Onverwachte erfenis, wat mee doen?

zondag 1 december 2019 om 08:09
[Edit] Ik ga een adviseur bellen, wel zo logisch natuurlijk. Dank voor de reacties!
Bij de post zat gisteren een brief dat ik erf. Helemaal onverwacht, en een fiks bedrag. (Ik was/ben in shock.)
Ik ben zzp-er, leef van weinig en heb geen goede pensioenregeling. Dus ik wil gaan kijken hoe ik dat geld goed wegzet voor later. Iemand tips? Ik heb me hier nog nooit een seconde mee bezig gehouden dus ik heb geen idee!
Bij de post zat gisteren een brief dat ik erf. Helemaal onverwacht, en een fiks bedrag. (Ik was/ben in shock.)
Ik ben zzp-er, leef van weinig en heb geen goede pensioenregeling. Dus ik wil gaan kijken hoe ik dat geld goed wegzet voor later. Iemand tips? Ik heb me hier nog nooit een seconde mee bezig gehouden dus ik heb geen idee!
anoniem_6452b9be5a972 wijzigde dit bericht op 01-12-2019 12:03
11.38% gewijzigd
maandag 2 december 2019 om 12:24
SteunEndeToeverlaet schreef: ↑01-12-2019 20:26Dit vind ik toch altijd zo'n dom argument. Zo'n 'ik kwaak Rutte na zonder na te denken' kwaak.
Alsof je met een briefje van €50 van Opa naar de winkel kunt gaan en verwacht dat je een artikel zonder BTW mee kan krijgen. "Want over dit speciale briefje is al belasting betaald".
En dat de winkelier dan dat speciale briefje aan zijn personeel kan geven zonder loonbelasting af te dragen. "Want over déze €50 is al belasting betaald". En dat het personeel dan weer naar de Hema kan, met dat speciale 'belastingvrije' briefje.
Alsof een euro een speciaal merkje krijgt waardoor hij daarna 'belastingvrij' is.
Als je goed nadenkt zie je, dat overal waar geld van eigenaar wisselt, er een percentage belasting wordt afgedragen - overal. En dat percentage is hoger als de ontvanger er zijn luie stoel niet voor uit hoefde te komen - kansspelbelasting, erfbelasting, schenkbelasting.
On topic:
Zorg dat het geld NIET op je rekening staat van 31 december tot 1 januari. Als het veel geld is, of je hebt al spaargeld, betaal je misschien vermogensbelasting.
Wat spreek jij jezelf tegen in de laatsten stukje vanaf on topic, dan begrijp je helemaal niets van wat ik met erfbelasting bedoel, of eigenlijk wel, want je adviseert TO om belasting te ontduiken.
Kijk en dat is wat ik nooit zou doen belasting ontduiken, ik ben een gelukkige belastingbetaler die alleen erfbelasting een malle belasting vind. En erfbelasting heeft niets met spullen kopen te maken.
tęssa44- wijzigde dit bericht op 05-12-2019 14:50
6.01% gewijzigd
maandag 2 december 2019 om 22:49
Belasting ontduiken? Nee.
Je moet belasting betalen over je gemiddelde vermogen. De belastingdienst doet dat door je saldo aan het begin en eind van het jaar te middelen. Maar dat is helemaal het gemiddelde niet; het is gewoon een makkelijke rekenmethode.
Als jij het hele jaar 0 euro hebt en op 30 december 100.000 euro krijgt, 'rekenen' zij uit dat jij gemiddeld 50.000 had - en dat bedrag telt voor de belasting.
Terwijl je écht gemiddeld maar €274,- had.
Hun rekenmethode is 'lekker makkelijk' maar geeft ook foute uitkomsten.
Als de fouten in de rekenmethode in je nadeel kunnen uitpakken, mag je ook actie ondernemen om dat te voorkomen.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
dinsdag 3 december 2019 om 18:23
Er geldt voor partners een vrijgesteld bedrag van ruim 6,5 ton, dus als je verwacht erfbelasting over je huis te moeten betalen straks zit je héél ruim in je bezit. Dan kun je dat relatief bescheiden bedrag aan erfbelasting ook wel missen lijkt me.Tęssa44- schreef: ↑02-12-2019 12:24Wat spreek jij jezelf tegen in de laatsten stukje vanaf on topic, dan begrijp je helemaal niets van wat ik met erfbelasting bedoel, of eigenlijk wel, want je adviseert TO om belasting te ontduiken.
Kijk en dat is wat ik nooit zou doen belasting ontduiken, ik ben een gelukkige belastingbetaler die alleen erfbelasting een malle belasting vind. En erfbelasting heeft niets met spullen kopen te maken.
Het huis waar wij in wonen, moet straks gewoon erfbelasting over betaald worden als één van ons komt te overlijden niets briefje van 50 euro van opa, gewoon spullen en goederen die we samen hebben opgebouwd.

dinsdag 3 december 2019 om 18:41
Hoe werkt dat dan als een stel igvg is getrouwd? Geldt dan niet in eerste plaats dat 50% van het stel (waarvan eentje dan overlijdt) dan sowieso een onbelast eigendom van de overlevende partner is en de 6.5 ton dáárboven is vrijgesteld of zit die 6.5 daar dan al bij in?gemberpannekoek schreef: ↑03-12-2019 18:23Er geldt voor partners een vrijgesteld bedrag van ruim 6,5 ton, dus als je verwacht erfbelasting over je huis te moeten betalen straks zit je héél ruim in je bezit. Dan kun je dat relatief bescheiden bedrag aan erfbelasting ook wel missen lijkt me.
dinsdag 3 december 2019 om 19:48
Volgens mij het eerste. Dus nog gunstiger qua erfbelasting...NYC schreef: ↑03-12-2019 18:41Hoe werkt dat dan als een stel igvg is getrouwd? Geldt dan niet in eerste plaats dat 50% van het stel (waarvan eentje dan overlijdt) dan sowieso een onbelast eigendom van de overlevende partner is en de 6.5 ton dáárboven is vrijgesteld of zit die 6.5 daar dan al bij in?
dinsdag 3 december 2019 om 19:51
Van wie mag dat dan volgens jou? Niet van de belastingdienst hoor... En al zou je het er 30 december afhalen, onder je matras leggen en 2 januari weer terugstorten, dan nog ben je in overtreding want ook contanten moeten boven een bepaalde drempel opgegeven wordenSteunEndeToeverlaet schreef: ↑02-12-2019 22:49Belasting ontduiken? Nee.
Je moet belasting betalen over je gemiddelde vermogen. De belastingdienst doet dat door je saldo aan het begin en eind van het jaar te middelen. Maar dat is helemaal het gemiddelde niet; het is gewoon een makkelijke rekenmethode.
Als jij het hele jaar 0 euro hebt en op 30 december 100.000 euro krijgt, 'rekenen' zij uit dat jij gemiddeld 50.000 had - en dat bedrag telt voor de belasting.
Terwijl je écht gemiddeld maar €274,- had.
Hun rekenmethode is 'lekker makkelijk' maar geeft ook foute uitkomsten.
Als de fouten in de rekenmethode in je nadeel kunnen uitpakken, mag je ook actie ondernemen om dat te voorkomen.
dinsdag 3 december 2019 om 21:18
gemberpannekoek schreef: ↑03-12-2019 18:23Er geldt voor partners een vrijgesteld bedrag van ruim 6,5 ton, dus als je verwacht erfbelasting over je huis te moeten betalen straks zit je héél ruim in je bezit. Dan kun je dat relatief bescheiden bedrag aan erfbelasting ook wel missen lijkt me.
Het gaat me niet om het missen, dan begrijp je me toch echt verkeerd.
Ik vind en blijf erfbelasting een belasting heffing vinden die niet oké is. Al heb je 20 miljoen of 100 miljoen.
Ik vind belasting heffen over inkomen prima, en over top inkomens mogen er van mij zelfs nog wat treetjes bij hoor, het gaat me niet om belasting betalen in het algemeen. Louter en alleen erfbelasting vind ik dat afgeschaft zou moeten worden.
Verder hou ik er over op, het zal toch niet veranderen en TO heeft er niets aan,
tęssa44- wijzigde dit bericht op 05-12-2019 14:58
34.65% gewijzigd
donderdag 5 december 2019 om 14:19
Jij gaat meer dan 650.000 euro erven van je partner als hij komt te overlijden?Tęssa44- schreef: ↑02-12-2019 12:09Het geld wat ik samen met mijn man opbouw. Is geld waar wel degelijk al behoorlijk belasting over betaald is, dat vind ik helemaal niet erg, laat ik dat voorop stellen. Als hij of ik kom te overlijden moeten wij belasting betalen over het deel wat we van elkaar erven, als wij allebei tegelijk gaan moeten onze kinderen belasting betalen over het geld waar wij in ons leven al ruimschoots belasting over betaald hebben, mijn stelling is in algemene zin. Erfbelasting vind ik een malle belasting.
En kinderen betalen over de eerste 124.000 euro 10% belasting. En daarna 20%. Dus stel jullie hebben beiden 1 miljoen aan vermogen, dan betaal jij over 350.000 10% belasting. Dus 35.000 euro over een miljoen. Dat is 3,5% Dat kun je inderdaad niet missen als je een miljoen erft....
En als jij komt te overlijden dan is er 2 miljoen te verdelen over 2 kinderen (of heb je er 4? dan word de vrijstelling alleen maar hoger).
Die kinderen betalen betalen over de eerste 20.000 euro niets, dan over 124.000 euro 10% (=12.400) en dan over 856.000 20% (171.200) dus die betalen 190.000 euro per persoon om een miljoen per persoon te erven. Ja daar lever je flink op in, maar je kinderen hebben denk ik niet zo veel gedaan voor dat gelden als er zoveel geld is in de erfenis denk ik maar zo dat er bij leven ook wel eens wat voordeel is geweest.
Want dat is de belangrijkste reden dat ik voor erfbelasting en vermogensbelasting ben, het hebben van geld levert echt extreem veel voordeel op. Probeer in Amsterdam nog maar eens een huis te kopen als je familie geen geld heeft. Want de huizen zijn duur, je moet overbieden en het liefst met zo min mogelijk beperkende voorwaarden (voorbehoud van financiering) en dat is toch echt een stuk makkelijker als je ouders je een ton kunnen schenken. Geld hebben maakt het extreem veel makkelijker om geld te maken en daarom is het goed dat er erfbelasting is die dat een beetje recht trekt.
donderdag 5 december 2019 om 15:06
Na alle belastingaftrek, zou je het geld kunnen gebruiken om een stuk pensioengat op te vullen. De rest in een aandelenpakket zodat je minder vermogensbelasting betaald dan wanneer het cash is en elk jaar je aandelenpakket afromen om je pensioengat op te vullen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
donderdag 5 december 2019 om 15:12
Dit is jouw invulling en vervolgens roep je 'belastingontduiking'. Op je eigen plan.gemberpannekoek schreef: ↑03-12-2019 19:51Van wie mag dat dan volgens jou? Niet van de belastingdienst ...
En al zou je het er 30 december afhalen, onder je matras leggen en 2 januari weer terugstorten,
Ik zou in het geval van de erfenis gewoon zeggen dat het echt niet persé dit jaar nog gestort moet worden, liever in januari.
En dan kun je het volgend jaar rustig beleggen of besteden.
Of staat is soms een regel dat je je moet inspannen om geld zo snel mogelijk op je rekening te krijgen? Nee? Nou dan.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
donderdag 5 december 2019 om 16:27
Dat doet toch niemand. Geld wat in ouwe kous zit ga je toch niet melden.gemberpannekoek schreef: ↑03-12-2019 19:51Van wie mag dat dan volgens jou? Niet van de belastingdienst hoor... En al zou je het er 30 december afhalen, onder je matras leggen en 2 januari weer terugstorten, dan nog ben je in overtreding want ook contanten moeten boven een bepaalde drempel opgegeven worden

donderdag 5 december 2019 om 16:48
Dat klopt hoor. Maar op welke manier zie jij dan dat het rechtgetrokken wordt? En wat heeft iemand met minder geld er aan als een ander veel belasting moet betalen?Kaaaaaaaatje schreef: ↑05-12-2019 14:19Jij gaat meer dan 650.000 euro erven van je partner als hij komt te overlijden?
En kinderen betalen over de eerste 124.000 euro 10% belasting. En daarna 20%. Dus stel jullie hebben beiden 1 miljoen aan vermogen, dan betaal jij over 350.000 10% belasting. Dus 35.000 euro over een miljoen. Dat is 3,5% Dat kun je inderdaad niet missen als je een miljoen erft....
En als jij komt te overlijden dan is er 2 miljoen te verdelen over 2 kinderen (of heb je er 4? dan word de vrijstelling alleen maar hoger).
Die kinderen betalen betalen over de eerste 20.000 euro niets, dan over 124.000 euro 10% (=12.400) en dan over 856.000 20% (171.200) dus die betalen 190.000 euro per persoon om een miljoen per persoon te erven. Ja daar lever je flink op in, maar je kinderen hebben denk ik niet zo veel gedaan voor dat gelden als er zoveel geld is in de erfenis denk ik maar zo dat er bij leven ook wel eens wat voordeel is geweest.
Want dat is de belangrijkste reden dat ik voor erfbelasting en vermogensbelasting ben, het hebben van geld levert echt extreem veel voordeel op. Probeer in Amsterdam nog maar eens een huis te kopen als je familie geen geld heeft. Want de huizen zijn duur, je moet overbieden en het liefst met zo min mogelijk beperkende voorwaarden (voorbehoud van financiering) en dat is toch echt een stuk makkelijker als je ouders je een ton kunnen schenken. Geld hebben maakt het extreem veel makkelijker om geld te maken en daarom is het goed dat er erfbelasting is die dat een beetje recht trekt.
donderdag 5 december 2019 om 21:06
Nou bijvoorbeeld door erfbelasting en vermogensbelasting te betalen (en vermogensbelasting is natuurlijk vermogensrendements belasting, bijna hetzelfde toch significant anders).
En degene die weinig heeft heeft daar aan dat er minder belasting geheven hoeft te worden op lagere inkomens om toch meer diensten voor iedereen beschikbaar te hebben, dat lijkt me dus een behoorlijk win win.
Wat mij betreft mag de belasting op vermogensrendement en erven dus nog wel verder omhoog. En dat terwijl ik in de gelukkige positie zit dat ik al veel inkomstenbelasting betaal en dus straks ook nog over mijn zuurverdiende centen vermogensrendementsbelasting moet betalen en daarna mijn kinderen ooit erfbelasting (en ik ga over het geld wat mijn ouders nu niet uitegeven ook nog een keer erfbelasting moeten betalen....)
donderdag 5 december 2019 om 21:14
Ik heb ooit een erfenis van een kinderloze achterneef van mijn vader gehad. Ik kende hem helemaal niet, maar omdat alle andere familieleden in de rangorde al waren overleden kwamen ze bij mij uit. Het kan dus zeker als verrassing komen.Lucifer2018 schreef: ↑01-12-2019 08:16Ja, dat dacht ik ook meteen. Maar de meeste mensen weten vast wel of ze echt wat erven of niet.
zondag 8 december 2019 om 08:45
Als je in gvg bent getrouwd is de helft van al jullie bezit al van jou. De andere helft is dan de nalatenschap. En bij partners is daarvan een bedrag van 650.000 euro vrijgesteld, met andere woorden je moet meer dan 1,3 miljoen samen bezitten om erfbelasting te betalen als partners.NYC schreef: ↑03-12-2019 18:41Hoe werkt dat dan als een stel igvg is getrouwd? Geldt dan niet in eerste plaats dat 50% van het stel (waarvan eentje dan overlijdt) dan sowieso een onbelast eigendom van de overlevende partner is en de 6.5 ton dáárboven is vrijgesteld of zit die 6.5 daar dan al bij in?
Maar tegenwoordig zijn er veel samengestelde gezinnen. Veel van deze mensen nemen geen langstlevende testament omdat ze willen dat hun erfenis tzt naar hun eigen familie gaat ipv naar de familie van de partner. Dus ook al krijgt de partner het vruchtgebruik dan moet er wel erfbelasting betaald worden.
Ook erfenissen en schenkingen vallen onder het nieuwe recht niet meer in de huwelijksboedel volgens mij, dus als de overledene eerder een grote erfenis had gekregen zit je eerder over de vrijstellingsgrens heen.