Ontwerpen beschermen
vrijdag 15 juli 2011 om 18:58
Ik heb een aantal ontwerpen gemaakt voor een bepaald kledingstuk. Met deze ontwerpen zou ik graag naar een bekend merk gaan om te bekijken of zij dit misschien in hun collectie zouden willen opnemen.
Maar hoe kan ik dit het beste voorbereiden?
Ik ben een beetje bang dat als ik mijn ontwerpen daar achterlaat ze dit gewoon kunnen overnemen.
Kan ik mijzelf hiertegen beschermen?
Ik ben al aan het googelen geslagen, maar jammer genoeg zonder resultaat. Verder heb ik ook al geïnformeerd bij familie en vrienden, maar helaas kan niemand mij hier iets zinnigs over vertellen.
Dus wieweet dat iemand hier mij kan helpen, alvast bedankt!
Maar hoe kan ik dit het beste voorbereiden?
Ik ben een beetje bang dat als ik mijn ontwerpen daar achterlaat ze dit gewoon kunnen overnemen.
Kan ik mijzelf hiertegen beschermen?
Ik ben al aan het googelen geslagen, maar jammer genoeg zonder resultaat. Verder heb ik ook al geïnformeerd bij familie en vrienden, maar helaas kan niemand mij hier iets zinnigs over vertellen.
Dus wieweet dat iemand hier mij kan helpen, alvast bedankt!
vrijdag 15 juli 2011 om 19:01
http://www.rijksoverheid. ... ueel-eigendom/merkenrecht
vrijdag 15 juli 2011 om 20:10
quote:fruitmentos schreef op 15 juli 2011 @ 19:06:
Die info had ik inderdaad al gelezen, maar als ik met mijn ontwerpen aankom, kunnen zij het natuurlijk met een kleine aanpassing gewoon in productie nemen!
Want hoe kan ik bewijzen dat ik deze lijn heb ontworpen?Je ontwerp naar jezelf toesturen in een verzegelde envelop? Dan staat er een datum op en heb je een soort van bewijs wanneer jij dit hebt bedacht. En dan een vette schadevergoeding eisen als zij met jouw idee aan de haal gaan
Die info had ik inderdaad al gelezen, maar als ik met mijn ontwerpen aankom, kunnen zij het natuurlijk met een kleine aanpassing gewoon in productie nemen!
Want hoe kan ik bewijzen dat ik deze lijn heb ontworpen?Je ontwerp naar jezelf toesturen in een verzegelde envelop? Dan staat er een datum op en heb je een soort van bewijs wanneer jij dit hebt bedacht. En dan een vette schadevergoeding eisen als zij met jouw idee aan de haal gaan
vrijdag 15 juli 2011 om 20:36
http://www.merkenregistratie.nl/faq/
Het komt er dus op neer dat je je kleding een merk moet geven en dat merk moet je dan laten registreren. Zie bovenstaande. Als 'ze' dan je kleding willen kopieren dan hebben ze jouw toestemming nodig.
Het komt er dus op neer dat je je kleding een merk moet geven en dat merk moet je dan laten registreren. Zie bovenstaande. Als 'ze' dan je kleding willen kopieren dan hebben ze jouw toestemming nodig.
vrijdag 15 juli 2011 om 21:46
vrijdag 15 juli 2011 om 21:57
quote:fruitmentos schreef op 15 juli 2011 @ 21:46:
Bedankt voor de tips!
Ik heb alleen de tekeningen, ik heb er wel over nagedacht om een sample ergens te bestellen, maar daar zitten behoorlijk wat kosten aan verbonden, dus wilde eerst een gesprek aangaan om te kijken of er uberhaupt interesse is.Kan je zelf niet naaien dan? Ik ben niet thuis in de modebusiness maar stel me zo voor dat ze graag willen zien hoe het model valt.
Bedankt voor de tips!
Ik heb alleen de tekeningen, ik heb er wel over nagedacht om een sample ergens te bestellen, maar daar zitten behoorlijk wat kosten aan verbonden, dus wilde eerst een gesprek aangaan om te kijken of er uberhaupt interesse is.Kan je zelf niet naaien dan? Ik ben niet thuis in de modebusiness maar stel me zo voor dat ze graag willen zien hoe het model valt.
vrijdag 15 juli 2011 om 23:37
Wat je zou kunnen doen is je ontwerpen goed beschrijven en fotograveren, en die documentatie dan laten registreren bij de belastingdienst.
Dat kost niets, en je krijgt dan het "bewijs" dat op de datum van registratie er een beschrijving en foto's van jouw "ontwerp" aanwezig waren.
Let wel als je iets registreert bij belastingdienst, dan zegt dat niets over de inhoud van van die akte, ook niet of het uniek of wat dan ook is.
Het zegt alleen dat jouw ontwerp op datum X aanwezig was.
voor meer info: http://www.belastingdiens ... derhandse_akten.html#P0_0
Zo hebben wij zelfgeschreven software op die manier laten registreren bij de BD. Zodat we achteraf kunnen aantonen dat de listing van de software op een bepaalde datum er op een bepaalde manier uitzag.
Succes
Dat kost niets, en je krijgt dan het "bewijs" dat op de datum van registratie er een beschrijving en foto's van jouw "ontwerp" aanwezig waren.
Let wel als je iets registreert bij belastingdienst, dan zegt dat niets over de inhoud van van die akte, ook niet of het uniek of wat dan ook is.
Het zegt alleen dat jouw ontwerp op datum X aanwezig was.
voor meer info: http://www.belastingdiens ... derhandse_akten.html#P0_0
Zo hebben wij zelfgeschreven software op die manier laten registreren bij de BD. Zodat we achteraf kunnen aantonen dat de listing van de software op een bepaalde datum er op een bepaalde manier uitzag.
Succes
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
maandag 18 juli 2011 om 19:04
Ik maak zelf muziek. Wat ik doe met de tekst en/of muziek is een print van de tekst en een cd met de muziek opsturen naar mezelf. Datumstempel van tnt, en de envelop natuurlijk dichtlaten. Dan heb je ook bewijs.
Maar dat van de BD lijkt me ook een goeie optie (betrouwbare instantie).
Succes, en let us know als je creaties in de winkel hangen he!
Maar dat van de BD lijkt me ook een goeie optie (betrouwbare instantie).
Succes, en let us know als je creaties in de winkel hangen he!