Opleidingskosten
woensdag 6 april 2011 om 17:25
Ik heb 2 weken geleden ontslag genomen bij mijn huidige werkgever. Voor deze baan heb ik een opleiding moeten volgen waarvan ik de kosten terug zou moeten betalen als ik binnen 1 jaar weg zou gaan. Dit vind ik geen probleem en ook heel logisch. Maar een collega die samen met mij de opleiding heeft gevolgd is ook binnen een jaar weggegaan en heeft maar de helft van de kosten moeten betalen. Nu wil het bedrijf dat ik wel de volledige kosten betaal. Er waren voor mijn ex-collega geen bijzonder bepalingen. Kunnen zij dit maken?
woensdag 6 april 2011 om 17:36
ik ga bij een ander bedrijf werken in dezelfde sector met meer mogelijkheden. Het is niet zo dat ik een conflict heb of dat ik het werk niet meer leuk vind want ik ga precies hetzelfde werk doen. Ik heb een mail gestuurd om te vragen hoe het precies zit met de kosten en mijn ex-collega er nog even buiten gehouden. Ik vraag mij alleen af mogen zij met 2 maten meten als het om precies hetzelfde gaat?
dizzyy0 wijzigde dit bericht op 06-04-2011 17:37
Reden: rare zin
Reden: rare zin
% gewijzigd

woensdag 6 april 2011 om 17:54
woensdag 6 april 2011 om 17:55
Dus als ik het goed begrijp is met jou contractueel afgesproken dat jij alles moet terug betalen als je binnen een jaar weggaat.
En nu ga je binnen een jaar weg en ben je verbaasd dat je alles terug moet betalen? Maar dat heb je toch letterlijk zo met je werkgever afgesproken?
Wat je werkgever met anderen regelt, daar sta jij buiten. Weet jij veel wat daar precies besproken en afgesproken is.
Dus ja, dit mag.
En nu ga je binnen een jaar weg en ben je verbaasd dat je alles terug moet betalen? Maar dat heb je toch letterlijk zo met je werkgever afgesproken?
Wat je werkgever met anderen regelt, daar sta jij buiten. Weet jij veel wat daar precies besproken en afgesproken is.
Dus ja, dit mag.
woensdag 6 april 2011 om 17:59
BTW, je bent gebonden aan je contract. Dat je werkgever heeft besloten om voor een collega een gunstigere regeling te treffen wil niet zeggen dat ze daarom verplicht zijn dat ook voor jou te doen. (oh mosterd zie ik, nou ja laat het toch maar staan).
Als je andere werkgever je erg graag wilt hebben dan zijn ze mss bereid (een deel van) deze kosten te betalen. Gebeurd wel eens vaker.
Als je andere werkgever je erg graag wilt hebben dan zijn ze mss bereid (een deel van) deze kosten te betalen. Gebeurd wel eens vaker.
woensdag 6 april 2011 om 18:10
we hebben precies hetzelfde contract met dezelfde arbeidsvoorwaarden. Ik ben er ook helemaal niet tegen om de volledige kosten te moeten betalen, dit is ook logisch omdat dit zo in het contract opgenomen is. Alleen vind ik het vreemd dat er met 2 maten wordt gemeten terwijl echt alles hetzelfde is contract, opleiding etc.. Er is ook geen sprake van overuren want die kunnen wij niet maken.
Ik heb nog een vraag. Mogen zij die kosten van je laatste salaris aftrekken of moeten ze een rekening sturen? Want als de kosten van mijn salaris ingehouden worden houd ik geen salaris over voor die maand.
Ik heb nog een vraag. Mogen zij die kosten van je laatste salaris aftrekken of moeten ze een rekening sturen? Want als de kosten van mijn salaris ingehouden worden houd ik geen salaris over voor die maand.
woensdag 6 april 2011 om 18:41
woensdag 6 april 2011 om 18:44
bij een vorige werkgever werd dat niet van mijn salaris ingehouden, maar kreeg ik gewoon een factuur (die door mijn nieuwe werkgever betaald werd gelukkig). Ik zou zeker om een factuur vragen, ook als het van je salaris wordt ingehouden. Als die kosten niet door je nieuwe werkgever worden betaald, kun je ze waarschijnlijk nog aftrekken van de belasting.
woensdag 6 april 2011 om 18:47

woensdag 6 april 2011 om 21:35
Een en ander is afhankelijk van het soort opleidingscontract wat je hebt afgesloten met je werkgever.
Dit kan verschillen met die van je collegae,terwijl de arbeidsovereenkomst misschien wel overeenkomt.
Ik heb zelfde situatie gehad, heb uiteindelijk volledige terugbetaald aan werkgever.dit is ingehouden op mijn laatste salaris.
Huidige werkgever nam deel vd kosten over en ook daar moest ik een contract voor tekenen, los van mijn arbeidscontract.
Ging ik binnen een jaar weg was het 100% terugbetalen, na 2 jaar 50% en na 3 jaar 0%.
Dit kan verschillen met die van je collegae,terwijl de arbeidsovereenkomst misschien wel overeenkomt.
Ik heb zelfde situatie gehad, heb uiteindelijk volledige terugbetaald aan werkgever.dit is ingehouden op mijn laatste salaris.
Huidige werkgever nam deel vd kosten over en ook daar moest ik een contract voor tekenen, los van mijn arbeidscontract.
Ging ik binnen een jaar weg was het 100% terugbetalen, na 2 jaar 50% en na 3 jaar 0%.

woensdag 6 april 2011 om 21:44
Of er met 2 maten gemeten wordt, is moeilijk in te schatten. Misschien had de collega een langere staat van dienst, vertrok deze om een bijzondere reden of had deze de opleiding eigenlijk eerder zullen volgen. En zo zou ik nog wel een stuk of tig argumenten kunnen verzinnen waarom het fair zou zijn om bij de ene collega coulanter te zijn dan bij de andere. Als leidinggevende/P&Oer zou ik dit echter niet beargumenteren als mij daarnaar gevraagd zou worden. Ik vind namelijk dat je individuele kwesties niet met anderen moet bespreken.
Of de betaling ingehouden mag worden op het salaris is afhankelijk van wat er is vastgelegd in de overeenkomst.
Of de betaling ingehouden mag worden op het salaris is afhankelijk van wat er is vastgelegd in de overeenkomst.

woensdag 6 april 2011 om 23:10
quote:dizzyy0 schreef op 06 april 2011 @ 18:10:
Ik heb nog een vraag. Mogen zij die kosten van je laatste salaris aftrekken of moeten ze een rekening sturen? Want als de kosten van mijn salaris ingehouden worden houd ik geen salaris over voor die maand.Ik heb via mijn werkgever een opleiding gevolgd. In mijn arbeidscontract staat er niks over, er was mbt studiekosten een apart document dat de cursisten tekenden. Als ik binnen bepaalde tijd weg ga worden de kosten van mijn laatste salaris ingehouden. Stond letterlijk in het document. (ook nog in twee-drie delen gedeeld: na kortste termijn volledig betalen, anders half of helemaal niet)
Ik heb nog een vraag. Mogen zij die kosten van je laatste salaris aftrekken of moeten ze een rekening sturen? Want als de kosten van mijn salaris ingehouden worden houd ik geen salaris over voor die maand.Ik heb via mijn werkgever een opleiding gevolgd. In mijn arbeidscontract staat er niks over, er was mbt studiekosten een apart document dat de cursisten tekenden. Als ik binnen bepaalde tijd weg ga worden de kosten van mijn laatste salaris ingehouden. Stond letterlijk in het document. (ook nog in twee-drie delen gedeeld: na kortste termijn volledig betalen, anders half of helemaal niet)
donderdag 7 april 2011 om 10:26
ik zal zeker aan mijn nieuwe baas vragen of zij hier iets mee doen. Waarschijnlijk heeft mijn ex-collega dan een ander contract gehad want we zijn op dezelfde datum in dienst gekomen en zij is eerder weggegaan en ik ga na een half jaar weg. Er is inderdaad sprake van een opleidingscontract die voor de duur van de opleiding geldt en een arbeidscontract waarin helemaal niets staat over het terugbetalen.