Geld & Recht alle pijlers

Opleidingskosten

06-04-2011 17:25 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 weken geleden ontslag genomen bij mijn huidige werkgever. Voor deze baan heb ik een opleiding moeten volgen waarvan ik de kosten terug zou moeten betalen als ik binnen 1 jaar weg zou gaan. Dit vind ik geen probleem en ook heel logisch. Maar een collega die samen met mij de opleiding heeft gevolgd is ook binnen een jaar weggegaan en heeft maar de helft van de kosten moeten betalen. Nu wil het bedrijf dat ik wel de volledige kosten betaal. Er waren voor mijn ex-collega geen bijzonder bepalingen. Kunnen zij dit maken?
Waarom heb je dat jaar niet volgemaakt? Wat geven ze als reden om Jou het volle pond te doen en collega een half pond?
Hebben ze een reden gegeven?

Gaat het om dezelfde functie en opleiding?
ik ga bij een ander bedrijf werken in dezelfde sector met meer mogelijkheden. Het is niet zo dat ik een conflict heb of dat ik het werk niet meer leuk vind want ik ga precies hetzelfde werk doen. Ik heb een mail gestuurd om te vragen hoe het precies zit met de kosten en mijn ex-collega er nog even buiten gehouden. Ik vraag mij alleen af mogen zij met 2 maten meten als het om precies hetzelfde gaat?
dizzyy0 wijzigde dit bericht op 06-04-2011 17:37
Reden: rare zin
% gewijzigd
ja zelfde functie en opleiding
Staat mij iets van bij dat dat wettelijk gezien niet mag, iets met gelijkheid ofzo. Maar de experts die hier rondlopen kunnen je daar vast meer over vertellen.
Ging die collega iets anders doen of ook zelfde sector? In het eerste geval zou ik het snappen.
ook zelfde sector
Is ze zelf weggegaan of werd haar contract niet verlengd/werd ze ontslagen?
nee ook zelf weggegaan, we zitten echt in precies dezelfde situatie. Alleen is zij afgelopen maand weggegaan.
Wat staat er in je contract hierover en is het contract van je collega hetzelfde? Dit soort zaken kunnen soms per individu verschillend worden afgesproken.

Daarnaast kan het zijn dat je collega op een andere manier heeft betaald bijvb. door overuren die ze gemaakt heeft te verrekenen.
Dus als ik het goed begrijp is met jou contractueel afgesproken dat jij alles moet terug betalen als je binnen een jaar weggaat.

En nu ga je binnen een jaar weg en ben je verbaasd dat je alles terug moet betalen? Maar dat heb je toch letterlijk zo met je werkgever afgesproken?

Wat je werkgever met anderen regelt, daar sta jij buiten. Weet jij veel wat daar precies besproken en afgesproken is.

Dus ja, dit mag.
BTW, je bent gebonden aan je contract. Dat je werkgever heeft besloten om voor een collega een gunstigere regeling te treffen wil niet zeggen dat ze daarom verplicht zijn dat ook voor jou te doen. (oh mosterd zie ik, nou ja laat het toch maar staan).

Als je andere werkgever je erg graag wilt hebben dan zijn ze mss bereid (een deel van) deze kosten te betalen. Gebeurd wel eens vaker.
we hebben precies hetzelfde contract met dezelfde arbeidsvoorwaarden. Ik ben er ook helemaal niet tegen om de volledige kosten te moeten betalen, dit is ook logisch omdat dit zo in het contract opgenomen is. Alleen vind ik het vreemd dat er met 2 maten wordt gemeten terwijl echt alles hetzelfde is contract, opleiding etc.. Er is ook geen sprake van overuren want die kunnen wij niet maken.

Ik heb nog een vraag. Mogen zij die kosten van je laatste salaris aftrekken of moeten ze een rekening sturen? Want als de kosten van mijn salaris ingehouden worden houd ik geen salaris over voor die maand.
Het is misschien vreemd maar het mag wel.

En ja, waarschijnlijk wordt het van je laatste salaris ingehouden, net als je bijvoorbeeld je vakantiegeld tot dan toe bij dat salaris uitbetaald krijgt. Dus wellicht valt de 'schade' zo nog mee en houd je wat salaris over.
bij een vorige werkgever werd dat niet van mijn salaris ingehouden, maar kreeg ik gewoon een factuur (die door mijn nieuwe werkgever betaald werd gelukkig). Ik zou zeker om een factuur vragen, ook als het van je salaris wordt ingehouden. Als die kosten niet door je nieuwe werkgever worden betaald, kun je ze waarschijnlijk nog aftrekken van de belasting.
Ik zou zeker een factuur vragen (lijkt me logischer dan van je salaris) en de reden van je collega. Vragen kan altijd natuurlijk.

Heb je iets met je nieuwe werkgever hierover afgesproken. Wel altijd doen. Ook nu nog achteraf kun je het wellicht proberen.

Niet geschoten is altijd mis.
bedankt voor alle reacties, ik zal vragen of ze een factuur willen sturen en natuurlijk hoe het zit met mijn ex-collega. Als het voor mij anders is betaal ik gewoon alle kosten waar zij recht op hebben.
dubbel
Hoeveel maanden heeft je huidige werkgever profijt gehad van jouw opleiding en hoeveel waren dat er bij je ex-collega?
Als je denkt dat je met je huidige werkgever kan onderhandelen over iets (opgebouwde maar niet opgenomen vakantie-uren of wat er maar voorhanden is) dan moet je het zeker proberen.
Een en ander is afhankelijk van het soort opleidingscontract wat je hebt afgesloten met je werkgever.

Dit kan verschillen met die van je collegae,terwijl de arbeidsovereenkomst misschien wel overeenkomt.

Ik heb zelfde situatie gehad, heb uiteindelijk volledige terugbetaald aan werkgever.dit is ingehouden op mijn laatste salaris.

Huidige werkgever nam deel vd kosten over en ook daar moest ik een contract voor tekenen, los van mijn arbeidscontract.

Ging ik binnen een jaar weg was het 100% terugbetalen, na 2 jaar 50% en na 3 jaar 0%.
Of er met 2 maten gemeten wordt, is moeilijk in te schatten. Misschien had de collega een langere staat van dienst, vertrok deze om een bijzondere reden of had deze de opleiding eigenlijk eerder zullen volgen. En zo zou ik nog wel een stuk of tig argumenten kunnen verzinnen waarom het fair zou zijn om bij de ene collega coulanter te zijn dan bij de andere. Als leidinggevende/P&Oer zou ik dit echter niet beargumenteren als mij daarnaar gevraagd zou worden. Ik vind namelijk dat je individuele kwesties niet met anderen moet bespreken.

Of de betaling ingehouden mag worden op het salaris is afhankelijk van wat er is vastgelegd in de overeenkomst.
quote:dizzyy0 schreef op 06 april 2011 @ 18:10:

Ik heb nog een vraag. Mogen zij die kosten van je laatste salaris aftrekken of moeten ze een rekening sturen? Want als de kosten van mijn salaris ingehouden worden houd ik geen salaris over voor die maand.Ik heb via mijn werkgever een opleiding gevolgd. In mijn arbeidscontract staat er niks over, er was mbt studiekosten een apart document dat de cursisten tekenden. Als ik binnen bepaalde tijd weg ga worden de kosten van mijn laatste salaris ingehouden. Stond letterlijk in het document. (ook nog in twee-drie delen gedeeld: na kortste termijn volledig betalen, anders half of helemaal niet)
ik zal zeker aan mijn nieuwe baas vragen of zij hier iets mee doen. Waarschijnlijk heeft mijn ex-collega dan een ander contract gehad want we zijn op dezelfde datum in dienst gekomen en zij is eerder weggegaan en ik ga na een half jaar weg. Er is inderdaad sprake van een opleidingscontract die voor de duur van de opleiding geldt en een arbeidscontract waarin helemaal niets staat over het terugbetalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven