Geld & Recht alle pijlers

Opvolgend werkgeverschap ambtenaren

05-08-2012 14:54 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vraagje:

Mijn vriend heeft een half jaar op detacheringsbasis voor een gemeente gewerkt vanuit een detachtingsbureau. Na dit half jaar is hij direct in dienst getreden van de gemeente in dezelfde functie. Daar heeft hij 2 opeenvolgende contracten gekregen die nu de 3 jaar overschrijden.

Volgens de gemeente loopt zijn tijdelijke dienstverband van rechtswege af op 1/1/2013 (zoals het in het 2e tijdelijk contract stond). Maar via een vriend zijn we getipt op opvolgend werkgeverschap waaruit normaliter zou blijken dat de detacheringsperiode meetelt in de bepaling van 3 jaar waardoor hij nu eigenlijk al een contract voor onbepaalde tijd zou moeten hebben.

Echter, een uitspraak van de Hoge Raad op 8/12/11 geeft een ander beeld. Hier lijkt het of overheidsorganisaties of ambtenaren uitgesloten zijn van deze regel?

Wie weet hier een antwoord op?
Tsja, wat wou je tegen jurisprudentie van de hoge raad beginnen dan?

Meer duidelijkheid kan je dan toch niet krijgen?

En als hij goed zijn best doet mag hij misschien wel blijven.
Nou, het is niet helemaal duidelijk of die jurisprudentie precies de zaak weergeeft van mijn vriend. Het lijkt tegenstrijdig met andere artikelen, waarin de ketenregeling wel van toepassing is.

De gemeente is overigens aan het reorganiseren waardoor een 'normale' omzetting er niet in zit.
detachering telt bij mijn weten niet mee in de jaren.

en trouwens al zou dat wel zo zijn dan nog geeft de gemeentes ( in het algemeen ) niet zomaar meer vaste contracten en al helemaal niet als er gereorganiseerd wordt.

Je kunt twee dingen doen ( of je man dan he ) : informeren bij zijn leidinggevende /P&O hoe het zit of gewoon afwachten.

bij de eerste loop je kans dat er slapende honden worden wakker gemaakt en dat je man zo op straat komt te staan , want contract loopt af en dat wordt doorgaans niet verlengd in reorganisaties.

Bij de tweede heb je dezelfde situatie alleen duurt dat wat langer.
Staat in de CAO Gemeenteambtenaren wel dat men na max 3 jaar / max 3 contracten recht heeft op een vaste aanstelling? Voorheen was dat geloof ik niet zo en duurde het volgens de CAO langer voordat je aanspraak kon maken op een vaste aanstelling.
In het verleden weleens gedetacheerd geweest, ben nu zelf in dienst bij een eerdere opdrachtgever, aansluitend op mijn detacheringsperiode. De 9 maanden zijn niet meegeteld in mijn dienstjaren, immers ik was in dienst bij het detacheringsbureau op dat moment.

Dus ik denk dat je man naast de boot vist en geen recht heeft op een nu vast contract, maar dat zijn huidige contract correct is en dus van rechtswege afloopt op 31-12-2012
Opvolgend werkgeverschap geldt (nog) niet op die manier in de sector Gemeente. Kijk in de CAR/UWO en de jurisprudentie van de Centrale Raad van Beroep (dat is nl de bevoegde rechter in ambtenarenkwesties, niet de Hoge Raad).

Alleen ambtelijke aanstellingen bij de gemeente en detacheringen vanuit een ander ambtelijk dienstverband tellen mee in de keten van aanstellingen die tot een vast dienstverband kunnen leiden. Detacheringen vanuit een civiel dienstverband, zoals een detacheringsbureau, tellen niet mee. De werkgever van je vriend lijkt dus gelijk te hebben.
kleine toevoeging: in de sector Rijk en de sector Provincie ligt dit weer iets genuanceerder.
Wat tante klaas zegt. Je vriend met pwe 1-1-2013 op zoek naar ander werk of hij krijgt een nieuw tijdelijk contract. Een vast contract is dus niet af te dwingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven