Opzegtermijn 0-urencontract?
dinsdag 18 oktober 2011 om 09:46
Ik heb een 0-urencontract voor bepaalde tijd. Ik krijg 2 weken van te voren een rooster voor de maand erop (ik word dus niet per dag of week opgeroepen). Ik heb de afgelopen maanden een gemiddelde van 20 uur per week gewerkt maar dat gaat nu veranderen, per november mag ik alleen gaatjes gaan vullen en eind december loopt mn contract af en zal hij wrs niet verlengd worden.
Ik heb wellicht een andere baan gevonden die willen mij zo snel mogelijk hebben als het doorgaat maar nu zit ik te kijken naar een opzegtermijn. Er staat namelijk in mn contract dat tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van 2 maanden werkt. Maar het is een 0-urencontract en er staat ook dat ik verplicht ben om aan een oproep van de werkgever gehoor te geven maar óók dat ik telkens 2 weken van te voren dien aan te geven wanneer ik niet beschikbaar ben voor arbeid.. dan zou ik toch gewoon kunnen aangeven dat ik over 2 weken helemaal niet meer beschikbaar ben? Of is dat te simpel gedacht?
Zelfs het juridisch loket had hier telefonisch moeite mee, ze wisten niet of dat wettelijk gezien correct zou zijn, ook omdat er staat dat ik aan een oproep van de werkgever gehoor moet geven..
Iemand die het weet?
Ik heb wellicht een andere baan gevonden die willen mij zo snel mogelijk hebben als het doorgaat maar nu zit ik te kijken naar een opzegtermijn. Er staat namelijk in mn contract dat tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van 2 maanden werkt. Maar het is een 0-urencontract en er staat ook dat ik verplicht ben om aan een oproep van de werkgever gehoor te geven maar óók dat ik telkens 2 weken van te voren dien aan te geven wanneer ik niet beschikbaar ben voor arbeid.. dan zou ik toch gewoon kunnen aangeven dat ik over 2 weken helemaal niet meer beschikbaar ben? Of is dat te simpel gedacht?
Zelfs het juridisch loket had hier telefonisch moeite mee, ze wisten niet of dat wettelijk gezien correct zou zijn, ook omdat er staat dat ik aan een oproep van de werkgever gehoor moet geven..
Iemand die het weet?
dinsdag 18 oktober 2011 om 10:14
dinsdag 18 oktober 2011 om 10:31
Is het niet een idee gewoon even personeelszaken te bellen of je baas te vragen hoe het zit. Ik denk niet dat als het juridisch loket er al geen antwoord op heeft wij het wel hebben. Heeft gewoon te maken met je contract. En dan weet je meteen hoe het zit.
Denk wel dat als je je probleem aangeeft dat je baas er toch niet heel moeilijk over doet gezien het feit dat je contract waarschijnlijk toch niet verlengd wordt. Als je jaren op goede voet hebt gewerkt samen zou hij je dit toch wel gunnen lijkt me.
Denk wel dat als je je probleem aangeeft dat je baas er toch niet heel moeilijk over doet gezien het feit dat je contract waarschijnlijk toch niet verlengd wordt. Als je jaren op goede voet hebt gewerkt samen zou hij je dit toch wel gunnen lijkt me.
dinsdag 18 oktober 2011 om 10:40
Er zijn twee soorten oproepovksten: met uitgestelde prestatieplicht en een voorovereenkomst. Bij een voorovereenkomst ben je niet verplicht aan een oproep gehoor te geven, maar ontstaat er pas een arbeidsovereenkomst op het moment dat je wordt opgeroepen. Dit betekent dat je al heel snel een contract voor onbepaalde tijd hebt, namelijk bij de vierde oproep al (of vijf afhankelijk van CAO).
Dit is dus voor een wg heel onvoordelig, daarom wordt er gekozen voor een oproepovk met uitgestelde prestatieplicht. Dan ben je dus verplicht om te komen, als onderscheid van een voorovereenkomst. In de praktijk valt het met die verplichting wel mee hoor! Als je niet kan, dan kan je niet.
Ik zou met je wg een gesprek aangaan, dat je ander werk kunt krijgen en dus eerder weg wilt/niet meer opgeroepen wilt worden. Als je wg het hier niet mee eens is, zou ik hem even wijzen op het rechtsvermoeden op grond waarvan jij salarisdoorbetaling kan vorderen over 20 uur per week als hij nu besluit om je minder op te roepen!!!
Dit is dus voor een wg heel onvoordelig, daarom wordt er gekozen voor een oproepovk met uitgestelde prestatieplicht. Dan ben je dus verplicht om te komen, als onderscheid van een voorovereenkomst. In de praktijk valt het met die verplichting wel mee hoor! Als je niet kan, dan kan je niet.
Ik zou met je wg een gesprek aangaan, dat je ander werk kunt krijgen en dus eerder weg wilt/niet meer opgeroepen wilt worden. Als je wg het hier niet mee eens is, zou ik hem even wijzen op het rechtsvermoeden op grond waarvan jij salarisdoorbetaling kan vorderen over 20 uur per week als hij nu besluit om je minder op te roepen!!!
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.

donderdag 20 oktober 2011 om 00:11
Ik zou er over praten met je werkgever.
En als ze je niet tegemoet willen komen kun je altijd nog een arbeidsovereenkomst claimen voor het gemiddeld aantal uren van de afgelopen drie maanden (kan natuurlijk alleen als je er al zo lang werkt). Daar zullen ze, gezien hun plannen, wel helemaal niet om zitten te springen.
En als ze je niet tegemoet willen komen kun je altijd nog een arbeidsovereenkomst claimen voor het gemiddeld aantal uren van de afgelopen drie maanden (kan natuurlijk alleen als je er al zo lang werkt). Daar zullen ze, gezien hun plannen, wel helemaal niet om zitten te springen.
donderdag 20 oktober 2011 om 00:14
Als je een 0 uren contract heb ben je toch niet meer verplicht uren te werken?
Toen ik een 0 uren contract had moest ik nog werken wat ik ingeroosterd stond (maand afmaken) en de overige 2 maanden werkte ik 0 uur tot mijn contract stopte! Maar goed dit was 8jaar geleden geen idee of dit overal zo werkt / nog zo is
Toen ik een 0 uren contract had moest ik nog werken wat ik ingeroosterd stond (maand afmaken) en de overige 2 maanden werkte ik 0 uur tot mijn contract stopte! Maar goed dit was 8jaar geleden geen idee of dit overal zo werkt / nog zo is
donderdag 20 oktober 2011 om 02:47
Dit is heel simpel al sta jij ingeroosterd als jij zegt vanaf morgen kom ik niet meer dan is dat zo. Misschien niet heel netjes om t zo te doen je kan beter aangeven dat je over 2 weken niet meer beschikbaar bent. Je hebt een nul uren contract dus je bent niks verplicht kwa uren.. T woord zegt t al. Ik heb veel ervaring met nul uren contracten je kan weg wanneer je wilt. Mits jullie andere afspraken gemaakt hebben en dit ook in t contract staat.
donderdag 20 oktober 2011 om 13:26

vrijdag 21 oktober 2011 om 09:54
Ik heb twee nul-uren contracten voor onbepaalde tijd bij twee verschillende werkgevers. Bij werkgever 1 al meer dan 2 jaar.Dit mag al niet, ik werkte structureel en veel. Daar doe je dan niks aan. Uren claimen en je staat meteen op straat. En daar vonden verschuivingen plaats waardoor ik steeds voor minder uren werd opgeroepen. Daardoor ervoor gekozen om een nul uren contract aan te nemen bij mijn tweede werkgever.Daar kon ik toen ook voor 5 maanden tijdelijk meer uren draaien en dat heb ik toen ook gedaan. Bij werkgever 1 kenbaar gemaakt dat ik voor die periode niet beschikbaar was. Dit mag. Ze waren daar niet blij mee en hebben mij toen een min max contract aangeboden en dat heb ik geweigerd omdat de uren nog minimaal waren. Toen ik klaar was, had werkgever 1 geen werk meer. Begrijpelijke. Onder tussen ook aan het solliciteren voor een vaste baan. En die heb ik gevonden en kon meteen beginnen. Bij werkgever 2 loopt nog steeds het nul uren contract. Ik ben me nu eerst aan het concentreren op het inwerken. Dit in overleg en dat is geen probleem. Mijn ervaringen is echt dat je voor je eigen zekerheid moet gaan. Dit allemaal in overleg. Bij nul uren contracten ben jij niks verplicht, maar je werkgever ook niet. Bij werkgever 1 loopt nog steeds het contract maar dat is helemaal niks waard als ze je toch niet oproepen. Ik hoor van niemand niks. Ook niks van collega's wat ik heel raar vindt want ik heb toch meer als 2 jaar voor hun klaar gestaan en nooit nee gezegd. Zo zie je maar.