Geld & Recht alle pijlers

onverschuldigde betaling

12-06-2016 11:46 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Opgelost, geld terug gekregen!
anoniem_279571 wijzigde dit bericht op 15-06-2016 19:46
Reden: privacy-herleiden
% gewijzigd
Even afwachten welke reactie je krijgt nav je toegezonden overboekingsoverzicht.

En bij geen reactie je hele administratie na lopen. Dus alle betalingen en alle rekeningen in een overzicht zetten met data.

En dat aan je rechtsbijstand geven met de vraag terug te vorderen.
Ik zou eens beginnen met ze morgenochtend meteen te bellen.
Ik zou eerst opnieuw contact zoeken met het kdv over deze kwestie. Probeer er samen uit te komen, dat zij jou nu lijken te negeren is wat minder. Maar volgens mij is het een lastige kwestie aangezien het neerkomt op een wellus-nietus verhaal. Jij hebt jouw bewijs via je bankafschrift en zij voeren bewijsmateriaal aan via het excel bestand.

Wel ben je rijkelijk laat met je constatering, dat maakt het misschien niet makkelijker. Als het kdv en jij niet nader tot elkaar kunnen komen misschien juridische/zakelijke hulp inschakelen? Geen idee of dat iets is hoor..
Hebben ze het ergens anders verrekend? Je kan even kijken op hun jaaroverzicht en dan kijken of je echt over het hele jaar of looptijd te veel hebt betaald.
Nog eens goed nakijken of je inderdaad dubbel hebt betaald aan hetzelfde bankrekeningnummer en dan terugvorderen binnen 10 dagen met de vermelding: onverschuldigde betaling.

Goed van je dat je het hebt gezien.
quote:parbleumondieu schreef op 12 juni 2016 @ 11:54:

Nog eens goed nakijken of je inderdaad dubbel hebt betaald aan hetzelfde bankrekeningnummer en dan terugvorderen binnen 10 dagen met de vermelding: onverschuldigde betaling.

Goed van je dat je het hebt gezien.Hoe wil je dat precies doen dat terugvorderen?
Gewoon morgen nog eens bellen, als ze het niet kunnen vinden inderdaad bekijken of het niet verrekend is en anders zou ik de rechtsbijstand bellen. De administratie bij kdv's laat wel vaker te wensen over..

Een bedrag dat je zelf overgeschreven hebt kun je niet terughalen, een automatisch incasso wel. TO is dus afhankelijk van het KDV dat het bedrag over moet maken.
Kan het misschien zijn dat ze het vrij snel teruggestort hebben en jij dat niet hebt gezien? Kijk op jouw bankrekening even naar betalingen en stortingen met hun bankrekeningnr. of het bedrag. Heb je het beide keren naar exact hetzelfde nr. gestort?

Zitten je kinderen nog steeds op dat kdv? Dan misschien verrekenen.
De tweede betaling kun je terugeisen, omdat er geen rechtsgrond was voor deze betaling. Je kunt hiervoor een brief sturen naar het KDV (ik zou het wel aangetekend doen). Als ook hierop niet wordt gereageerd, dan kun je voor advies contact opnemen met het Juridisch Loket (of contact opnemen met je rechtsbijstandverzekering, als je die hebt).
Wat ik ook gek vind is dat het met een AC betaald is terwijl de rest normaal met een incasso ging?

Kan het zijn dat er uiteindelijk een stornering heeft plaatsgevonden en je eigenlijk helemaal niet teveel betaald hebt?
quote:Goede-Fee schreef op 12 juni 2016 @ 11:55:

[...]

Hoe wil je dat precies doen dat terugvorderen?Tot nu toe heeft bij mij een e-mail gewerkt, met bijlage van de betalingsoverzichten. Met het verzoek om aan de ontvangende kant ook de administratie even na te kijken of mijn aanname klopt.
Maandag bellen met de boekhouder. Jij kunt op jouw afschrift zien wanneer het bij jou is afgeschreven met welke tegenrekening (KDV dus), hij kan dus op hun bankrekening zien hoe het ontvangen bedrag is verwerkt.

Ik neem aan dat het exceloverzicht dat hij jou gestuurd heeft boekingen betreft die op jouw klantnummer zijn verwerkt. Zo ja, dan zegt dat niks, want jouw ontvangst kan op een andere manier zijn verwerkt.

In elk boekhoudsysteem is dat zo na te kijken, dus als je hem belt, zou hij dat uit moeten kunnen zoeken, terwijl jij aan de lijn hangt. Dat is geen dagen werk.
quote:parbleumondieu schreef op 12 juni 2016 @ 12:19:

[...]

Tot nu toe heeft bij mij een e-mail gewerkt, met bijlage van de betalingsoverzichten. Met het verzoek om aan de ontvangende kant ook de administratie even na te kijken of mijn aanname klopt.

Ik denk dat het begrip terugvorderen niet van toepassing is, dit is gewoon een verzoek.

En dat heeft TO al gedaan maar zij zeggen dat er geen teveel betaald bedrag is.
Uit het verhaal maak ik niet op dat ze het ontkennen of dat er een conflict is, alleen dat je maandag je overzichten hebt gemaald en ze nog geen reactie hebben gegeven. Je zou ook even kunnen afwachten tot ze de tijd hebben gehad dit op te zoeken, in plaats van zeggen dat je het vervelend vindt en verwachten dat ze een betaling in het vorige jaar de hoogste prioriteit geven.

Je hebt gedaan wat je moet doen, zij tot nu ook, nu even gewoon even geduld.
quote:gewoonrob schreef op 12 juni 2016 @ 12:53:

Uit het verhaal maak ik niet op dat ze het ontkennen of dat er een conflict is, alleen dat je maandag je overzichten hebt gemaald en ze nog geen reactie hebben gegeven. Je zou ook even kunnen afwachten tot ze de tijd hebben gehad dit op te zoeken, in plaats van zeggen dat je het vervelend vindt en verwachten dat ze een betaling in het vorige jaar de hoogste prioriteit geven.

Je hebt gedaan wat je moet doen, zij tot nu ook, nu even gewoon even geduld.

Ik zou gewoon even bellen morgen.

De bal ligt bij TO als ze al echt dubbel heeft betaald en het terug wil, ze hebben er in ieder geval geen haast mee.
quote:Goede-Fee schreef op 12 juni 2016 @ 12:56:

[...]

Ik zou gewoon even bellen morgen.

De bal ligt bij TO als ze al echt dubbel heeft betaald en het terug wil, ze hebben er in ieder geval geen haast mee.

Misschien lees ik dan niet goed, maar volgens mij heeft zij het kenbaar gemaakt, heeft ze een overzicht terug gekregen waaruit blijkt dat ze niet dubbel betaald heeft en vervolgens heeft ze de afschrijvingen gemaild. Op dat laatste heeft ze nog niets gehoord.

Als ze dit laatste al ontkend hebben, dan is het een ander verhaal idd, maar nogmaals, zo lees ik het niet.
Ik zou beginnen met het dubbelchecken van mijn eigen bankrekening, want hier is het wel eens gebeurd dat ik een bedrag heb overgemaakt en na twee maanden ofzo terug kreeg, omdat ik één cijfertje verkeerd had ingevuld. Dus ik kreeg een aanmaning, waarop ik kon bewijzen dat het was overgemaakt (wat dus achteraf niet zo was maar nog niet zichtbaar). Braaf nog eens betaald, onder protest en weken later het eerste bedrag teruggekregen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Zijn de betalingen goed gedaan? Dus dat het traceerbaar is als een betaling van jou? Controleer de afschrijving even goed of er jouw klantnummer bij staat. En inderdaad afschriften even verder nakijken of het enige dagen of weken later niet is teruggeboekt.
KDV zijn vaak behoorlijke bedragen, TO.

Ik mag dik duizend aftikken voor een maandje. Als ik per ongeluk 2x overmaak, dan kom ik gewoon niet uit die maand. Hoe kun je dat niet gemerkt hebben?
Inderdaad wel eerst dubbelchecken in jouw eigen afschriften of je echt twee keer hebt betaald.
Even erachteraan bellen.

Wat ik me afvraag; heb je niet toevallig voor twee maanden betaald die ene keer? Wellicht ben je het die maand daarvoor vergeten?
Een dag niet genoten is een dag niet geleefd.
Ik zou wachten tot woensdagmiddag en dan eventjes bellen.
Ik zou er niet meteen vanuit gaan dat er een conflict aan het ontstaan is dus ik vind juridische bijstand ed een beetje voorbarig.

Waarschijnlijk zijn ze het aan het uitzoeken en/of is degene die het kan uitzoeken niet elke dag aanwezig.

Gewoon maandag even bellen en vragen op welke termijn je een antwoord kan verwachten.

Verder is mijn ervaring dat dit soort dingen altijd vanzelf worden opgemerkt en rechtgetrokken. Dat is nu niet gebeurd.

Ik zou daarom zelf echt heel grondig checken of je het niet fout hebt. Dus of er uiteindelijk dat jaar echt een maand te veel is betaald, of die betalingen allemaal wel goed zijn gegaan en of er nooit wat is terug gestort.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Maak een duidelijk overzicht in excel van de facturen (factuurnummers, datum en bedrag) en de betaaldatum.

Dan komt er dus vanzelf een factuur naar boven die dubbel is betaald.

Schrijf een brief, voeg het overzicht toe, voeg de 2 dubbele betalingen toe. Maak een kopie voor jezelf.

Doe op de post en mail het ook nog eens. Verzoek om terugbetaling van de onverschuldigde betaling binnen 5 werkdagen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven