complex als jullie het stellen. Als jullie samen een huis op naam hebben werkt het als volgt.

Je zal naar de notaris moeten voor een akte van verdeling van het huis en de overige gemeenschappelijke spullen. Deze notaris zal een brief naar de bank sturen met daarin het verzoek jou te ontslaan uit de hoofdelijke aansprakelijkheid, hoef je zelf niet te regelen. De bank gaat dan kijken of je ex genoeg verdient om de hypotheek alleen te dragen. Zo ja, wordt de akte van verdeling getekend, en ben jij van alles verlost.

Wat ook kan is dat de huidige hypotheek die jij nu met ex hebt helemaal wordt afgelost en ex een nieuwe hypotheek af zal sluiten.

Staat het huis alleen op naam van je ex had je zowiezo niet mee moeten tekenen voor een hypotheek maar dat ter zijde. Ook in dat geval moet er een brief naar de bank worden gestuurd maar dat kan je ook zelf. Dan zal er waarschijnlijk een taxatierapport gemaakt moeten worden.

Wat de gemeente in een paar postings terug ermee te maken heeft weet ik niet, maar die hebben echt niets te maken met een hypotheekbank
quote:mormeltje08 schreef op 20 oktober 2010 @ 05:57:

Ik ben destijds in het huis blijven wonen (bij scheiding) maar mijn ex is altijd op de hypotheek blijven staan. Ik wilde namelijk graag in het huis blijven wonen en kon de lasten ook wel dragen (al was het krap) maar had nooit de hypotheek in mijn eentje gekregen. Hij heeft dus niets meebetaald (er was geen onder en geen overwaarde). Jaren later, toen mijn vriend (inmiddels man) bij mij introk is mijn exman uitslagen uit hoofdelijke aansprakelijkheid. Met mijn huidige man heb ik toen een nieuwe hypotheek afgesloten. Zaten we dus met zijn 3e bij de notaris (gelukkig gaan we normaal met elkaar om). Eerst moest ex tekenen voor ontslag, daarna ging hij weg en konden wij tekenen voor de hypotheek.Knap dat je je nieuwe vriend zover hebt gekregen om een schuld aan te gaan, terwijl het huis niet eens van hem is.
Wat Katrien zegt, zo hebben wij het gedaan/zijn we het aan het doen.

Hoop toch wel dat ik deze week de papieren krijg, tekenen en dan ...................Urgentie aanvragen.

Anders zit ik er nog wel een tijdje
Bij ons op kantoor(adviseur) regelen wij dit voor de klant.De notaris maakt alleen de akte van verdeling.

Er zijn 2 opties.

Of 1 van de expartners wordt ontslagen van de hoofdelijk aansprakelijkheid of de partner die blijft wonen sluit de hypotheek over.

Als eerst moet er hoe dan ook een concept akte van verdeling gemaakt worden. En indien getrouwed moet de echtscheiding worden uitgesproken en ingeschreven bij de burgelijke stand.

Bij ontslag, dient de adviseur/notaris/klant het verzoek in bij de bank om de expartner te ontslaan van de hypotheek. Dit gaat het snelst als beide expartners hier voor tekenen. Vervolgens lever je de inkomensgegevens, echtscheidingsstukken en akte van verdeling aan bij de bank. Indien alles aan de acceptatienormen voldoet krijgen jullie een akkoord van de bank en kunnen jullie naar de notaris voor de officiele akte van verdeling te tekenen.

In het geval van oversluiten sluit de partner die in de woning blijft een nieuwe hypotheek. Wanneer deze akkoord is en wordt ingeschreven bij de notaris kan de notaris gelijk de akte van verdeling passeren en is de partner die weggaat geen eigenaar meer van de woning. Aangezien de oude hypotheek wordt ingelost met de nieuwe hypotheek van de blijvende partner is de vertrekkende partner ook geen schuldenaar meer.
Misschien is dat gemeente verhaal een hele oude zaak, toen waarborgfonds eigen woning nog door de gemeente werd beheerd ??
Zero, dat van de gemeente is inderdaad achterhaald.

Alleen wil de bank daar niet aan!

En natuurlijk hebben we alles ondertekend wat er te ondertekenen valt en nog meer, en dan nog zeurt de bank over de gemeente.

de notaris is uiteraard ook al ingeschakeld.

Het lijkt nu net of ex (en ik ) moeilijk doen, maar echt, de bank ligt zo dwars. Hypotheek is allemaal al geregeld, kan ex zonder problemen op 1 naam laten zetten. Het leuke (grrr) is dat ik de helpdesk van de betreffende bank maar eens heb gebeld om onschuldig te vragen hoe ik een en ander zou moeten regelen, krijg ik inderdaad een kort maar krachtig advies, zoals het jouwe, maar dan.. dan moet je terug naar de adviseur en de hypotheekafdeling elders in het land die wij niet kunnen bellen.

Werkelijk, het lijkt zo simpel maar ze doen me een partij moeilijk!
quote:evelynsalt schreef op 20 oktober 2010 @ 09:01:

[...]

Knap dat je je nieuwe vriend zover hebt gekregen om een schuld aan te gaan, terwijl het huis niet eens van hem is.Er staat toch dat hij inmiddels mijn man is? Getrouwd in gemeenschap van goederen dus huis is net zoveel van hem als van mij.
[quote]mormeltje08 schreef op 21 oktober 2010 @ 21:04:

[...]

KOrt daarop (lees enkele maanden) zijn we getrouwd dus huis is net zoveel van hem als van mij.
quote:ambra schreef op 21 oktober 2010 @ 11:58:

Zero, dat van de gemeente is inderdaad achterhaald.

Alleen wil de bank daar niet aan!

En natuurlijk hebben we alles ondertekend wat er te ondertekenen valt en nog meer, en dan nog zeurt de bank over de gemeente.

de notaris is uiteraard ook al ingeschakeld.

Het lijkt nu net of ex (en ik ) moeilijk doen, maar echt, de bank ligt zo dwars. Hypotheek is allemaal al geregeld, kan ex zonder problemen op 1 naam laten zetten. Het leuke (grrr) is dat ik de helpdesk van de betreffende bank maar eens heb gebeld om onschuldig te vragen hoe ik een en ander zou moeten regelen, krijg ik inderdaad een kort maar krachtig advies, zoals het jouwe, maar dan.. dan moet je terug naar de adviseur en de hypotheekafdeling elders in het land die wij niet kunnen bellen.

Werkelijk, het lijkt zo simpel maar ze doen me een partij moeilijk!de notaris kan die afdelingen wel bellen, dus de notaris laten bellen of je tussenpersoon, ook hij kan die afdelingen bellen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven