Oplichters marktplaats, ben ik nou zo onnozel?
donderdag 24 maart 2011 om 22:29
Zucht. Diepe zucht. Ik denk dat ik ben opgelicht via marktplaats. Het ging om kaartjes concertgebouw voor een concert waar ik echt zo graag heen wilde dat ik zelf een ad heb gezet. Er werd gereageerd, en ik heb twee kaartjes gekocht. Totaal bedrag: 150 euro.
Twee weken later: geen kaartjes. Heb gevraagd aangetekend te versturen, maar heb ook geen track en trace nummer gekregen. Zelfs na herhaallijk vragen komt de verkoper er niet mee. Nu blijft het ook stil per mail. Alles leek te kloppen, maar nu begin ik toch echt te twijfelen.
Ik baal heel erg. Achteraf was het misschien ook niet slim: ik was een makkelijke "prooi" en het geld ging naar een rekening in Belgie. Had ik slimmer moeten zijn? Ik ben veel op MP te vinden en het is nog nooit misgegaan. Maakt succes onnozel?
Wat kan ik nu doen? is er nog iets te doen? Kan ik geld terug laten boeken, of ergens melding maken?
Twee weken later: geen kaartjes. Heb gevraagd aangetekend te versturen, maar heb ook geen track en trace nummer gekregen. Zelfs na herhaallijk vragen komt de verkoper er niet mee. Nu blijft het ook stil per mail. Alles leek te kloppen, maar nu begin ik toch echt te twijfelen.
Ik baal heel erg. Achteraf was het misschien ook niet slim: ik was een makkelijke "prooi" en het geld ging naar een rekening in Belgie. Had ik slimmer moeten zijn? Ik ben veel op MP te vinden en het is nog nooit misgegaan. Maakt succes onnozel?
Wat kan ik nu doen? is er nog iets te doen? Kan ik geld terug laten boeken, of ergens melding maken?

donderdag 24 maart 2011 om 22:32
Volgende keer beter nadenken. Dit had je echt aan moeten zien komen. Je wordt op elke site van elke nederlandse site gewaarschuwd. En als je het doet, haal de kaartjes dan ergens op! Zeker bij een bedrag van boven de zeg 60 euro. Het geld ben je kwijt. Bij marktplaats heb je helaas geen rechten zoals bij Ebay.

donderdag 24 maart 2011 om 22:34
www.opgelichtopinternet.nl misschien staat ie daar al tussen.. Iig wel melden.. tis toch een hoop geld
donderdag 24 maart 2011 om 22:35
Verkoper sommeren het track en tracenummer te overleggen. Geen reactie? dan aangifte doen wegens oplichting en je voegen in een mogelijk strafproces.
Zeker omdat je gevraagd hebt het aangetekend te versturen, zijn er genoeg bewijzen dat wanneer het niet aankomt het ook niet verstuurd is. Dit geldt te meer als er geen track/trace nummer is gegeven.
Vervelend is wel dat het iemand in Belgie is. Dat maakt de zaak nog gecompliceerder...
Zeker omdat je gevraagd hebt het aangetekend te versturen, zijn er genoeg bewijzen dat wanneer het niet aankomt het ook niet verstuurd is. Dit geldt te meer als er geen track/trace nummer is gegeven.
Vervelend is wel dat het iemand in Belgie is. Dat maakt de zaak nog gecompliceerder...
donderdag 24 maart 2011 om 22:35
Je kunt melding doen van oplichting bij Marktplaats. Bewaar in elk geval alle correspondentie die je met de oplichters hebt gevoerd.
Aangifte doen bij de politie heeft helaas weinig zin. Ik ben 2x opgelicht en heb 2x aangifte gedaan. Ze zit minstens een uur op het bureau en ze doen er vervolgens niks mee.
Vervelend voor je..... lesje voor de volgende x
Aangifte doen bij de politie heeft helaas weinig zin. Ik ben 2x opgelicht en heb 2x aangifte gedaan. Ze zit minstens een uur op het bureau en ze doen er vervolgens niks mee.
Vervelend voor je..... lesje voor de volgende x
donderdag 24 maart 2011 om 22:38
Ik vrees het ook. Had beter moeten nadenken en ben ten onrechte uitgegaan van het goede. Ik heb een rondje gegoogled en zag de naam in opgelicht.nl. Dat had ik dus beter eerder kunnen doen! In 4 jaar MP'en is het me nog nooit overkomen, en ik heb een dure les geleerd. Terugboeken zal dus niet gaan
Ik kan een mail op hoge poten sturen, maar ik vraag me af of ik er nog iets mee opschiet. Misschien is het adres of de bankrekening wel niet van hen. 
He, jakkes......

He, jakkes......

donderdag 24 maart 2011 om 22:39
quote:VivaPepsi schreef op 24 maart 2011 @ 22:37:
Waarom halen mensen nog steeds dingen niet gewoon op? Dat kan ik echt niet begrijpen. Zeker bij zo'n bedrag.
Niet slim...Dat bedenk ik me dus inderdaad nu ook. Waarom ik dat niet gedaan heb? Macht der gewoonte, het ging immers altijd goed. Dan vergeet men wel eens om te bedenken dat het ook mis kan gaan.
Waarom halen mensen nog steeds dingen niet gewoon op? Dat kan ik echt niet begrijpen. Zeker bij zo'n bedrag.
Niet slim...Dat bedenk ik me dus inderdaad nu ook. Waarom ik dat niet gedaan heb? Macht der gewoonte, het ging immers altijd goed. Dan vergeet men wel eens om te bedenken dat het ook mis kan gaan.
donderdag 24 maart 2011 om 22:41
Beetje naief ben je wel geweest.
Voor mijzelf hanteer ik de volgende regels.
Nooit geld overmaken naar een rekeningnummer in het buitenland.
Vraag om naam en adres en een vast telefoonnummer.
controleer in de telefoongids of het telefoonnummer bij dat adres hoort en bel om te controleren of het inderdaad het telefoonnummer van de verkoper is.
Gaat er dan iets niet goed dan heb je in ieder geval het adres van de verkoper en kan je verhaal gaan halen.
Iemand aan de deur is toch wat minder makkelijk te negeren dan een mailtje.
Voor mijzelf hanteer ik de volgende regels.
Nooit geld overmaken naar een rekeningnummer in het buitenland.
Vraag om naam en adres en een vast telefoonnummer.
controleer in de telefoongids of het telefoonnummer bij dat adres hoort en bel om te controleren of het inderdaad het telefoonnummer van de verkoper is.
Gaat er dan iets niet goed dan heb je in ieder geval het adres van de verkoper en kan je verhaal gaan halen.
Iemand aan de deur is toch wat minder makkelijk te negeren dan een mailtje.

donderdag 24 maart 2011 om 22:44
Altijd eerst de naam googlen en kijken of je de naam en de woonplaats die de verkoper noemt aan elkaar kan koppelen met de hits op internet. En hyves en facebook enzo checken. (wieowie.nl) En kijken hoelang iemand actief is op marktplaats kan ook iets zeggen, want volgens mij worden oplichters wel geblokkeerd wanneer mensen marktplaats inlichten...
En dan nog heb je geen garantie...
En dan nog heb je geen garantie...
donderdag 24 maart 2011 om 22:49
Ik werk bij een bank op een afdeling waar we regelmatig met dit soort vragen te maken hebben.
Je geld terughalen lukt niet. Bij ons is de procedure als volgt. Klant doet een navraag ivm het doen van een betaling en vervolgens de goederen niet geleverd krijgen. Wij noemen dit marktplaatsfraude. Wij vragen de klant ons een kopie van het proces verbaal op te sturen (dus je moet wel aangifte doen bij de politie). Wij geven dit vervolgens door aan onze afdeling veiligheidszaken en deze nemen contact op met de bank van de begunstigde. Wanneer de bank van de begunstigde meerdere klachten krijgt over dezelfde klant stellen zij een onderzoek in. Het gevolg hiervan kan zijn dat die klant geen rekening meer mag aanhouden bij deze bank. Wanneer het echt een notoire fraudeur betreft wordt het dus op den duur voor deze persoon erg lastig om nog ergens een rekening aan te kunnen houden.
Jij hebt er zelf natuurlijk weinig aan maar je behoedt anderen wel voor hetzelfde probleem.
Je geld terughalen lukt niet. Bij ons is de procedure als volgt. Klant doet een navraag ivm het doen van een betaling en vervolgens de goederen niet geleverd krijgen. Wij noemen dit marktplaatsfraude. Wij vragen de klant ons een kopie van het proces verbaal op te sturen (dus je moet wel aangifte doen bij de politie). Wij geven dit vervolgens door aan onze afdeling veiligheidszaken en deze nemen contact op met de bank van de begunstigde. Wanneer de bank van de begunstigde meerdere klachten krijgt over dezelfde klant stellen zij een onderzoek in. Het gevolg hiervan kan zijn dat die klant geen rekening meer mag aanhouden bij deze bank. Wanneer het echt een notoire fraudeur betreft wordt het dus op den duur voor deze persoon erg lastig om nog ergens een rekening aan te kunnen houden.
Jij hebt er zelf natuurlijk weinig aan maar je behoedt anderen wel voor hetzelfde probleem.
donderdag 24 maart 2011 om 23:36
Ik geloof dat opgelichtopinternet.nl wat poldervrouw al zei een goede site is en dat ze je daar heel goed helpen. Soms lukt het ze geloof ik wel om wat terug te krijgen. Als er meerdere personen zijn, heb je waarschijnlijk wat meer kans, misschien dat een ander wel wat meer info heeft.
Je kan via het bankrekeningnummer zeker niet het adres achterhalen? Zal wel privacyregelgeving voor zijn oid?
Je kan via het bankrekeningnummer zeker niet het adres achterhalen? Zal wel privacyregelgeving voor zijn oid?
vrijdag 25 maart 2011 om 08:04
Marktplaats staat bekend om oplichting wat concertkaartjes betreft. Ook het verkopen van valse kaartjes gaat via marktplaats. Mijn advies is dan ook om nooit kaartjes van een concert te kopen via marktplaats! Verder is marktplaats een goede manier om allerlei andere goederen te kopen en verkopen, doe ik zelf al jarenlang zonder negatieve ervaringen.