Geld & Recht alle pijlers

Opzegging vakblad

12-01-2013 17:12 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Even een vraagje;

Sinds januari 2012 heb ik een abonnement op een vakblad van uitgeverij Y-publicaties. Het komt acht keer per jaar uit en ik heb vorig jaar alle exemplaren ontvangen. Omdat ik inmiddels niet meer in het vakgebied werkzaam ben, heb ik drie maanden geleden opgezegd (per mail). Geen bevestiging ontvangen, heb ik verder ook niet meer aan gedacht. Goed stom natuurlijk, want tot mijn verbazing ontving ik afgelopen week wederom een acceptgiro, voor weer een nieuw jaar.

Ik heb opnieuw per mail contact opgenomen. Men kwam met het verhaal dat mijn eerdere mail niet is ontvangen. Als ik de mail opnieuw zou sturen zou er met de uitgever overlegd worden of het abonnement per direct gestopt zou kunnen worden. Zo niet dan dien ik het volle factuurbedrag te betalen (voor een heel jaar dus) en dan zou na het 6e nummer de toezending stopgezet worden.

Ik heb de verstuurde mail inmiddels niet meer in mijn mailbox staan. Geen poot om op te staan dus. Volgens de wet van Dam mag het opzegtermijn maximaal één maand bedragen, mits er binnen twee maanden van de nieuwe looptijd wordt opgezegd (dit geldt voor bladen die minder dan eens per maand worden uitgegeven).

Ik heb nog geen nieuw nummer ontvangen. Ik heb verzocht deze niet toe te zenden, zodat er ook geen verdere verrekening plaats hoeft te vinden. Maar daar zullen ze vast niet mee akkoord gaan. Als zij een nieuw nummer toezenden, zal ik voor dit nummer betalen. Dat ben ik immers (doordat zij de mail niet hebben ontvangen) verplicht. Maar daar zou het dan toch klaar mee moeten zijn?

Sta ik hier nu echt mee in mijn recht? Of hebben zij gelijk en dien ik gewoon opnieuw voor een heel jaar te betalen? Dan wil ik natuurlijk ook gewoon acht exemplaren ontvangen en niet maar zes.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Hoe komt dat je zie mail niet meer hebt?

Weet je zeker dat de mail wel verstuurd is?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Zoiets moet je ook schriftelijk doen en niet per mail
quote:isabon schreef op 12 januari 2013 @ 17:26:

Zoiets moet je ook schriftelijk doen en niet per mailJuist wel per mail, ik heb al mijn verzonden berichten nog: altijd bewijs..
Ja, ik weet zeker dat ik 'm verstuurd heb. Maar ik heb onlangs mijn mailbox opgeschoond en daarbij deze mail ook verwijderd. Mijn fout. Daar hebben zij geen boodschap aan. Begrijpelijk.
Heb het ook gehad met opzegging van een krant. Dit gedaan via een contactformulier op hun site. Heb je dus geen bewijs dat je die verstuurd hebt en zij hielden vol geen opzegging te hebben gehad. Zat er dus weer voor 3 maanden aan vast. Stuur nu altijd een mail met leesbevestiging.
quote:nettel schreef op 12 januari 2013 @ 17:33:

[...]

Juist wel per mail, ik heb al mijn verzonden berichten nog: altijd bewijs..Mail is niet rechtsgeldig
@ririanneke; Da's inderdaad slim. Dat heb ik hier in elk geval nu van geleerd.

De wet van Dam zegt dat het opzegtermijn van het abonnement van een blad dat minder dan eens per maand uitkomt na het eerste jaar maximaal één maand mag bedragen, wanneer de opzegging binnen de eerste twee maanden van het nieuwe loopjaar geschiedt. Bij bladen die vaker uitkomen geldt dit laatste niet, zo zegt die wet. Die zijn na het eerste jaar altijd maandelijks opzegbaar.

Doordat ik me niet meer op die mail kan beroepen, ga ik uit van een nieuwe opzegging. Mag ik me in deze dan inderdaad aan bovenstaande vasthouden? Ik lees namelijk her en der op het net verschillende interpretaties van die wet. Vandaar...
quote:isabon schreef op 12 januari 2013 @ 17:41:

[...]

Mail is niet rechtsgeldig

E-mail is vaak wél rechtsgeldig:

http://www.iusmentis.com/contracten/email-rechtsgeldig/
quote:isabon schreef op 12 januari 2013 @ 17:41:

[...]

Mail is niet rechtsgeldig

Verzekeringen kun je ook gewoon per e-mail opzeggen, heb dat vorige maand gedaan met mijn ziektekosten en autoverzekering.
Ja maar als zij zeggen het nooit te hebben ontvangen ga je al...
Een mail is rechtsgeldig, maar dan moet je hem wel bewaren.

To heeft geen bewijs, wat mij doet twijfelen is of hij in eerste instantie überhaupt wel heeft gemaild.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:isabon schreef op 12 januari 2013 @ 17:58:

Dat zouden ze met een gewone brief toch ook kunnen beweren? De Post maakt genoeg zoek, of ze kunnen doen alsof ze hem niet hebben ontvangen....dus dan weer duur aangetekend versturen etc.
@ Viva-amber; ik ben een zij. Ik heb wel gemaild, maar dat doet er nu niet meer toe. Ik begrijp heel goed dat er twijfel over kan bestaan en dat zij daar dus geen boodschap aan hebben. Het gaat mij dus ook om de nieuwe opzegging. Niet om die eerdere mail.
Daarbij vind ik het sowieso een rare gang van zaken dat ik voor een vol jaar zou moeten betalen en dat dan de stopzetting plaatsvindt na het zesde nummer, i.p.v. dat ik er gewoon acht krijg. Maar goed, misschien is dat gewoon ook een foutje?

En ik vind het ook raar dat ze schrijven dat wanneer ik de mail kan laten zien er overlegd kan worden met de uitgever of er per direct gestopt kan worden. In dat geval zou er toch niet meer overlegd hoeven worden? Dan zou die fout in hun administratie aangetoond zijn en zou de opzegging sowieso plaats moeten vinden. Maar goed, dat is een gepasseerd station.

Ik krijg gewoon niet zo'n goed gevoel van deze gang van zaken.
Tja, dit zijn juist de mailtjes die je moet bewaren en al helemaal als je nog niks terug gekregen hebt.

Dat hun de mail niet ontvangen hebben en jij hem niet meer hebt is erg apart.
@ Troeta, dat is niet apart. Dat is gewoon héél dom. Van mij! Maar zo ver was ik zelf ook al gekomen...

Kan niemand me verder helpen over de gang van zaken? Klopt mijn interpretatie van de wet van Dam? Mag ik mijn opzegging zo doen, sta ik dan in mijn recht of niet? De eerdere mail mag daarbij compleet buiten beschouwing gelaten worden. Da's mijn stommiteit, dat ik me daar niet meer op kan beroepen. Voor mijn part wordt ie als niet verzonden beschouwd...
Tip voor de volgende keer: zet jezelf in de cc, heb je altijd een kopie om te bewaren.

Wat ik overigens lees op consuwijzer is dit:

Abonnement op bladen en tijdschriften: Stilzwijgende verlenging is wel toegestaan. De periode waarmee verlengd mag worden is maximaal drie maanden.

Sowieso hoogstens één exemplaar dus nog.
quote:isabon schreef op 12 januari 2013 @ 17:58:

Het mooie van email is dat ik in mijn verzonden items altijd een kopie van de verzonden mail met tijdstip heb staan. Als ik geen reactie van een bedrijf ontvang forward ik die mail altijd even, met het verzoek of ze kunnen reageren.

Dat heb je niet met brieven.. Of je moet ze aangetekend versturen, maar dat kost geld.
@Lebowski, bedankt! Ik heb het gelezen. Dan ga ik daar vanuit; 3 maanden opzegtermijn. Ze mogen me dus maximaal nog 2 bladen opsturen.

Ik las ergens dat het opzegtermijn van een abonnement op jaarbasis ook maximaal één maand is, mits opgezegd binnen de eerste twee maanden van het nieuwe jaar. Maar dit zie ik niet terug op consuwijzer. Dan ga ik er maar vanuit dat ik dat verkeerd gelezen heb.
Verder iedereen bedankt voor de tips. Het cc-en van mezelf is erg handig, maar ook de leesbevestiging laat ik voortaan niet meer achterwege. Weer wat geleerd. En minder lui zijn voortaan; je in- en uitbox opschonen d.m.v. het aanvinken van 'alles selecteren' = dom!
quote:pulkaap schreef op 12 januari 2013 @ 20:26:

@Lebowski, bedankt! Ik heb het gelezen. Dan ga ik daar vanuit; 3 maanden opzegtermijn. Ze mogen me dus maximaal nog 2 bladen opsturen.

Ik las ergens dat het opzegtermijn van een abonnement op jaarbasis ook maximaal één maand is, mits opgezegd binnen de eerste twee maanden van het nieuwe jaar. Maar dit zie ik niet terug op consuwijzer. Dan ga ik er maar vanuit dat ik dat verkeerd gelezen heb.Voor tijdschriften en kranten is een uitzondering gemaakt, die mogen max 3 maanden aanhouden. De rest (sportschool, gsm etc) is idd 1 maand.
Nou ja, ze zitten dus sowieso fout, door jou er niet op te wijzen dat je abonnement ging aflopen en het met een jaar te verlengen. Ze blijven het toch proberen. Gelukkig hoef je er nu niet weer een jaar aan vast te zitten.
Ik heb in mijn mail aparte mappen aangemaakt - Bewaren diversen - Abonnementen - Bestellingen - Vakantie e.d.

Alles wat belangrijk is zet ik na het lezen direct in de juiste map neer, ook mijn verzonden items veplaats ik naar die map zodra het verstuurd is. Zo heb ik overzicht en weet ik zeker dat wat er nog in mijn normale lijst staat gewoon verwijderd kan worden :-)

Ik zou nu nog een mail toezenden met de stukken erin van de consuwijzer en die wet waar je het zelf over hebt. Vaak gaat dit soort bedrijven er gewoon vanuit dat jij daar geen weet van hebt en dus gewoon zal accepteren wat zij aandragen. Zodra jij laat blijken dat je wel degelijk weet hebt van zaken zijn ze eerder geneigd om toe tegeven..

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven